Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
28-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
wiz. CPK
Budowa linii dużych prędkości „Y” i dopuszczenie jej do eksploatacji będzie tylko zwieńczeniem długiego procesu. Największe trudności są rozwiązywane obecnie, na etapie przygotowań – stwierdzili przedstawiciele inwestora i potencjalnych wykonawców podczas debaty na targach TRAKO. Szczegóły są dopracowywane – między innymi – na Forum Dialogu Technicznego CPK.

– Polska kolej już odniosła sukces, który może być jeszcze większy. Transfer technologii oraz kompetencji pozwoli nadrobić wiele z tego, czego jeszcze nie mamy – stwierdził członek zarządu Track Tec Andrzej Cholewa. W jego ocenie budowa KDP może być kolejnym – po telekomunikacji czy drogach – spektakularnym sukcesem odniesionym przez Polskę po transformacji gospodarczej. Podkreślił, że z punktu widzenia klienta końcowego najważniejsza jest punktualność i standard taboru.

Horyzont dłuższy od kadencji

– Czas od podjęcia decyzji o budowie do oddania do użytku wraz z certyfikacją wynosi zwykle ok 13-15 lat. Prace fizyczne na gruncie to zaledwie od jednej trzeciej do jednej czwartej (3-4 lata) – odwołał się do zebranego doświadczenia członek zarządu CPK Piotr Rachwalski. Jak przyznał, zadania, których realizacja trwa dłużej niż kadencja Sejmu lub samorządu, są trudne do realizacji. – Kto inny podejmuje decyzje, kto inny przecina wstęgę. To trudne – tym bardziej, że w Polsce nie mamy doświadczeń związanych z budową własnej infrastruktury KDP – stwierdził.

Dużym ułatwieniem dla inwestorów jest natomiast wysoki stopień konsensusu społecznego co do sensowności samej inwestycji. – KDP to projekt spotykający się w Polsce z rzadko spotykanym pełnym poparciem społecznym. Daje to pewien komfort w rozmowach z instytucjami oraz innymi podmiotami: nie musimy nikogo przekonywać co do celu, budujemy komponent kolejowy dla Polski i Polaków. Tak wysokie poparcie to ewenement w skali kraju – zaznaczył Rachwalski. możemy kruszyć kopie najwyżej o parametry – kontynuował.

Kilkaset kilometrów nowej linii w dwa lata?

Członek zarządu Budimeksu Maciej Olek zwrócił uwagę, że o efektywności i skuteczności procesu budowlanego decyduje wiele czynników (organizacja, dostępność zasobów, logistyka…), z których nie na wszystkie – jak choćby na pogodę – mają wpływ jego uczestnicy. Wejście w etap budowy oznacza jednak, że 90% kłopotów jest już za nimi. – Sama budowa to czysta przyjemność – ocenił wręcz Olek.

Pochwalił też działalność Forum Dialogu Technicznego (do udziału w którym zgłosiło się już 650 podmiotów) i otwartość zamawiającego na uwagi potencjalnych wykonawców. – Wiele zależy od podziału na poszczególne kontrakty, ale możliwe jest zbudowanie w ciągu 2-3 lat kilkuset kilometrów linii, a potem otwarcie ich w jednym roku – postawił tezę.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

ZSSK inwestuje w przewozy nocne. Nie tylko nowe wagony sypialne

Tabor i technika

ZSSK inwestuje w przewozy nocne. Nie tylko nowe wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Zobacz również:

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

ZSSK inwestuje w przewozy nocne. Nie tylko nowe wagony sypialne

Tabor i technika

ZSSK inwestuje w przewozy nocne. Nie tylko nowe wagony sypialne

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Zobacz również:

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij