Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć także dla wrocławskiej odnogi "Ygreka"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
11-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć także dla wrocławskiej odnogi "Ygreka"
fot. Kubotake, Wikimedia Commons
Dla właścicieli nieruchomości leżących na przebiegu linii kolejowej „Y” od Sieradza Północnego do Kępna i z Kępna do Czernicy Wrocławskiej spółka CPK przygotowuje kolejną odsłonę Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Wstępny dobór i analizy zakładają, że inwestor będzie chciał kupić łącznie około 65 działek. Według harmonogramów rozmowy z właścicielami mają rozpocząć się w III kwartale bieżącego roku.

CPK rozpoczął proces przygotowania nabywania nieruchomości w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN) w związku z realizacją KDP na odcinkach linii kolejowej 86 Sieradz Północny – Kępno i Kępno – Czernica Wrocławska. Do udziału w KPDN zostaną zaproszeni właściciele działek zabudowanych, których budynki mieszkalne lub usługowe pozostają w kolizji z inwestycją. Według wstępnych analiz w sumie będzie to około 65 lokalizacji: 50 dla odcinka z Sieradza Północnego do Kępna i 15 między Kępnem a Czernicą Wrocławską. Dla odcinków, o których mowa, złożono wnioski o decyzje środowiskowe.

Trwają również zaawansowane prace projektowe. Ważnym krokiem w procesie inwestycyjnym będzie pozyskanie gruntów niezbędnych do poprowadzenia linii w nowym śladzie umożliwiającym osiągnięcie parametrów technicznych Kolei Dużych Prędkości.

Spółka w ramach KPDN dla tej linii, podobnie jak w przypadku już prowadzonych nabyć w PDN na terenie Lotniska i KPDN dla linii kolejowej Warszawa – Łódź, przeprowadzi cały proces tak, by w możliwie największym zakresie wyjść naprzeciw potrzebom właścicieli. CPK sfinansuje wyceny nieruchomości, w kolejnym etapie przeprowadzi negocjacje i podpisanie protokołów uzgodnień, a finalnie zakupi nieruchomości.

Osoby przystępujące do Programu otrzymują korzystne warunki wykupu nieruchomości. Właścicielowi zaoferowana zostanie jedna z dwóch opcji. Pierwsza z nich przewiduje wykup według wartości odtworzeniowej, bez uwzględniania stopnia jej zużycia (np. za 100-metrowy dom z lat 60. płaci jak za nowy o takiej samej wielkości). Druga opcja zakłada możliwość powiększenia wyceny – przygotowanej przez niezależnych rzeczoznawców – o 20% w przypadku gruntu oraz o 40% dla wszystkich tzw. naniesień (tj. domu, budynków gospodarczych, ogrodzeń, roślin uprawnych itp.). Zawsze wybierany jest wariant korzystniejszy dla właściciela.

W PDN lotniskowym do dziś nabyto 2150 działek o powierzchni 2 026 ha. Oznacza to, że Spółka zakupiła już ponad 52% gruntów objętych decyzją lokalizacyjną dla Lotniska CPK i zachodniej części węzła kolejowego, a dla samego obszaru lotniska spółka sfinalizowała zakup już 59% gruntów.

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć został wdrożony przez CPK w listopadzie ubiegłego roku. Jako pierwszy został nim objęty odcinek kolejowego „Y” Warszawa – Łódź. Spośród 206 zakwalifikowanych działek właściciele 196 zgłosili chęć uczestnictwa w Programie. Do końca sierpnia br. zakupiono już 100 działek o powierzchni 113 ha.

Według przyjętego przez CPK harmonogramu linia „Y” z Warszawy do Łodzi przez CPK ma zostać oddana do użytku w roku 2032, a jej dalsze odcinki, prowadzące do Poznania i do Wrocławia – w 2035 r.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Infrastruktura

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Mikołaj Kobryński 11 września 2025

Dlaczego LOT czekał z decyzją flotową?

Biznes

Dlaczego LOT czekał z decyzją flotową?

Mateusz Kieruzal 11 września 2025

Zobacz również:

PESA: Sami zbudujemy pojazd na 250 km/h. 300 km/h z partnerami

Tabor i technika

PESA: Sami zbudujemy pojazd na 250 km/h. 300 km/h z partnerami

Jakub Rösler 10 września 2025

Stadler: Czy RS Zero wjedzie do Polski?

Tabor i technika

Stadler: Czy RS Zero wjedzie do Polski?

Jakub Rösler 09 września 2025

Pozostałe z wątku:

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Infrastruktura

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Mikołaj Kobryński 11 września 2025

Dlaczego LOT czekał z decyzją flotową?

Biznes

Dlaczego LOT czekał z decyzją flotową?

Mateusz Kieruzal 11 września 2025

Zobacz również:

PESA: Sami zbudujemy pojazd na 250 km/h. 300 km/h z partnerami

Tabor i technika

PESA: Sami zbudujemy pojazd na 250 km/h. 300 km/h z partnerami

Jakub Rösler 10 września 2025

Stadler: Czy RS Zero wjedzie do Polski?

Tabor i technika

Stadler: Czy RS Zero wjedzie do Polski?

Jakub Rösler 09 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij