Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na prace projektowe dla zmienionego układu torowego Kolei Dużych Prędkości. Chodzi o 3-kilometrowy odcinek torów w rejonie łódzkiej Rekini. Spółka ma już wypracowaną wspólnie z PKP PLK koncepcję zmian. Uproszczą one m.in. układ torowy i zminimalizują wpływ na przystanek na Retkini, z którego mieszkańcy będą mogli korzystać podczas budowy linii kolejowej. Termin składania ofert upływa 9 czerwca.
Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla projektu „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14 – odcinek Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia” dotyczy prac projektowych związanych z budową około 3 km linii kolejowej 85 na odcinku posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia oraz przebudowy odcinka linii kolejowej 14 do stacji Łódź Lublinek. Wprowadzenie takich zmian zapowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak już
w lutym bieżącego roku, o czym pisaliśmy wówczas jako pierwsi.
– Zmiany w projekcie, które chcemy zrealizować, to efekt zarówno wyjścia naprzeciw postulatom mieszkańców, jak i dobrej współpracy z PKP PLK. Optymalizacja tego fragmentu linii dla KDP oznacza mniejszą ingerencję w istniejącą infrastrukturę oraz uwzględnia perspektywy inwestycyjne spółki PLK. To również wymierna oszczędność w wydatkowaniu środków publicznych, którą uzyskamy na etapie robót budowlanych – mówi prezes CPK dr Filip Czernicki.
Przyjęte założenia projektowe dla odcinka objętego postępowaniem przetargowym zakładają:
- uproszczenie układu torowego planowanego posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia, co ograniczy koszty i zajętość terenu pod inwestycję w tym obszarze;
- przesunięcie torów linii kolejowej nr 85 z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek. Pozwoli to m.in. na uniknięcie kolizji z rozbudowywaną ostatnio przez PGE Energetyka Kolejowa podstacją trakcyjną Łódź Lublinek oraz istotnie skróci długości planowanej estakady kolejowej przechodzącej nad drogą ekspresową S14;
- ograniczenie do minimum zakresu ingerencji w elementy przystanku Łódź Retkinia, co umożliwi korzystanie z niego przez mieszkańców w trakcie prowadzenia robót budowlanych;
- przeniesienie miejsca ewakuacji i ratownictwa z rejonu ulic Maratońskiej i Spartańskiej w sąsiedztwo stacji Łódź Lublinek, wygospodarowując tym samym rezerwę terenową dla ewentualnego, nowego przystanku Łódź Smulsko, który w przyszłości może zwiększyć dostępność kolei dla mieszkańców.
Oprócz projektowania zakres zamówienia obejmuje uzyskanie przez wykonawcę niezbędnych decyzji administracyjnych, zezwoleń, uzgodnień i opinii, w tym umożliwiających przystąpienie do realizacji robót budowlanych. Umowa przewiduje 28 miesięcy od momentu jej podpisania na realizację ujętych w niej zadań. W postępowaniu przetargowym CPK oceni złożone oferty według kryteriów: 40% – cena za zadania podstawowe, 20% – cena za zadania opcjonalne i 40% za kwalifikacje i doświadczenie zespołu.
Zmiany w dokumentacji projektowej tego fragmentu linii kolejowej nie wpłyną na przyjęte harmonogramy dla dalszych odcinków KDP realizowanych przez CPK, tj. Łódź – Wrocław oraz Sieradz – Poznań, których przekazanie do eksploatacji planowane jest do końca 2035 r. CPK ma już uzgodnioną z PKP PLK zmodyfikowaną koncepcję układu torowego — będącą wynikiem dobrej współpracy obu spółek — a także posiada materiały i pozyskane decyzje, które przyspieszą zaprojektowanie uzgodnionych rozwiązań.