52-tysięczny Bełchatów, dziś bez dostępu do kolei pasażerskiej, w perspektywie kilku lat może zyskać aż dwie linie łączące go ze stolicą regionu. Pierwszą z nich ma być trasa przez Piotrków Trybunalski, której reaktywacja będzie częścią programu Kolej Plus (trwają prace projektowe). Przed kilkoma miesiącami łódzki samorząd wojewódzki ujawnił jednak zamiar budowy zupełnie nowej trasy, łączącej Bełchatów z Łodzią bezpośrednio.
Nieoczekiwaną deklarację w tej sprawie złożyła marszałek województwa Joanna Skrzydlewska 17 marca bieżącego roku, podczas debaty otwarcia Kongresu Kolei Dużych Prędkości. – Kolej również może być szansą dla nich [młodych ludzi]. Chociażby budowa nowej linii bezpośredniej między Bełchatowem a Łodzią, wpięcie się w linię numer 14 koło lotniska Lublinek – stwierdziła. Jak dodała, prowadziła w tej sprawie liczne rozmowy z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem.
Dublowanie Kolei Plus – czy ma sens?
Pytania, jakie wiążą się z tak zarysowanym pomysłem, dotyczą przede wszystkim roli hipotetycznej linii Łódź Lublinek – Bełchatów w systemie transportowym województwa. Można mieć obawy, czy popyt na usługi kolei pasażerskiej na takiej trasie okaże się wystarczający – w sytuacji, gdy
od 2029 r. mają kursować pociągi z Bełchatowa do Łodzi przez Piotrków Trybunalski.
W dodatku wzmianka o stacji na Lublinku jako punkcie początkowym linii oznacza, że omijałaby ona podłódzkie Pabianice, które ze względu na swoją wielkość (60 tys. mieszkańców) mogłyby być ważnym generatorem ruchu. Uruchomienie dodatkowych pociągów na trasie Bełchatów – Łódź przez nową linię mogłoby też doprowadzić do problemów z przepustowością budowanego dziś łódzkiego tunelu średnicowego.
Z drugiej strony atutem nowej linii byłaby z pewnością mniejsza długość (ok. 50-60 km w porównaniu do ok. 80 km z wykorzystaniem linii 24, 1, 538 i 17). Związany z nią krótszy czas przejazdu mógłby być dla wielu bełchatowian mocnym argumentem za wyborem jej zamiast bardziej okrężnej trasy przez Piotrków. Inwestycja, o której mowa, mogłaby też przyczynić się do zdjęcia części ruchu pasażerskiego i towarowego z intensywnie wykorzystywanej dziś linii 1 (i częściowo 17). Z czasem, być może, połączenie przez Bełchatów stałoby się nawet alternatywą w podróżach na trasie Piotrków – Łódź.
PKP PLK: Będzie studium dla węzła
Zapytaliśmy Urząd Marszałkowski, PKP PLK oraz Ministerstwo Infrastruktury również o to, czy planowana nowa infrastruktura miałaby być wykorzystywana także w ruchu towarowym. Między innymi od tego zależałyby parametry trasy (liczba torów, prędkość maksymalna, maksymalne długości składów, naciski na oś etc.). W korespondencji zawarliśmy także pytania o lokalizację przewidywanych stacji oraz przystanków, szacunkowy koszt budowy linii oraz źródła jej finansowania, zakładany harmonogram oraz etap, na jakim są zabiegi w Ministerstwie Infrastruktury oraz PKP PLK o tę inwestycję.
Odpowiedzi z łódzkiego samorządu wciąż nie otrzymaliśmy. W imieniu swoim oraz MI nieco informacji udzielił za to zarządca infrastruktury. – Województwo Łódzkie w miarę dostępności środków finansowych, działając w porozumieniu z PLK SA, zobowiązało się, że podejmie działania wyprzedzające, zmierzające do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą potencjalną oś rozwoju kolei w regionie, w tym m. in. w zakresie budowy linii kolejowej na odcinku Bełchatów – Łódź. W ramach tych prac przeprowadzona zostanie analiza, uwzględniająca aspekty techniczne, możliwe rozwiązania i wstępny zakres prac. Oszacowane zostaną koszty inwestycji oraz wpływ na połączenia kolejowe. Na tej podstawie możliwe będzie przystąpienie do zaplanowania dalszych działań – odpisał Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, które może przynieść bardziej konkretne odpowiedzi na wspomniane pytania.
Linia 24 – trwa projektowanie modernizacji
Nowa linia Bełchatów – Łódź stała się częścią
Paktu Kolejowego dla Województwa Łódzkiego, podpisanego przez PKP PLK, Ministerstwo Infrastruktury i UMWŁ na początku kwietnia. Porozumienie przewiduje zarówno modernizację istniejących linii, jak i budowę nowych. W przypadku opisywanej linii „w miarę możliwości finansowych” mają zostać przeprowadzone „działania wyprzedzające, zmierzające do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej”. Podmiotem zlecającym będzie tu województwo łódzkie, działające w porozumieniu z pozostałymi sygnatariuszami (i przy możliwym dofinansowaniu z ich strony).
W pakcie wymieniono także inne, jeszcze bardziej zaskakujące inwestycje. Prace studialne mają bowiem zostać podjęte także dla odcinka Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki. To, co już wiadomo na temat tej inwestycji,
omawialiśmy na początku sierpnia.
Tymczasem trwa projektowanie modernizacji i rozbudowy linii 24 – to właśnie wspomniana wcześniej inwestycja Kolej Plus. Warte 15,5 mln zł prace prowadzi firma TPF. Mają one zakończyć się w pierwszym kwartale roku 2026. Roboty budowlane mają natomiast zająć dwa sezony: 2027 i 2028. Rok 2029 to już data planowanego uruchomienia połączeń. Dojazd pociągiem z Bełchatowa do Łodzi ma wtedy trwać około godziny i 25 minut.