SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Kasper Fiszer 28 listopada 2023
Aby transport zbiorowy był atrakcyjny dla pasażerów, musi być zintegrowany – przekonywała podczas Kongresu Kolejowego rzecznik praw pasażera kolei w UTK. Przywoływała ona rozwiązania, które w oczach podróżnych mogą być zbyt skomplikowane, i wskazywała na konieczność wdrażania jednolitych taryf na szczeblu regionalnym. Ma być to droga do synergii komunikacji kolejowej i innych rodzajów transportu.
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
Kongres Kolejowy wystartował
MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji
Kasper Fiszer 27 listopada 2023
Jak przekonuje Ministerstwo Infrastruktury, przyjęty nowy Krajowy Program Kolejowy przynosi ważne zmiany nie tylko w zakresie listy podejmowanych inwestycji, ale i sposobu ich finansowania. Ustawowe umocowanie programu ma zapewnić środki niezbędne do rozwoju transportu szynowego. W niesprzyjających okolicznościach może to jednak stanowić istotną trudność dla ministra finansów.
Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy
Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów
Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł
Infra SILESIA: Skoncentrujmy się na rozwiązaniach
Roman Czubiński 27 listopada 2023
Zadaniem dla nowego rządu – oprócz maksymalnego ułatwienia realizacji zadań ujętych w Krajowym Planie Odbudowy – będzie systemowe rozwiązanie problemu „dołków” i „górek” inwestycyjnych. Można to osiągnąć poprzez nadanie Funduszowi Kolejowemu uprawnień, jakie ma od dawna Fundusz Drogowy – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Paweł Wac, prezes zarządu Infra SILESIA.
Jest umowa na przystanek Kłodzko Miasto
PLK zamawia prace na liniach 273 i 281
Firma Infra Silesia zmodernizuje fragment Nadodrzanki
PKO BP: Tabor można odnawiać za pieniądze z kredytów komercyjnych
Roman Czubiński 26 listopada 2023
Przewoźnicy i samorządowcy powinni pamiętać o możliwości skorzystania z kredytów bankowych na odnowę taboru. Dobrze przygotowany wniosek może pozwolić na sfinansowanie inwestycji z pominięciem ograniczeń związanych np. z funduszami UE – mówił podczas Kongresu Kolejowego dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego – Przemysł Ciężki i Wydobywczy w PKO BP Artur Kucia.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Rozkład jazdy pociągów Warszawa – Szczecin wciąż będzie fatalny
Łódź: Plac Wolności prawie gotowy [zdjęcia]
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
Kasper Fiszer 24 listopada 2023
Odbywającą się w ramach Kongresu Kolejowego dyskusję o finansowaniu inwestycji kolejowych zdominował temat waloryzacji kontraktów, która wciąż stanowi wyzwanie zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających. Paneliści zwracali także uwagę na drogie ubezpieczenia kontraktów czy na różnice w finansowaniu zadań kolejowych i drogowych.
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Ostatnie darmowe wejściówki na Kongres Kolejowy
KDP czy kolej w regionach – jaki priorytet dla Polski?
Roman Czubiński 24 listopada 2023
Kwestia inwestowania w kolej dużych prędkości była jednym z tematów debaty strategicznej Kongresu Kolejowego. Przedstawiciele producentów taboru wyrazili odmienne opinie: szef oddziału Alstomu zachęcał do priorytetowego potraktowania budowy sieci szybkich połączeń, podczas gdy prezes Stadler Polska proponował koncentrację raczej na modernizacji istniejących linii oraz na ofercie regionalnej.
Indonezja: KDP wybudowana w oparciu o Chiny
CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei
Hiszpania: Szybki wzrost przewozów KDP. Pomogła konkurencja
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Kasper Fiszer 23 listopada 2023
Jakie są najważniejsze problemy pasażerów kolei regionalnej w Polsce? Jak znaczące jest zjawisko wykluczenia transportowego i jak można mu przeciwdziałać? Czy sytuację na rynku uzdrowią przetargi na przewozy? Wokół tych kwestii toczyła się debata poświęcona kolei pasażerskiej zorganizowana podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
Kongres Kolejowy wystartował
Pesa: Więcej realizmu kosztowego, mniej rozdrobnienia
Roman Czubiński 20 listopada 2023
Zamawiający tabor powinni bardziej, niż do tej pory, brać pod uwagę wzrost kosztów i urealnić kosztorysy. Jednocześnie trzeba przestawić się na zamawianie większych, niż dotąd, i bardziej ujednoliconych serii taboru – powiedział podczas Kongresu Kolejowego wiceprezes zarządu Pesy ds. sprzedaży Maciej Maciejewski. Producent przetrwał dwa ostatnie lata dzięki kontraktom eksportowym, zmaga się jednak z zakłóceniami łańcuchów dostaw i brakami kadrowymi.
Olbrzymia szansa na wielkie czeskie zakupy RegioJet w Pesa!
Odwołanie Alstomu na nic. Pesa może podpisać kontrakt w Rumunii
Koleje Czeskie zwiększają zamówienie na RegioFoxy z Pesy
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Roman Czubiński 20 listopada 2023
Proporcja między sukcesami a porażkami w modernizacji kolei w ostatnich dwóch kadencjach Sejmu była tematem gorącej dyskusji podczas Kongresu Kolejowego. Odchodząca ekipa tłumaczyła niepowodzenia zaniedbaniami poprzedników oraz innymi czynnikami niezależnymi od siebie. Inni uczestnicy debaty zwracali uwagę na niewspółmierne do kosztów efekty zrealizowanych inwestycji oraz na konieczność poważnych zmian organizacyjnych.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Ostatnie darmowe wejściówki na Kongres Kolejowy
DB Cargo Polska: Kolej jest droga, bo powolna
Roman Czubiński 17 listopada 2023
- Nie zwiększymy udziału kolei w przewozach towarów, jeśli nie przyspieszymy znacząco pociągów – przekonywał podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu DB Cargo Polska dr Marek Staszek. Średnia prędkość handlowa 23 km/h oznacza mało wydajne wykorzystanie taboru i czasu pracy kadry, podnosząc w efekcie cenę usługi. Remedium może stanowić przesunięcie części ruchu pasażerskiego na nowo wybudowane linie KDP.
DB Cargo Polska: Duże straty, ale stabilne perspektywy
Duże zmiany w zarządzie DB Cargo Polska
Kolej - kluczowe logistyczne ogniwo w trudnych czasach zawirowań rynkowych
Gawkowski: Koniec luki inwestycyjnej? „Pieniądze z KPO jeszcze w tym roku”
Roman Czubiński 15 listopada 2023
Jeszcze w tym roku polscy inwestorzy będą mogli otrzymać pierwsze środki unijnego Funduszu Odbudowy – ujawnił podczas Kongresu Kolejowego poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Pozwoli to wyjść z dwuletniego dołka inwestycyjnego, uniezależnić się od prefinansowania z pieniędzy krajowych i pozwoli rozpocząć duże inwestycje w infrastrukturę i zakupy taboru. Ważną deklaracją jest też możliwość wydłużenia okresu kontraktowania inwestycji oraz ich rozliczania.
Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?
Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów
ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT
Dworce doliny Popradu zwycięzcami konkursu Dworzec Roku 2023
Rynek Kolejowy 15 listopada 2023
Zakończeniem szóstej już edycji Konkursu „Dworzec Roku” była gala przyznania nagród, odbywająca sie tradycyjnie podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie. W trwającym od czerwca konkursie, zgłoszono do wyróżnienia 104 dworce ze wszystkich 16 województw. Po wnikliwej selekcji, do audytów zakwalifikowano 24 obiekty.
Ostanie dni głosowania w konkursie dworcowym
Półmetek głosowania w konkursie „Dworzec Roku 2023”. Dworce Doliny Popradu w finale
Ruszył III etap konkursu Dworzec Roku 2023
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Redakcja 13 listopada 2023
Track Tec został pierwszym złotym partnerem Kongresu Kolejowego. Tym samym dołączył do grona ponad 50 patronów i partnerów wydarzenia. Organizatorzy wyprzedali już 93% miejsc. Polski producent m.in. podkładów kolejowych i rozjazdów był już złotym partnerem w ubiegłorocznej edycji.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Ostatnie darmowe wejściówki na Kongres Kolejowy
Ostatnie darmowe wejściówki na Kongres Kolejowy
Redakcja 09 listopada 2023
Już 85% miejsc na Kongres Kolejowy zostało zarezerwowanych przez słuchaczy. Wydarzenie odbędzie się 15 listopada 2023 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Organizatorzy liczą nawet na 1000 uczestników.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych o ochronie polskiego rynku inwestycji
Redakcja 02 listopada 2023
Dostęp państw spoza UE i NATO do projektowania i budowy infrastruktury krytycznej w Polsce niesie pewne zagrożenia. Czy powinniśmy mocniej chronić rynek inwestycji? Czego polski przemysł i myśl inżynierska może się nauczyć z doświadczeń innych europejskich krajów? Sensowność certyfikacji wykonawców w świetle zaproponowanego projektu ustawy wydaje się dziś bardziej na czasie, niż kiedykolwiek indziej.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
CPK, Stadler i Koleje Mazowieckie kolejnymi partnerami Kongresu Kolejowego
Redakcja 20 października 2023
Centralny Port Komunikacyjny kolejnym partnerem Kongresu Kolejowego. To kolejny istotny podmiot w branży, który weźmie udział w debatach wydarzenia. Ostatnio do tego grona dołączyły m.in. Stadler i Koleje Mazowieckie.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Posłowie nowej koalicji wystąpią na Kongresie Kolejowym obok ministrów infrastruktury!
Redakcja 19 października 2023
Posłowie Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Nowej Lewicy wezmą udział w aż 4 debatach Kongresu Kolejowego. Będą mieli w nich okazję wymienić się poglądami z ministrami infrastruktury. Do wydarzenia dołącza coraz więcej uczestników.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
DB Cargo, Budimex, KUKE, Alstom srebrnymi partnerami Kongresu Kolejowego
Redakcja 05 października 2023
Najważniejsi uczestnicy branży kolejowej dołączają do partnerów Kongresu Kolejowego. Grono srebrnych partnerów powiększyło się niedawno o DB Cargo, Alstom, KUKE i Budimex.
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
Rejestracja na Kongres Kolejowy już otwarta!
Redakcja 26 września 2023
Nawet 1000 uczestników spodziewają się organizatorzy XIII Kongresu Kolejowego, który odbędzie się 15 listopada 2023 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne branży transportu szynowego. Rejestracja została otwarta i można dokonywać zapisów!
Finanse na kolei: Nierówne traktowanie, problemy z waloryzacją i drogie ubezpieczenia
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Track Tec złotym partnerem Kongresu Kolejowego
ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?
Roman Czubiński 25 listopada 2022
Kolej musi przejąć inicjatywę w pozyskiwaniu klientów, oferując im bardziej atrakcyjne warunki przewozu ładunków. Nie uda się osiągnąć tego bez dalszej liberalizacji, ułatwiającej wchodzenie na rynek nowych podmiotów i ich działalność – mówił podczas Kongresu Kolejowego sekretarz generalny ERFA Conor Feighan. Podkreślił też znaczenie poprawy jakości infrastruktury oraz usprawnienia przewozów międzynarodowych.
Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie
PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych
Kongres Kolejowy: Wykonawcy pod ścianą, PLK uspokaja
Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie
Roman Czubiński 24 listopada 2022
Jednolity Europejski Obszar Kolejowy to odległa wizja. Jego utworzenie wymaga jeszcze wielu zmian technicznych oraz organizacyjnych. Zarządcy infrastruktury w poszczególnych krajach muszą w tym celu ujednolicić procedury i systemy sygnalizacji, lepiej współpracować przy układaniu rozkładów jazdy oraz koordynować między sobą prace torowe – to wnioski z dyskusji podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.
ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?
PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych
Kongres Kolejowy: Wykonawcy pod ścianą, PLK uspokaja
PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych
Roman Czubiński 17 listopada 2022
30 wykonawców Programu Inwestycji Dworcowych w obliczu wzrostu cen i braku materiałów złożyło wnioski o waloryzację kontraktów. PKP SA podjęły już pierwsze decyzje w tej sprawie – powiedział podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu spółki Krzysztof Mamiński. Jak dodał, udało się uniknąć dużych poślizgów.
ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?
Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie
Kongres Kolejowy: Wykonawcy pod ścianą, PLK uspokaja
Kongres Kolejowy: Wykonawcy pod ścianą, PLK uspokaja
Roman Czubiński 17 listopada 2022
Kryzys wywołany brakiem dużych kontraktów kolejowych pogłębia się. Wykonawcy i producenci urządzeń zwalniają pracowników, a w przyszłym roku mogą wręcz zacząć upadać – alarmowali przedstawiciele wykonawców podczas debaty otwarcia Kongresu Kolejowego. Jako receptę proponowali odblokowanie przeznaczonych dla Polski funduszy unijnych, a do tego czasu – wprowadzenie prefinansowania ze środków krajowych w oparciu o BGK i Polski Ład.
ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?
Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie
PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych
Adamczyk: Europejski tor w Ukrainie to konieczność
Jakub Madrjas 17 listopada 2022
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk otworzył dziś w Warszawie XII Kongres Kolejowy. Podkreślił, że zmiany na kolei to zasługa osób pracujących w branży. Za jedno z kluczowych wyzwań minister uznaje rozwój połączeń z Ukrainą.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
Minister Ołeksandr Kubrakow otworzy Kongres Kolejowy
Jakub Madrjas 08 listopada 2022
Udział w XII Kongresie Kolejowym potwierdził Ołeksander Kubrakow. Minister Infrastruktury Ukrainy wygłosi przemówienie otwierające Kongres o 9:30, łącząc się online z Kijowa.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
Przyszłość kolei pasażerskiej zależy od zagospodarowania mniejszych miejscowości
Kasper Fiszer 04 grudnia 2021
Ostatnie lata przyniosły sporo zmian w zakresie koei pasażerskiej. Nie zawsze dotyczyły one jednak także infrastruktury punktowej w mniejszych miejscowościach. Tymczasem na tamtejszych dworcach brakuje placówek handlowych, a przed budynkami stacyjnymi – dogodnych miejsc parkingowych – to ważny wniosek z debaty dotyczącej przyszłości transportu zbiorowego, jaka odbyła się podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
ŁKA blisko skorzystania z opcji na dwie kolejne hybrydy Newagu
Kasper Fiszer 03 grudnia 2021
Samorządowy przewoźnik kolejowy chce pozyskać kolejne jednostki spalinowo-elektryczne, a w przyszłości – zamawiać następne pociągi, które pojadą m.in. na trasie łódzkiego tunelu średnicowego. Niezależnie od tego tworzona ma być flota autobusowa w barwach ŁKA. Kolej nie dojedzie wszędzie – tłumaczy prezes przedsiębiorstwa Janusz Malinowski.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
PKP PLK: Budowy z nowej perspektywy UE ruszą w 2024 r. „To najbliższy możliwy termin”
Kasper Fiszer 03 grudnia 2021
Choć zarządca infrastruktury musiał opóźnić swoje plany przetargowe w związku z niewypłaceniem Polsce środków z Krajowego Planu Odbudowy, PKP PLK wciąż zakładają, że realizacja budów przewidzianych w nowej perspektywie finansowej UE rozpocznie się w 2024 r. Spółka liczy, że pieniądze zostaną niebawem odblokowane, a jeśli tak się stanie, w przyszłym roku mają zostać ogłoszone postępowania o łącznej wartości 22 mld zł. Być może część z nich zostanie rozstrzygnięta z wykorzystaniem mechanizmu aukcji.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
Pekao SA: Sektor finansowy wierzy w kolej
Roman Czubiński 26 listopada 2021
Rozwój kolei można finansować nie tylko ze środków publicznych. Oferta finansowa zarówno dla państwowych, jak i samorządowych podmiotów kolejowych jest bogatsza, niż była, i wciąż się poszerza – stwierdził podczas XI Kongresu Kolejowego wiceprezes Banku Pekao SA Jerzy Kwieciński. Jak dodał, rynki finansowe podchodzą do perspektyw rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych bardzo optymistycznie.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Rozkład jazdy pociągów Warszawa – Szczecin wciąż będzie fatalny
Łódź: Plac Wolności prawie gotowy [zdjęcia]
Kongres Kolejowy: Nadchodzą chude lata dla infrastruktury?
Roman Czubiński 26 listopada 2021
Mimo wysiłku, włożonego w przygotowanie do nowej unijnej perspektywy budżetowej, prawdopodobnie kolejna luka inwestycyjna w najbliższych latach stanie się faktem – uznali uczestnicy debaty otarcia XI Kongresu Kolejowego. Wciąż brakuje finansowania dla planowanych inwestycji, nierówne pozostają też warunki konkurencji międzygałęziowej, w której transport drogowy wciąż korzysta z przywilejów. Dobrą wiadomością jest za to stopniowe odbijanie statystyk przewozowych po ubiegłorocznym załamaniu.
XI Kongres Kolejowy już niebawem!
O wyzwaniach dla branży kolejowej już w listopadzie w Warszawie!
Bezpośredni pociąg Warszawa - Paryż! Już za dwa lata
Jakub Madrjas 25 listopada 2021
PKP Intercity współpracuje z zagranicznymi spółkami kolejowymi w kierunku rozwoju połączeń międzynarodowych. Już za dwa lata może ruszyć bezpośredni pociąg z Warszawy do Paryża.
SKPL ze zgodą na połączenia Sanok – Chyrów
Kiedy ruszą bezpośrednie pociągi do Kowna? Nie ma nowej daty startu
Ile Koleje Śląskie zapłacą za powrót do Czech?
Wrocław i Oświęcim – kolejowe dworce 2021 roku
inf. pras 25 listopada 2021
Podczas Kongresu Kolejowego przedstawiciele Fundacji Grupy PKP i Fundacji ProKolej ogłosili laureatów IV edycji konkursu „Dworzec Roku”. Głosami ekspertów i internautów zwycięzcami zostały obiekty we Wrocławiu i Oświęcimiu.
Zagłosuj w VI edycji konkursu „Dworzec Roku”
Kto po Cieszynie i Kątach Wrocławskich? Rusza konkurs na Dworzec Roku
Cieszyn Dworcem Roku 2022, Kąty Wrocławskie z Nagrodą Publiczności
Koleje Małopolskie dołączają do Programu Zielona Kolej
inf. pras 24 listopada 2021
Już niedługo pasażerowie Kolei Małopolskich będą jeździć pociągami napędzanymi przez zieloną energię. Podczas XI Kongresu Kolejowego w Warszawie samorządowy przewoźnik podpisał w tej sprawie list intencyjny z PKP Energetyka, która koordynuje realizację sektorowego Programu Zielona Kolej. Tym samym Koleje Małopolskie zadeklarowały chęć zakupu energii trakcyjnej wytwarzanej w elektrowniach słonecznych i wiatrowych.
SKM Warszawa dołącza do programu Zielona Kolej
Kolejna nagroda za program Zielona Kolej
Łódzka Kolej Aglomeracyjna wjeżdża w 2022 rok na zielonej energii
Raport RBF: Budownictwo infrastrukturalne w Polsce już do pobrania
simetra 24 listopada 2021
Railway Business Forum zaprezentowało raport „Budownictwo Infrastrukturalne w Polsce do 2030 Roku. Plany Inwestycyjne i Potencjał Branży Wykonawczej”. – Najważniejszy postulat to stabilność i przewidywalność rynku – powiedział podczas prezentacji opracowania prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Jak podkreślił, realne jest zagrożenie powtórką sytuacji z lat 2012 i 2018.
RBF: Ustawa o czasie pracy kolejną kłodą rzuconą polskiej kolei
Przewoźnicy cargo oczekują preferencyjnych cen energii. Branży grozi zapaść
RBF i IGTL wybrały nowe władze
XI Kongres Kolejowy otwarty!
Jakub Madrjas 24 listopada 2021
W Warszawie otwarty został XI Kongres Kolejowy. To od lat największe biznesowe spotkanie dedykowane branży kolejowej w Polsce.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
Kongres Kolejowy
Gontarz: Inwestycje w ekologiczność kolei nie są wizerunkowe. Dzięki nim oszczędzamy
Rafał Dybiński 30 listopada 2020
- Dostrzegamy trend i ekologiczność kolei na trwale zadomowiła się w świadomości Polaków - zaznaczył Tomasz Gontarz, członek zarządu, PKP Intercity SA w debacie "Kolej a klimat - kierunki rozwoju sektora", która odbyła się w drugim dniu Kongresu Kolejowego 2020.
Rozkład jazdy pociągów Warszawa – Szczecin wciąż będzie fatalny
Międzynarodowe pociągi Polonia i Moravia pojadą bez wagonów Wars
Andrzej Adamczyk zatwierdził dodatkowe pieniądze dla PKP Intercity
Sobczak: Produkcja energii z odnawialnych źródeł jest ograniczona, barierą są pieniądze
Rafał Dybiński 27 listopada 2020
PKP PLK będzie dążyć do maksymalnego wykorzystania źródeł energii odnawialnej i wspiera program "Zielonej Kolei". - Jest poparcie dla takich projektów - zapewnił słuchaczy Robert Sobczak, członek zarządu PKP PLK, podczas debaty "kolej a klimat - kierunki rozwoju sektora" w drugim dniu Kongresu Kolejowego 2020.
Dworzec w Zduńskiej Woli niemal gotowy
Polskie Linie Kolejowe: Jesteśmy gotowi do zimy
Częstochowa: Drugie podejście PKP PLK do przebudowy stacji
Ustawa o czasie pracy maszynistów. Gorąca dyskusja podczas Kongresu Kolejowego
Michał Szymajda 26 listopada 2020
Ostatnią z dyskusji podczas Kongresu Kolejowego zdominował temat ustawy o czasie pracy maszynistów, która opracowywana jest w ministerstwie infrastruktury. Projektu ustawy bronił Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, choć i on ma do niej pewne uwagi. Po drugiej stronie barykady stoją szefowie organizacji zrzeszających niezależnych operatorów.
Byli inżynierowie SpaceX z projektem pojazdu... z samych wózków
Rosja: Bezzałogowa „Jaskółka” na jazdach próbnych w Szczerbince
Francja chce uruchomić bezzałogowe pociągi
Kongres Kolejowy
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Roman Czubiński 25 listopada 2020
Wyzwania związane z pandemią nie mogą odciągać uwagi od inwestycji w tabor i infrastrukturę transportu zbiorowego oraz od tworzenia korzystnych dla niego warunków prawnych. Rządzący powinni wprowadzać zmiany prawne w bardziej przemyślany i przejrzysty sposób oraz z większym wyprzedzeniem, niż czynili to do tej pory – to wnioski z pierwszej debaty Kongresu Kolejowego 2020.
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Jawny plan przetargów ukróci wojnę cenową wykonawców?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Jakub Madrjas 24 listopada 2020
Jednym z tematów debaty “Kiedy pasażerowie wrócą na kolej?” w ramach Kongresu Kolejowego było wykorzystanie Krajowego Planu Odbudowy na kolei. Program przygotowywany jest w ramach Europejskiego Instrumentu Odbudowy, a Polska może liczyć na ok. 57 mld euro grantów i pożyczek.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Jawny plan przetargów ukróci wojnę cenową wykonawców?
Kiedy doczekamy się europejskich ram prawnych dla pociągów autonomicznych?
Michał Szymajda 23 listopada 2020
Jakie są szanse na szersze wprowadzenie do ruchu pociągów autonomicznych? Kiedy zostaną wprowadzone normy prawne na poziomie Unii Europejskiej, które ułatwią produkcję, sprzedaż i ruch pojazdów bez maszynisty? O tym rozmawiali między innymi uczestnicy X Kongresu Kolejowego.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Rozkład jazdy pociągów Warszawa – Szczecin wciąż będzie fatalny
Łódź: Plac Wolności prawie gotowy [zdjęcia]
PKP IC: Pandemia minie, trend wzrostowy pozostanie
Roman Czubiński 23 listopada 2020
Sytuacja epidemiczna pokrzyżowała nasze plany na bieżący rok, jednak na dłuższą metę liczba naszych pasażerów będzie nadal rosła. Z tego powodu będziemy nadal realizować zaplanowane inwestycje – powiedział podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu PKP IC Marek Chraniuk. Podkreślił ponadto zaangażowanie spółki w dotychczasowy przebieg walki z pandemią COVID-19.
Afera w „Rejewskim”: PKP IC cofa karę, ale nie przeprasza
Krynica: Wiosna bez pociągów PKP IC i komunikacji zastępczej
Związki zawodowe w PKP Intercity chcą podwyżek
PKP SA: Musimy utrzymać programy inwestycyjne
Roman Czubiński 22 listopada 2020
Komisja Europejska powinna w związku z pandemią rozważyć przesunięcie o rok terminu rozliczenia inwestycji dofinansowywanych z funduszy unijnych – stwierdził podczas Kongresu Kolejowego członek zarządu PKP SA Andrzej Olszewski. Jak dodał, pełna poprawa sytuacji będzie mogła nastąpić dopiero po zakończeniu epidemii. PKP SA stara się tymczasem dbać o bezpieczeństwo pasażerów na dworcach i kontynuować rozpoczęte inwestycje.
Przebudowa dworca Łowicz Główny na ostatniej prostej
XIX-wieczny dworzec w Gąsocinie zmieni swoje oblicze. Umowa na projekt
PKP SA przedstawiają uniwersalny biletomat. Bilety różnych przewoźników
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Michał Szymajda 20 listopada 2020
Udział przewozu węgla w całości pracy przewozowej kolei towarowej w Polsce będzie malał. Gdzie należy szukać szans na wzrost znaczenia ruchu cargo? Co jest przeszkodą dla wzrostu intermodalu? Na te pytania wspólnie odpowiadali uczestnicy debaty „Przyszłość kolei w kontekście zachodzących zmian“ podczas X Kongresu Kolejowego.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Jawny plan przetargów ukróci wojnę cenową wykonawców?
Jawny plan przetargów ukróci wojnę cenową wykonawców?
Kasper Fiszer 20 listopada 2020
Rynek wykonawców potrzebuje większej pewności co do skali zamówień ogłaszanych w kolejnych miesiącach – zgodzili się paneliści Kongresu Kolejowego. Wyjściem naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorstw ma być publikacja tzw. listy przetargów. Znacząco różniły się natomiast oceny dotyczące skutków wprowadzenia systemu aukcji elektronicznych.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Gdyby pasażerowie zarażali, chorowaliby konduktorzy
Jakub Madrjas 20 listopada 2020
Uczestnicy Kongresu Kolejowego jednym głosem podkreślają, że transport publiczny jest bezpieczny w czasach pandemii. Kolejnym dowodem jest to, że drużyny konduktorskie – “na logikę” najbardziej narażone na transmisję koronawirusa – nie chorują częściej niż inni pracownicy. W ŁKA nie było ani jednego przypadku choroby COVID-19 u konduktora, a absencje nie odbiegają od normy.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
Hołda: Zielona Kolej to długoterminowa, ale opłacalna inwestycja
Rafał Dybiński 20 listopada 2020
– Program „Zielona Kolej" jest ogromną szansą, aby uzupełnić skok cywilizacyjny, który dzieje się na naszych oczach w obszarze energetyki i transportu – podkreślił Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka w debacie "Kolej a klimat – kierunki rozwoju sektora", która odbyła się w drugim dniu Kongresu Kolejowego 2020.
Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę
100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE
PKP Energetyka z nagrodą za dbanie o zrównoważony rozwój
Listopadowy numer Miesięcznika „Rynek Kolejowy" już dostępny. Pobierz bezpłatnie!
Jakub Madrjas 20 listopada 2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Pobierz bezpłatnie!Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.
Prapoczątki sygnalizacji kolejowej
Ponad ćwierć wieku z prędkością 160 km/h
Most sycylijski. Czy tym razem się uda?
Furgalski: Znieśmy limity napełnień na kolei i w komunikacji miejskiej
Roman Czubiński 20 listopada 2020
Limity liczby pasażerów w pojazdach szkodzą wizerunkowi transportu zbiorowego, budząc nieufność do niego. Tymczasem żadne badania nie uzasadniają konieczności ich stosowania – powiedział podczas debaty otwarcia Kongresu Kolejowego przewodniczący Railway Business Forum i prezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Jak dodał, przewoźnicy kolejowi potrzebują zwolnienia z części kosztów stałych nie tylko podczas pandemii.
Jaka jest przyszłość polsko-ukraińskich relacji kolejowych?
Kolejowe maszyny torowe i pojazdy specjalne – nowy raport ZDG TOR
ZDG TOR zacieśnia współpracę z Politechniką Krakowską
Inwestycje kolejowe trwają mimo pandemii. Sukcesem branży ciągłości prac
Kasper Fiszer 19 listopada 2020
Prace infrastrukturalne na kolei są w dobie pandemii trudniejsze, ale udaje się utrzymać ich ciągłość. Jest to możliwe m.in. dzięki dobrej współpracy PKP PLK z wykonawcami. Ci muszą się jednak liczyć z pewnym spadkiem efektywności i rentowności – to główne wnioski z dzisiejszej debaty Kongresu Kolejowego.
Kongres Kolejowy: Jak przejść przez pandemię i dalej rozwijać kolej?
Jak kolej wykorzysta Krajowy Plan Odbudowy?
Porty czy Jedwabny Szlak? Co będzie motorem rozwoju dla kolei towarowej?
PKP PLK: Przetargi na kilkanaście mld zł rocznie
Roman Czubiński 19 listopada 2020
Zmiany organizacyjne pozwoliły nam na sprawną realizację inwestycji mimo pandemii. Niektóre związane z nimi parametry udało się nawet poprawić – powiedział podczas Kongresu Kolejowego prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel. Zarządca infrastruktury przygotowuje dokumentację dla inwestycji zaplanowanych na lata budżetowe 2021-2027.
Dworzec w Zduńskiej Woli niemal gotowy
Polskie Linie Kolejowe: Jesteśmy gotowi do zimy
Częstochowa: Drugie podejście PKP PLK do przebudowy stacji
PKP Energetyka: Przeszliśmy przez pandemię bezpiecznie
Roman Czubiński 19 listopada 2020
Od początku pandemii COVID-19 dbaliśmy o bezpieczeństwo pracowników oraz o zapewnienie ciągłości dostaw energii elektrycznej dla kolei. Dzięki zaangażowaniu naszych pracowników oraz zaawansowanej cyfryzacji oba te cele udało się osiągnąć – powiedział podczas debaty na Kongresie Kolejowym prezes zarządu PKP Energetyka Wojciech Orzech. Jak dodał, spółka rozpoczęła działania wdrożeniowe projektów na rzecz transformacji kolei na bardziej przyjazną dla środowiska.
Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę
100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE
PKP Energetyka z nagrodą za dbanie o zrównoważony rozwój
Bittel: Przyszłość kolei? Jesteśmy optymistami
Roman Czubiński 18 listopada 2020
Mimo trudności spowodowanych przez pandemię polska kolej zachowała ciągłość działania. Kolejarze, podobnie jak lekarze czy policjanci, są dziś na pierwszej linii walki z koronawirusem – powiedział podczas Kongresu Kolejowego wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Jak zaznaczył, bieżące wyzwania związane z pandemią nie mogą doprowadzić do rezygnacji z inwestowania w infrastrukturę i tabor.
Rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty opublikowane
Kolejny rok bez pociągów na Białoruś, bo... pandemia
Podkarpackie: Nie będzie remontu linii do Łupkowa. „Ale pozostanie przejezdna”
Kolej na home office. Trudniej projektować i zdobyć pasażera
Kasper Fiszer 18 listopada 2020
Jak prowadzić prace projektowe w domu z niestabilnym łączem internetowym, czy spadek liczby przewiezionych pasażerów będzie się utrzymywał, jakie towary kolej może przejąć w czasach kryzysu, kto jest w stanie zapoznać się ze wszystkimi nowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi transportu w okresie pandemii – to tylko część ważnych pytań, na które starali się odpowiedzieć paneliści Kongresu Kolejowego.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
Minister Adamczyk otworzył X Kongres Kolejowy!
Jakub Madrjas 18 listopada 2020
Rozpoczął się jubileuszowy X Kongres Kolejowy. To wyjątkowa edycja kongresu także dlatego, że w całości odbędzie się w formule online, a merytoryczne debaty na temat przyszłości kolei potrwają aż trzy dni.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
X Kongres Kolejowy online – już w środę!
Redakcja 17 listopada 2020
Kongres Kolejowy – najważniejsze wydarzenie w branży kolejowej, jak co roku odbywa się w listopadzie. Tegoroczny edycja zaplanowana jest w całości w formule online.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Polska wielu kolejowych prędkości. Problemy pasażerów w regionach są różne
Nowy rząd silniej otworzy kolej na konkurencję?
MI planuje nowe pociągi do Czech i Niemiec. Czy uda się je uruchomić?
Kasper Fiszer 16 listopada 2020
W kolejnym rocznym rozkładzie jazdy, który ma wejść w życie w połowie grudnia, pojawiły się dwa nowe pociągi międzynarodowe – do Czech i Niemiec. Podobnie jak w przypadku połączeń na Wschód, to, które kursy rzeczywiście zostaną uruchomione, nie zostało jeszcze rozstrzygnięte. Już dziś Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że obsługa części zaplanowanych relacji zostanie zawieszona.
Rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty opublikowane
Kolejny rok bez pociągów na Białoruś, bo... pandemia
Podkarpackie: Nie będzie remontu linii do Łupkowa. „Ale pozostanie przejezdna”
CPK: Trzy konsorcja inżynieryjne walczą o kontrakt na master plan
Łukasz Malinowski 12 listopada 2020
Francusko-hiszpańskie konsorcjum ADP i IDOM, holenderska grupa NACO oraz niemiecko-austriacki ILF złożyły oferty w postępowaniu na wykonawcę master planu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przed końcem roku spółka CPK planuje podpisanie umowy z wykonawcą.
Budowa szprych CPK w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego?
CPK chce kupić tabor w Polsce. Co z przepisami unijnymi?
Rząd daje zgodę CPK na zakup pociągów i pool taborowy
PKP PLK: Kilkanaście sytuacji zagrożenia na przejazdach dziennie
Kasper Fiszer 11 grudnia 2019
10 do 15 razy dziennie zdarza się, że np. kierowca wyłamie rogatkę, wjeżdżając na zamknięty przejazd kolejowy. Dwa lub trzy razy dochodzi w tym samym czasie do poważnego incydentu, np. zamknięcia samochodu przez rogatki w obrębie przejazdu. Czy kierowcy nie wiedzą, jak się zachować, czy jedynie po ewentualnym zdarzeniu próbują zrzucić z siebie odpowiedzialność, szukając luk w prawie?
Powstają kolejne bezkolizyjne skrzyżowania dróg i kolei na Mazowszu
PKP PLK: Mniej wypadków na przejazdach w 2020 r.
Terespol. Bezkolizyjne na przecięciu DW-698 i linii kolejowej – rusza przetarg
Zarządcy dróg nie muszą się martwić przejazdami. Prawo obciąża odpowiedzialnością tylko kolej
Kasper Fiszer 10 grudnia 2019
O odpowiedzialności przedsiębiorstw kolejowych za skutki wypadków na przejazdach mówił podczas Kongresu Kolejowego prof. Marek Wierzbowski. Jak tłumaczył, podmioty te ponoszą odpowiedzialność na zasadzie ryzyka. Oznacza to, że w razie wypadku muszą dowieść, że całkowitą winę za zdarzenie ponosi kto inny.
Powstają kolejne bezkolizyjne skrzyżowania dróg i kolei na Mazowszu
PKP PLK: Mniej wypadków na przejazdach w 2020 r.
Terespol. Bezkolizyjne na przecięciu DW-698 i linii kolejowej – rusza przetarg
Arcadis: Wspomagamy rozwój infrastruktury na całym świecie
Roman Czubiński 28 listopada 2019
Specyfiką polskiej branży infrastrukturalnej jest konieczność nadrabiania zapóźnień historycznych. W ostatnich dekadach, zwłaszcza po akcesji Polski do Unii Europejskiej, udało się je znacząco zmniejszyć, jednak konieczne są dalsze inwestycje, zwłaszcza na kolei – mówił w rozmowie z RK na Kongresie Kolejowym prezes zarządu Arcadis Polska Jarosław Miziołek. W jego ocenie zamawiający powinni odejść od stosowania kryterium najniższej ceny, a władze państwowe – dostosować swoje działanie do nowych sposobów projektowania i zarządzania infrastrukturą.
Arcadis: Zamawiający publiczni muszą zauważyć sytuację branży projektowej
Konsorcjum Arcadis z kontraktem od PKP SA
Trudne czasy dla przewoźników towarowych. Rok 2020 nie zapowiada poprawy
Kasper Fiszer 25 listopada 2019
Spadek wielkości przewozów kluczowych surowców związany z popytem, spowolnienie gospodarcze i konkurencja z Czech i Słowacji to jedne z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed polskimi przewoźnikami towarowymi. Rok 2020 najprawdopodobniej będzie dla nich tak samo trudny, jak kończący się rok 2019. Czy uda się w takich okolicznościach odwrócić trend spadkowy, jeśli chodzi o sumaryczną pracę przewozową?
DB Cargo Polska: Kolej jest droga, bo powolna
DB Cargo Polska: Duże straty, ale stabilne perspektywy
Duże zmiany w zarządzie DB Cargo Polska
Wymiana parku lokomotyw szansą na renesans kolejowych przewozów towarowych?
Kasper Fiszer 23 listopada 2019
Podczas gdy w ostatnim czasie nieco spadł wolumen kolejowych przewozów towarowych, ruch ciężarówek na polskich drogach istotnie wzrósł. Jak doprowadzić do zwiększenia roli transportu szynowego w przewozie ładunków? Jednym z pomysłów jest odnowienie parku taborowego, dzięki czemu kolej stałaby się efektywniejsza.
Siemens Mobility zwiększył przychody w 2023 roku
Beacon Rail zamawia 10 lokomotyw Vectron od Siemensa
Mireo w Polsce? Siemens Mobility: Zakup się opłaci
Wierzbowski&Partners: PKP PLK mogłyby zawierać więcej ugód
Roman Czubiński 22 listopada 2019
Nauczeni doświadczeniem z poprzednich lat, wykonawcy inwestycji kolejowych są coraz lepiej przygotowani do sporów sądowych o odszkodowania – mówią w rozmowie z RK prawnicy z kancelarii Wierzbowski&Partners. Konieczne, ich zdaniem, jest uregulowanie zasad korzystania przez spółki kolejowe ze skomunalizowanych gruntów pod infrastrukturą. Jak dodają, choć sama ustawa o CPK może pomóc w sprawnej realizacji inwestycji, tendencja do wyłączania największych przedsięwzięć z ogólnego prawa budowlanego jest niepokojąca.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Rozkład jazdy pociągów Warszawa – Szczecin wciąż będzie fatalny
Łódź: Plac Wolności prawie gotowy [zdjęcia]
Ecco Rail: Rozwijamy się mimo przeciwności
Roman Czubiński 21 listopada 2019
Mimo utrudnień na sieci PKP PLK praca przewozowa Ecco Rail w przyszłym roku znacząco wzrośnie, głównie w segmencie przewozów intermodalnych – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym przedstawicielka przewoźnika Monika Łupińska. Przyszły rok przyniesie także odmłodzenie taboru spółki, szczególnie parku lokomotyw elektrycznych. Przewoźnik chwali się też nowym systemem wynagradzania maszynistów, który pozwolił na definitywne rozwiązanie problemu z brakiem kadry na rynku.
Ecco Rail kupiło samolot i będzie nim dowozić maszynistów do pociągów
Ecco Rail tłumaczy sprawę z porwaniem lokomotywy
Lokomotiv: Dostępność Gamy wynosi sto procent
Malepszak: „Y” i CMK-Północ dwiema osiami komunikacyjnymi kraju
Kasper Fiszer 21 listopada 2019
Polska potrzebuje budowy nowych linii kolejowych – przekonuje prezes CPK. Program minimum to 800 km tras w osiach wschód – zachód (tzw. „Y”) i północ – południe (przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ). Bez takich inwestycji zdaniem Piotra Malepszaka nie jest możliwe znaczące zwiększenie roli kolei.
Budowa szprych CPK w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego?
CPK chce kupić tabor w Polsce. Co z przepisami unijnymi?
Rząd daje zgodę CPK na zakup pociągów i pool taborowy
CUPT: Zakontraktowano już 92 proc. środków na kolej
Kasper Fiszer 20 listopada 2019
Prawdopodobnie nie będzie problemów z zakontraktowaniem pełnej puli dostępnych w ramach obecnej perspektywy finansowej UE środków przeznaczonych na projekty kolejowe. Możliwe, że branża nie odczuje spadku ogólnego finansowania transportu w przyszłej perspektywie. Istotną zmianą może być natomiast korekta maksymalnego poziomu dofinansowania inwestycji.
CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne
CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor
Będą ciche wagony. Pieniądze na konkurs CUPT z… różnic kursowych
"Szkolenie maszynistów powinno być krótsze, ale intensywniejsze"
Roman Czubiński 19 listopada 2019
Zmiana zasad szkolenia i odpłatności za kurs jest konieczna, by przyciągnąć kandydatów do zawodu maszynisty – zgodzili się uczestnicy dyskusji na Kongresie Kolejowym. Jak stwierdzili, potrzeba też weryfikacji wymagań w zakresie zdrowia oraz szerszej współpracy między przewoźnikami, którzy mogliby wymieniać się maszynistami na stacjach zwrotnych. Uzupełnienie luki pokoleniowej wśród maszynistów może być jednym z największych wyzwań dla polskiej branży kolejowej w nadchodzących latach.
Szkolenie maszynistów będzie znacznie krótsze?
Zielone światło dla maszynistów w okularach
UTK: Przewoźnicy akceptują opłaty za egzaminy
PKP Energetyka: Dziesięciokrotny spadek awaryjności sieci trakcyjnej
Kasper Fiszer 19 listopada 2019
Zmiany dotyczące energetyki na polskiej kolei nie ograniczają się do elektryfikacji kilku nowych odcinków – przekonywał na Kongresie Kolejowym członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda. Wskazywał na dużą rolę modernizacji istniejącej infrastruktury. Jednym z najważniejszych osiągnięć spółki jest natomiast znaczące obniżenie liczby awarii wynikających ze stanu technicznego sieci, co ma wynikać z wdrożenia nowych rozwiązań informacyjnych i komunikacyjnych oraz nowych procedur operacyjnych.
Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę
100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE
PKP Energetyka z nagrodą za dbanie o zrównoważony rozwój
Liberalizacja rynku: Długa droga przed polską branżą kolejową
Roman Czubiński 19 listopada 2019
Uwolnienie konkurencji w przewozach pasażerskich może doprowadzić do zmniejszenia kosztów działania kolei. Dalszą korzyścią może być większa konkurencyjność kolei wobec innych środków transportu. W Polsce pełne wprowadzenie w życie zapisów IV Pakietu Kolejowego UE jest jednak kwestią dalekiej przyszłości – uznali uczestnicy debaty podczas Kongresu Kolejowego.
Hiszpania: Za pół roku start nowego przewoźnika KDP
Hiszpania: Renfe z krótszym kontraktem na obsługę linii KDP?
Słowacja: ZSSK wycofuje się z ważnego przetargu
KZN Bieżanów: Potrzebujemy pomocy w komercjalizacji nowych technologii
Kasper Fiszer 18 listopada 2019
Barierą dla polskich dostawców branży kolejowej jest komercjalizacja nowych technologii – twierdzi prezes grupy KZN Bieżanów Rafał Leszczyński. Jego zdaniem publiczny zarządca sieci kolejowej, PKP PLK, powinien wspierać rodzimy przemysł poprzez testowe wdrożenia rozwiązań, które pozwoliłyby na wystawienie referencji. Bez nich trudno bowiem sprzedać technologie na zagranicznych rynkach.
KZN Bieżanów dostarcza rozjazdy tramwajowe do Niemiec
Nasycalnia Podkładów w Czeremsze z wyróżnieniem na Trako 2023
KZN Bieżanów: CONTRACK z umową na innowacje
Transformacja kolei: Sukcesy i zaprzepaszczone szanse
Roman Czubiński 18 listopada 2019
Proces restrukturyzacji polskiej kolei przebiegał w sposób daleki od ideału, ale samo podjęcie reform było konieczne. Należy dbać o efektywność ekonomiczną systemu kolejowego i planować jego rozwój długoterminowo – to wnioski z debaty na Kongresie Kolejowym, poświęconej reformom polskiej kolei w ostatnim dwudziestoleciu. Wszyscy uczestnicy dyskusji podkreślali kluczowe znaczenie środków unijnych dla poprawy sytuacji na kolei, rozpoczętej po 2004 r.
Francja: Ponad 1000 kolejarzy do zwolnienia
Raport CEEK: Rekuperacja pozwoli zużyć o jedną czwartą energii mniej
Roman Czubiński 15 listopada 2019
Polski sektor kolejowy ma bardzo duże niewykorzystane rezerwy w zakresie oszczędzania energii – powiedział podczas Kongresu Kolejowego dr inż. Sebastian Gurgacz z Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), zastępca dyrektora Krajowej Agencji Poszanowania Energii. Zmniejszanie zużycia oraz inwestowanie w odnawialne źródła energii może pozwolić na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do 2030 r. nawet o połowę rocznego zużycia. Kwestie te zostały szczegółowo omówione w raporcie CEEK.
Rzecznik praw pasażera kolei: Potrzeba głębszej integracji z komunikacją autobusową
Rozkład jazdy pociągów Warszawa – Szczecin wciąż będzie fatalny
Łódź: Plac Wolności prawie gotowy [zdjęcia]
Na Kongresie Kolejowym o współpracy wykonawców z PLK i doświadczeniach z ETCS
Kasper Fiszer 15 listopada 2019
Jedna z najważniejszych debat tegorocznego Kongresu Kolejwego poświęcona była przyszłości infrastruktury kolejowej w Polsce. Ważnym jej wątkiem była kwestia współpracy zarządcy infrastruktury z branżą budowlaną. Choć przedstawiciele wykonawców ocenili stosunki z PKP PLK dobrze, zauważyli pewne problemy związane z wdrażaniem ERTMS/ETCS.
Trzeci tor w Poznaniu
Realizacja inwestycji ważniejsza niż wydawanie pieniędzy
PKP Intercity rozmawia z Litwą o połączeniach dalekobieżnych
Kasper Fiszer 15 listopada 2019
Czy po pięciu latach przerwy wrócą międzynarodowe pociągi dalekobieżne Polska – Litwa? PKP IC analizuje obecnie możliwość uruchomienia kursów do tego kraju. Wciąż nie zapadły jednak żadne wiążące decyzje.
MSWiA: Zakaz ruchu na Białoruś przez presję migracyjną
Jak rozwinąć kolejowe przewozy transgraniczne? Kontekst granicy polsko-niemieckiej
Koniec zakazu ruchu na Białoruś, ale pociągów i tak nie będzie
Kongres Kolejowy 2019. "Kolej może zużywać mniej energii"
Roman Czubiński 15 listopada 2019
Termomodernizacja budynków, zwiększenie możliwości rekuperacji energii oraz szkolenie maszynistów z zakresu oszczędzania prądu podczas jazdy to najważniejsze działania, które pozwolą poprawić efektywność energetyczną kolei – uznali uczestnicy debaty na Kongresie Kolejowym. Znaczenie mają także czynniki na pierwszy rzut oka niepowiązane bezpośrednio z kwestiami energetyki, takie jak likwidacja punktowych ograniczeń prędkości. Ewentualna zmiana napięcia sieci trakcyjnej na 25 kV prądu przemiennego miałaby, według dyskutantów, sens tylko na nowo budowanych liniach dużych prędkości.
PLK zapowiadają modernizację sieci trakcyjnej na trasie Radom – Radzice
Koleje Śląskie popierają rozbudowę linii Katowice - Tychy o dodatkowe tory
ZUE przebuduje sieć trakcyjną na E59 Dobiegniew – Słonice dla Strabagu
PKN Orlen liczy na kolej w związku z rozwojem Możejek na Litwie
Witold Urbanowicz 13 listopada 2019
PKN Orlen notuje wzrost zapotrzebowania na olej napędowy, co oznacza konieczność większego jego importu m.in. z litewskich Możejek. Spółka w większym stopniu zamierza wykorzystać kolej. – Inwestycje kolejowe są bardzo ważne dla nas, ale i dla bezpieczeństwa energetycznego Polski – wskazuje Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN Orlen ds. rozwoju, który uczestniczy w IX Kongresie Kolejowym.
Aramco zainwestuje w polski segment paliw lotniczych i przejmie Lotos-Air BP
Linia kolejowa z rafinerii w Możejkach do Renge odbudowana. PKN Orlen zadowolony
Litwa chce uniknąć kary za demontaż linii do rafinerii Orlenu
Litwa i Polska odnawiają współpracę kolejową. Nie tylko Rail Baltica
Witold Urbanowicz 13 listopada 2019
Dużo uwagi na Kongresie Kolejowym poświęcono relacjom polsko-litewskim w wymiarze kolejowym. Spore nadzieje wiążą się z projektem Rail Baltiki, który ma zostać ukończony w 2026-2027 r. – Cieszymy się, że współpraca polskimi partnerami odbywa się bez zakłóceń. Nasze wzajemne relacje są oparte na wspólnym interesie – mówi Jarosław Narkiewicz, minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej. – Rail Baltica to ciekawy projekt, który powstał kilkanaście lat temu. Poprawiamy dokumentację, by całą linię od Warszawy przystosować do prędkości 200-250 km/h – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Znów będzie możliwa podróż pociągiem z Warszawy do Tallina
Rail Baltica: tunel w Kobyłce gotowy
Rail Baltica z miliardem euro dofinansowania
Kongres Kolejowy: Minister Adamczyk przedstawił priorytety na nową kadencję
Jakub Madrjas 13 listopada 2019
W Warszawie rozpoczął się IX Kongres Kolejowy. W otwarciu największego wydarzenia branży kolejowej wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który przedstawił priorytety ministerstwa w nowej kadencji rządu Mateusza Morawieckiego.
Dwa tygodnie do Kongresu Kolejowego
Minister transportu i komunikacji Litwy Jarosław Narkiewicz weźmie udział w Kongresie Kolejowym
Min. transportu Litwy: Kluczowe projekty infrastrukturalne wymagają współpracy
Jakub Madrjas 12 listopada 2019
- Strategicznie ważne są dla nas projekty drogowe i kolejowe, które połączą region Morza Bałtyckiego z Europą Zachodnią. Żaden z tych projektów nie może zostać zrealizowany bez udziału i wiodącej roli Polski - mówi Jarosław Narkiewicz, minister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej, który już jutro weźmie udział w Kongresie Kolejowym.
Znów będzie możliwa podróż pociągiem z Warszawy do Tallina
Rail Baltica: tunel w Kobyłce gotowy
Rail Baltica z miliardem euro dofinansowania
Jak to jest z drzewami przy torach? Ocena sytuacji z punktu widzenia prezesa UTK
Redakcja 10 listopada 2019
W przestrzeni publicznej od czas do czasu pojawia się kwestia wycinki drzew rosnących przy torach kolejowych. Zarządca infrastruktury swoje działania tłumaczy często decyzjami prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Jednak wezwanie przez prezesa UTK do usunięcia nieprawidłowości nie jest równoznaczne ze zobligowaniem zarządcy do natychmiastowej wycinki drzew. Są inne możliwości, a niedługo powinny zmienić się również przepisy regulujące kwestię usytuowania roślinności w pobliżu torów.
UTK podsumował wdrożenie Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów
Liczba klientów pociągów Express i Pendolino rośnie najszybciej
Podkarpacie liderem wzrostu liczby pasażerów kolei
Furgalski: Potrzebna pełna integracja środowiska kolejowego
Railway Business Forum 24 października 2019
– Dzisiaj, gdy zmiany organizacyjno-techniczne w polskim i europejskim transporcie są tak szybkie i rozległe, rośnie potrzeba integracji środowiska kolejowego. Musimy się spotykać, rozmawiać i wypracowywać wspólne stanowiska – inaczej pogubimy się w zalewie informacji i nowych regulacji – mówi Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu Railway Business Forum.
Furgalski: Uruchomić KPO i finansowanie kolei
Furgalski: Trzeba zrobić wszystko, żeby Radom jak najkrócej przynosił straty
Jest pomysł na płynne finansowanie inwestycji kolejowych