SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP
Roman Czubiński 12 czerwca 2025
Działające w Polsce firmy są w stanie zbudować zarówno infrastrukturę, jak i tabor kolei dużych prędkości własnymi siłami – powiedział podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej członek zarządu Alstom Polska Adam Juretko. Podkreślił znaczenie odpowiedniego przygotowania przetargów: przemyślanego określenia ich zakresu i wymagań oraz wprowadzenia certyfikacji wykonawców.
Beata Rusinowicz prezeską Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Daniel Siwak 12 czerwca 2025
Praktycznie nic nie stoi już na przeszkodzie, żeby spółka Centralny Port Komunikacyjnych podpisała umowę z firmą PORR. To wybrany wykonawca tunelu KDP w Łodzi. Według deklaracji ma to nastąpić prędzej niż później.
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
CPK: Początek badań budynków nad przyszłym tunelem KDP
Malepszak: „Precyzyjne inwestowanie” – kierunek na najbliższe lata
Roman Czubiński 11 czerwca 2025
Zarządcy infrastruktury kolejowej muszą nauczyć się inwestowania w sposób dopasowany do potrzeb i precyzyjny – powiedział w wystąpieniu otwierającym Kongres Infrastruktury Polskiej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Urzędnik jest spokojny o dostępność w najbliższym czasie funduszy, podkreśla jednak konieczność rozbudowy inwestycji kolejowych o elementy infrastruktury bezpieczeństwa.
IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego
Sekretarz stanu w MFiPR Jan Szyszko otworzy Kongres Infrastruktury Polskiej
"Brakuje strategii rozwoju polskiej kolei"
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Daniel Siwak 10 czerwca 2025
W ostatnich miesiącach znaleziono na budowie tunelu średnicowego w Łodzi w sumie trzy podziemne obiekty. Natomiast tarcza TBM Katarzyna nadal stoi przed blokiem postojowym. Brakuje jej blisko 1,2 km do dworca Łódź Fabryczna oraz mniej niż połowę tego odcinka do przystanku Łódź Śródmieście.
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódzki tunel średnicowy. TBM Katarzyna nadal przed planowaną konserwacją
Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?
Kasper Fiszer 02 czerwca 2025
Aktualne władze samorządowe nie informują o swoich planach dotyczących obsługi połączeń do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tłumaczą to interpretacją przepisów o dostępie do informacji publicznej. Obsługa projektowanego hubu multimodalnego przez ŁKA pozostaje więc niepewna.
ŁKA: Korekta czerwcowa - zmiany głównie na liniach autobusowych
ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]
ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe
Łódzki tunel średnicowy. Kiedy koniec prac? Za nieco ponad rok
Daniel Siwak 30 maja 2025
Zarówno inwestor (PKP Polskie Linie Kolejowe), jak i wykonawca (Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów) chętnie prezentują postępy w realizacji inwestycji – i dobrze, bo tego brakowało. Jednak wraz z zatrzymaniem TBM Katarzyny "zatrzymał się" również finalny termin zakończenia prac. Aktualna wersja umowy wskazuje nadal na... czerwiec 2026 roku. Data zupełnie już nierealna.
Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w połowie 2027? Jest wniosek PBDiM
Ryl (Wojewoda Łódzki): Będziemy dochodzić pieniędzy od wykonawcy tunelu średnicowego
Łódzki tunel średnicowy: Tarcza TBM Katarzyna ruszy wiosną?
Niemal 300 metrów podziemnej podróży Kingi, Jadwiga w blokach startowych
PKP PLK 29 maja 2025
Już prawie dwa miesiące tarcza TBM „Kinga” drąży podziemny tunel pod Pisarzową. Maszyna codziennie trawi kolejne metry górotworu. Za kilka tygodni dołączy do niej większa siostra „Jadwiga”, która jest montowana na placu budowy. W przyszłym roku nowe tunele, kolejowy i ewakuacyjny, połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce, co pozwoli skrócić podróże koleją w kierunku Nowego Sącza. Prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany to część największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski, którą dofinansowała Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Druga z tarcz drąży tunel pod Lazurową
Metro na Karolin. Tarcze TBM Anna i Krystyna już na budowie
Metro na Bródno: Koniec drążenia. Druga tarcza na Trockiej
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
Roman Czubiński 29 maja 2025
Odwołania wniesione przez dwóch uczestników przetargu na budowę tunelu KDP w Łodzi okazały się nieskuteczne – informuje spółka CPK. Oznacza to, że można podpisać umowę z firmą PORR, której ofertę zamawiający ocenił jako najkorzystniejszą.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
CPK: Początek badań budynków nad przyszłym tunelem KDP
Opolskie: Kierunki rozwoju siatki – Głuchołazy, Głubczyce i pociągi do Pyrzowic
Jakub Rösler, Roman Czubiński 28 maja 2025
Priorytetowe nowe kierunki regionalnych przewozów kolejowych to dla opolskiego Urzędu Marszałkowskiego reaktywacja nieczynnego dziś odcinka linii 144 oraz poprawa obsługi Głuchołaz – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym marszałek województwa Szymon Ogłaza. Pierwszy cel wymaga tylko remontu istniejącej infrastruktury, drugi – budowy nowego odcinka między Prudnikiem a Pokrzywną. Władze regionu wiążą też duże nadzieje z inwestycją programu Kolej Plus, dzięki której dostęp do pociągów pasażerskich odzyskają Głubczyce.
Opolskie chce wykorzystać całą opcję na nowe EZT
Opolskie: W I kwartale przetarg na tabor spalinowy
Litwa: Kolejne przetargi na budowę Rail Baltiki między Kownem a Poniewieżem
Przemysław Farsewicz 27 maja 2025
LTG Infra, litewski zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na budowę nasypu i obiektów inżynieryjnych dla odcinka Berčiūnai – Joniškėlis (Johaniszkiele). Celem jest objęcie budową bądź zakontraktowanie w tym roku 114 km litewskiego odcinka trasy między Kownem a Poniewieżem.
Estonia zakontraktowała już całą trasę Rail Baltiki
Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii
Budimex: Prace na Rail Baltica nabierają tempa
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
inf. pras. CPK 26 maja 2025
Na początku czerwca CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Spółka zamierza przekonać kaliszan, że mimo planowanej budowy obwodnicy kolejowej, poprzez którą część szybkich pociągów do Poznania i Warszawy ominie ich miasto, i tak skorzystają oni na budowie linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań.
Projekt linii Sieradz – Kalisz – Poznań coraz bliżej. Koncepcja programowo-przestrzenna odebrana
CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
PKP PLK 24 maja 2025
Wydrążone tunele jednotorowe podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe do prac wykończeniowych i instalacyjnych. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony. Inwestycja za ponad 2 mld zł, realizowana ze środków FEnIKS, zrewolucjonizuje połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne w regionie i kraju.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódzki tunel średnicowy. TBM Katarzyna nadal przed planowaną konserwacją
CPK: Początek badań budynków nad przyszłym tunelem KDP
inf. pras. CPK, opr. RC 21 maja 2025
Spółka CPK podpisała umowę na wykonanie dodatkowych ekspertyz budynków, które znajdują się na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Wykonawca (firma Albraco) od momentu podpisania umowy będzie miał 6 miesięcy na realizację prac związanych z przeprowadzeniem całościowej oceny stanu technicznego i przesłanie raportu.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
CPK: Przetarg na projekt zmian w rejonie łódzkiej Retkini
inf. pras. CPK 15 maja 2025
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na prace projektowe dla zmienionego układu torowego Kolei Dużych Prędkości. Chodzi o 3-kilometrowy odcinek torów w rejonie łódzkiej Rekini. Spółka ma już wypracowaną wspólnie z PKP PLK koncepcję zmian. Uproszczą one m.in. układ torowy i zminimalizują wpływ na przystanek na Retkini, z którego mieszkańcy będą mogli korzystać podczas budowy linii kolejowej. Termin składania ofert upływa 9 czerwca.
Los przystanku Łódź Retkinia wciąż niepewny
Łódź Retkinia: Czy wyburzenia można było uniknąć?
Łódź: Utrata dotacji unijnej na przystanek Retkinia?
Łódzki tunel średnicowy. TBM Katarzyna nadal przed planowaną konserwacją
Daniel Siwak 08 maja 2025
Trwa budowa tunelu średnicowego w Łodzi, chociaż nadal nie rozpoczął się przegląd techniczny tarczy Katarzyny. Maszyna stoi od jesieni 2024 roku po katastrofie budowlanej przy al. 1 Maja. W związku z tym dalsze drążenie jeszcze w tym miesiącu staje się coraz mniej realne.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
CPK: KDP nie zlikwiduje wykluczenia, ale zachęci do przesiadki z samochodu
Roman Czubiński 25 kwietnia 2025
Wkrótce poznamy odpowiedź na pytanie o przyszłość większości „szprych”, których budowę zapowiadał poprzedni zarząd CPK. Zapewni ją Zintegrowana Sieć Kolejowa, która określi docelowy układ polskiej sieci – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny Piotr Rachwalski. Zapowiedział też zachęty dla niezależnych przewoźników, którzy byliby zainteresowani kursowaniem po przyszłych polskich liniach dużych prędkości.
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
"Budowa KDP to dla Polski kolejny krok cywilizacyjny"
Malepszak (Ministerstwo Infrastruktury): Nowa wizja rozwoju kolei
Podłęże – Piekiełko: Są oferty na pierwszy nowy odcinek. Intercor najtańszy
Roman Czubiński 24 kwietnia 2025
Najtańszą ofertę na budowę odcinka Szczyrzyc – Tymbark złożyło konsorcjum Intercor i tureckiej firmy Dogus. Dwóch pozostałych uczestników postępowania to Budimex, startujący wraz z Gülermakiem, i Porr z Trakcją System. Wszystkie oferty zmieściły się w kosztorysie, a najniższa z nich nie przekroczyła nawet 2 miliardów złotych – to najważniejsze wiadomości z otwarcia ofert.
Linia „Podłęże-Piekiełko”. Przetarg na pierwszy odcinek nowej trasy
Najdłuższy tunel w Polsce na linii Podłęże - Piekiełko. Jest umowa
Poznaliśmy plan przetargowy dla budowy linii kolejowej Podłęże - Piekiełko
Łódzki tunel średnicowy. Budynki w najgorszym stanie jednak do zburzenia?
Daniel Siwak 24 kwietnia 2025
Budynków w najgorszym stanie na trasie tunelu średnicowego w Łodzi – jeszcze przed rozpoczęciem budowy odcinka w kierunku Łodzi Fabrycznej – było 30. Czy ich burzenie, zamiast wzmacniania, jest opcją nadal braną pod uwagę? Tarcza TBM Katarzyna ma ponownie zacząć drążenie jeszcze w maju tego roku.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Projekt linii Sieradz – Kalisz – Poznań coraz bliżej. Koncepcja programowo-przestrzenna odebrana
Centralny Port Komunikacyjny 18 kwietnia 2025
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła kolejny etap w ramach prac dla linii kolejowej nr 85 między Sieradzem, Kaliszem, Pleszewem i Poznaniem, czyli na poznańskiej odnodze linii Kolei Dużych Prędkości „Y”. Spółka odebrała koncepcję programowo-przestrzenną (KPP) dla tego odcinka, płynnie przechodząc do etapu przygotowania projektu budowlanego.
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź
CPK: Przetargów na projekty nie zabraknie
Roman Czubiński 16 kwietnia 2025
Branża projektowa może liczyć w najbliższych latach na regularny dopływ nowych zamówień ze strony CPK – mówił podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów członek zarządu spółki Piotr Rachwalski. Najbliższe duże zlecenia mają dotyczyć przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej na północ, w kierunku Płocka i Grudziądza.
Wyborski (PLK): W tym roku ogłosimy kolejne przetargi na projekty i prace przedprojektowe
Merchel (Multiconsult Polska): Potrzebujemy dobrych i realnych umów
Furgalski: Polską KDP muszą budować i projektować polskie firmy
Bełchatów: Po przedłużeniu linii nie będzie pociągów dalekobieżnych
Kasper Fiszer 15 kwietnia 2025
Mimo planowanych inwestycji infrastrukturalnych Bełchatów nie doczeka się obsługi koleją dalekobieżną. Ministerstwo Infrastruktury nie ma bowiem planów dotowania kursów korzystających z projektowanego ciągu Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Chorzew-Siemkowice. Tłumaczy, że obsługa trasy leży w kompetencji marszałka.
PLK: Budowa nowej linii Bogumiłów – Chorzew do 2029 r.
Łódzkie: Dokumentacja dla łącznika Bełchatów – Wieluń w 2025 r.
Łódzkie z ofertami na studium przedłużenia linii kolejowej za Bełchatowem
Fundamenty ŁDK, komora Retkinia i przetarg na tunel. Łódzki Zespół Parlamentarny wizytował inwestycje CPK
inf. pras. CPK 09 kwietnia 2025
Łódzkie inwestycje kolejowe CPK przebiegają zgodnie z harmonogramami – podkreśla inwestor. Kończy się wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury i budowa komory startowej Retkinia, a już w kwietniu zacznie powstawać komora odbiorcza przy stacji Łódź Fabryczna. W końcowej fazie jest też przetarg na wykonawcę tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi. Na łódzkim odcinku linii KDP nr 85 trwa uszczegółowienie rozwiązań projektowych i pozyskiwanie decyzji administracyjnych.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz
inf. pras. PKP PLK 31 marca 2025
Zarządca infrastruktury podpisał umowę z projektantem nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Jest to część rządowego programu Kolej Plus. Mieszkańcy Północnego Mazowsza otrzymają dzięki nowej linii szybszy i wygodniejszy dostęp do stolicy – informują PKP PLK.
Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!
Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia
Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Roman Czubiński 18 marca 2025
Firmy budowlane z polskim kapitałem lub mające w Polsce od lat swoje oddziały mają wystarczający potencjał kadrowy i sprzętowy, by odegrać znaczną rolę w budowie kolei dużych prędkości. Konieczne w tym celu jest jednak zapewnienie finansowania elastycznego i niezależnego od cyklu budżetowego Unii Europejskiej – to wnioski z dyskusji przedstawicielki rynku wykonawców oraz reprezentanta Banku Gospodarstwa Krajowego na Kongresie Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
Malepszak: Polska KDP ma być miksem najlepszych wzorców europejskich
Roman Czubiński 18 marca 2025
Zwiększenie prędkości maksymalnej na linii „Y” z 250 do 350 km/h było konieczne, by przyciągnąć nowych pasażerów, dla których dzisiejsza oferta kolei konwencjonalnej jest zbyt mało atrakcyjna. Najmocniej poprawią się warunki podróżowania Warszawa – Wrocław, gdzie czas jazdy za 10 lat będzie krótszy o ponad połowę – powiedział podczas debaty otwarcia Kongresu Kolei Dużych Prędkości podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak. Jak dodał – międzynarodowe połączenia dużych prędkości, choć ważne, będą dopiero kolejnym etapem rozwoju siatki.
Tabor towarowy: Flota lokomotyw wymaga odmłodzenia
Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy
Ruszył I Kongres Kolei Dużych Prędkości
PLK: Budowa nowej linii Bogumiłów – Chorzew do 2029 r.
Kasper Fiszer 14 marca 2025
Trwają przygotowania do budowy nowego odcinka, który połączy rejon Bełchatowa z Magistralą Węglową. Docelowo trasa ma stać się fragmentem projektowanego ciągu Piotrków Trybunalski – Wieluń. PKP PLK zapowiadają, że prace budowlane będą realizowane w latach 2028 – 2029.
Bełchatów: Po przedłużeniu linii nie będzie pociągów dalekobieżnych
Łódzkie: Dokumentacja dla łącznika Bełchatów – Wieluń w 2025 r.
Łódzkie z ofertami na studium przedłużenia linii kolejowej za Bełchatowem
Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna "czeka na kolejne zadania"
Roman Czubiński 18 lutego 2025
419-tonowa głowica TBM "Faustyny" została wydobyta na powierzchnię z komory końcowej. Maszyna po rozebraniu na części i ich zabezpieczeniu czeka na kolejne zadanie. Tymczasem w jednotorowych tunelach trwa wylewanie drugiej warstwy betonu – informuje wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Podłęże – Piekiełko: Przetarg na modernizację odcinka Tymbark – Limanowa
Roman Czubiński 17 lutego 2025
PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Tymbark – Limanowa. Zadanie o wartości przeszło 1,3 mld zł ma zostać zrealizowane do roku 2029. Zakres inwestycji na linii 104 obejmie – między innymi – nowe mosty, wiadukty i perony, tunel i estakadę.
Podłęże – Piekiełko: Prawie 200 mln zł na podstacje. Wybrano firmy
Podłęże – Piekiełko: Są nowe wizualizacje linii 104
Podłęże – Piekiełko: Za kilka miesięcy pierwsze przetargi
Klimczak: „Y” dotrze do Berlina i Pragi
Roman Czubiński 16 lutego 2025
Poznańska odnoga linii dużych prędkości „Y” ma zostać przedłużona do Berlina, a wrocławska – do Pragi. Trwają rozmowy na ten temat z Niemcami i Czechami – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
CPK planuje Lokalne Huby Mobilności
Środowisko naukowe angażuje się w budowę docelowej sieci kolejowej w Polsce
Tusk: Polska i Niemcy potrzebują KDP Warszawa – Berlin
Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w 2027 roku? Klimczak: PKP PLK się nie zgadzają
Daniel Siwak 14 lutego 2025
Mamy kolejny zwrot akcji dotyczący jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Tym razem chodzi o zgodę na wydłużenie budowy tunelu średnicowego w Łodzi o 12 miesięcy, czyli do połowy 2027 roku.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.
Roman Czubiński 13 lutego 2025
Cała linia kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, która ma być gotowa wraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ma zagwarantowane finansowanie z budżetu państwa oraz obligacji – przypomina spółka CPK. Trwają zabiegi o pozyskanie kolejnych miliardów złotych z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – ich pozyskanie pozwoliłoby uwolnić środki ze źródeł krajowych na inne cele.
2,95 mld zł z EBI dla PKP Intercity? Malinowski: Jesteśmy blisko
Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze
Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych
CPK: Średnie miasta też skorzystają na KDP
Roman Czubiński 12 lutego 2025
Miasta położone na trasie kolei dużych prędkości zyskają dzięki niej znacznie lepszą ofertę transportową, nawet jeśli – jak w przypadku Kalisza – część pociągów będzie omijała je obwodnicami – przekonuje zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak informują, CPK jest bliski porozumienia z PKP PLK w sprawie uzgodnienia zakresu inwestycji na ciągu do Jastrzębia Zdroju, które przez długi czas było kwestią sporną między obydwoma inwestorami.
CPK planuje Lokalne Huby Mobilności
Środowisko naukowe angażuje się w budowę docelowej sieci kolejowej w Polsce
Tusk: Polska i Niemcy potrzebują KDP Warszawa – Berlin
CPK: Linia „Y” przyspieszy pociągi Warszawa – Wrocław jeszcze przed ukończeniem
Roman Czubiński 10 lutego 2025
Nowe linie tworzące „komponent kolejowy” Centralnego Portu Komunikacyjnego mają być budowane w sposób, który pozwoli jak najszybciej wykorzystać ich poszczególne fragmenty do przyspieszenia podróży między miastami Polski. Dotyczy to zarówno linii kolei dużych prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, jak i CMK Północ do Trójmiasta przez Płock – zapowiada spółka CPK.
CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h
CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!
CPK. W tym roku przetarg na 9-kilometrowy tunel KDP w Warszawie
CPK: Jest wniosek o decyzję środowiskową dla linii KDP Sieradz – Pleszew
Roman Czubiński 07 lutego 2025
Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka linii dużych prędkości „Y”. Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z planami spółki, budowę będzie można rozpocząć mniej więcej za trzy lata.
CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h
CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!
CPK. W tym roku przetarg na 9-kilometrowy tunel KDP w Warszawie
Łódzki tunel średnicowy: PKP PLK tracą cierpliwość wobec PBDiM. Chcą harmonogramu [AKTUALIZACJA]
Roman Czubiński 06 lutego 2025
Od czasu zawalenia się kamienicy nad budowanym tunelem we wrześniu 2024 r. wykonawca nie przedstawił nowego rzeczowo-finansowego harmonogramu dokończenia inwestycji – przypominają PKP PLK, wzywając PBDiM Mińsk Mazowiecki do opracowania dokumentu. Wykonawca zapewnia, że spełni to żądanie – i przygotowuje się do ponownego uruchomienia tarczy TBM.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie
PKP PLK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025
Budowa linii średnicowej w Łodzi to nie tylko 5 tuneli, które połączą dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Kaliska i Żabieniec, ale również 3 podziemne przystanki osobowe: Łódź Koziny, Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Najbardziej zaawansowane prace są na Polesiu, gdzie na głębokości 24 metrów powstały już perony, z których do pociągów będą wsiadać pasażerowie – opisuje zaawansowanie prac inwestor (PKP PLK). Tymczasem tarcza TBM drążąca odcinek dwutorowy może zostać uruchomiona najwcześniej za półtora miesiąca.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Ministerstwo Przemysłu potwierdza: linia 229 to priorytet dla elektrowni jądrowej
inf. pras. PKP PLK 30 stycznia 2025
Dobre wieści dla planowanej modernizacji kolejowego połączenia Kartuz z Lęborkiem. Ministerstwo Przemysłu nadało zadaniu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Szukamy wykonawcy prac na trasie, której reaktywacja stworzy nowe możliwości podróżowania koleją w tej części województwa pomorskiego – informują PKP PLK.
Jest szansa na reaktywację linii 229 od Lęborka aż do Trójmiasta
Do Kartuz znów można dojechać pociągiem. Na peron tymczasowy
Jest umowa na nowy przystanek Otomino na bajpasie kartuskim
Łódzki tunel średnicowy: Komory startowe zmieniają przeznaczenie
PBDiM Mińsk Mazowiecki 21 stycznia 2025
Pod warstwą betonu i ziemi znikają komory na Żubardziu, w których prace zaczynały tarcze TBM. Zachodnia komora Faustyny została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej – Katarzyny, roboty konstrukcyjne właśnie trwają. Nowym przeznaczeniem obiektów będzie zaplecze techniczne dla tunelu - informuje wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego, PBDiM Mińsk Mazowiecki.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
CPK: Z Płocka do Warszawy po nowej linii w 50 minut
Roman Czubiński 15 stycznia 2025
Połączenia co godzinę w szczycie do Warszawy, Torunia oraz Trójmiasta – to plany siatki połączeń z Płocka po zakończeniu inwestycji kolejowych CPK. Budowa nowych linii kolejowych 5 i 50 na odcinku Węzeł CPK – Płock – Włocławek pozwoli włączyć Płock do linii CMK Północ oraz transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i radykalnie skrócić czas przejazdu do stolicy – informuje Centralny Port Komunikacyjny.
Rozpoczęły się spotkania informacyjno-konsultacyjne dla linii CMK Północ
Rail Baltica na Łotwie – Ministerstwo Transportu podsumowuje
Damian Kelman 14 stycznia 2025
Rail Baltica to złożony projekt wymagający wspólnego działania na wielu płaszczyznach. Każdy kraj musi jednak samodzielnie wykonywać swoje obowiązki związane z budową transeuropejskiej linii kolejowej. Jak przebiegają prace na Łotwie? Tamtejsze Ministerstwo Transportu właśnie podsumowało 2024 rok.
Litwa: Kolejne przetargi na budowę Rail Baltiki między Kownem a Poniewieżem
Estonia zakontraktowała już całą trasę Rail Baltiki
Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii
Łódź: „Anomalia” zatrzymała TBM. Kiedy tarcza znów ruszy? Nie wiadomo
Roman Czubiński 14 stycznia 2025
Nie wiadomo, kiedy zostanie uruchomiona tarcza TBM budująca łódzki tunel średnicowy, ale pogłoski o jej „zabetonowaniu” nie są prawdziwe – twierdzi rzecznik budowy Piotr Grabowski. W pracach nad wznowieniem drążenia tunelu biorą udział geolodzy z kilku uczelni w Polsce i za granicą. Trwa też podpisywanie ugód z mieszkańcami zawalonego we wrześniu budynku.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny
Roman Czubiński 09 stycznia 2025
Na plac budowy podziemnego odcinka linii 104 między Męciną a Mordarką dotarła mniejsza tarcza TBM, przeznaczona do drążenia tunelu ewakuacyjnego. Trwa montaż maszyny oraz budowa „kołyski” startowej – informuje Polska Agencja Prasowa. Większa tarcza, która zostanie wykorzystana przy budowie właściwego tunelu kolejowego, ma przypłynąć do Polski na przełomie lutego i marca.
TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104
Podłęże-Piekiełko: Jest kolejny przetarg na modernizację linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz
Tarcza TBM dla tunelu pod Męciną już w Polsce
CPK z decyzją lokalizacyjną! "Powstanie najnowocześniejsze lotnisko w Europie"
Rafał Dybiński 09 stycznia 2025
Mazowiecki Urząd Wojewódzki wydał w czwartek 9 stycznia 2025 roku spółce Centralny Port Komunikacyjny decyzję lokalizacyjną, niezbędną do budowy nowego lotniska z węzłem kolejowym.
CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h
CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!
CPK. W tym roku przetarg na 9-kilometrowy tunel KDP w Warszawie
Massel: HRJ – pociągi mają jeździć często, niekoniecznie bezpośrednio
Roman Czubiński 02 stycznia 2025
Dotychczasowy kierunek prac nad horyzontalnym rozkładem jazdy dla całej polskiej sieci kolejowej jest dobry – uważa dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr hab. inż. Andrzej Massel. W jego ocenie pasażerowie zyskają na częstszych połączeniach w równych odstępach, a także na zwiększonej wydajności całego systemu. W niektórych przypadkach – na przykład w obsłudze kurortów – konieczne mogą jednak okazać się odstępstwa od równomiernego cyklu.
Pociągi do Ciechocinka od grudnia. Znamy ofertę przewozową
CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Weź udział w konsultacjach dotyczących Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Kolejowa linia Y czy połączenia subregionalne? Dylematy przy CPK
Damian Kelman 31 grudnia 2024
W przyszłym roku polski rząd planuje przeznaczyć około 120 miliardów złotych na inwestycje. Pieniądze te mają pochodzić z KPO oraz polityki spójności. Cały czas toczą się natomiast dyskusje o zasady funkcjonowania CPK. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz uważa, że współmiernie państwo powinno inwestować w połączenia między metropoliami, jak również pomiędzy lokalnymi ośrodkami a wielkimi miastami.
CPK: Ruszył przetarg na terminal. Podziemna stacja kolejowa w 2029
PPL inwestorem CPK dzięki finansowaniu dłużnemu
Lasek (CPK): W tym roku kolejne przetargi o wartości 30 mld złotych
Kolej lotniskami stoi
Paweł Rydzyński 29 grudnia 2024
Prawie wszystkie nowe linie kolejowe wybudowane w naszym kraju po 1989 r. to trasy do lotnisk – i to z wielu względów nie jest dobre. Jednocześnie jest to bardzo smutne. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Olsztyn, a ostatnio – od 2023 r. – Katowice i Rzeszów. Osiem spośród piętnastu lotnisk w Polsce obsługujących regularny ruch pasażerski posiada, od kilku lub kilkunastu lat, połączenie kolejowe. I tylko w pojedynczych przypadkach realizacja tych inwestycji nie budzi żadnych wątpliwości.
Frankfurt: Pojazdy Sky Line połączą trzy terminale lotniska
USA: Kolei TexRail na lotnisko Dallas Fort Worth otwarta
Nie będzie szybkiej kolei łączącej Gatwick z Heathrow
Łódzki tunel średnicowy: Są już pierwsze fragmenty podbudowy torowiska
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Trwają prace związane z budową betonowego podłoża w jednotorowych nitkach łódzkiego tunelu średnicowego. W pierwszej z nich jego wylewanie już się zakończyło. O nowym terminie kontraktowym nadal nic nie wiadomo.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Do RDOŚ w Poznaniu trafił wniosek spółki CPK o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. To pierwszy taki wniosek CPK dotyczący linii kolejowej o prędkości 350 km/h. Wkrótce ma zostać złożony kolejny dokument dla odcinka Sieradz – Pleszew.
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?
CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia budynków na powierzchni podczas budowy tunelu KDP pod centrum Łodzi, CPK zamierza przeprowadzić dodatkowe ekspertyzy techniczne. Spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na ich wykonanie. Spodziewany termin jego ogłoszenia to pierwszy kwartał przyszłego roku.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP
Roman Czubiński 09 grudnia 2024
Nie 250, lecz 350 km/h ma wynosić maksymalna prędkość eksploatacyjna na linii KDP Warszawa – CPK – Łódź. Część ekspertów obawia się, że w przypadku początkowego odcinka koszty takiej zmiany będą nieproporcjonalnie duże do niewielkich korzyści. CPK broni tej decyzji, twierdząc, że pozwoli ona zwiększyć atrakcyjność nowej infrastruktury i bardziej efektywnie ją wykorzystać.
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
Projekt linii Sieradz – Kalisz – Poznań coraz bliżej. Koncepcja programowo-przestrzenna odebrana
Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź
Łódzki tunel średnicowy: TBM Faustyna zakończyła drążenie, Katarzyna nadal stoi
Roman Czubiński 29 listopada 2024
Tarcza TBM Faustyna zakończyła dziś drążenie ostatniego tunelu jednotorowego i układanie jego obudowy. Na niektórych wcześniej wykonanych odcinkach trwają prace torowe. Nie wiadomo jednak, czy uda się – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – wznowić wiercenie tunelu dwutorowego jeszcze w grudniu.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert
Roman Czubiński 27 listopada 2024
20 grudnia – to najnowszy termin, w jakim CPK zapowiada otwarcie ofert w przetargu na drążenie łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Spółka tłumaczy tę zmianę bardzo dużym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców. Decyzja ma nie wpłynąć na harmonogram inwestycji.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
Łódzki tunel średnicowy: W grudniu znów ruszy „Katarzyna”
Roman Czubiński 19 listopada 2024
W grudniu powinno ponownie rozpocząć się drążenie dwutorowej części łódzkiego tunelu średnicowego. Kolejna przerwa była spowodowana obawą przed uszkodzeniem budynków podczas prac pod gęstą zabudową śródmieścia Łodzi. Bezproblemowo przebiegają natomiast prace przy tunelach jednotorowych, prowadzone w znacznie łatwiejszym terenie.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
CPK pokazuje wizualizację stacji Brzeziny na linii „Y”
Roman Czubiński 19 listopada 2024
Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla stacji kolejowej przy linii dużych prędkości 85 w Brzezinach pod Łodzią – informuje biuro prasowe CPK. Jak wynika z opisu oraz wizualizacji, obiekt będzie wyposażony w liczne udogodnienia dla podróżnych. Inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Brzezin i okolic oraz da nowy impuls gospodarce regionu.
Malepszak: Wciąż jest szansa na stację w Brzezinach
Łódzki tunel średnicowy: Część mieszkańców wraca na Stare Polesie
Roman Czubiński 09 listopada 2024
Do kamienicy przy ul. Próchnika 44, sąsiadującej z budynkiem zawalonym we wrześniu podczas drążenia tunelu średnicowego, wracają pierwsi mieszkańcy. Nie wiadomo, kiedy z opłacanych przez wykonawcę hoteli będą mogli wrócić pozostali lokatorzy – zależy to od tempa uprzątania miejsca po katastrofie budowlanej oraz wyjaśniania jej przyczyn.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódzki tunel średnicowy: TBM Katarzyna znów pracuje
Roman Czubiński 04 listopada 2024
Zakończyła się blisko dwumiesięczna przerwa w drążeniu głównej części łódzkiego tunelu średnicowego, spowodowana zawaleniem się pobliskiej kamienicy. Po wzmocnieniu fundamentów okolicznych budynków maszyna wznowiła pracę, choć na razie – jak informują PKP PLK – jej tempo jest mniejsze od normalnego. Zarządca infrastruktury dystansuje się od przewidywanego zwiększenia opóźnienia inwestycji.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Ostrołęka: Główna stacja do przeniesienia?
Roman Czubiński 10 października 2024
PKP PLK przedstawiły plan poprawy obsługi kolejowej Ostrołęki. Jego główny element to nowa stacja w pobliżu linii 35 z łącznicami wyprowadzającymi ruch na Tłuszcz i w kierunku obecnej stacji. Wstępny odzew ze strony mieszkańców i samorządu był bardzo pozytywny – informuje portal Moja Ostrołęka.
Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP
PKP Intercity: Rok 2025 bez podwyżek
Fala inwestycji w CPK, PKP PLK i GDDKiA. Miliardy złotych do wydania
Litwa: Kolejna umowa na Rail Baltica
Roman Czubiński 09 października 2024
Litewski zarządca infrastruktury kolejowej LTG Infra podpisał umowę na pierwszą część prac przy budowie odcinka Šėta – Ramygala magistrali Rail Baltica. Wykonawcą będzie konsorcjum czeskiej firmy Eurovia i jej litewskiej spółki zależnej. Wartość netto kontraktu wynosi 98 mln euro.
Litwa: Kolejne przetargi na budowę Rail Baltiki między Kownem a Poniewieżem
Estonia zakontraktowała już całą trasę Rail Baltiki
Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii
Łódź: Pomoc prawna dla mieszkańców zawalonej kamienicy
Roman Czubiński 09 września 2024
PKP PLK poinformowały o uruchomieniu punktu pomocy prawnej dla poszkodowanych mieszkańców zniszczonej kamienicy na trasie budowy tunelu średnicowego. Lokatorzy budynku przy al. 1 Maja 23 mogą zasięgnąć porady radcy prawnego na dworcu Łódź Fabryczna. Niezależnie od tego likwidacją szkód zajmuje się już ubezpieczyciel.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódzki tunel średnicowy: Zapadła się podłoga w kamienicy [AKTUALIZACJA]
Roman Czubiński 07 września 2024
Zawaliła się część kamienicy nad budowanym tunelem średnicowym. Istnieje podejrzenie, że szkoda mogła być spowodowana pracą drążącej tunel tarczy TBM, jednak na razie oficjalnie przyczyn nie ustalono. Mieszkańcy czekają na dalsze decyzje w hotelach.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Przetargi PLK za 6 miliardów. Lębork - Gdynia, Podłęże - Piekiełko. Co jeszcze?
Michał Szymajda 05 września 2024
PKP Polskie Linie Kolejowe na początku września ogłosiły trzy duże przetargi związane z gruntowną modernizacją, bądź budową nowych linii kolejowych. Prace mogą kosztować nawet 6 miliardów złotych.
Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej
PKP PLK kontynuują prace po powodzi na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku
PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu
Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza znów drąży, bez postojów
Roman Czubiński 21 sierpnia 2024
Na budowie kolejnych odcinków łódzkiego tunelu średnicowego nie napotkano na razie nieprzewidzianych trudności. Warunki geologiczne są na tyle dobre, że planowany wcześniej postój tarczy TBM okazał się niepotrzebny – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódzki tunel średnicowy: Trwają problemy z piaskami przy Legionów
Roman Czubiński 19 lipca 2024
Tempo drążenia głównej części tunelu średnicowego musiało zostać zmniejszone z powodu piaszczystego gruntu. Mieszkańcom dwóch śródmiejskich kamienic po raz kolejny przedłużono termin tymczasowego wykwaterowania.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódź: TBM Katarzyna znów drąży tunel
Roman Czubiński 11 lipca 2024
Tarcza TBM drążąca główny, dwutorowy odcinek łódzkiego tunelu średnicowego została ponownie uruchomiona. Jak informują PKP PLK, nieplanowana przerwa była spowodowana natrafieniem na przeszkodę. Tymczasem na budowie podziemnego przystanku Łódź Śródmieście trwają przygotowania do kolejnych etapów.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Jest przetarg na projekt Kolej Plus do Zamościa
Roman Czubiński 18 czerwca 2024
PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie inwestycji z programu „Kolej Plus” – modernizacji fragmentów linii 69 i 72 oraz budowy między nimi łącznicy omijającej stację Zawada. Trasa ma zostać w całości zelektryfikowana. Cel to przyspieszenie pociągów, zwłaszcza – pasażerskich, między Lublinem a Zamościem.
Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!
Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia
Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą
Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie
Roman Czubiński 17 czerwca 2024
CPK zamierza zawrzeć z PGE Energetyka Kolejowa umowę na zasilanie przyszłego tunelu KDP pod centrum Łodzi w energię trakcyjną. Ponieważ usługę przyłączeniową może zrealizować tylko jeden podmiot, odstąpiono od przeprowadzenia przetargu. Zawiadomienie o takim zamiarze ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
Los przystanku Łódź Retkinia wciąż niepewny
Roman Czubiński 16 czerwca 2024
Los przystanku Łódź Retkinia w najbliższych latach nadal nie jest pewny. Podczas gdy wykonawca komory startowej dla tarczy TBM zapewnia, że inwestycja nie będzie wymagała jego rozbiórki, spółka CPK nie daje takiej gwarancji. Tym bardziej nie wiadomo, czy (i w jakim zakresie) obiekt będzie mógł działać, gdy budowa linii dużych prędkości 85 wejdzie w kolejny etap.
CPK: Przetarg na projekt zmian w rejonie łódzkiej Retkini
Łódź Retkinia: Czy wyburzenia można było uniknąć?
Łódź: Utrata dotacji unijnej na przystanek Retkinia?
Malepszak: Pół miliarda pasażerów w 2030 r.? To możliwe
Roman Czubiński 13 czerwca 2024
Budowa nowych linii, modernizacja i utrzymanie istniejących, a także masowe zakupy taboru i zagęszczanie rozkładu jazdy – to konieczne elementy rozwoju kolei pasażerskiej. Zbytnia koncentracja na budowie nowych linii w słabo zaludnionych obszarach mogłaby wydrenować fundusze i zaniedbanie pozostałych zadań – mówił podczas Kongresu Rozwoju Transportu wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Polsko-czeskie rozmowy kolejowe
Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech
Minister Malepszak ma pomysł na kolejowy ratunek dla Lubuskiego
Klinowski: KDP to szansa również dla Polregio
Roman Czubiński 06 czerwca 2024
Jesteśmy zainteresowani uruchamianiem regionalnych ekspresów, kursujących po przyszłych liniach dużych prędkości. Modernizacja punktów utrzymania taboru pozwoli nam też oferować w nich usługi dla taboru o prędkości 250 km/h i wyższej – deklarował podczas Kongresu Rozwoju Transportu członek zarządu Polregio Marcel Klinowski.
Autobusem i pociągiem po Kielcach na wspólnym bilecie
Polregio: Od niedzieli więcej pociągów. Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?
Zniknie większość bezpośrednich pociągów Regio Poznań – Wrocław
Łódź Śródmieście: Trwa budowa ścian szczelinowych [ZDJĘCIA]
Roman Czubiński 04 czerwca 2024
W centrum Łodzi, kilka metrów od kursujących co kilka minut tramwajów, ekipy budowlane wykonują ściany zagłębionego na 23 metry przystanku kolejowego. Łódzki Urząd Miasta poinformował o postępach inwestycji PKP PLK, publikując jednocześnie jej zdjęcia.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Bełchatów w przededniu Kolej Plus: Wciąż spory ruch towarowy
Kasper Fiszer 23 maja 2024
Zarządca infrastruktury przygotowuje się do gruntownej przebudowy linii nr 24 z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa. Zanim trasa zostanie wyremontowana i wydłużona, niezbędne są pewne prace konserwacyjne. Odcinek wciąż jest bowiem relatywnie intensywnie wykorzystywany w ruchu towarowym.
Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!
Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia
Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą
Łódź: Tunel średnicowy – początek decydującej fazy
Roman Czubiński 15 maja 2024
Do 21 czerwca większa tarcza TBM wznowi drążenie tunelu dwutorowego, wchodząc pod ściśle zabudowane centrum Łodzi. Trzecia nitka jednotorowa jest gotowa mniej więcej w połowie. Prace budowlane mają zakończyć się w połowie 2026 r., a odbiory mają zostać skrócone do pół roku – wynika z informacji przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Malepszak: Stworzymy kolej zorientowaną na klientów
Roman Czubiński 08 maja 2024
Przewoźnicy, zarządcy infrastruktury oraz dworców muszą zacząć działać bardziej efektywnie i grać zespołowo. Zarówno budowa nowych linii, jak i modernizacja istniejących mają służyć pasażerom i przewoźnikom towarowym, a nie przymusowi wydania dostępnych pieniędzy. W 2027 r. ma już działać nowy sposób finansowania Funduszu Kolejowego, zbliżony do obecnego drogowego – zapowiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.
Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?
Zmiany w PPL. Cieszą się w Modlinie i Łodzi
Budownictwo kolejowe: Albo nowe przetargi, albo zapaść
Brightline West wybiera pociągi Siemensa
Łukasz Malinowski 04 maja 2024
1 maja spółka Brightline West ogłosiła, że Siemens Mobility został wskazany jako preferowany dostawca pociągów kolei dużych prędkości do obsługi nowej linii łączącej Las Vegas z Kalifornią. Umowa obejmie flotę dziesięciu składów "American Pioneer 220" (AP 220).
Siemens Mobility zaprezentował Velaro dla Egiptu [zdjęcia wnętrza]
Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]
Ogromne inwestycje Siemensa w bazę utrzymaniową RRX w Dortmundzie
Szafrański: KDP Warszawa – Łódź na początku lat 30.
Roman Czubiński 02 maja 2024
Decyzja o poddaniu analizom przebiegu „szprych” komponentu kolejowego nie oznacza, że żadna z nich nie doczeka się realizacji. Część wykonanych od roku 2017 prac będzie zatem można wykorzystać – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym przewodniczący Rady Nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego Zbigniew Szafrański. Jak przekonuje, dla większości inwestycji i tak nie będzie oznaczało to przesunięcia terminu ewentualnej realizacji.
Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania
CPK: Inwestycje kolejowe pomogą średnim miastom
CPK: Przetarg na koncepcję podstacji 25 kV
Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania
Roman Czubiński 30 kwietnia 2024
Obecne kontrowersje wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego to efekt zbyt szybkiego przejścia od etapu ogólnej koncepcji do STEŚ. Inwestycji mocno zaszkodziło też jej upolitycznienie oraz błędy komunikacyjne, popełniane przez spółkę i poprzedni rząd. Najbliższe lata będą kluczowe dla naprawienia tych błędów – uważa dr Michał Beim z Instytutu Sobieskiego.
Szafrański: KDP Warszawa – Łódź na początku lat 30.
CPK: Inwestycje kolejowe pomogą średnim miastom
CPK: Przetarg na koncepcję podstacji 25 kV
Tory leżą już na całej nowej linii Koralmbahn w Austrii [zdjęcia]
Michał Szymajda 29 kwietnia 2024
Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) położyły już tory na całej długości linii Koralmbahn i w nowym Tunelu Koralm, który zrewolucjonizuje podróże koleją między Wiedniem a Klagenfurtem. Ważniejsze jest jednak to, że stworzony zostanie zupełnie nowy korytarz z Austrii w kierunku Włoch i Słowenii. Wpłynie to także na polskich przewoźników, na razie towarowych.
Austria: Kolejowa „inwestycja stulecia” gotowa w połowie
Austriacy kończą budowę 33-kilometrowego kolejowego tunelu Koralm
Pociągi dojeżdżają do nowej stacji Mittlern w Austrii na budowanej linii Koralmbahn
Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?
Roman Czubiński 25 kwietnia 2024
Kolej dużych prędkości powinna być elementem całego systemu kolejowego, a nie wydzieloną z niego enklawą. Ważniejszy od prędkości maksymalnej osiąganej przez tabor (w przedziale między 250 a 350 km/h) będzie czas przejazdu, który z punktu widzenia podróżnego jest głównym wyznacznikiem efektywności. Należy też inwestować w sprawdzone pojazdy zamiast opracowywania prototypów specjalnie na potrzeby polskiej KDP – to najważniejsze wnioski z debaty zorganizowanej przez Polską Izbę Kolei.
CPK planuje Lokalne Huby Mobilności
Środowisko naukowe angażuje się w budowę docelowej sieci kolejowej w Polsce
Tusk: Polska i Niemcy potrzebują KDP Warszawa – Berlin
Komponent kolejowy CPK nie idzie na śmietnik. Ale są pytania
Jakub Madrjas 23 kwietnia 2024
- Należy mentalnie odłączyć się od modelu piasta i szprychy – stwierdził nowy przewodniczący Rady Nadzorczej CPK Zbigniew Szafrański. Spółka potwierdza kontynuację najbardziej zaawansowanych przygotowań linii ,,Y" Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław i Katowice – Ostrawa. Pozostałe elementy komponentu kolejowego mają zostać gruntownie przeanalizowane pod kątem zasadności.
CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h
CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!
CPK. W tym roku przetarg na 9-kilometrowy tunel KDP w Warszawie
CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?
Roman Czubiński 18 kwietnia 2024
Dwie z trzech umów na budowę tunelu kolei dużych prędkości pod centrum Łodzi są w fazie realizacji. Prace są związane z przygotowaniem do budowy komór na obu końcach przyszłej podziemnej linii – informuje Centralny Port Komunikacyjny. Spółka podkreśla, że mimo trwającego audytu realizacja komponentu kolejowego jest kontynuowana.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
Priorytety MI na kolei: prędkość, przepustowość i połączenia międzynarodowe
Roman Czubiński 16 kwietnia 2024
Żaden wieloletni program inwestycyjny na kolei nie zostanie porzucony – zapewnia nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury. Resort obiecuje zmiany w podejściu do planowania i realizacji inwestycji, zwiększające ich efektywność. Niezagrożone są też inwestycje w linie dużych prędkości w kierunku granicy niemieckiej i czeskiej – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.
Giżycko: Powrót pociągów tylko na wakacje
Kudowa: Pociągi dalekobieżne tylko sezonowo także po remoncie linii
MI: Mamy prawo dofinansować pociąg Suwałki – Mockava
Łódzki tunel średnicowy: Dodatkowe dwa lata na wzmacnianie gruntu
Roman Czubiński 03 kwietnia 2024
Nie podpisano jeszcze aneksu do umowy z PBDiM Mińsk Mazowiecki na budowę łódzkiego tunelu średnicowego, wydłużającego termin jej ukończenia do grudnia 2026 r. Samo opóźnienie jest jednak pewne – przyznaje zarządca infrastruktury w odpowiedzi na nasze pytania. Najważniejszy powód kolejnego przesunięcia to czasochłonne wzmacnianie gruntu pod gęsto zabudowanym łódzkim Śródmieściem.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Pociąg z Wrocławia przez Kobierzyce do Piławy ruszą w końcu 2025 roku
Michał Szymajda 26 marca 2024
Rewitalizacja linii kolejowej 310 na odcinku od Łagiewnik do Piławy na Dolnym Śląsku jest już bardzo zaawansowana. Wkrótce robotnicy wejdą na odcinek od Kobierzyc do Łagiewnik. Fakt reaktywacji tej południowej linii dojazdowej do Wrocławia trudno będzie przecenić.
Do Karpacza pociągiem jednak dopiero w grudniu 2024
Remont linii Szklarska Poręba – Tanvald – także po polskiej stronie
DSDiK przejęła linię ze Strzegomia do Marciszowa
Rozpoczyna się projektowanie nowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic
PKP PLK 25 marca 2024
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie nowej linii kolejowej Kraków-Myślenice w ramach programu Kolej Plus.
Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska
Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice
Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska
Łódź: Druga komora tunelu KDP – początek prac przygotowawczych
Roman Czubiński 21 marca 2024
Na łódzkim osiedlu Retkinia pracownicy Budimeksu zaczęli przygotowywać budowę tunelu pod centrum miasta. Prace budowlane obejmą w pierwszej kolejności komorę startową dla tarczy TBM. Pierwsze związane z inwestycją utrudnienia w ruchu samochodów na powierzchni zaczną obowiązywać w sobotę.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia
Roman Czubiński 15 marca 2024
Już nie grudzień 2024, ale koniec 2026 roku ma być terminem ukończenia budowy łódzkiego tunelu średnicowego – wynika z cytowanej przez Dziennik Gazetę Prawną wypowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Do ok. 2 mld zł wzrosło też wynagrodzenie wykonawcy. Czekamy na odpowiedź z PKP PLK w sprawie szczegółów.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
CPK: Kolejne ćwierć miliarda złotych na projektowanie KDP Ygrek
Jakub Madrjas 07 marca 2024
Spółka CPK podpisała pod koniec lutego umowę na przygotowanie projektu linii Kolei Dużych Prędkości od Sieradza do Poznania. W sumie ich wartość to prawie 230 mln złotych.
CPK: KDP nie zlikwiduje wykluczenia, ale zachęci do przesiadki z samochodu
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
"Budowa KDP to dla Polski kolejny krok cywilizacyjny"
Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje
Roman Czubiński 28 lutego 2024
Po przeniesieniu na drugą stronę linii kolejowej 15 tarcza TBM „Faustyna” zaczęła drążyć kolejną nitkę tunelu jednotorowego. Większa z dwóch maszyn zostanie ponownie uruchomiona w drugim kwartale. Kształtu nabierają też trzy podziemne przystanki – informują PKP PLK.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Czy CPK utworzy spółkę taborową? Na razie trwa przetarg
Roman Czubiński 28 lutego 2024
Dwie firmy chcą przygotować dla Centralnego Portu Komunikacyjnego model serwisowy spółki taborowej. Według obecnych planów będzie ona wynajmowała obsługującym lotnisko przewoźnikom trzy rodzaje EZT, od przeznaczonych na krótsze dystanse do dalekobieżnych składów KDP. Na razie przetarg pozostaje w zawieszeniu – to, czy planowana spółka taborowa zostanie utworzona, zależy od wyników audytu CPK.
CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h
CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!
CPK. W tym roku przetarg na 9-kilometrowy tunel KDP w Warszawie
Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]
Roman Czubiński 24 lutego 2024
Dobiega końca skomplikowana operacja przenoszenia tarczy TBM nad czynną linią kolejową. 650-tonowe urządzenie zostało podzielone na 11 mniejszych elementów, które nocami przenoszono żurawiami do specjalnie przygotowanej komory po drugiej stronie torów. Drążenie trzeciej jednotorowej nitki tunelu ma rozpocząć się jeszcze w lutym.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza
Roman Czubiński 12 lutego 2024
Kolej Plus to program wymagający weryfikacji i rewizji – zapowiedział podczas konferencji EEC Trends wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Nowe kierownictwo resortu chce poprawić gospodarność, budując nowe linie przede wszystkim tam, gdzie można spodziewać się masowych przewozów. Na słabiej zaludnionych obszarach narzędziem walki z wykluczeniem transportowym mają być skomunikowane z koleją w węzłach autobusy.
Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!
Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia
Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą
Tylko Koleje Mazowieckie chcą jeździć pod terminal w Modlinie
Roman Czubiński 10 lutego 2024
Po planowanym oddaniu do użytku odnogi do lotniska w Modlinie Koleje Mazowieckie zamierzają kursować tam co pół godziny – wynika z odpowiedzi udzielonych przez przewoźnika. SKM ani PKP IC nie zamierzają, przynajmniej na razie, obsługiwać nowej linii.
Koleją na lotnisko w Modlinie z umową na dokumentację projektową
PKP PLK wybrały projektanta linii kolejowej do lotniska Modlin
Są oferty na projekt linii kolejowej do lotniska Modlin. Szczegóły projektu
Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy
inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 05 lutego 2024
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej dla budowy nowego połączenia kolejowego między Lublinem a Łęczną oraz rewitalizację linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa z budową fragmentu nowej linii do Włodawy. Wartość obu projektów w ramach programu Kolej Plus jest olbrzymia i wynosi 1,2 mld zł.
Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej
PKP PLK kontynuują prace po powodzi na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku
PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu
CPK: Cała linia KDP Łódź – Warszawa ma już decyzje środowiskowe [AKTUALIZACJA]
Roman Czubiński 30 stycznia 2024
Łódzka Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla łódzkiego odcinka linii dużych prędkości Warszawa – Łódź. To ostatni fragment kluczowej dla CPK linii, który nie miał dotychczas takiej decyzji. Dalszy harmonogram inwestycji będzie zależał od wyników zapowiedzianego przez rząd audytu.
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
Projekt linii Sieradz – Kalisz – Poznań coraz bliżej. Koncepcja programowo-przestrzenna odebrana
CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP
Łódzki tunel średnicowy: Przenoszenie 650-tonowej maszyny nad czynną linią
Roman Czubiński 22 stycznia 2024
W nocy rozpocznie się przenoszenie mniejszej tarczy drążącej łódzki tunel średnicowy na drugą stronę torów linii 15. Po przeniesieniu wszystkich części i ponownym zmontowaniu maszyna rozpocznie drążenie trzeciej nitki jednotorowej od strony stacji Łódź Żabieniec.
Łódzki tunel średnicowy. Kiedy koniec prac? Za nieco ponad rok
Łódzki tunel średnicowy. Koniec budowy w połowie 2027? Jest wniosek PBDiM
Ryl (Wojewoda Łódzki): Będziemy dochodzić pieniędzy od wykonawcy tunelu średnicowego
CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu
Roman Czubiński 17 stycznia 2024
Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę dla drążenia tunelu Kolei Dużych Prędkości pod centrum Lodzi. Wiercenie tarczą TBM będzie najważniejszym elementem inwestycji. Spółka CPK deklaruje gotowość do ogłoszenia przetargu na prace budowlane.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP
Roman Czubiński 16 stycznia 2024
Centralny Port Komunikacyjny zawarł z International Transport Consulting umowę w sprawie opracowania instrukcji, przepisów i scenariuszy w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego na liniach dużych prędkości. Kontrakt podpisano 16 grudnia ubiegłego roku.
CPK planuje Lokalne Huby Mobilności
Środowisko naukowe angażuje się w budowę docelowej sieci kolejowej w Polsce
Tusk: Polska i Niemcy potrzebują KDP Warszawa – Berlin
Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa
Roman Czubiński 15 grudnia 2023
Zakończyło się drążenie drugiej jednotorowej nitki łódzkiego tunelu średnicowego dla kolei konwencjonalnej. Kolejna zacznie powstawać za około dwóch miesięcy – przedtem jednak musi zostać wykonana skomplikowana operacja przenoszenia tarczy TBM na drugą stronę czynnej linii kolejowej. Druga maszyna, budująca tunel dwutorowy, stoi w oczekiwaniu na wyniki ekspertyz – informuje PKP PLK.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice
Jakub Madrjas 11 grudnia 2023
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie nowej linii kolejowej, która połączy Niepołomice z Krakowem. Inwestycja ma powstać w ramach programu Kolej Plus.
Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska
Rozpoczyna się projektowanie nowej linii kolejowej z Krakowa do Myślenic
Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska
CPK ma porozumienie z hiszpańskim zarządcą sieci kolejowej ADIF
inf. pras 05 grudnia 2023
Spółka CPK poinformowała, że podpisała porozumienie o współpracy z ADIF, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Hiszpanii. Celem są wspólne działania w zakresie rozwoju sieci Kolei Dużych Prędkości w Polsce. ADIF jest jednym z najbardziej doświadczonych zarządców infrastruktury KDP w Europie, a hiszpańska sieć o długości prawie 4 000 km użytkowanych linii i z kolejnymi 1.600 km w fazie planowania, jest najdłuższą na Starym Kontynencie.
CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h
CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!
CPK. W tym roku przetarg na 9-kilometrowy tunel KDP w Warszawie
Pociągi do Ciechocinka na razie nie wrócą. Ale jest intencja woli współpracy
Jakub Madrjas 05 grudnia 2023
Wbrew nadziejom mieszkańców, pociągi nie wrócą w tym roku do Ciechocinka. Wprawdzie dziś odbyło się polityczno-medialne wydarzenie w tym temacie, ale podpisano jedynie list intencyjny w tej sprawie. Nowa data to wrzesień, a może grudzień 2024 roku.
Tak wygląda wykluczenie
Wolański: Potrzeba mobilności, nie tylko infrastruktury
Wykluczenie po mazowiecku
Austria: Kolejowa „inwestycja stulecia” gotowa w połowie
Roman Czubiński 02 grudnia 2023
Zbliża się otwarcie pierwszej nitki tunelu Koralm, przeznaczonej do ruchu regionalnego. Z tej okazji w przyszły czwartek odbędzie się uroczyste otwarcie – informują Koleje Austriackie (ÖBB). Do czasu ukończenia budowy drugiego, równoległego tunelu jednotorowa nitka będzie jednak służyła głównie ruchowi regionalnemu.
Tory leżą już na całej nowej linii Koralmbahn w Austrii [zdjęcia]
Austriacy kończą budowę 33-kilometrowego kolejowego tunelu Koralm
Pociągi dojeżdżają do nowej stacji Mittlern w Austrii na budowanej linii Koralmbahn
Łódź: Tunel KDP – początek prac towarzyszących
Roman Czubiński 28 listopada 2023
Na ogrodzeniu przy siedzibie Łódzkiego Domu Kultury zawisły tablice informujące o rozpoczęciu wzmacniania fundamentów budynku. Oznacza to początek prac przygotowawczych do budowy tunelu dla kolei dużych prędkości. Inwestorem jest spółka CPK.
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Tunel KDP w Łodzi. CPK wydało oświadczenie ws. kamienicy przy 6 Sierpnia
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania