Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzkie: Kolej do Bełchatowa – czy powstanie druga linia?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
21-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzkie: Kolej do Bełchatowa – czy powstanie druga linia?
fot. Roman CzubińskiNieczynny przystanek Bełchatów Miasto na linii 24
52-tysięczny Bełchatów, dziś bez dostępu do kolei pasażerskiej, w perspektywie kilku lat może zyskać aż dwie linie łączące go ze stolicą regionu. Pierwszą z nich ma być trasa przez Piotrków Trybunalski, której reaktywacja będzie częścią programu Kolej Plus (trwają prace projektowe). Przed kilkoma miesiącami łódzki samorząd wojewódzki ujawnił jednak zamiar budowy zupełnie nowej trasy, łączącej Bełchatów z Łodzią bezpośrednio.

Nieoczekiwaną deklarację w tej sprawie złożyła marszałek województwa Joanna Skrzydlewska 17 marca bieżącego roku, podczas debaty otwarcia Kongresu Kolei Dużych Prędkości. – Kolej również może być szansą dla nich [młodych ludzi]. Chociażby budowa nowej linii bezpośredniej między Bełchatowem a Łodzią, wpięcie się w linię numer 14 koło lotniska Lublinek – stwierdziła. Jak dodała, prowadziła w tej sprawie liczne rozmowy z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem.

Dublowanie Kolei Plus – czy ma sens?

Pytania, jakie wiążą się z tak zarysowanym pomysłem, dotyczą przede wszystkim roli hipotetycznej linii Łódź Lublinek – Bełchatów w systemie transportowym województwa. Można mieć obawy, czy popyt na usługi kolei pasażerskiej na takiej trasie okaże się wystarczający – w sytuacji, gdy od 2029 r. mają kursować pociągi z Bełchatowa do Łodzi przez Piotrków Trybunalski.

W dodatku wzmianka o stacji na Lublinku jako punkcie początkowym linii oznacza, że omijałaby ona podłódzkie Pabianice, które ze względu na swoją wielkość (60 tys. mieszkańców) mogłyby być ważnym generatorem ruchu. Uruchomienie dodatkowych pociągów na trasie Bełchatów – Łódź przez nową linię mogłoby też doprowadzić do problemów z przepustowością budowanego dziś łódzkiego tunelu średnicowego.

Z drugiej strony atutem nowej linii byłaby z pewnością mniejsza długość (ok. 50-60 km w porównaniu do ok. 80 km z wykorzystaniem linii 24, 1, 538 i 17). Związany z nią krótszy czas przejazdu mógłby być dla wielu bełchatowian mocnym argumentem za wyborem jej zamiast bardziej okrężnej trasy przez Piotrków. Inwestycja, o której mowa, mogłaby też przyczynić się do zdjęcia części ruchu pasażerskiego i towarowego z intensywnie wykorzystywanej dziś linii 1 (i częściowo 17). Z czasem, być może, połączenie przez Bełchatów stałoby się nawet alternatywą w podróżach na trasie Piotrków – Łódź.

PKP PLK: Będzie studium dla węzła

Zapytaliśmy Urząd Marszałkowski, PKP PLK oraz Ministerstwo Infrastruktury również o to, czy planowana nowa infrastruktura miałaby być wykorzystywana także w ruchu towarowym. Między innymi od tego zależałyby parametry trasy (liczba torów, prędkość maksymalna, maksymalne długości składów, naciski na oś etc.). W korespondencji zawarliśmy także pytania o lokalizację przewidywanych stacji oraz przystanków, szacunkowy koszt budowy linii oraz źródła jej finansowania, zakładany harmonogram oraz etap, na jakim są zabiegi w Ministerstwie Infrastruktury oraz PKP PLK o tę inwestycję.

Odpowiedzi z łódzkiego samorządu wciąż nie otrzymaliśmy. W imieniu swoim oraz MI nieco informacji udzielił za to zarządca infrastruktury. – Województwo Łódzkie w miarę dostępności środków finansowych, działając w porozumieniu z PLK SA, zobowiązało się, że podejmie działania wyprzedzające, zmierzające do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą potencjalną oś rozwoju kolei w regionie, w tym m. in. w zakresie budowy linii kolejowej na odcinku Bełchatów – Łódź. W ramach tych prac przeprowadzona zostanie analiza, uwzględniająca aspekty techniczne, możliwe rozwiązania i wstępny zakres prac. Oszacowane zostaną koszty inwestycji oraz wpływ na połączenia kolejowe. Na tej podstawie możliwe będzie przystąpienie do zaplanowania dalszych działań – odpisał Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK. Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na opracowanie Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, które może przynieść bardziej konkretne odpowiedzi na wspomniane pytania.

Linia 24 – trwa projektowanie modernizacji

Nowa linia Bełchatów – Łódź stała się częścią Paktu Kolejowego dla Województwa Łódzkiego, podpisanego przez PKP PLK, Ministerstwo Infrastruktury i UMWŁ na początku kwietnia. Porozumienie przewiduje zarówno modernizację istniejących linii, jak i budowę nowych. W przypadku opisywanej linii „w miarę możliwości finansowych” mają zostać przeprowadzone „działania wyprzedzające, zmierzające do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej”. Podmiotem zlecającym będzie tu województwo łódzkie, działające w porozumieniu z pozostałymi sygnatariuszami (i przy możliwym dofinansowaniu z ich strony).

W pakcie wymieniono także inne, jeszcze bardziej zaskakujące inwestycje. Prace studialne mają bowiem zostać podjęte także dla odcinka Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki. To, co już wiadomo na temat tej inwestycji, omawialiśmy na początku sierpnia.

Tymczasem trwa projektowanie modernizacji i rozbudowy linii 24 – to właśnie wspomniana wcześniej inwestycja Kolej Plus. Warte 15,5 mln zł prace prowadzi firma TPF. Mają one zakończyć się w pierwszym kwartale roku 2026. Roboty budowlane mają natomiast zająć dwa sezony: 2027 i 2028. Rok 2029 to już data planowanego uruchomienia połączeń. Dojazd pociągiem z Bełchatowa do Łodzi ma wtedy trwać około godziny i 25 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

inf. pras. CPK 18 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

Zobacz również:

W tym roku łączność GSM-R uruchomiona dla komunikacji głosowej

Infrastruktura

W tym roku łączność GSM-R uruchomiona dla komunikacji głosowej

inf. pras. PKP PLK 18 września 2025

Tomaszów Mazowiecki: Perony w przebudowie

Infrastruktura

Tomaszów Mazowiecki: Perony w przebudowie

Roman Czubiński 18 września 2025

PLK SA: Usuwamy awarie w Warszawskim Węźle Kolejowym

Infrastruktura

PLK SA: Usuwamy awarie w Warszawskim Węźle Kolejowym

Roman Czubiński 16 września 2025

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową

inf. pras. CPK 18 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

Zobacz również:

W tym roku łączność GSM-R uruchomiona dla komunikacji głosowej

Infrastruktura

W tym roku łączność GSM-R uruchomiona dla komunikacji głosowej

inf. pras. PKP PLK 18 września 2025

Tomaszów Mazowiecki: Perony w przebudowie

Infrastruktura

Tomaszów Mazowiecki: Perony w przebudowie

Roman Czubiński 18 września 2025

PLK SA: Usuwamy awarie w Warszawskim Węźle Kolejowym

Infrastruktura

PLK SA: Usuwamy awarie w Warszawskim Węźle Kolejowym

Roman Czubiński 16 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij