Centralny Port Komunikacyjny buduje pierwszą linię Kolei Dużych Prędkości, uwzględniając na każdym etapie planowania, projektowania i realizacji najwyższe możliwe parametry przejazdu pociągów. Dzięki przyjętym założeniom dla KDP skrócenie czasu przejazdów przyniesie fundamentalną zmianę jakości podróżowania po Polsce – przekonuje spółka, broniąc decyzji o podwyższeniu prędkości maksymalnej z 250 do 350 km/h.
Analizy zawarte w Studiach techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) i Projektach Budowlanych dla każdego odcinka linii „Y” od samego początku uwzględniają maksymalną prędkość projektową przejazdu pociągów – 350 km/h. Pozwoliło to na podjęcie decyzji o zwiększeniu prędkości eksploatacyjnej, z jaką będą się poruszały pociągi – z pierwotnie planowanych 250 km/h do nawet 350 km/h.
Wszystkie umowy na wykonanie Studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) dla linii „Y”, zakładające budowę linii na V max 350 km/h – w tym
strategicznego odcinka linii 85, który połączy stację Warszawa Zachodnia, Lotnisko CPK i Łódź – zostały podpisane jeszcze w 2021 roku.
Skrócenie czasów przejazdu poprawi wskaźniki efektywności linii kolejowych, a powstająca infrastruktura będzie obsługiwać największe potoki pasażerskie. Według prognoz przygotowanych na podstawie zaawansowanych narzędzi analitycznych przewozy będą rosły. To z kolei będzie silnym impulsem dla inwestycji CPK i PKP Polskich Linii Kolejowych, wpisujących się w oczekiwania rynku i opartych na twardych danych.
Efektem podniesienia prędkości eksploatacyjnej na linii „Y” z 250 do 350 km/h będzie skrócenie czasu przejazdu z Warszawy Centralnej do Łodzi o kolejnych 6 minut (podróż ma trwać mniej niż godzinę). Natomiast z Warszawy do Wrocławia pasażerowie dotrą szybciej o 15 minut, a z Warszawy do Poznania o 20 minut (czas przejazdu między tymi miastami ma wynieść ok. 1 godziny i 40 minut). Zyskają na tym
również mniejsze miasta znajdujące się na tej trasie, takie jak
Kalisz czy Sieradz. W kolejnych etapach inwestycji znacznie skróci się czas przejazdu także na dalszych połączeniach długodystansowych wykorzystujących linię „Y” – zarówno krajowych (np. do Szczecina), jak i międzynarodowych (np. do Berlina).
Zmiana maksymalnej prędkości eksploatacyjnej nie przekłada się w znaczący sposób na podwyższenie kosztu budowy poszczególnych odcinków linii „Y”. Wynika to z faktu, że dokumenty definiujące jej zakres i specyfikację techniczną od początku zakładały prędkość projektową na poziomie 350 km/h (m. in. geometria torów, czy zasilanie i systemy sterowania ruchem). Chodzi przede wszystkim o elementy, które generują najwyższe koszty, głównie obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty etc.). Nieznacznej zmianie ulegną jedynie koszty budowy części ekranów akustycznych ze względu na zmianę zakresu oddziaływania akustycznego. Podniesienie prędkości pozostanie praktycznie bez wpływu na finansowanie budowy, a znacznie zwiększy atrakcyjność przyszłej oferty polskich kolei względem transportu drogowego czy lotniczego.
Niezależnie od osiąganej maksymalnej prędkości eksploatacyjnej, po liniach będą mogły kursować także pociągi rozwijające niższe prędkości (200-250 km/h). Linia „Y” będzie budowana etapami: jako pierwszy, wraz z uruchomieniem nowego lotniska w 2032 roku, zostanie oddany do użytkowania odcinek Warszawa – CPK – Łódź. Na 2035 r. jest planowane zakończenie budowy całej linii – wraz z odcinkami: Łódź – Sieradz – Wrocław i z Sieradza do Poznania.