SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl

PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
Roman Czubiński 26 grudnia 2025
Coraz liczniejsi pasażerowie PKP Intercity na ogół dobrze oceniają komunikację z przewoźnikiem – przekonywał podczas debaty XV Kongresu Kolejowego członek zarządu spółki Marcin Karasiński. Przewoźnik inwestuje w różne sposoby docierania do obecnych i potencjalnych pasażerów, choć najważniejszą rolę odgrywają kanały internetowe i mobilne.
PKP Intercity: Wagony ALux wrócą do służby. Naprawi je Remtrak
PKP Intercity. Mało EP09 w rozkładzie jazdy. "Epoki" znikają z torów
PKP Intercity: Skracanie czasów przejazdu także dzięki lepszej organizacji
KMŁ zadowolone z używanych EN57
Roman Czubiński 22 grudnia 2025
Zakup zmodernizowanych EN57 z województwa zachodniopomorskiego okazał się z perspektywy czasu dobrą decyzją – przekonywał na XV Kongresie Kolejowym prezes Kolei Małopolskich Radosław Włoszek. Przewoźnik znacznie zwiększył dzięki nim swoją podaż miejsc. Możliwości przewozowe są dla spółki szczególnie istotne z powodu rosnącej frekwencji oraz intensywnego ruchu turystycznego.
KMŁ: Przetarg na utrzymanie EZT Newagu
Koleje Małopolskie na zakupach wodorowych
Koleje Małopolskie z biletami w JakDojade
Używany tabor spalinowy może być koniecznością
Roman Czubiński 18 grudnia 2025
Przewoźnicy, którym brakuje taboru do obsługi linii niezelektryfikowanych, mogą nie mieć innego wyjścia niż zakup pojazdów spalinowych z drugiej ręki – przekonywał w debacie XV Kongresu Kolejowego dyrektor pionu „Doradztwo i Strategie” w Zespole Doradców Gospodarczych TOR Maciej Mysona. Alternatywą jest zakup nowych pojazdów, jednak wadą takiego rozwiązania pozostaje wysoki koszt, a przede wszystkim – długi czas oczekiwania na dostawę.
14WE w barwach Polregio już na małopolskich szlakach
Alpha Trains i PTS: Oferujemy „zdrową alternatywę” na linie niezelektryfikowane
Alpha Trains i PTS: Używane SZT rozwiązaniem dla polskich przewoźników?
Pomorskie: Dbajmy o komunikację zastępczą
Roman Czubiński 17 grudnia 2025
Organizatorzy transportu w województwach powinni zabezpieczyć w przetargach interesy pasażerów, przyznając dodatkowe punkty za dysponowanie flotą autobusową. Ułatwi to organizowanie komunikacji zastępczej w razie awarii – mówił podczas debaty na XV Kongresie Kolejowym inspektor w Departamencie Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Michał Szymajda. Jak podkreślił, województwo pomorskie zamierza systematycznie zwiększać w kolejnych latach liczbę uruchamianych pociągów.
Wielka Brytania nacjonalizuje koleje. Zaprezentowano państwowy podmiot
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
XIX-wieczna TEN-T?
CUPT: Intensywne przygotowania do przetargów na przewozy dalekobieżne
Roman Czubiński 15 grudnia 2025
Ogłoszenia pierwszych przetargów na dalekobieżne przewozy kolejowe w formule PSC można spodziewać się w roku 2027. Do końca kolejnego roku kontrakty ze zwycięzcami muszą być już podpisane, tak by mieli oni dwa lata na przygotowanie do rozpoczęcia przewozów – poinformował podczas Kongresu Kolejowego zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Michał Jasiak. Wkrótce ma zostać przedstawiony projekt ustawy powołującej Krajowy Zarząd Transportu – nowego organizatora przewozów dalekobieżnych.
Wielka Brytania nacjonalizuje koleje. Zaprezentowano państwowy podmiot
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
XIX-wieczna TEN-T?
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
Elżbieta Pałys 15 grudnia 2025
– Kluczowe daty dla Centralnego Portu Komunikacyjnego to rok 2032, kiedy mają być oddane lotnisko i pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, oraz rok 2035, czyli termin oddania pozostałej część tzw. Igreka – przypomniał podczas Kongresu Kolejowego Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK. Podkreślił, że prace postępują zgodnie z harmonogramem.
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
CPK. Pierwsza decyzja lokalizacyjna dla Linii Y między Warszawą a Łodzią
Czy budowa nowych bocznic powinna być łatwiejsza?
Kasper Fiszer 15 grudnia 2025
Jednym z warunków koniecznych do rozwoju transportu kolejowego w Polsce jest powstawanie i utrzymanie bocznic. O problemach w tym zakresie dyskutowano podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie.
Marcin Witczak, Laude: Jeden klient, jeden kontener – to nasza nowa usługa
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude: Ekspansja w Niemczech i „rewolucyjna” oferta drobnicowa
Korth, Siemens Mobility: Na wzrost liczby pasażerów można odpowiadać nowoczesnymi technologiami
Elżbieta Pałys 12 grudnia 2025
– Rosnąca liczba pasażerów to z jednej strony dobra wiadomość, z drugiej wyzwanie – trzeba odpowiedzieć na zwiększający się popyt, nie obniżając jakości usługi. Z pomocą przychodzą tu nowoczesne technologie – wskazała podczas Kongresu Kolejowego Karolina Korth, Head of Software Regions Siemens Mobility GmbH, podając przykłady z Europy.
Prejs, Siemens Mobility: Pojemność, prędkość i napędy alternatywne – tego szukają przewoźnicy
Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce
Bobsien, Siemens: Zapotrzebowanie na lokomotywy wielosystemowe stale rośnie
Prejs, Siemens Mobility: Pojemność, prędkość i napędy alternatywne – tego szukają przewoźnicy
Elżbieta Pałys 11 grudnia 2025
– Na rynku taborowym widać trzy główne trendy. Dotyczą one zapotrzebowania na większą pojemność pojazdów, pociągów na potrzeby dużych prędkości oraz pojazdów z napędem alternatywnym – mówił podczas Kongresu Kolejowego Tomasz Prejs, CEO Siemens Mobility.
Korth, Siemens Mobility: Na wzrost liczby pasażerów można odpowiadać nowoczesnymi technologiami
Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce
Bobsien, Siemens: Zapotrzebowanie na lokomotywy wielosystemowe stale rośnie
Niepewna przyszłość nowych spółek wojewódzkich
Roman Czubiński 11 grudnia 2025
Powoływanie nowych wojewódzkich spółek przewozowych w przededniu wejścia w życie obowiązku przetargowego wydaje się zbędnym zwiększaniem ryzyka. Organizatorzy powinni skoncentrować się raczej na odpowiednim przygotowaniu przetargów i postawieniu warunków, które pozwolą przyciągnąć do kolei jak najwięcej pasażerów – ocenił dyrektor pionu „Doradztwo i Strategie” w Zespole Doradców Gospodarczych TOR Maciej Mysona. Jego wypowiedź była częścią debaty na tegorocznym XV Kongresie Kolejowym.
Wielka Brytania nacjonalizuje koleje. Zaprezentowano państwowy podmiot
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
XIX-wieczna TEN-T?
Rusiłko, Multiconsult Polska: Branża projektowa gotowa na nowe wyzwania
Elżbieta Pałys 10 grudnia 2025
– Kończący się rok nie był łatwy dla branży projektowej, jednak optymizmem napawają zapowiedzi przetargów PKP PLK – wskazał podczas Kongresu Kolejowego Krzysztof Rusiłko, dyrektor Działu Kolejowego w Multiconsult Polska.
Planowanie rozbudowy metra. Ile urbanistyki, a ile arytmetyki?
Renata Mordak i Arkadiusz Merchel w zarządzie Multiconsult Polska
Pucek, DB Cargo: Tak można zachęcić do przewozów intermodalnych
Elżbieta Pałys 09 grudnia 2025
Przedstawiciel DB Cargo podczas Kongresu Kolejowego podzielił się swoimi pomysłami na zwiększenie atrakcyjności przewozów intermodalnych. Wskazał trzy propozycje. – W mojej opinii powinny one przyciągnąć nowych klientów – powiedział Paweł Pucek, członek zarządu DB Cargo.
Szwajcarski Coop stawia na kolej. Hub w Zurychu otwarty
Zamknięta granica zagraża handlowi UE z Chinami i polskim firmom
Pierwszy pociąg intermodalny PCC ruszył w trasę 20 lat temu
Malinowski, PKP Intercity: Otworzyliśmy drogę dla konkurencji
Paulina Piziorska 08 grudnia 2025
– Nie teoretyzujemy na temat konkurencji, ale realnie otworzyliśmy dla niej drogę – powiedział podczas Kongresu Kolejowego prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Podkreślił jednak, że konkurencja musi się odbywać na uczciwych, przejrzystych zasadach.
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
PKP Intercity: Wagony ALux wrócą do służby. Naprawi je Remtrak
PKP Intercity. Mało EP09 w rozkładzie jazdy. "Epoki" znikają z torów
Wyborski, PKP PLK: Przyśpieszyliśmy ogłaszanie przetargów. Zamiast 16 będzie 27 mld zł
Elżbieta Pałys 05 grudnia 2025
Na ten rok PKP Polskie Linie Kolejowe planowały ogłosić przetargi warte 16 mld zł. – Przyspieszyliśmy część postępowań z roku 2026 tak, że łącznie w całym roku 2025 ogłosimy postępowania o wartości 27 miliardów złotych – poinformował podczas Kongresu Kolejowego Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
Prezes PKP PLK w zarządzie EIM
Piotr Wyborski powołany na prezesa PKP PLK
Świerkot, Stadler: Najpierw trzeba obsłużyć pasażerów w miastach, potem myśleć o KDP
Elżbieta Pałys 04 grudnia 2025
Stadler ma co robić przez najbliższe dwa lata – wynika ze słów Arkadiusza Świerkota, członka zarządu firmy. Producent będzie realizować zagraniczne i krajowe zamówienia między innymi na potrzeby przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych. Tego rodzaju połączenia, zdaniem przedstawiciela Stadlera, są obecnie kluczowe dla rozwoju kolei w Polsce. – Wspieramy KDP, ale inaczej stawiamy akcenty – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Arkadiusz Świerkot. – Najpierw musimy prawidłowo obsługiwać pasażerów w miastach, potem rozwijać KDP – stwierdził.
Stadler bliski dostawy nowych pociągów dla Kolei Wielkopolskich
Czy Stadler wystartuje w przetargu na pociągi KDP dla PKP Intercity?
Więcej Citylinków dla Utah produkowanych w… Utah
Wykonawcy: Chcemy nadal budować polską kolej
Roman Czubiński 03 grudnia 2025
Zbliżające się inwestycje w kolej dużych prędkości oraz na sieci konwencjonalnej dają polskim firmom budowlanym i producentom ogromne możliwości rozwoju. Dofinansowań z Unii Europejskiej na ten cel nie zabraknie – stwierdzili przedstawiciele wykonawców biorący udział w debacie otwarcia XV Kongresu Kolejowego. Niepokój budzi za to spadek produkcji budowlano-montażowej, zażarta walka o zlecenia (cenowa oraz przy pomocy odwołań) i zbyt powolne działanie administracji.
Na pierwszym miejscu Budimex na drugim Strabag – to oni budują najwięcej dróg
Czy rozpoczęte budowy skończą ci, którzy je zaczęli?
Norwegia. Zamawiający, którzy rozumieją wykonawcę
Pociecha, DZP: Sama zmiana przepisów nie wystarczy, by usprawnić inwestycje
Elżbieta Pałys 03 grudnia 2025
– Potrzebujemy zmiany przepisów, które przyspieszą i uproszczą postępowanie administracyjne – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Kamil Pociecha, radca prawny z kancelarii DZP. Sama zmiana przepisów jednak nie wystarczy, żeby uprawnić realizację inwestycji – podkreślił.
Wielka Brytania nacjonalizuje koleje. Zaprezentowano państwowy podmiot
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
XIX-wieczna TEN-T?
Domański, PKO Leasing: Jakość i czas są kluczowe w finansowaniu projektów kolejowych
Elżbieta Pałys 02 grudnia 2025
Najważniejszym czynnikiem w finansowaniu projektów kolejowych jest cena, gdyż to ona stanowi podstawę umowy stron – wskazał podczas Kongresu Kolejowego Szymon Domański z PKO Leasing. Przedstawiciel sektora finansowego zwrócił jednak uwagę na inne, nie mniej ważne aspekty.
PKO Leasing: Pomożemy pozyskać tabor nie tylko dla intermodalu
Domański (PKO Leasing): Sprostamy oczekiwaniom dotyczącym finansowania biznesu kolejowego
PKO Leasing: Najważniejsza jest elastyczność
Będzie docelowy model sieci kolejowej. Jak zagwarantować realizację prac?
Kasper Fiszer 01 grudnia 2025
W przyszłym roku CPK ma przedstawić docelowy model polskiej sieci kolejowej. Będzie on realizowany analogicznie do prac drogowych prowadzonych konsekwentnie przez GDDKiA. Czy wobec niepewności finansowej uda się utrzymać założenia dokumentu w praktyce?
Większość pasażerów nie chce dojeżdżać do CPK. Prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową
Konsultacje założeń ZSK w województwie pomorskim. Kolejny warsztatowy panel ekspercki odbył się w Gdańsku
Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej
Rusinowicz, Alstom: Wracamy do korzeni – produkujemy w Polsce i dla Polski
Elżbieta Pałys 01 grudnia 2025
W listopadzie Alstom zawarł ogromny kontrakt z PKP Intercity. Umowa dotyczy dostawy 42 piętrowych pociągów wraz z ich 30-letnim utrzymaniem. – To przełomowy moment w dziejach polskiej kolei – powiedziała podczas Kongresu Kolejowego Beata Rusinowicz, prezes Zarządu Alstom Polska. Jak dodała, pojazdy które zapewnią pasażerom komfort podróżowania, zostaną wyprodukowane w Chorzowie. – Wracamy do korzeni, czyli do produkcji w Polsce i dla Polski – stwierdziła.
Alstom: Piętrowe Coradie dla PKP Intercity będą 6-członowe
ALSTOM: Coradie MAX dla PKP Intercity wyprodukujemy w Polsce
Alstom: Pierwsza Coradia już na testach w Norwegii
Marcin Witczak, Laude: Jeden klient, jeden kontener – to nasza nowa usługa
Elżbieta Pałys 28 listopada 2025
Do tej pory Laude Smart Intermodal oferował usługę typu „jeden klient, jeden pociąg”. Teraz proponuje nowe rozwiązanie: „jeden klient, jeden kontener”. – Chcemy wejść w nowy sektor klientów – mówił podczas Kongresu Kolejowego Marcin Witczak, prezes zarządu firmy.
Czy budowa nowych bocznic powinna być łatwiejsza?
Laude otwiera wielki terminal pod Zamościem [zdjęcia]
Laude: Ekspansja w Niemczech i „rewolucyjna” oferta drobnicowa
Trojanowski, Strabag: Liczymy się z kumulacją inwestycji w kolejnych latach
Elżbieta Pałys 27 listopada 2025
– „Klęska urodzaju” to nie jest obecnie problem w budownictwie. Branża wciąż czeka na nowe inwestycje – wskazał podczas Kongresu Kolejowego Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag. W kolejnych latach jednak, jego zdaniem, należy się liczyć z kumulacją zadań.
Wójcik (STRABAG): Wcześniej na rynku zabraknie pracowników niż pracy
STRABAG: Budowlanka wychodzi z kryzysu, ale konkurencja rośnie
Wojciech Trojanowski (STRABAG): Zmienić sposób finansowanie inwestycji kolejowych
PKP PLK: Fundusze unijne umożliwiły renesans kolei
Roman Czubiński 27 listopada 2025
Bez wsparcia UE nie osiągnęlibyśmy dzisiejszych parametrów sieci – zwrócił uwagę podczas XV Kongresu Kolejowego prezes zarządu PKP PLK Piotr Wyborski. Zapowiedział dalszą konsekwentną realizację planów inwestycyjnych i przetargowych oraz szersze otwarcie rynku utrzymania infrastruktury.
Linia 202. Dwa tory do Słupska i koniec. Co z odcinkiem na zachód?
PLK aktualizuje listę w programie przejazdowym. Kto traci a kto zyskuje?
PKP PLK: Będą podwyżki dla pracowników. Porozumienie ze związkami
CPK: Starcie Malepszak – Horała na Kongresie Kolejowym [WIDEO]
Roman Czubiński 26 listopada 2025
Przy kosztującej 20 mld zł budowie linii KDP skrócenie czasu przejazdu o zaledwie 5 minut byłoby przepisem na katastrofę – mówił podczas debaty „1 na 1” na Kongresie Kolejowym wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. – Ważniejsza od skracania czasu przejazdu między Warszawą a Poznaniem jest obsługa średnich miast, takich jak Kalisz – odpowiadał mu były pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Marcin Horała. W dyskusji poruszano także kwestie cen biletów, przepustowości linii oraz roli polskich firm w produkcji taboru.
Otwarta droga do Portu Polska. PPL inwestorem strategicznym lotniska
Tusk: CPK zmienia się w Port Polska
CPK z pierwszą umową wykonawczą! Znana firma zbuduje "serce" lotniska
Marcinkiewicz, Kombud: Za każdym urządzeniem stoją nakłady na B+R
Elżbieta Pałys 26 listopada 2025
Zarządzanie spółką technologiczną jest wyzwaniem, zwłaszcza na wahającym się rynku, ze wzrostami i spadkami inwestycyjnymi – zwrócił uwagę podczas Kongresu Kolejowego Artur Marcinkiewicz, prezes zarządu z Zakładów Automatyki Kombud. Kluczem do sukcesu jest konsekwentne inwestowanie w badania i rozwój.
Strategiczny węzeł kolejowy na Mazurach z urządzeniami Kombudu
Marcinkiewicz, ZA KOMBUD: Szybko reagujemy na potrzeby rynku
Kombud Group pierwszym polskim producentem w UNIFE
Przyszłość inwestycji kolejowych: Stabilne finansowanie i konieczne zmiany prawne
Kasper Fiszer 24 listopada 2025
W kolejnej unijnej siedmiolatce dla polskich beneficjentów powinny być dostępne znaczne środki przeznaczone na rozwój transportu. Wspólnotowy budżet jest jednak dopiero konstruowany. Aby skutecznie inwestować w polską kolej, konieczne mogą okazać się zmiany prawne dotyczące procesu inwestycyjnego.
CUPT: Zmiany w rozliczaniu rekompensaty. Jakie konsekwencje dla przewoźników?
CUPT: 1,5 mld zł na tabor kolejowy i srk
CUPT aktualizuje wyniki konkursu taborowego. Mazowsze traci
Piątkowski, EIB: Kto odpowiada za szkody w transporcie kolejowym?
Redakcja 24 listopada 2025
Warto pomyśleć o podniesieniu minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniach przewoźników kolejowych – zwracał uwagę podczas Kongresu kolejowego Patryk Piątkowski, ekspert ds. likwidacji szkód korporacyjnych w EIB. To pomoże uniknąć sytuacji, w których odpowiedzialny za szkody w transporcie przewoźnik kolejowy stanie się niewypłacalny, a szkody w jego imieniu będzie musiało naprawiać państwo.
Tomasz Zielenkiewicz, DZP: Przepisy pomogą, ale nie zmienią rzeczywistości
Zlecający transport sprawdzi licencję przewoźnika. Będą zmiany w przepisach
Polski Fundusz Rozwoju nie będzie pod bezpośrednim zarządem premiera
Krzysztof Zdziarski, Pesa: Mamy rozbudowany portfel i ciekawe zamówienia
Elżbieta Pałys 21 listopada 2025
– Mijający rok był dla Pesy bardzo intensywny – podsumował podczas Kongresu Kolejowego Krzysztof Zdziarski, prezes firmy Pesa Bydgoszcz. Kolejny rok zapowiada się równie dobrze.
PESA: Pierwsza Gama 3.0 PKP Intercity gotowa. Trwają uruchomienia
PESA Bydgoszcz ma prawie 7 mld złotych na rozwój
Gorzów Wielkopolski kupił nowe tramwaje. Kolejne Twisty z PESA
20 lat w UE: Kolej skorzystała z szansy. Co dalej?
Roman Czubiński 20 listopada 2025
Fundusze unijne pozwoliły w ciągu 20 lat odmienić polską kolej niemal nie do poznania, mimo że sposób, w jaki wykorzystywali je krajowi beneficjenci, często nie był doskonały – uznali uczestnicy debaty otwarcia XV Kongresu Kolejowego. W kolejnych latach należy – ich zdaniem – położyć większy nacisk na rozwijanie firm z polskim kapitałem, a także na ułatwienia w otoczeniu prawnym inwestycji. Najbliższe lata powinny sprzyjać pozyskiwaniu z UE środków na inwestycje zwłaszcza w kolej dużych prędkości.
KD mają kolejne 170 mln złotych na nowy tabor
70 proc. środków z KPO trzeba zakontraktować do końca roku. To spore wyzwanie
Szefowa KE: Najpierw kamienie milowe, później wydatkowanie środków z KPO
Jerzy Mirgos, Mirbud: Kolej ma stanowić 30 proc. naszych przychodów
Elżbieta Pałys 20 listopada 2025
Segment kolejowy w najbliższych kilku latach ma odpowiadać za ok. 30% przychodów Mirbudu – zapowiedział podczas Kongresu Kolejowego prezes tej firmy Jerzy Mirgos. Nie stanie się to kosztem najmocniejszego obecnie segmentu drogowego – wartość zleceń z tego obszaru nie zmaleje, spadnie jednak ich procentowy udział w strukturze portfela zamówień.
Po rynku kolejowym, Mirbud chce wejść na energetyczny
Klimosz, Koleje Śląskie: Reaktywujemy połączenia, mamy czym wozić pasażerów
Elżbieta Pałys 19 listopada 2025
Koleje Śląskie, za sprawą zakupu 35 nowych Impulsów, zwiększyły posiadany tabor o 70%. – To powoduje, że możemy uruchamiać coraz więcej nowych połączeń, możemy dać naszym pasażerom lepszą ofertę – mówił podczas Kongresu Kolejowego prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz.
Koleje Śląskie: Będzie 35 Impulsów i nowa baza w Gliwicach
KŚ: Pociągi z Katowic do Ostrawy to kwestia lat
GZM: Nieużywane przystanki na południu Katowic jeszcze się przydadzą
CPK: Środki unijne konieczne dla budowy polskiej KDP
Roman Czubiński 19 listopada 2025
Fundusze unijne są niezbędnym warunkiem sfinansowania komponentu kolejowego CPK. Fakt, że kolej dużych prędkości jest unijnym priorytetem finansowym, pozwala liczyć na hojne wsparcie ze strony UE dla budowy polskiej Linii „Y” – mówił podczas debaty otwarcia XV Kongresu Kolejowego prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego dr Filip Czernicki. Zapowiedział też negocjacje w celu przekonania przedstawicieli Komisji Europejskiej do uznania tej inwestycji za ważną dla mobilności międzynarodowej.
Polska ma ponad 450 mln euro z CEF 2. Na co zabrakło?
Branża potrzebuje stabilnej strategii rozwoju kolei
Kasper Fiszer 18 listopada 2025
Wykonawcy muszą planować zakup sprzętu i nabór specjalistów w oparciu o długofalową strategię państwa w obszarze infrastruktury. Pozyskanie wykwalifikowanych kadr jest bowiem trudne, a maszyny pozostają bardzo kosztowne. Tymczasem założenia kolejnych rządów ulegały dużym zmianom.
Adamczyk: Ruch w Europie się zmienia. 27 razy więcej zboża z Ukrainy do Polski
Adamczyk: Lata 20. XXI w. będą okresem dynamicznego rozwoju polskiej kolei
Adamczyk: Rząd znacznie wyprzedził Unię we wspieraniu ekologicznej kolei
Rafał Leszczyński, KZN Bieżanów: Rynek się poprawia, ale marże wciąż są niskie
Elżbieta Pałys 18 listopada 2025
Rynek inwestycji rośnie, jednak firmy z sektora kolejowego, w tym producenci, cały czas pracują na niskich marżach – zwrócił uwagę podczas Kongresu Kolejowego Rafał Leszczyński, prezes KZN Bieżanów. To utrudnia przedsiębiorstwom rozwój i ekspansję zagraniczną. – Zamawiający powinien się pochylić nad niską ceną – stwierdził nasz rozmówca.
Świąteczna akcja z wyjątkową grą w tle. Grupa KZN Bieżanów wspiera Fundację „O Zdrowie Dziecka”
KZN: Prefabrykowane płyty rozjazdowe na węzeł UJ gotowe
KZN Bieżanów ze Srebrnym Medalem EcoVadis!
Furgalski, ZDG TOR: Przestawiliśmy wajchę z dróg na kolej
Elżbieta Pałys 17 listopada 2025
Gdyby chcieć podsumować ostatnie dwa lata w polityce kolejowej, to widać „przestawienie wajchy” z dróg ekspresowych i autostrad na kolej – zauważył Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i szef Railway Business Forum. – Dzisiaj właściwie każdy polityk odmienia przez przypadki słowo kolej. I to cieszy – powiedział podczas Kongresu Kolejowego.
Zaczynamy XV Kongres Kolejowy! Furgalski: Weszliśmy w dobre czasy dla kolei
Furgalski (ZDG TOR): Pool taborowy zachęci do uruchamiania połączeń przez marszałków
Furgalski: Chińskie gacie nie mogą być podstawą cargo w CPK
Malepszak vs Horała: Jaka prędkość na polskim KDP?
Jakub Rösler 14 listopada 2025
Podczas XV Kongresu Kolejowego o polskim KDP, prędkościach i taborze dużej prędkości debatowali Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, oraz Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK. Rozmówcy spierali się o prędkości, model obsługi oraz udział polskich producentów przy dostawach taboru dla KDP.
CPK. Archeolodzy zbadają grunt pod Linią Y
Linia Y: Rozpoczęcie prac projektowych w rejonie Kalisza
KDP Łódź – Warszawa: Wkrótce pozostałe decyzje lokalizacyjne. Przetargi jeszcze w tym roku
„Piątka dla kolejowego transportu towarowego” dźwignią rozwoju polskiego sektora logistyki
Redakcja/inf. pras. 13 listopada 2025
W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu gospodarczego i geopolitycznego, polski kolejowy transport towarowy, będący filarem efektywnej logistyki i bezpieczeństwa narodowego, wymaga pilnych reform. Odpowiadając na te wyzwania, czołowe organizacje branżowe przedstawiają dziś strategiczne postulaty zawarte w „Piątce dla kolejowego transportu towarowego”. Celem programu jest stworzenie solidnych fundamentów dla zwiększenia udziału kolei w przewozach towarów i stymulacji transportu intermodalnego, przy jednoczesnym wsparciu rozwoju polskich przewoźników oraz firm taborowych.
Wielka Brytania nacjonalizuje koleje. Zaprezentowano państwowy podmiot
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
XIX-wieczna TEN-T?
Klimczak: Fundusz Kolejowy bardzo blisko. Zacznie działać w 2027 roku?
Jakub Rösler 13 listopada 2025
Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, przekazał, że prace nad Funduszem Kolejowym dobiegają końca – miałby zacząć działać już w 2027 roku. Rząd pracuje też nad podobnym rozwiązaniem dla branży morskiej.
Beroud (PKP), Niemiec (Track Tec), Drozdowski i Kuczewska-Łaska (PKP PLK), Wyżga (wp.pl), Fryczkowski (Alstom) na Kongresie Kolejowym
Tabor dla KDP a przewozów aglomeracyjnych. CPK, PKP IC i Koleje Śląskie spotkają się z producentami taboru 13 listopada w Warszawie
Klimczak, Adamczyk, Zdziarski, Czernicki, Malepszak, Horała, Wasilewska-Semail na XV Kongresie Kolejowym!
Pasażerski tabor przyszłości. W KDP musimy uczyć się najpierw na doświadczeniu innych
Daniel Siwak 13 listopada 2025
Chociaż aktualnie i w perspektywie kolejnych lat na polskiej kolei prowadzonych będzie wiele inwestycji, to – chcąc nie chcąc – wątek taboru dla Kolei Dużych Prędkości znów wybrzmiał. Między innymi to zagadnienie poruszano w czasie debaty strategicznej w czasie Kongresu Kolejowego 2025 w Warszawie.
Raport taborowy: Stabilizacja po roku rekordów
Nowe połączenia międzynarodowe PKP Intercity a tabor
PKP Intercity zleci naprawę i modernizację wagonów restauracyjnych
Fundusz Kolejowy: Nowe zasady od 2027 r.?
Roman Czubiński 13 listopada 2025
Przeprowadzenie reformy Funduszu Kolejowego w przyszłym roku i jej wejście w życie w 2027 r. jest realne – wynika z wypowiedzi uczestników debaty otwarcia XV Kongresu Kolejowego. Nowe zasady zarządzania funduszami krajowymi oraz unijnymi przeznaczonymi na kolej mają usprawnić proces inwestycyjny i uwolnić wykonawców oraz producentów od ciągłej niepewności co do inwestycyjnych „dołków” i „górek”.
Popko (Budimex): Zmiany w Funduszu Kolejowym są niezbędne
Reforma Funduszu Kolejowego coraz bliżej. Rząd zaczyna prace
Fundusz Kolejowy: Rząd przygotowuje gruntowne zmiany
Zielone Nagrody Kolejowe 2025 rozdane
Roman Czubiński 13 listopada 2025
System eco-drivingu SENSUM, symulatory SIM Factor i planowana budowa zaplecza taborowego – to produkty i przedsięwzięcia nagrodzone w tym roku Zielonymi Nagrodami Kolejowymi. Cel ich przyznawania to docenienie inicjatyw nadających transportowi kolejowemu jeszcze bardziej ekologiczny charakter. Podczas XV Kongresu Kolejowego statuetki wręczyli laureatom prezes ZDG TOR Adrian Furgalski oraz redaktor naczelny Rynku Kolejowego Łukasz Malinowski.
Poznaliśmy laureatów Zielonych Nagród Kolejowych
Poznaliśmy laureatów Zielonych Nagród Kolejowych
Zielone Nagrody Kolejowe rozdane!
Konkurs „Dworzec Roku 2025” rozstrzygnięty!
Redakcja/inf. pras. 13 listopada 2025
Finał wydarzenia odbył się podczas XV Kongresu Kolejowego. Nagrodę Główną przyznano Kwidzynowi, zaś Publiczności – Chojnicom. Tegoroczna edycja była współorganizowana przez dwie Fundacje – ProKolej oraz Grupy PKP.
Wielka Brytania nacjonalizuje koleje. Zaprezentowano państwowy podmiot
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
XIX-wieczna TEN-T?
Zaczynamy XV Kongres Kolejowy! Furgalski: Weszliśmy w dobre czasy dla kolei
Rafał Dybiński 13 listopada 2025
13 listopada 2025 roku w Warszawie rozpoczął się XV Kongres Kolejowy. To najważniejsza i największa impreza branży kolejowej w Polsce.
Furgalski, ZDG TOR: Przestawiliśmy wajchę z dróg na kolej
Furgalski (ZDG TOR): Pool taborowy zachęci do uruchamiania połączeń przez marszałków
Furgalski: Chińskie gacie nie mogą być podstawą cargo w CPK
PLK biją rekordy w naprawie sieci
PKP PLK 12 listopada 2025
W tym roku Polskie Linie Kolejowe zrealizowały rekordowy wynik w zakresie utrzymania infrastruktury z wykorzystaniem pociągów do potokowej wymiany nawierzchni torowej (PUN). Dwie maszyny zrealizowały zadania na łącznej długości aż 169 kilometrów torów – więcej niż planowano i więcej niż łącznie przez poprzednie cztery lata.
PKP PLK otwierają rynek utrzymania infrastruktury! Będą umowy ramowe
Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe
Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu
Beroud (PKP), Niemiec (Track Tec), Drozdowski i Kuczewska-Łaska (PKP PLK), Wyżga (wp.pl), Fryczkowski (Alstom) na Kongresie Kolejowym
Jacek Płaza 06 listopada 2025
Po raz drugi w tym roku, po marcowym Kongresie KDP w Łodzi, Krzysztof Niemiec z Track Tecu przed branżą kolejową zderzy cele założone sobie przez podmioty i urzędy kolejowe z realizacją, porównując plany na kolei w Polsce a w innych krajach europejskich. Wystąpienie otworzy XV Kongres Kolejowy tuż po wystąpieniach Adriana Furgalskiego z ZDG TOR oraz Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka. Organizatorzy nie zdradzili jeszcze największej niespodzianki na Kongresie która ma pojawić się na scenie na początku wydarzenia.
Klimczak: Fundusz Kolejowy bardzo blisko. Zacznie działać w 2027 roku?
Tabor dla KDP a przewozów aglomeracyjnych. CPK, PKP IC i Koleje Śląskie spotkają się z producentami taboru 13 listopada w Warszawie
Klimczak, Adamczyk, Zdziarski, Czernicki, Malepszak, Horała, Wasilewska-Semail na XV Kongresie Kolejowym!
CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej do lotniska
Redakcja/inf. pras. 31 października 2025
Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na projekt i budowę bocznicy kolejowej, która najpóźniej do końca 2029 roku powstanie na północny - zachód od lotniska. Spośród 15 ofert w postępowaniu spółka wybrała tę należącą do konsorcjum firm Track Tec Construction i Unibep.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?
Jakub Rösler 28 października 2025
CPK chce zmaksymalizować prędkość dla najszybszych pociągów jadących przelotem pod centralnym lotniskiem. Zarząd spółki robi wszystko, żeby osiągnąć tutaj “największą możliwą prędkość” – znacznie większą niż dotychczasowe 120 km/h. To jeden z elementów skrócenia czasu jazdy do Poznania i Wrocławia Linią Y. Dzięki temu wiemy też ostatecznie, ile krawędzi peronowych powstanie na stacji CPK.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
CPK ogłasza przetarg na budowę tunelu i dworca kolejowego pod lotniskiem CPK
Jakub Rösler 27 października 2025
Spółka CPK ogłosiła przetarg na budowę i wykonanie niezbędnych prac projektowych dla tunelu kolejowego pod lotniskiem wraz z dworcem kolejowym. Postępowanie ma charakter dialogu konkurencyjnego. Budowa obu elementów ma zakończyć się jesienią 2031 roku.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.
Redakcja/inf. pras. 10 października 2025
PKP Polskie Linie Kolejowe zaktualizowały plan postępowań przetargowych na 2025 rok. Zamiast pierwotnie zakładanych 16 mld zł łączna wartość ogłoszonych postępowań osiągnie 27 mld zł. Spółka pokazuje też plany przetargowe na przyszły rok. Nowości nie brakuje!
Linia 202. Dwa tory do Słupska i koniec. Co z odcinkiem na zachód?
PLK aktualizuje listę w programie przejazdowym. Kto traci a kto zyskuje?
PKP PLK: Będą podwyżki dla pracowników. Porozumienie ze związkami
PLK: Pociągi dojadą na lotnisko w Modlinie w 2029 roku
Redakcja/inf. pras. 06 października 2025
Wojewoda mazowiecki podpisał decyzję lokalizacyjną na budowę linii kolejowej prowadzącej do Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Prace rozpoczną się w 2027 r., a pierwsi pasażerowie mają dojechać bezpośrednio na lotnisko dwa lata później. Inwestycja realizowana jest przez Polskie Linie Kolejowe S.A., a finansowanie etapu projektowego zapewnia samorząd województwa mazowieckiego.
Modlin: Tylko 1,37 mln pasażerów od początku roku
Danił: Modlin można rozbudować do 2027 r.
Lotnisko Modlin: Jesteśmy za duoportem. W 2025 rozbudowa terminala
PORR wykonawcą stacji Biała Rawska. Inwestycja na CMK za blisko 150 mln
Daniel Siwak 01 października 2025
PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę stacji z przystankiem Biała Rawska. Firma PORR wyceniła planowaną infrastrukturę na 146,8 mln złotych, co zwiększyło budżet inwestycji o ponad 30 mln zł.
Oferty na stację Biała Rawska otwarte. Wszystkie poza budżetem PKP PLK
Inwestycje na CMK: dworzec Opoczno Południe i przystanek Biała Rawska
250 km/h „bez problemów technicznych”. Nocne testy z Pendolino na CMK
Piętnastu wykonawców w przetargu dotyczącym bocznicy kolejowej CPK
inf. pras. 12 września 2025
Siedem firm i osiem konsorcjów znalazło się wśród podmiotów, które chcą zaprojektować i wybudować bocznicę kolejową CPK. Spółka otworzyła dziś oferty w przetargu i rozpoczęła ich analizę przed wyłonieniem wykonawcy. Bocznica kolejowa, będąca elementem infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania Lotniska CPK, powstanie najpóźniej pod koniec 2029 roku na północny - zachód od lotniska. Wartość zamówienia to blisko 300 mln zł brutto.
Rzeszów – Strzyżów za piątaka
Jak zachęcić seniorów do podróży koleją?
CPK: Dzięki prędkości 350 km/h wyższa prędkość i krótszy czas przejazdu przyciągną pasażerów
inf. pras. CPK 07 września 2025
Zwiększenie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej z 250 do 350 km/h na projektowanych liniach kolejowych pozwoli na pełne wykorzystanie parametrów infrastruktury, stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej i oszczędność czasu pasażerów. To właśnie znaczące skrócenie czasów przejazdu było podstawowym źródłem sukcesu kolei dużych prędkości w Europie – przekonuje zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego.
PAP: KDP Warszawa – Berlin przez Gorzów Wlkp.?
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h
CPK odkłamuje mity na temat rezygnacji ze szprych i rozwoju sieci kolejowej
Redakcja / inf. prasowa 25 sierpnia 2025
Spółka Centralny Port Komunikacyjny prostuje informacje dotyczące nowego podejścia do budowy nowych linii kolejowych w Polsce oraz porównania tego do poprzedniego modelu tzw. "szprych".
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
Łódź nie zawrze porozumienia biletowego z PKP Intercity [AKTUALIZACJA]
Kasper Fiszer 27 czerwca 2025
Łódzki samorząd nie zgodził się na przedstawioną przez PKP Intercity propozycję zawarcia umowy regulującej kwestię wzajemnego honorowania biletów. Z pewnością pasażerowie kolei dalekobieżnej nie uzyskają możliwości korzystania z tramwajów i autobusów. Nie jest wciąż pewne, czy utrzymane zostaną dotychczasowe zasady dotyczące uznawania biletów miejskich w pociągach.
Łódź: Miasto wesprze linie, a województwo lotnisko?
Łódź rezygnuje ze sprzedaży bocznicy na Teofilów
Łódź: Co powstanie na terenie zajezdni Tramwajowa?
Rafał Leszczyński, KZN Bieżanów: Przetargi to za mało, kluczowe są umowy a przede wszystkim reforma finansowania kolei
ep. 03 grudnia 2024
Producenci kolejowi mają za sobą trudny rok – brakowało nowych robót, nie było więc także zamówień na produkcję. W ostatnim czasie postępowania przetargowe ruszyły. – Dobrze, że one są, ale dla nas najważniejsze są podpisane umowy – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Rafał Leszczyński, prezes KZN Bieżanów zauważając, że okres od ogłoszenia przetargu do zawarcia kontraktu niekiedy trwa bardzo długo. Zdaniem przedstawiciela firm producenckich w IGTL, na kolei musi się skończyć okres „bohaterskiego radzenia sobie bez pieniędzy”. – Trzeba powiedzieć temu stop, basta – mówił Rafał Leszczyński apelując o traktowanie kolei na równi z drogami.
Prezes ZUE: W perspektywie długofalowej jestem optymistą
TMT – Inteligentne Rozwiązania w Zakresie Transportu Kolejowego
Suchoń (Polska2050): Kolej pasażerska w każdym 10-tysięcznym mieście
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Roman Czubiński 02 grudnia 2024
Postawa inwestorów publicznych wobec roszczeń zgłaszanych przez wykonawców zmienia się na lepsze. Przemyślenia wymagają jeszcze kwestie gwarancji finansowych oraz na usuwanie usterek. Obniżenie związanych z nimi wymagań mogłoby wyjść na korzyść całemu rynkowi – uznali uczestnicy debaty podczas XIV Kongresu Kolejowego.
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Elżbieta Pałys 02 grudnia 2024
– Sytuacja na rynku jest dynamiczna – stwierdził Paweł Wac, prezes firmy Infra Silesia podczas Kongresu Kolejowego. Po długotrwałej przerwie w ogłaszaniu przetargów, nowe postępowania ruszają, a w kolejnych latach mogą być odczuwalne skutki wręcz spiętrzenia inwestycji. Optymizmem napawają zapowiedzi dotyczące prac nad utworzeniem stabilnego źródła finansowania inwestycji, czy polubownego rozwiązywania sporów na budowie.
Infra SILESIA: Kolej potrzebuje systemowych zmian i zachęt do budowy bocznic
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Infra Silesia: Musimy płynnie przechodzić między perspektywami UE
Łukasz Boroń, Cargounit: Chcemy zwiększyć obecność na rynku pasażerskim
Elżbieta Pałys 29 listopada 2024
Największa firma wynajmująca tabor kolejowy w Polsce planuje zwiększenie swojego udziału w rynku przewozów pasażerskich. – Bacznie obserwujemy liberalizację rynku przewozów pasażerskich nie tylko w Polsce, ale także w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i będziemy aktywnie uczestniczyć w postępowaniach, które będą się pojawiać – zapowiedział podczas Kongresu Kolejowego Łukasz Boroń, prezes Cargounit.
Klimczak: Fundusz Kolejowy bardzo blisko. Zacznie działać w 2027 roku?
Beroud (PKP), Niemiec (Track Tec), Drozdowski i Kuczewska-Łaska (PKP PLK), Wyżga (wp.pl), Fryczkowski (Alstom) na Kongresie Kolejowym
Tabor dla KDP a przewozów aglomeracyjnych. CPK, PKP IC i Koleje Śląskie spotkają się z producentami taboru 13 listopada w Warszawie
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
Roman Czubiński 29 listopada 2024
Choć przepisy unijne zapewniają coraz więcej narzędzi pozwalających na ochronę rynku przed nierówną konkurencją ze strony firm spoza Wspólnoty, wiele kwestii pozostaje niejasnych. Szczególnie duża – większa niż władz państwowych – jest rola zamawiających. Muszą oni więc gruntownie przemyśleć swoją politykę w tym zakresie – mówił podczas Kongresu Kolejowego partner w kancelarii DZP Tomasz Michalczyk.
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”
CONTRACK: Remont kluczowej infrastruktury tramwajowej nie musi oznaczać długotrwałych korków
Elżbieta Pałys 28 listopada 2024
– Po 40 latach mamy zupełnie nową technologię remontów skrzyżowań dróg, na których jest transport szynowy – mówił podczas Kongresu Kolejowego o technologii Grzegorz Leszczyński, prezes CONTRACK. – Prace remontowe w newralgicznym dla ruchu miejscu nie muszą trwać tygodniami czy miesiącami – przekonywał przedstawiciel firmy, porównując nową technologię do układania klocków Lego.
Warszawa: Prefabrykaty Contrack na torowisku na pl. Zawiszy
CONTRACK - nie tylko główne arterie miasta
Pętla Chebzie z prefabrykatami CONTRACK
Polska w 100 minut. Ale do których miast?
Kasper Fiszer 28 listopada 2024
Zapowiadany program działań mający doprowadzić do znacznego skrócenia czasu przejazdu pomiędzy głównymi aglomeracjami powinien mocno poprawić sytuację wszystkich podróżnych. Nie wszędzie dojedziemy jednak w zakładane 100 minut, a zadaniem dla państwa i samorządów jest zwrócenie uwagi na potrzeby mieszkańców mniejszych miejscowości. Nie powinno się bowiem powielać błędów przeszłości, które zaskutkowały powstaniem zjawiska wykluczenia komunikacyjnego – to główne wnioski z poświęconej tej kwestii debaty tegorocznego Kongresu Kolejowego.
Klimczak: Fundusz Kolejowy bardzo blisko. Zacznie działać w 2027 roku?
Beroud (PKP), Niemiec (Track Tec), Drozdowski i Kuczewska-Łaska (PKP PLK), Wyżga (wp.pl), Fryczkowski (Alstom) na Kongresie Kolejowym
Tabor dla KDP a przewozów aglomeracyjnych. CPK, PKP IC i Koleje Śląskie spotkają się z producentami taboru 13 listopada w Warszawie
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
Roman Czubiński 27 listopada 2024
Głównym problemem, z którym mierzymy się jako projektanci inwestycji kolejowych, jest mała liczba przetargów – mówiła podczas Kongresu Kolejowego 2024 dyrektorka pionu transportu i członkini zarządu Multiconsult Polska Renata Mordak. Inne bolączki to przewlekłe procedury administracyjne i ciągłe wprowadzanie zmian w dokumentacji. Pochwaliła natomiast CPK i PKP PLK za wprowadzanie nowych standardów i coraz lepszą współpracę.
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”
Krzysztof Zdziarski (PESA): Rozwijamy się tak w kraju, jak i za granicą
Elżbieta Pałys 27 listopada 2024
Zlecenia na rynku zagranicznym są naturalną konsekwencją rozwoju na rynku krajowym – przekonuje Krzysztof Zdziarski, prezes firmy PESA Bydgoszcz. Jak powiedział podczas Kongresu Kolejowego, producent taboru kolejowego będzie się rozwijał realizując zamówienia na obu tych rynkach.
PESA: Pierwsza Gama 3.0 PKP Intercity gotowa. Trwają uruchomienia
PESA Bydgoszcz ma prawie 7 mld złotych na rozwój
Gorzów Wielkopolski kupił nowe tramwaje. Kolejne Twisty z PESA
IGTL: Chcemy pewności, a nie „randki w ciemno”
Roman Czubiński 27 listopada 2024
Planowanie inwestycji kolejowych nadal pozostawia wiele do życzenia. Branża potrzebuje pewności co do zamierzeń PKP PLK oraz CPK. Rozpoczęte prace nad reformą Funduszu Kolejowego powinny więc zostać doprowadzone do końca jak najszybciej – przekonywała podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Marita Szustak.
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
Stadler: Jesteśmy gotowi, by sprostać zapotrzebowaniu na tabor
Elżbieta Pałys 26 listopada 2024
Wraz z rosnącą liczbą pasażerów na kolei, będzie także rosło zapotrzebowanie na nowy tabor ze strony różnych przewoźników. Stadler Polska deklaruje gotowość, by odpowiedzieć na te potrzeby. – Z naszym portfelem produktowym jesteśmy w stanie sprostać większości wymagań – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Radosław Banach, prezes firmy.
Stadler bliski dostawy nowych pociągów dla Kolei Wielkopolskich
Świerkot, Stadler: Najpierw trzeba obsłużyć pasażerów w miastach, potem myśleć o KDP
Czy Stadler wystartuje w przetargu na pociągi KDP dla PKP Intercity?
Janusz Malinowski, Intercity: Szykujemy się do otwarcia rynku kolejowego
Redakcja 25 listopada 2024
– Celem strategicznym PKP Intercity jest przygotowanie się do otwarcia rynku kolejowego - powiedział podczas Konkresu Kolejowego Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Jak poinformował, spółka szykuje atrakcyjną ofertę pod względem połączeń, ale także inwestuje w nowy tabor.
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
PKP Intercity: Wagony ALux wrócą do służby. Naprawi je Remtrak
PKP Intercity. Mało EP09 w rozkładzie jazdy. "Epoki" znikają z torów
Infra Silesia: Musimy płynnie przechodzić między perspektywami UE
Roman Czubiński 25 listopada 2024
Za około dwóch lat czeka nas kolejna odsłona problemu braku rentowności kontraktów. Związane z nimi spory trzeba rozstrzygać poprzez mediacje, dzięki którym obie strony ryzykują mniej. Aby uniknąć podobnych problemów na przyszłość, trzeba zreformować Fundusz Kolejowy – mówił w dyskusji podczas XIV Kongresu Kolejowego prezes zarządu Infra Silesia Paweł Wac.
Infra SILESIA: Kolej potrzebuje systemowych zmian i zachęt do budowy bocznic
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Tomasz Zielenkiewicz, DZP: Przepisy pomogą, ale nie zmienią rzeczywistości
Redakcja 22 listopada 2024
IV Pakiet Kolejowy jest rewolucją jeśli w zakresie przepisów regulujących rynek kolejowy w Europie i w Polsce. Same przepisy jednak nie wystarczą, by zmienić rzeczywistość –powiedział podczas kongresu Kolejowego Tomasz Zielenkiewicz Senior Associate w kancelarii DZP.
Piątkowski, EIB: Kto odpowiada za szkody w transporcie kolejowym?
Zlecający transport sprawdzi licencję przewoźnika. Będą zmiany w przepisach
Polski Fundusz Rozwoju nie będzie pod bezpośrednim zarządem premiera
Infra SILESIA: Dywersyfikujemy nasze działania i wchodzimy w OZE
Łukasz Malinowski 22 listopada 2024
– W Infra SILESIA byliśmy i jesteśmy dobrze zakontraktowani. W tym trudnym okresie dla naszej branży dywersyfikujemy nasze działania operacyjne, wkraczając w sektor odnawialnych źródeł energii, czy pozyskując klientów na budowę bocznic kolejowych – mówi Paweł Wac prezes zarządu Infra SILESIA w rozmowie z Rynkiem Kolejowym.
Infra SILESIA: Kolej potrzebuje systemowych zmian i zachęt do budowy bocznic
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Sztuczna inteligencja na kolei. Czy jej rola bywa przeceniana?
Kasper Fiszer 21 listopada 2024
Z rozwiązań z obszaru AI korzystają już przedsiębiorstwa kolejowe, także te znane z polskiego rynku. Są one przydatne zwłaszcza w dziedzinie analizy danych. Czy jednak zdarza się, że efekty są nieco mniej spektakularne, niż można by sądzić po oficjalnych deklaracjach?
Wykorzystanie technologii AI w transporcie: od czego zacząć?
Straż Ochrony Kolei sięgnie po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji
Chat boty w transporcie: jak wykorzystać sztuczną inteligencję na kolei
Krzysztof Niemiec (Track Tec): Inwestycje kolejowe muszą przyśpieszyć
Redakcja 21 listopada 2024
Każda zmiana polityczna niesie za sobą zmiany w różnych obszarach. Dotyczy to także realizacji inwestycji. Kluczowe jednak jest to, żeby te zmiany były wprowadzane sprawnie – mówił podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec.
Track Tec kształtuje przyszłość branży kolejowej na SIFER
Track Tec Construction oddaje do użytku kluczową inwestycję energetyczną w Bolesławcu
Track Tec Construction z nagrodą „Budowa Roku 2023”
Dekarbonizacja transportu kolejowego nieunikniona. Ale w jakim kształcie?
Mikołaj Kobryński 20 listopada 2024
Coraz większymi krokami nadchodzi sukcesywne wycofywanie z użytku pojazdów spalinowych na europejskiej sieci kolejowej. Choć już teraz w eksploatacji znajdują się zespoły trakcyjne zasilane bateriami litowo-jonowymi lub wodorowymi ogniwami paliwowymi, przy obecnym poziomie rozwoju technologii rozwiązania te charakteryzuje szereg mankamentów. Czy dekarbonizacja transportu kolejowego może być bardziej efektywna?
Alstom: 80% energii elektrycznej z fotowoltaiki
Renata Mordak (Multiconsult): Ostatni rok był trudny dla firm projektowych
Redakcja 20 listopada 2024
Ostatni rok nie był łatwy dla firm projektowych – powiedziała podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR Renata Mordak z firmy Multiconsult Polska. To przede wszystkim wynik braku przetargów zarówno na typowe projektowanie, jak i prace przedprojektowe.
Multiconsult: Wciąż doskwiera brak waloryzacji umów projektowych i inżynierskich
Multiconsult: Dobry projekt to sprawna i niekłopotliwa realizacja
Duża inwestycja PKP Intercity w Przemyślu. Multiconsult opracuje projekt za 5,5 mln zł
Komentarze
Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?
inf. pras. Kombud Group 19 listopada 2024
W projekcie ustawy implementującej dyrektywę NIS2 określono, że podmioty kluczowe oraz ważne będą miały 6 miesięcy na dostosowanie się do wymogów organizacyjnych oraz technicznych. Czy branża sterowania ruchem kolejowym jest wystarczająco przygotowana, aby w tak krótkim czasie dostosować się do nowych przepisów? Jakie zagrożenia a jakie szanse sektor widzi w związku z nowymi przepisami cyberbezpieczeństwa? Na to pytanie odpowiada członek zarządu Kombud Group SA Anna Szczygielska.
Strategiczny węzeł kolejowy na Mazurach z urządzeniami Kombudu
Marcinkiewicz, Kombud: Za każdym urządzeniem stoją nakłady na B+R
Marcinkiewicz, ZA KOMBUD: Szybko reagujemy na potrzeby rynku
CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami
Roman Czubiński 18 listopada 2024
Dialog z branżą – obejmujący przedstawianie harmonogramu przyszłych przetargów, ale też nowe sposoby przygotowywania dokumentacji – będzie lepszy niż dotychczas. Ewentualne spory będą rozstrzygane raczej poprzez mediacje, niż na salach sądowych – zapowiedzieli na Kongresie Kolejowym przedstawiciele głównych zamawiających w branży infrastruktury kolejowej. PKP PLK zamierzają ponadto dzielić duże inwestycje finansowane ze środków UE na etapy, by dać szanse ubiegania się o kontrakty również mniejszym wykonawcom.
Szybciej na lotnisko w Berlinie. Z dworca głównego w 23 minuty
Postępuje odbudowa stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon [zdjęcia]
Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko
Czy uratujemy kolejowe przewozy towarowe w Polsce?
Mikołaj Kobryński 15 listopada 2024
Udział transportu kolejowego w śródlądowych przewozach ładunków w Polsce wydaje się wciąż relatywnie wysoki w porównaniu z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Najbliższych kilkanaście lat przyniesie jednak radykalny spadek zapotrzebowania na przewozy węgla kamiennego. Czy sektor jest na to przygotowany?
LTG Cargo Polska przewozi samochody z Czech na Litwę
Transport kolejowy to korzystna alternatywa dla transportu morskiego i lotniczego.
Litwa. Jaka przyszłość terminalu w Kownie?
Malinowski: Piętrowe ezety powtórzą sukces Pendolino
Michał Szymajda 14 listopada 2024
PKP Intercity zweryfikowało prognozy dotyczące liczby pasażerów i ostro pnie się w górę. Mimo tego, że w spółce oficjalnie niemal nie przybyło taboru, to lepsze gospodarowanie zasobami pozwoliło wozić znacznie więcej pasażerów.
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
PKP Intercity: Wagony ALux wrócą do służby. Naprawi je Remtrak
PKP Intercity. Mało EP09 w rozkładzie jazdy. "Epoki" znikają z torów
Rok po wyborach: Co się udało, a co nie?
Roman Czubiński 14 listopada 2024
Sukcesy nowego rządu – odblokowanie funduszy unijnych, ogłoszenie nowych przetargów PKP PLK czy uporządkowanie kwestii nadzoru nad spółkami – nie oznaczają, że można osiąść na laurach. Najpilniejszym zadaniem jest reforma Funduszu Kolejowego. Potrzeba też poprawy dialogu z wykonawcami (również w zakresie kontraktów utrzymaniowych) i ochrony rynku przed nieuczciwą konkurencją spoza UE – uznali uczestnicy debaty otwarcia XIV Kongresu Kolejowego.
Roszczenia i gwarancje – co i dlaczego zmienić?
Ochrona rynku kolejowego: Zamawiający mogą wiele
Multiconsult: Administracja wciąż nie rozumie kolei
Pasażerowie są w aglomeracjach. Trzeba to wykorzystać
Michał Szymajda 14 listopada 2024
– Budowa systemu KDP w Polsce nie sprawi, że masowo przybędzie pasażerów. Potrzeba nam większego skupienia na ruchu w aglomeracjach – powiedział Arkadiusz Świerkot podczas debaty Kongresu Kolejowego
Klimczak: Fundusz Kolejowy bardzo blisko. Zacznie działać w 2027 roku?
Beroud (PKP), Niemiec (Track Tec), Drozdowski i Kuczewska-Łaska (PKP PLK), Wyżga (wp.pl), Fryczkowski (Alstom) na Kongresie Kolejowym
Tabor dla KDP a przewozów aglomeracyjnych. CPK, PKP IC i Koleje Śląskie spotkają się z producentami taboru 13 listopada w Warszawie
Poznaliśmy laureatów Zielonych Nagród Kolejowych
Roman Czubiński 14 listopada 2024
Redakcja „Rynku Kolejowego” i Forum Kolejowe Railway Business Forum już po raz czwarty wręczyły Zielone Nagrody Kolejowe. Statuetki otrzymują osoby i przedsiębiorstwa związane z sektorem transportu szynowego za działania nadające mu jeszcze bardziej ekologiczny charakter.
Zielone Nagrody Kolejowe 2025 rozdane
Poznaliśmy laureatów Zielonych Nagród Kolejowych
Zielone Nagrody Kolejowe rozdane!
Klimczak: Kolej jest dla rządu równie ważna jak drogi
Michał Szymajda 14 listopada 2024
- Kolej będzie dla państwa polskiego równie ważna jak system dróg. 17 miliardów złotych w przetargach PKP PLK to jaskrawy tego dowód - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Klimczak: Finał mediacji ws. GSM-R blisko. Będziemy go montować
Klimczak (MI): Renesans polskiej kolei
Klimczak: Poprawiamy parametry CPK, prezydent może spać spokojnie
Zakopane Dworcem Roku 2024
Jakub Rösler 14 listopada 2024
Dworzec kolejowy w Zakopanem został wybrany Dworcem Roku 2024 w konkursie organizowanym przez fundację “Pro Kolej”. Z kolei dworzec w Dąbrowie Górniczej zdobył nagrodę publiczności.
Ostanie dni głosowania na Dworzec Roku. Który wygra?
Rozpoczęło się głosowanie na Dworzec Roku 2024
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Rafał Dybiński 14 listopada 2024
Przedstawiciele branży budowlanej, podczas debaty otwierającej Kongres Kolejowy 2024, byli zgodni co do oceny swojej działalności w ostatnich miesiącach. Brakowało finansowania i przetargów. Najbliższe miesiące nie napawają też optymizmem. Padły jednak pomysły, jak radzić sobie z problemami, żeby nastały lepsze dni.
Maciej Kliś (BGK): Czas na kolej. Tu są największe wyzwania i największe zapóźnienia
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Prefinansowanie inwestycji kolejowych z KPO wstrzymane z braku pieniędzy?
Gawkowski: Kolej ma w rządzie przyjaciela
Jakub Rösler 14 listopada 2024
Rozpoczął się XIV Kongres Kolejowy. W przemówieniu otwierającym wicepremier Krzysztof Gawkowski przypomniał o dużych środkach na cyfryzację kolei, które będą dostępne dla całej branży. Wicepremier przekazał także, że Polska jest głównym celem cyberataków Rosji i Białorusi w Unii Europejskiej, a ich liczba wyniesie w tym roku około 100 tysięcy.
Klimczak: Fundusz Kolejowy bardzo blisko. Zacznie działać w 2027 roku?
Beroud (PKP), Niemiec (Track Tec), Drozdowski i Kuczewska-Łaska (PKP PLK), Wyżga (wp.pl), Fryczkowski (Alstom) na Kongresie Kolejowym
Tabor dla KDP a przewozów aglomeracyjnych. CPK, PKP IC i Koleje Śląskie spotkają się z producentami taboru 13 listopada w Warszawie
PKP Intercity zwiększy zysk i rentowność
Roman Czubiński 14 listopada 2024
Państwowy dalekobieżny przewoźnik kolejowy planuje znacząco zwiększyć przychody i rentowność. Tegoroczny zysk ma być dwukrotnie większy od tego z 2023 r. – informuje „Puls Biznesu”. Przewoźnik nie wyklucza nawet kwoty przekraczającej 200 mln zł.
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
PKP Intercity: Wagony ALux wrócą do służby. Naprawi je Remtrak
PKP Intercity. Mało EP09 w rozkładzie jazdy. "Epoki" znikają z torów
Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe
Łukasz Malinowski 13 listopada 2024
Prezes PKP PLK zapowiada, że już na przełomie tego i następnego roku zarządca infrastruktury zacznie zlecać prace utrzymaniowe na rynku. Takiego rozwiązania od lat domagała się branża budowlana.
PLK biją rekordy w naprawie sieci
PKP PLK otwierają rynek utrzymania infrastruktury! Będą umowy ramowe
Powstała polska technologia oczyszczania gleby z kreozotu
Czy infrastruktura szynowa może być ekologiczna?
KZN Bieżanów/Contrack 13 listopada 2024
Redukcja emisji CO2 jest coraz częściej dyskutowanym tematem w kontekście technologii wykorzystywanych przy budowie infrastruktury. Inwestycje w publiczny transport szynowy mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji jako element ograniczający wykorzystanie najbardziej zanieczyszczającego środka transportu – samochodów. Inwestycje te wiążą się jednak z pracami budowlanymi – a z nimi często kroczy okresowy zwiększony wpływ na środowisko.
Wielka Brytania nacjonalizuje koleje. Zaprezentowano państwowy podmiot
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
XIX-wieczna TEN-T?
Pesa, Newag, Stadler, FPS, czyli miliardy na tabor kolejowy w Polsce
Michał Grobelny 12 listopada 2024
Krajowy rynek taborowy bije kolejne rekordy pod względem wielkości zamówień. W pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku wartość wszystkich kontraktów na dostawy nowego kolejowego taboru pasażerskiego wyniosła ponad 11,7 mld zł. To absolutny rekord. Łączna wartość kontraktów podpisanych w tym roku kilkakrotnie przewyższa te z lat poprzednich. Największa w tym zasługa PKP Intercity oraz Kolei Mazowieckich.
Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny
Gama 3.0 ma pierwszego nabywcę. To polski pool taborowy
Škoda Group pracuje nad nową generacją zespołów trakcyjnych
KPO odjeżdża Polregio. Jaki plan na zakup nowych pociągów?
Jakub Rösler 12 listopada 2024
Polregio wciąż nie podpisało umów na zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z dofinansowaniem z KPO. Wiceprezes przewoźnika, Wojciech Dinges przyznaje, że wykorzystanie ponad 730 mln złotych z Krajowego Planu Odbudowy bardzo się oddala. Sprawdzamy, jaki plan na wyjście z tej sytuacji ma przewoźnik.
Polregio: Sytuacja taborowa na Opolszczyźnie i Pomorzu Zachodnim jest stabilna
Podlaskie: Pasażerowie nie zmieścili się do składów zastępczych Polregio
Mniej pociągów Regio w Lubuskiem. „Trzeba ustabilizować sytuację”
Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?
Jakub Rösler 12 listopada 2024
Ministerstwo Infrastruktury wraz z PKP PLK kończą przegląd i optymalizację projektów z programu Kolej Plus. Już na etapie dokumentacyjnym koszty realizacji całego programu wzrosły o 3 mld złotych, dlatego trwają przymiarki nad zmianą zakresu niektórych projektów oraz zaniechaniem następnych zadań w jego ramach i zastąpieniu drogich pociągów tańszymi autobusami. Jednocześnie Ministerstwo zapowiada dalsze prace rewitalizacyjne w ramach bieżących działań, niewchodzących w zakres Kolei Plus.
Poznań – Gorzów Wlkp. przez Międzychód w 78 minut. Dzięki "Kolei Plus"
Większy zakres rewitalizacji linii kolejowej do Złotoryi
Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!
PKP Intercity: do połowy listopada 68 mln pasażerów
PKP Intercity, oprac. DS 12 listopada 2024
Polacy w Narodowe Święto Niepodległości korzystali z podróży po kraju. W ramach dłuższego weekendu wyruszyli turystycznie do innych miast lub na spotkania z rodziną. W tym czasie PKP Intercity przewiozło 913 tys. osób. To niewiele mniej niż wcześniej, gdy wyjeżdżaliśmy na groby bliskich. Padł też ogólny rekord przewiezionych pasażerów.
PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy
PKP Intercity: Wagony ALux wrócą do służby. Naprawi je Remtrak
PKP Intercity. Mało EP09 w rozkładzie jazdy. "Epoki" znikają z torów
Rekordowe zainteresowanie XIV Kongresem Kolejowym!
Redakcja 11 listopada 2024
Tegoroczny Kongres Kolejowy cieszy się największym zainteresowaniem od czasu powstania wydarzenia. Na miejscu będzie można spotkać wicepremiera Gawkowskiego, wiceministra infrastruktury, Piotra Malepszaka, członków Sejmu i Senatu, kilkudziesięciu prezesów najważniejszych podmiotów w branży kolejowej i wielu, wielu innych uczestników rynku kolejowego.
Klimczak: Fundusz Kolejowy bardzo blisko. Zacznie działać w 2027 roku?
Beroud (PKP), Niemiec (Track Tec), Drozdowski i Kuczewska-Łaska (PKP PLK), Wyżga (wp.pl), Fryczkowski (Alstom) na Kongresie Kolejowym
Tabor dla KDP a przewozów aglomeracyjnych. CPK, PKP IC i Koleje Śląskie spotkają się z producentami taboru 13 listopada w Warszawie
Pusto jak na dworcu kolejowym
Daniel Siwak 11 listopada 2024
Co łączy dworce Łódź Fabryczna i Gdańsk Główny? Pomimo tego, że znajdują się w centrach miast, tuż po otwarciu lokale na wynajem świeciły pustkami. I może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ten pierwszy działa od 2016 roku, ten drugi od roku 2023. Przyglądamy się procesowi komercjalizacji polskich dworców kolejowych.
Kawa na dworcu kolejowym w Rawiczu
CMK: W planach dworzec Opoczno Południe, koszt ponad 7,5 mln zł
Inauguracja VII edycji konkursu „Dworzec Roku”
Wyborski (PKP PLK): Bliski koniec prac nad aktualizacją KPK. Wykonawcy poznają plany
Łukasz Malinowski 10 listopada 2024
– Pracujemy obecnie nad aktualizacją KPK i chcemy ten proces zakończyć do końca roku. Wiemy, że są to informacje niezwykle istotne dla wykonawców, więc jak tylko zakończymy nasze prace, podzielimy się ich wynikami z rynkiem – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. PLK zapowiada także koniec przeglądu programu Kolej Plus oraz dalsze konsekwentne egzekwowanie realizacji prac.
PLK prowadzi dialog z branżą. Forum Inwestycyjne wznawia działalność
Na stacji Ożarów Mazowiecki PLK rozpoczynają przebudowę
Łódź Kaliska – pierwszy nowy peron i wiadukt wschodni w budowie [zdjęcia]
PKP Cargo zwolniło 3665 pracowników. Koniec zwolnień grupowych
PKP Cargo, oprac. DS 07 listopada 2024
31 października tego roku spółka PKP Cargo w restrukturyzacji zakończyła trwający od połowy 2024 roku proces zwolnień grupowych, w wyniku którego zatrudnienie zmniejszyło się o liczbę 3665 pracowników. Z tej grupy 2515 osobom wypowiedziano umowy o pracę, natomiast z innych przyczyn z firmy odeszło 1150 pracowników. Na dzień 4 listopada 2024 roku PKP Cargo w restrukturyzacji zatrudnia nieco ponad 10 tys. pracowników.
Prezeska PKP CARGO odwołana!
PKP Cargo stabilizuje udział w rynku. Dobry kwartał spółki
PKP Cargo: Restrukturyzacja na rynku w kryzysie
Malepszak: Program przystankowy wart kontynuacji
Jakub Rösler 05 listopada 2024
Ministerstwo Infrastruktury widzi konieczność kontynuacji programu przystankowego, który zdaniem wiceministra Piotra Malepszaka okazał się “świetnym pomysłem”. Musi się to jednak wydarzyć po wyciągnięciu wniosków z dotychczasowych działań oraz poprawie błędów, takich jak przeskalowane inwestycje peronowe, braki analiz przed realizacją danej inwestycji czy budowa peronów z wielotygodniowym zamknięciem ruchu pociągów.
Wielkopolska: PLK z umową na nowe perony dla kilku pasażerów
Stępień (Koleje Mazowieckie): 70 mln pasażerów za siedem lat
Łukasz Malinowski 01 listopada 2024
– Zgodnie ze strategią spółka szacuje przewieźć w 2031 roku ponad 70 mln podróżnych. Jednak będzie to uzależnione przede wszystkim od aktualnej sytuacji na rynku pasażerskich przewoźników kolejowych – mówi Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich. Rozmawiamy także o planowanych inwestycjach taborowych oraz zapleczach, pożegnaniu EN57 oraz konsultacjach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy.
Koleje Mazowieckie zamawiają 11 następnych Flirtów. Łącznie będzie ich 146
Koleje Mazowieckie nie zatrzymają pociągów w Żychlinie
KM z nowymi pociągami z Siedlec do Czeremchy od stycznia 2026 r.
Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO
Łukasz Malinowski 31 października 2024
PLK SA pracuje nad wnioskami o dofinansowanie z KPO nowych projektów. Sprawy formalne, związane ze starą listą nie zostały jeszcze zakończone, ale zarządca już kończy przygotowania do ogłoszenia przetargów na projekty o nowym zakresie.
Linia 202. Dwa tory do Słupska i koniec. Co z odcinkiem na zachód?
PLK aktualizuje listę w programie przejazdowym. Kto traci a kto zyskuje?
PKP PLK: Będą podwyżki dla pracowników. Porozumienie ze związkami
Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK
Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024
– Myślimy już w PKP PLK o systemie FRMCS – najpierw jednak musimy porozumieć się z wykonawcą łączności GSM-R, by dokończyć tę inwestycję – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym członek zarządu i dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PKP PLK Piotr Kubicki.
Linia 202. Dwa tory do Słupska i koniec. Co z odcinkiem na zachód?
PLK aktualizuje listę w programie przejazdowym. Kto traci a kto zyskuje?
PKP PLK: Będą podwyżki dla pracowników. Porozumienie ze związkami
Sześć miesięcy nowego zarządu PKP Cargo w restrukturyzacji
inf. pras. PKP Cargo, oprac. ms. 28 października 2024
26 kwietnia 2024 roku Monika Starecka, Paweł Miłek oraz dr Marcin Wojewódka zostali jednogłośnie oddelegowani z Rady Nadzorczej do pełnienia obowiązków w zarządzie PKP Cargo (obecnie w restrukturyzacji).
Prezeska PKP CARGO odwołana!
PKP Cargo stabilizuje udział w rynku. Dobry kwartał spółki
PKP Cargo: Restrukturyzacja na rynku w kryzysie
Malepszak odpowiada Wilkowi: Nie iluzje a liczby, czyli o kolei do CPK
Łukasz Malinowski 23 października 2024
Czy z Krakowa i Katowic musimy dojeżdżać bezpośrednio na nowe lotnisko? Może ważniejsza jest szybka podróż między Warszawą i starą stolicą? Piotr Malepszak zapewnia, że Ministerstwo Infrastruktury przy realizacji inwestycji będzie opierało się na faktach i liczbach, a nie iluzjach jak robić to miał poprzedni zarząd CPK.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
Ostanie dni głosowania na Dworzec Roku. Który wygra?
Fundacja ProKolej 23 października 2024
Trwa ostatni etap tegorocznego konkursu Dworzec Roku organizowanego przez Fundację „Pro Kolej”. Internauci głosują na jeden z siedmiu dworców, które zostały zakwalifikowane przez organizatorów do finału: Dąbrowa Górnicza, Goleniów, Konin, Siedlce, Wadowice, Włocławek i Zakopane. Ten, który zdobędzie najwięcej głosów, otrzyma nagrodę publiczności. Są wśród nich zarówno odrestaurowane obiekty pochodzące jeszcze z XIX wieku jak i wybudowane od nowa, na miejscu wyburzonych starych zabudowań, pozbawionych większej wartości. Wszystkie te dworce łączy to, że oddane zostały do użytku w ostatnim roku. Ich modernizacja jest efektem realizowanego przez PKP S.A. Programu Inwestycji Dworcowych, który ma docelowo objąć 200 lokalizacji w całym kraju.
Zakopane Dworcem Roku 2024
Rozpoczęło się głosowanie na Dworzec Roku 2024
Zapisz
się do newslettera:





