Budowa tunelu średnicowego w Łodzi dla pociągów KDP, chociaż ma już swojego wykonawcę, na razie jest jeszcze w fazie m. in. wykonywania komór technicznych. Firma Budimex ukończyła już komorę “Retkinia”. W przyszłym roku będzie gotowa komora “Fabryczna”.
Na obecnym etapie prac przy trasie Kolei Dużych Prędkości (KDP) na terenie Łodzi, zaangażowane są dwie duże firmy budowlane.
PORR latem tego roku podpisał umowę na wykonanie drugiego tunelu średnicowego pod miastem. Natomiast
Budimexowi przypadła realizacja dwóch komór: startowej – "Retkinia" oraz wydobywczej – "Fabryczna".
KDP w Łodzi. Budimex sukcesywnie z budową komory "Fabryczna" Jak słyszymy, prace zostały podzielone na dwa zadania: budowę komory wydobywczej (do końca 2026 roku) i budowę komory rozjazdowej dla pociągów (III kwartał 2027 rok). Żeby jednak można było wybudować komorę "Fabryczna",
niezbędne było wcześniejsze wzmocnienie fundamentów budynku Łódzkiego Domu Kultury. Dokonano tego za pomocą mikropali oraz kolumn
jet-grouting, których wykonano ok. 1,4 tys. Tutaj z kolei inwestor, czyli Centralny Port Komunikacyjny, powierzył to zadanie firmie Keller.
– Budowy komór i takie zamierzenia budowlane są to bardzo skomplikowane inwestycje, w których poruszamy się w materii geotechnicznej – zaznacza Paweł Parusel, dyrektor kontraktu budowy komór "Retkinia" i "Fabryczna" w firmie Budimex. – Jesteśmy w ścisłym centrum Łodzi. Mamy tam szereg instalacji podziemnych, ale i z takimi tematami sobie radzimy i tutaj na ten moment wszystkie roboty postępują zgodnie z planem. Nie odnotowano większych komplikacji związanych z realizacją komory – dodaje.
Fot. Daniel Siwak | Na potrzeby drążenia tarczą TBM trzeba było wybudować komory "Retkinia (na zdjęciu) i "Fabryczna"
Aktualnie prace polegają na tworzeniu wykopu z poziomu terenu na poziom -1. Potem po wybraniu ziemi metr po metrze, na głębokości 27 metrów powstanie płyta denna. Cała konstrukcja komory w rejonie dworca Łódź Fabryczna pochłonie 1,4 tys. ton stali oraz około 30 tys. metrów sześciennych betonu. Dla zobrazowania, jak porównuje wykonawca, z tej ilości materiałów mogłoby powstać kameralne osiedle czterokondygnacyjnych bloków.
Wraz z wykonaniem płyty dennej na głębokości blisko 30 metrów Budimex kończy swój zakres realizacji robót. Konstrukcja przekazana zostanie do spółki CPK, a ta przekaże ją
wykonawcy tunelu, czyli wspomnianej na początku firmie PORR.
Organizacja ruchu najtrudniejszą częścią realizacji komory “Retkinia” Komora "Retkinia", czyli ta,
z której wyruszy tarcza TBM, została ukończona latem tego roku. Przedstawiciel Budimexu w rozmowie z “Rynkiem Kolejowym” zobrazował wówczas, że do jej budowy wykorzystano
tyle metrów sześciennych betonu i ton stali, że mogłoby powstać z tego kilka przynajmniej 5-pietrowych budynków.
– Podczas realizacji komory “Retkinia” wszystkie roboty zostały zrealizowane wspólnie z inwestorem. Naszym największym problemem było wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu, żeby móc w ogóle wystartować. Tutaj porozumiewaliśmy się wspólnie z Biurem Inżyniera Miasta i Zarządem Dróg i Transportu, żeby wprowadzić tę organizację – wspomina dyrektor kontraktu Paweł Parusel.
Materiały Centralnego Portu Komunikacyjnego | Mapa tunelu średnicowego dla pociągów KDP w Łodzi
Przypomnijmy, że budowa
linii kolejowej 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie jest planowane na rok 2032. Cały 480-kilometrowy odcinek z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia
ma zostać ukończony w 2035 roku.