Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
05-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?
fot. PCC IntermodalZdjęcie ilustracyjne
Sytuacja na rynku kolejowych przewozów towarowych wymaga zdecydowanych działań naprawczych – uznali uczestnicy dyskusji podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Wśród propozycji pojawiły się negocjacje PKP PLK z przedstawicielami największych firm logistycznych, mające skłonić je do lokowania nowych inwestycji przy torach i budowy bocznic. Pojawiły się też znane od dawna postulaty wyrównania warunków konkurencji międzygałęziowej.

O widocznych spadkach statystyk przewozów towarowych rok do roku pisaliśmy ostatnio na początku maja. – Począwszy od 2023 r. trwa tendencja spadkowa w segmencie towarowym. Początek 2025 r. w przewozach towarowych pokazuje, że coraz trudniej jest uzyskać miesięczne wolumeny masy na poziomie 20 mln ton. (…) Z drugiej strony, niepokojące są informacje dotyczące problemów z regulowaniem bieżących zobowiązań wybranych przewoźników – komentował wówczas prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra.

Majewski: Za dużo regulacji

Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP PLK oraz prezes zarządu Fundacji ProKolej dr Jakub Majewski uznał kryzys w przewozach towarowych za bardzo głęboki. – Niedawny raport Banku Gospodarstwa Krajowego o intermodalu pokazuje ogromny potencjał – jednak aby osiągnąć jego faktyczną konkurencyjność kolejowych przewozów intermodalnych, trzeba wyrównać warunki w zakresie dostępu do infrastruktury, warunków zatrudnienia personelu, otwartości na wymianę międzynarodową czy certyfikacji pojazdów. Kolej jest przeregulowana – ocenił.

– W przewozach pasażerskich jest trochę konkurencyjności [wobec przewozów drogowych], w towarowych jej nie ma – stwierdził Majewski. Jak dodał, specyfika transportu kolejowego wymaga, by zrezygnować w jego przypadku z taryfowych zachęt do konsumowania energii w nocy (wyższe stawki w dzień i niższe w nocy).

Niemiec: Przewozy rozproszone? Za późno

Wiceprezes zarządu Track Tec SA Krzysztof Niemiec wyraził obawę, że centra logistyczne przy drogach (zwłaszcza wyższych kategorii), których w ostatnich latach wybudowano bardzo wiele, trwale zagospodarowały dużą część potoków towarowych straconych przez kolej. – W odróżnieniu od GDDKiA PKP PLK muszą zatroszczyć się o umożliwienie inwestowania przy torach. Tu magazyny nie powstaną same. Być może należałoby negocjować w tej sprawie z dużymi firmami logistycznymi, takimi jak Panattoni? – zastanawiał się.

Według wiceszefa Track Tec nie ma już powrotu do przewozów rozproszonych. – PKP PLK muszą spowodować wejście biznesowe. Korzystniej byłoby, gdyby zarządca infrastruktury zajął się stwarzaniem biznesowych warunków dla przewoźników. Nie powinien za to mieć własnych spółek wykonawczych. Taka działalność to zadanie dla rynku – zakończył.

PKP PLK: Prędkość powoli rośnie, KDP poprawi przepustowość

Członek zarządu i dyrektor do spraw finansowych PKP PLK Małgorzata Kuczewska-Łaska przyznała, że przewozy towarowe to w dzisiejszych realiach twardy orzech do zgryzienia. Zwróciła uwagę, że nie wszystkie przyczyny trudności branży leżą po polskiej stronie – część ma charakter globalny. – Statystyki przewozów towarowych zmieniają się podobnie do europejskich: w latach 2015-2020 obserwowaliśmy wzrost, potem mocny spadek związany z pandemią COVID-19 i wyrównanie, ale niepełne – przypomniała. – Nie tylko wielkie wydarzenia, takie jak podniesienie ceł przez USA, ale i każda mała stagnacja odbija się na przewozach towarowych dwukrotnie, nawet jeśli nie jest widoczna w statystykach pasażerskich – zwróciła uwagę.

– Na całej polskiej sieci potrzeba więcej miejsc przeładunku i wyładunku – przyznała Kuczewska-Łaska. Według jej zapewnień PKP PLK aktywnie poszukują możliwości budowania bocznic. Zarządca infrastruktury stara się też podnosić prędkość dla przewozów towarowych. W perspektywie 10 lat, po wybudowaniu pierwszych linii kolei dużych prędkości, rozpocznie się odciążanie równoległych do nich tras konwencjonalnych z szybkich pociągów pasażerskich, co poprawi z kolei ich przepustowość.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zmiany w PPL. Cieszą się w Modlinie i Łodzi

Biznes

Zmiany w PPL. Cieszą się w Modlinie i Łodzi

Roman Czubiński 16 maja 2024

Budownictwo kolejowe: Albo nowe przetargi, albo zapaść

Biznes

CPK najwcześniej w roku 2032

Infrastruktura

CPK najwcześniej w roku 2032

Roman Czubiński 12 maja 2024

Malepszak: Stworzymy kolej zorientowaną na klientów

Prawo i polityka

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

Zobacz również:

Zmiany w PPL. Cieszą się w Modlinie i Łodzi

Biznes

Zmiany w PPL. Cieszą się w Modlinie i Łodzi

Roman Czubiński 16 maja 2024

Budownictwo kolejowe: Albo nowe przetargi, albo zapaść

Biznes

CPK najwcześniej w roku 2032

Infrastruktura

CPK najwcześniej w roku 2032

Roman Czubiński 12 maja 2024

Malepszak: Stworzymy kolej zorientowaną na klientów

Prawo i polityka

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5