CPK odebrał Koncepcję Programowo-Przestrzenną (KPP) dla 9-kilometrowego tzw. by-passu Kalisza. Tym samym rozpoczynają się prace nad projektem budowlanym tego odcinka, a spółka złoży wniosek o decyzję środowiskową. Kolejowa obwodnica Kalisza to integralna część linii 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań, czyli poznańskiej odnogi linii „Y” Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Kolejowa obwodnica Kalisza to ostatni z elementów „igreka”, który był w fazie planistycznej. Studium wykonalności
by-passu zlecone przez poprzedni zarząd CPK w czerwcu 2023 r. umożliwi optymalne wykorzystanie infrastruktury KDP oraz obsłużenie jak największych potoków pasażerskich z Warszawy, Łodzi i Poznania, ale również z Kalisza.
– Projektowana przez CPK linia „Y” połączy cechy najbardziej efektywnych rozwiązań obsługi przez szybką kolej miast różnej wielkości. Kalisz będzie
jednym z największych beneficjentów inwestycji kolejowych CPK. Analizy Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują na skokowy wzrost kolejowego ruchu pasażerskiego w Kaliszu po uruchomieniu linii KDP: do prawie 400% – mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Planowany układ torowy wokół Kalisza umożliwi najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Pociągi przejeżdżające przez Kalisz oraz te zatrzymujące się w nim będą korzystały z tej samej infrastruktury KDP aż do momentu wjazdu na łącznicę.
Przebieg obwodnicy
był omawiany z władzami Kalisza i przedstawiany mieszkańcom m. in. ul. Elektrycznej. Został zlokalizowany po południowej stronie miasta. W sąsiedztwie przebiegu linii spółka CPK prowadziła działania komunikacyjne obejmujące m.in. indywidualne spotkania z mieszkańcami i dystrybucję informacji na temat projektu Sieradz – Kalisz – Poznań i Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Na podstawie analiz i założeń opracowywana została dokumentacja projektowa, która zakłada m. in. przebieg linii kolejowej powyżej poziomu terenu– na obiektach inżynieryjnych i nasypie, wiadukty z mostem nad rzeką Prosną do ul. Częstochowskiej oraz wiadukt nad linią kolejową 14 i ul. Wrocławską.
– Zaplanowaliśmy, że pociągi dużych prędkości będą odjeżdżały z Kalisza raz na godzinę. To będzie oferta pociągów dalekobieżnych, jakiej nie mają dziś nawet największe miasta w Polsce. Dzięki konkurencyjnym czasom przejazdu mieszkańcy będą mieli ułatwiony szybki dojazd np. na studia i do pracy w Poznaniu i Łodzi. Przejazd koleją do tych miast dzięki linii KDP zajmie poniżej godziny – mówi członek zarządu CPK ds. kolei Piotr Rachwalski.
Dzięki współpracy władz miasta i CPK, w tym ekspertów od urbanistyki, transportu, zarządzania infrastrukturą i administracji publicznej, w Kaliszu powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy, czyli Lokalny Hub Mobilności (LHM). Kalisz zyska w ten sposób m.in. nowoczesny dworzec obsługujący podróżujących pociągami KDP i regionalnymi, a także autobusami PKS i samochodami.
Po realizacji całości inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania wyniesie ok. 35 min – dla najszybszych pociągów (obecnie to co najmniej 1 godz. 28 min.). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się do 1 godz. 40 min w porównaniu z aktualnymi czasami przejazdu (dziś to co najmniej 2 godz. 40 minut).
Przy użyciu tej samej infrastruktury KDP, Kalisz będzie również obsługiwany przez ekspresy regionalne. Zakładany czas przejazdu takiego składu z Kalisza do Poznania wyniesie ok. 50 minut, czyli o ok. 40 minut krócej niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od urzędu marszałkowskiego, czyli organizatora przewozów w regionie.
W ramach budowy obwodnicy kolejowej na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie również tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii nr 14 położony między Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem). Na tej linii prędkość zostanie podniesiona do 110 km/h, a dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zostaną zastąpione przez bezkolizyjne przejazdy dwupoziomowe.
KPP
by-passu Kalisza została opracowana przez konsorcjum w składzie: BBF, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które przystąpi teraz do opracowania projektu budowlanego. Spółka CPK planuje do końca tego roku złożyć do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Będzie to już trzeci z kolei (po odcinkach
Sieradz – Pleszew i
Pleszew – Poznań) wniosek o decyzję środowiskową złożony do RDOŚ dla poznańskiej odnogi kolejowego „Y”.
Na wszystkich odcinkach planowanej linii KDP między Sieradzem a Poznaniem od kilku miesięcy trwają intensywne prace nad opracowaniem projektów budowlanych. Latem 2024 r. spółka CPK otrzymała
162 mln zł unijnego dofinansowania na przygotowanie dokumentacji projektowej dla całego odcinka poznańskiej odnogi „Y”. Zgodnie z harmonogramami linia z Sieradza do Poznania ma zostać oddana do użytku do końca 2035 r.