Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Fot. Daniel SiwakFragment urządzenia TBM Katarzyna drążącego tunel średnicowy w Łodzi
Jednym z wątków towarzyszącym w ostatnich miesiącach budowie tunelu średnicowego w Łodzi jest trwające postępowanie mediacyjne pomiędzy inwestorem a wykonawcą tej ważnej kolejowej inwestycji. Pytamy: na jakim etapie są rozmowy i czy mają wpływ na postęp prac?

O tym, że PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) – inwestor aglomeracyjnego tunelu średnicowego oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) – jego wykonawca próbują porozumieć się za pomocą mediacji, nie dowiedzieliśmy się od razu. I nie chodzi tutaj o tzw. tajemnicę mediacji, bo akurat obowiązujące przepisy nie zabraniają ujawnienia samej informacji o rozpoczęciu takiej procedury.

Ponad dwa lata mediacji pomiędzy PKP PLK a PBDiM

To było pierwsze pytanie, które "Rynek Kolejowy" skierował do wspomnianych podmiotów. I tutaj zgodnie dowiedzieliśmy się, że mediacje w Prokuratorii Generalnej rozpoczęły się już latem 2023 roku. Warto w tym miejscu zaznaczyć jednak pewne tło sytuacyjne dla tamtego okresu.

Otóż 5 lipca 2023 roku doszło do nagłego wycieku na torowisko tramwajowe w al. Włókniarzy tzw. piany technologicznej. Nie wstrzymało to drążenia przez tarczę TBM Faustynę, ale przez cztery dni tramwaje nie kursowały po al. Włókniarzy. Wtedy kilkukrotnie, pomiędzy czerwcem i wrześniem, przekładano także zamknięcie ważnego skrzyżowania Zachodnia – al. Kościuszki – Zielona, które znajduje się przy budowanym przystanku Łódź Śródmieście.

Podkreślenia wymaga także fakt, że przekaz, który płynie – przynajmniej do mediów – nie zakłada czarnego scenariusza dla tej inwestycji. Mówimy tutaj o ewentualnym zakończeniu budowy na obecnym etapie. PKP PLK zaznacza też, że nie rozważa całkowitej rezygnacji z budowy tunelu średnicowego. – Jesteśmy zdeterminowani, by zakończyć projekt, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo mieszkańców i transparentność wydatkowania środków publicznych – słyszymy od Rafała Wilgusiaka z PKP PLK.

Wykonawca, czemu nie można się w sumie dziwić, unika szczegółowych informacji np. co do liczby dotychczasowych spotkań czy określenia etapu, w którym są teraz rozmowy. – Jesteśmy w pełni przygotowani w rozumieniu potencjału operacyjnego i możliwości technicznych do zakończenia realizacji kontraktu zgodnie z oczekiwaniami inwestora – zapewnia Piotr Grabowski z PBDiM.

Z drugiej strony pada nie tylko więcej szczegółów, ale też deklaracja otwartości "na konstruktywny dialog". Rafał Wilgusiak: – Do tej pory odbyło się kilkanaście rund mediacyjnych, zarówno w formie spotkań z udziałem mediatorów, jak też spotkań roboczych, w wybranych przypadkach z udziałem ekspertów technicznych i prawnych. Termin zakończenia mediacji zależy w dużej mierze od tego, jak szybko i dokładnie wykonawca przekazuje niezbędne dokumenty. Trzeba mieć też na względzie, że każdy z nich wymaga szczegółowej analizy ekspertów, gdyż poszczególne zagadnienia są bardzo złożone.

Mediacje a wpływ na pracę TBM Katarzyny

Nasuwa się też pytanie, w jaki sposób wynik mediacji wpływa na postęp budowy tunelu głównego i pracę TBM Katarzyny? – Jedyną przeszkodą w sprawnym zakończeniu inwestycji jest pozyskanie środków finansowych, gdyż możliwości własne w finansowaniu prac na kontrakcie wyczerpały się – zaznacza Grabowski.

Ze strony wykonawcy ponownie dostajemy tłumaczenie o okolicznościach o charakterze nadzwyczajnym – tzw. sile wyższej. Chodzi oczywiście o pandemię COVID-19 oraz wojnę w Ukrainie, które wywołały gwałtowny i nieprzewidywalny wzrost cen materiałów budowlanych, paliw czy kosztów pracy. Natomiast waloryzacja za poszczególne okresy następowała jedynie do limitu 10 proc., co nie jest wystarczającym progiem dla stabilności finansowej. 

PKP PLK także mówi o wpływie mediacji na inwestycję, ponieważ termin realizacji umowy jest przedmiotem rozmów mediacyjnych. – Obecnie wykonawca, niezależnie od prowadzonego procesu mediacyjnego, jest zobligowany do realizacji przedmiotu umowy bez względu na toczące się mediacje – zauważa Rafał Wilgusiak.

Koniec mediacji w 2025 roku? To nie jest wcale takie pewne

Zapytaliśmy także, czy koniec 2025 r. jest realnym terminem zakończenia mediacji i osiągnięcia porozumienia? Nasz rozmówca z PBDiM odpowiada, że rozmowy nadal trwają: – Dążymy do ich sprawnego przebiegu a przede wszystkim do szybkiego zakończenia.

Z kolei Rafał Wilgusiak z PKP PLK przekazał, że zbliża się ku końcowi etap niezależnych analiz eksperckich: – Nie oznacza to jeszcze finalizacji procesu mediacyjnego, gdyż ostateczne porozumienie w dużym stopniu zależy też od nastawienia stron, racjonalności oczekiwań i gotowości pójścia na ustępstwa – stwierdził. Nie wiadomo jednak czy na ustępstwa miałby pójść wykonawca, czy inwestor.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio potrzebuje 100 nowych EZT. Decyzje konieczne od zaraz

Tabor i technika

Polregio potrzebuje 100 nowych EZT. Decyzje konieczne od zaraz

Jakub Rösler 24 listopada 2025

Nowi właściciele Katowice Airport!

Prawo i polityka

Nowi właściciele Katowice Airport!

inf. pras. 24 listopada 2025

MPK Poznań: Srebrny Solaris Tramino wróci do służby za kilka miesięcy

Tabor i technika

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio potrzebuje 100 nowych EZT. Decyzje konieczne od zaraz

Tabor i technika

Polregio potrzebuje 100 nowych EZT. Decyzje konieczne od zaraz

Jakub Rösler 24 listopada 2025

Nowi właściciele Katowice Airport!

Prawo i polityka

Nowi właściciele Katowice Airport!

inf. pras. 24 listopada 2025

MPK Poznań: Srebrny Solaris Tramino wróci do służby za kilka miesięcy

Tabor i technika

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij