Budowa linii dużych prędkości „Y” i dopuszczenie jej do eksploatacji będzie tylko zwieńczeniem długiego procesu. Największe trudności są rozwiązywane obecnie, na etapie przygotowań – stwierdzili przedstawiciele inwestora i potencjalnych wykonawców podczas debaty na targach TRAKO. Szczegóły są dopracowywane – między innymi – na Forum Dialogu Technicznego CPK.
– Polska kolej już odniosła sukces, który może być jeszcze większy. Transfer technologii oraz kompetencji pozwoli nadrobić wiele z tego, czego jeszcze nie mamy – stwierdził członek zarządu Track Tec Andrzej Cholewa. W jego ocenie budowa KDP może być kolejnym – po telekomunikacji czy drogach – spektakularnym sukcesem odniesionym przez Polskę po transformacji gospodarczej. Podkreślił, że z punktu widzenia klienta końcowego najważniejsza jest punktualność i standard taboru.
Horyzont dłuższy od kadencji
– Czas od podjęcia decyzji o budowie do oddania do użytku wraz z certyfikacją wynosi zwykle ok 13-15 lat. Prace fizyczne na gruncie to zaledwie od jednej trzeciej do jednej czwartej (3-4 lata) – odwołał się do zebranego doświadczenia członek zarządu CPK Piotr Rachwalski. Jak przyznał, zadania, których realizacja trwa dłużej niż kadencja Sejmu lub samorządu, są trudne do realizacji. – Kto inny podejmuje decyzje, kto inny przecina wstęgę. To trudne – tym bardziej, że w Polsce nie mamy doświadczeń związanych z budową własnej infrastruktury KDP – stwierdził.
Dużym ułatwieniem dla inwestorów jest natomiast wysoki stopień konsensusu społecznego co do sensowności samej inwestycji. – KDP to projekt spotykający się w Polsce z rzadko spotykanym pełnym poparciem społecznym. Daje to pewien komfort w rozmowach z instytucjami oraz innymi podmiotami: nie musimy nikogo przekonywać co do celu, budujemy komponent kolejowy dla Polski i Polaków. Tak wysokie poparcie to ewenement w skali kraju – zaznaczył Rachwalski. możemy kruszyć kopie najwyżej o parametry – kontynuował.
Kilkaset kilometrów nowej linii w dwa lata?
Członek zarządu Budimeksu Maciej Olek zwrócił uwagę, że o efektywności i skuteczności procesu budowlanego decyduje wiele czynników (organizacja, dostępność zasobów, logistyka…), z których nie na wszystkie – jak choćby na pogodę – mają wpływ jego uczestnicy. Wejście w etap budowy oznacza jednak, że 90% kłopotów jest już za nimi. – Sama budowa to czysta przyjemność – ocenił wręcz Olek.
Pochwalił też działalność Forum Dialogu Technicznego (do udziału w którym zgłosiło się już 650 podmiotów) i otwartość zamawiającego na uwagi potencjalnych wykonawców. – Wiele zależy od podziału na poszczególne kontrakty, ale możliwe jest zbudowanie w ciągu 2-3 lat kilkuset kilometrów linii, a potem otwarcie ich w jednym roku – postawił tezę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.