Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane – w najbliższych miesiącach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
29-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Przetargi na budowę linii dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a węzłem CPK zostaną ogłoszone w roku bieżącym lub na początku przyszłego – zapowiada Centralny Port Komunikacyjny. Harmonogram prac budowlanych, zakładający oddanie do użytku linii Warszawa – Łódź do roku 2032, nie jest według spółki zagrożony – zagrożeniem nie jest także sprzedaż kluczowej działki prywatnemu podmiotowi w końcowym okresie rządów PiS.

Pierwszy odcinek polskiej sieci kolei dużych prędkości jest na bardzo zaawansowanym etapie projektowania. Stan przygotowań omówiła Justyna Mikołajczyk z CPK. – Złożyliśmy 15 wniosków o pozwolenia wodno-prawne, z czego 5 już uzyskaliśmy. Właściciele 95% działek zakwalifikowanych do Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć się do nas zgłosili, a 140 nieruchomości już kupiliśmy. Złożono też 8 wniosków o decyzje o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej – wyliczyła.

Pierwsze przetargi na budowę – w tym roku?

W tym roku spółka zamierza ogłosić przetarg na prace archeologiczne dla całego odcinka, które muszą poprzedzić jego budowę. Na przełomie bieżącego i przyszłego roku mają zostać rozpisane dwa postępowania na prace budowlane, obejmujące odcinek warszawski (Warszawa Zachodnia – Konotopa wraz z tunelem pod Odolanami oraz Konotopa – węzeł CPK z łącznicą do Parzniewa na linii kolejowej 1).

Dalsze plany przetargowe to odcinek między węzłem CPK (bez samego węzła) do węzła bolimowskiego (skrzyżowanie z linią 11 z układem łącznic), a także sam węzeł bolimowski. Postępowania te mają zostać ogłoszone w roku 2026, podobnie jak przetargi na zadania wyodrębnione – budowę sieci trakcyjnej i systemu sterowania ruchem kolejowym. Następne w kolejności będą odcinki: węzeł bolimowski – Brzeziny i Brzeziny – Łódź.

W przypadku tunelu KDP pod centrum Łodzi można mówić wręcz o początkach realizacji. – Mamy gotowe komory startowe, podpisaliśmy umowę na budowę samego tunelu. Będzie ona odbywała się w trudnym terenie, pod tkanką miejską – przypomniał Czernicki. Spółka chce przygotować mieszkańców na konieczne utrudnienia. Zastosowanie zupełnie innej technologii niż przy opóźnionej budowie łódzkiego tunelu średnicowego, a także większa głębokość podziemnej linii, ma zminimalizować ryzyko komplikacji. Tarcza TBM do drążenia tunelu jest już zamówiona przez wykonawcę (PORR) w USA.

Komponent kolejowy dominuje

Wspomniany tunel pod Odolanami będzie najdłuższy w Polsce: jego długość wyniesie 9 km, a wylot znajdzie się aż poza południową obwodnicą drogową stolicy. Zostanie on wydrążony tarczą TBM, w odróżnieniu od tego pod lotniskiem, który będzie budowany odkrywkowo. Pod łódzkim osiedlem podmiejskim Mileszki tunel również powstanie metodą odkrywkową. Sam fakt jego zaprojektowania inwestor przedstawia jako ukłon w stronę mieszkańców, z których wielu protestowało przeciwko linii KDP na powierzchni. Na trasie znajdzie się w sumie ok. 20 km łącznic kolejowych, 55 mostów i wiaduktów, 200 km dróg towarzyszących, 206 przejść dla zwierząt. W podłódzkich Brzezinach powstanie nowa stacja pasażerska. Wzdłuż 120-kilometrowej trasy zostaną wybudowane 2 punkty utrzymania infrastruktury i 1 baza utrzymania taboru.

Linia KDP ma być oddana do użytku jednocześnie z lotniskiem. Przedstawiciele CPK i rządu zwracali uwagę że komponent kolejowy to prawie dwie trzecie całego programu wieloletniego do 2032 r. pod względem wartości. – To kolej jest solą tego projektu – stwierdził Lasek. Będzie tak również po oddaniu lotniska do użytku – sieć linii dużych prędkości będzie wtedy dalej rozbudowywana (do 2035 r. ma powstać odcinek Łódź – Wrocław z odnogą Sieradz – Poznań).

Projektowana linia, podobnie jak lotnisko CPK, będzie infrastrukturą podwójnego zastosowania. Jej budowa, oprócz korzyści dla mieszkańców i gospodarki (czas przejazdu najszybszych pociągów wyniesie zaledwie 40 minut), zwiększy też mobilność wojskową.

Fundusze unijne dla polskiej KDP

Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Maciej Lasek podkreślił kluczową rolę środków unijnych. – Na projektowanie odcinka Łódź – Warszawa pozyskaliśmy prawie 280 mln zł wsparcia z Unii Europejskiej – przypomniał. przejście z fazy projektowania do fazy budowy oznacza zwiększenie potrzeb w tym zakresie. – Będziemy potrzebowali już nie milionów, lecz miliardów euro. Wsparcie finansowe UE dla KDP jest kluczowe pod względem terminowej realizacji harmonogramu – zaznaczył.

– Już 6 projektów CPK otrzymało wsparcie z UE. Jego łączna wartość to 132 mln euro na dokumentację dla KDP – dodała dyrektor Departamentu Programów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych Ewa Karasińska. Kwota ta jest wyższa od podanej przez pełnomocnika rządu, obejmuje bowiem także odcinki na zachód od Łodzi, które będą budowane w latach 2032-2035.

– Składaliśmy też wnioski we wszystkich możliwych konkursach unijnych – i nadal będziemy to robić. Liczymy na wsparcie całej administracji – zadeklarował prezes CPK dr Filip Czernicki. Jak przypomniał, Komisja Europejska wspiera Polskę w nadrabianiu zaległości rozwojowych w stosunku do Europy Zachodniej – a brak KDP jest jedną z nich. Linia Y, która docelowo będzie mogła zostać wydłużona z Poznania do Berlina, a z Wrocławia do Pragi, będzie też odgrywała ważną rolę w spajającej cały kontynent sieci TEN-T.

Polska wciąż jest największym beneficjentem unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). – Nie jest to nasze ostatnie słowo. W przyszłym tygodniu, 4 listopada, odbędzie się podpisanie umów o dofinansowanie z ostatniego konkursu CEF. Będzie wśród nich umowa CPK w sprawie dokumentacji dla odcinka Mikołów – granica czeska – poinformował dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jarosław Orliński. Rząd będzie przekonywał organy UE do dofinansowania całego zakresu linii Y w nowej perspektywie budżetowej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Alstom: Piętrowe Coradie dla PKP Intercity będą 6-członowe

Tabor i technika

Alstom: Piętrowe Coradie dla PKP Intercity będą 6-członowe

Jakub Rösler 29 października 2025

Furgalski: Kolej towarowa potrzebuje pilnych decyzji

Prawo i polityka

Furgalski: Kolej towarowa potrzebuje pilnych decyzji

Damian Kelman 29 października 2025

GZM dofinansowuje kolejne nowe połączenia kolejowe

Pasażer

GZM dofinansowuje kolejne nowe połączenia kolejowe

Metropolia GZM 29 października 2025

Zobacz również:

CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona

Infrastruktura

CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona

inf. pras. CPK, opr. RC 12 września 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Alstom: Piętrowe Coradie dla PKP Intercity będą 6-członowe

Tabor i technika

Alstom: Piętrowe Coradie dla PKP Intercity będą 6-członowe

Jakub Rösler 29 października 2025

Furgalski: Kolej towarowa potrzebuje pilnych decyzji

Prawo i polityka

Furgalski: Kolej towarowa potrzebuje pilnych decyzji

Damian Kelman 29 października 2025

GZM dofinansowuje kolejne nowe połączenia kolejowe

Pasażer

GZM dofinansowuje kolejne nowe połączenia kolejowe

Metropolia GZM 29 października 2025

Zobacz również:

CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona

Infrastruktura

CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona

inf. pras. CPK, opr. RC 12 września 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij