W drugie połowie grudnia rozpoczną się pierwsze prace przy budowie tunelu średnicowego KDP w Łodzi. Nie będzie to jeszcze samo drążenie, a prace przygotowawcze w obszarze przyszłej podziemnej trasy kolejowej. Na utrudnienia musi naszykować się cześć mieszkańców Karolewa.
Wykonawca tunelu średnicowego KDP –
firma PORR przejęła już plac, na którym znajduje się komora startowa "Retkinia". Z kolei od 24 października
na dworcu Łódź Fabryczna działa punkt informacyjny dotyczący tej inwestycji. Natomiast tarcza TBM, która jest aktualnie w produkcji,
będzie gotowa w czerwcu przyszłego roku.
Tunel KDP w Łodzi. Ruszają pierwsze prace przygotowawcze materiały PORR | Obszar na łódzkim Karolewie objęty pierwszymi pracami przygotowawczymi
Zakres prac przygotowawczych obejmie m.in. przebudowę infrastruktury, w tym przede wszystkim magistrali wodociągowej oraz kanalizacji teletechnicznej. Aktualne utrudnienia obejmą:
- Ulicę Nad Karolewką: planowane jest zwężenie ulicy w okresie od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r., które jest związane z przebudową sieci infrastruktury technicznej, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu drogowego;
- Miejsca parkingowe: od skrzyżowania z ul. Wioślarską do placu zabaw po zachodniej stronie ul. Nad Karolewką oraz 5 miejsc parkingowych na parkingu po jego wschodniej stronie, zostaną wyłączone z użytkowania od grudnia 2025.
Po zakończeniu prac przygotowawczych, w lutym 2026 roku rozpoczną się prace realizacyjne, które spowodują zmiany w organizacji ruchu. W związku z tym firma PORR planuje otwarte spotkanie z mieszkańcami osiedla. Przedstawiony zostanie wówczas cel, zakres inwestycji, szczegółowe informacje dotyczące planowanych utrudnień. Spotkanie odbędzie się miesiąc przed rozpoczęciem prac realizacyjnych – na początku 2026 roku. Informacje o inwestycji można znaleźć na stronie:
www.tunelcpk.pl.
Jak słyszymy, większych utrudnień na terenie Łodzi należy spodziewać się na pewno w 2026 roku. – Ustalamy z miastem jeszcze ostatnie szczegóły. Na pewno będziemy o nich informować w nowym roku, najpewniej w styczniu – zapewnia rzeczniczka PORR Marta Czerwińska.
Jaki będzie tunel KDP w Łodzi? Przypomnijmy, drugi tunel średnicowy pod Łodzią, którego inwestorem jest spółka CPK, będzie miał 4,6 km długości i 14 metrów średnicy. Znajdą się w nim dwa tory – każdy w przeciwnym kierunku, a pociągi pojadą tam z prędkością do 160 km/h.
Podziemna trasa będzie przebiegała na zmiennej głębokości: od ok. 23 m przy komorze na ul. Maratońskiej aż do 34 m pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ul. Struga i al. Bandurskiego. Natomiast wiadomo, że im bliżej dworca Łódź Fabryczna, tym tunel będzie się bardziej wypłycał, żeby tory połączyły się z tymi w zachodniej części stacji.
Materiały Centralnego Portu Komunikacyjnego | Mapa tunelu średnicowego dla pociągów KDP w Łodzi
Aktualny harmonogram zakłada, że drążenie rozpocznie się na przełomie 2026 i 2027 roku, a zakończy się w roku 2028. Prace wykończeniowe i testy bezpieczeństwa będą trwały z kolei do roku 2029, na który zaplanowano odbiory inwestycji. Pierwsze pociągi Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Łodzią, lotniskiem CPK i Warszawą pojadą od 2032 roku.