Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podłęże – Piekiełko: Drążenie tuneli pod Pisarzową postępuje w dobrym rytmie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
07-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Jadwiga i Kinga bez ustanku budują pod ziemią dwa tunele, dzięki którym skrócone zostaną podróże koleją z Limanowej do Nowego Sącza. Potężne tarcze TBM, pracujące przy największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych SA na południu kraju, wizytowali kolejarze z całego kontynentu, uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. Modernizacja linii kolejowej 104, której częścią jest budowa tuneli, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Ponad 1600 metrów – taką długość ma obecnie tunel ewakuacyjny, który buduje tarcza TBM Kinga. Maszyna o długości 170 metrów i wadze 900 ton przystąpiła do pracy jako pierwsza. W sumie ma do wykonania 3750 metrów podziemnej budowli, która będzie ulokowana obok większego tunelu dla pociągów. Ten powstaje dzięki pracy Jadwigi, potężniejszej maszyny o wadze ok. 2,5 tys. ton.

Drugi obiekt jest o wiele większy, bo ma niemal 11 metrów średnicy, ale długość będzie mieć identyczną. Od czerwca większa tarcza TBM wwierciła się na niemal 600 metrów w głąb górotworu. Dystans ten z każdym dniem rośnie.

Plac budowy w Męcinie odwiedzili europejscy kolejarze uczestniczący w Europejskich Dniach Bezpieczeństwa Kolejowego. To okazja do bliższego przyjrzenia się jednej z największych inwestycji PLK SA w kraju.

– Budowa torów w zupełnie nowym miejscu, z wykorzystaniem wielu obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i tunele, to ogromne przedsięwzięcie, które stawia przed nami i wykonawcami wiele wyzwań. Skala skomplikowania technicznego inwestycji wymaga od nas stosowania wielu nowatorskich rozwiązań. PLK chętnie dzieli się doświadczeniami z kolejarzami i inżynierami z całej Europy – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PLK SA.

Prace przy tunelach to ważna część modernizacji linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. By skrócić przejazd pociągów, zaplanowano nowy przebieg torów z wykorzystaniem także estakad i wiaduktów. Docelowo pociągi będą mogły poruszać się tędy z prędkością do 160 km/h. Obecnie prace budowlane w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko” są realizowane na pięciu odcinkach. Na dwa kolejne fragmenty (Tymbark – Limanowa i Podłęże – Gdów) są prowadzone postępowania przetargowe. Dla odcinka Szczyrzyc – Tymbark podpisano wczoraj umowę: wykonawcą będzie konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Gülermak.

Projekt „Podłęże – Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Pasażer

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Koleje Śląskie, opr. RC 07 października 2025

PKP Cargo wynajmuje specjalistyczne wagony

Tabor i technika

PKP Cargo wynajmuje specjalistyczne wagony

PKP Cargo 07 października 2025

Kamil Świętoń nowym Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei

Pasażer

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany

Infrastruktura

Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany

Redakcja/inf. pras. 06 października 2025

TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Pasażer

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Koleje Śląskie, opr. RC 07 października 2025

PKP Cargo wynajmuje specjalistyczne wagony

Tabor i technika

PKP Cargo wynajmuje specjalistyczne wagony

PKP Cargo 07 października 2025

Kamil Świętoń nowym Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei

Pasażer

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany

Infrastruktura

Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany

Redakcja/inf. pras. 06 października 2025

TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij