SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane w najbliższych miesiącach
Roman Czubiński 29 października 2025
Przetargi na budowę linii dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a węzłem CPK zostaną ogłoszone w roku bieżącym lub na początku przyszłego – zapowiada Centralny Port Komunikacyjny. Harmonogram prac budowlanych, zakładający oddanie do użytku linii Warszawa – Łódź do roku 2032, nie jest według spółki zagrożony – zagrożeniem nie jest także sprzedaż kluczowej działki prywatnemu podmiotowi w końcowym okresie rządów PiS.
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Przemysław Farsewicz 27 października 2025
LTG Infra, zarządca infrastruktury kolejowej na Litwie, podpisał umowy na budowy dwóch kolejnych odcinków Rail Baltiki. Łącznie do końca roku budowa obejmie więc 114 km trasy w tym kraju.
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski
Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła
PKP PLK 25 października 2025
Podróżni korzystają już z efektów prac zrealizowanych między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim. Inwestycja poprawiła warunki podróży i przewozu towarów. Lepsze przejazdy pociągiem zapewniają nowy przystanek Chorzów Uniwersytet oraz wygodne stacje Chorzów Miasto, Bytom i Radzionków. Zadanie o wartości 1,5 mld zł jest dofinansowane z unijnego programu FEnIKS.
PKP Intercity wracają na trasę Częstochowa – Zduńska Wola. Tymczasowo
ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę
Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?
Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor
Roman Czubiński 23 października 2025
Trzy jednostki z opcją na 5 lub 7 kolejnych – to przedmiot zamówienia, które zamierza niebawem ogłosić zachodniopomorski Urząd Marszałkowski. Samorząd chce powiększyć tabor przed planowanym uruchomieniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Na razie odebrał ostatni zespół trakcyjny z zamówienia na 8 pojazdów, zrealizowanego przez Newag.
Dodatkowe pociągi do Barzkowic na Agro Pomerania
Zachodniopomorskie: Oferty turystyczne Polregio jednak zostają. Na jak długo? [AKTUALIZACJA]
Pociąg poświęcony Moniuszce na Pomorzu Zachodnim
Bełchów zyska nową kładkę nad torami – będzie bezpieczne i wygodne dojście do peronów
PKP PLK 17 października 2025
Na zmodernizowanej stacji w Bełchowie rozpoczęto prace przygotowawcze pod budowę nowej kładki dla pieszych nad torami kolejowymi. Inwestycja ma znacząco poprawić dostępność do pociągów, zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić komunikację. Zadanie jest częścią przebudowy linii Skierniewice – Łowicz.
Start prac pomiędzy Skierniewicami a Bełchowem. Ruch po jednym torze
Linia Skierniewice – Łowicz będzie modernizowana. Wrócą wszystkie pociągi?
PKP PLK wybrały wykonawcę dla przebudowy stacji Bełchów
Warszawa – Lublin w 90 minut w 2028 r. Jest umowa na linię otwocką
PKP PLK 14 października 2025
Ostatni odcinek linii Warszawa Wschodnia – Lublin doczekał się rozbudowy. W ramach inwestycji na linii otwockiej PLK zmodernizują 8 przystanków, dobudują dwa nowe tory, 4 skrzyżowania bezkolizyjne i 20 tuneli dla pieszych. Dzisiaj podpisano umowę z wykonawcą inwestycji, która będzie realizowana za ok. 1,4 mld zł netto w ramach programu unijnego „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”. W 2028 roku podróż koleją z Warszawy do Lublina ma skrócić się do ok. 90 minut.
Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej
Mazowieckie zgodzi się na pociąg Polregio Warszawa – Chełm
Linia 7: Wawer – Otwock wkrótce z wykonawcą
MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?
Jakub Rösler 13 października 2025
Jakie są plany zakupowe MPK Kraków w zakresie nowych tramwajów? Przewoźnik czeka na 750 mln złotych pożyczki z KPO, która ma pomóc spółce w zakupie 60 kolejnych nowych tramwajów z PES-y - 43-metrowych oraz 33-metrowych jednokierunkowych, tak aby łącznie kupić 90 Twistów 3.0. Co z kolejnymi przetargami na tabor tramwajowy?
MPK Kraków: Koniec zakupów używanych tramwajów
MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA
Kraków rozbija KPO. Ma łącznie ponad 350 mln złotych na Lajkoniki
Bydgoszcz Fordon: Pierwszy peron po przebudowie już czynny
PKP PLK 08 października 2025
Na przystanku Bydgoszcz Fordon podróżni wsiadają już do pociągów z przebudowanego peronu. To efekt prac, których celem jest nie tylko lepszy dostęp do kolei w tej części stolicy woj. kujawsko-pomorskiego, ale także poprawa przepustowości trasy w kierunku Chełmży. Wartość realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe SA robót wynosi około 40 mln zł netto ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę
Podłęże – Piekiełko: Drążenie tuneli pod Pisarzową postępuje w dobrym rytmie
PKP PLK 07 października 2025
Jadwiga i Kinga bez ustanku budują pod ziemią dwa tunele, dzięki którym skrócone zostaną podróże koleją z Limanowej do Nowego Sącza. Potężne tarcze TBM, pracujące przy największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych SA na południu kraju, wizytowali kolejarze z całego kontynentu, uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. Modernizacja linii kolejowej 104, której częścią jest budowa tuneli, jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Podłęże – Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany
Męcina – Mordarka: Początek drążenia tunelu kolejowego
TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104
SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO
SKM Warszawa 05 października 2025
Szybka Kolej Miejska wyremontuje znaczną część swojego taboru dzięki niskooprocentowanej pożyczce ze środków Krajowego Planu Odbudowy w wysokości 276 mln zł. Za tę kwotę stołeczny przewoźnik wykonana generalne naprawy i gruntowne modernizacje 13 pociągów EZT 27WE, czyli tzw. Elfów.
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: tempo inwestycji z KPO jest zawrotne
Polska zainwestowała już blisko 121,5 mld zł z KPO
CUPT: 1,5 mld zł na tabor kolejowy i srk
Ministerstwo Infrastruktury 01 października 2025
Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) zakupu i modernizacji taboru kolejowego. Dofinansowanie będzie można uzyskać na zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego, przeznaczonego do realizacji przewozów pasażerskich o charakterze zarówno ponadregionalnym, jak i aglomeracyjnym. Pula środków przeznaczona na dofinansowanie wynosi 1,5 mld zł.
CUPT aktualizuje wyniki konkursu taborowego. Mazowsze traci
CUPT zwiększy dofinansowanie do nowego taboru
CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne
Linia 354: Alstom dostarczy systemy SRK
Alstom 29 września 2025
Alstom podpisał umowę z firmą PORR na realizację prac związanych z instalacją systemów sterowania ruchem kolejowym na linii 354. Inwestycja, której celem jest likwidacja „wąskiego gardła” w Obornikach Wielkopolskich, znacząco usprawni prowadzenie ruchu pociągów i podniesie poziom bezpieczeństwa. Jej efektem będzie także lepsze skomunikowanie regionu, większa dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców oraz poprawa komfortu podróży – zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym.
Poznań – Piła: Drugi tor ważny także dla ruchu towarowego
Bursztynek Kolei Wielkopolskich kursuje do Kołobrzegu. Niespiesznie
Poznań – Piła: Będzie o 10% więcej odcinka dwutorowego
Malepszak: KDP nie może pochłonąć wszystkich dostępnych środków
Roman Czubiński 26 września 2025
Kluczowym dla kolei parametrem na najbliższych 20 lat będzie udział w rynku. To właśnie jego wartość będzie wyznacznikiem sukcesu lub porażki działań podejmowanych przez władze krajowe i unijne – powiedział podczas debaty otwarcia targów TRAKO 2025 odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025
Grupa KZN Bieżanów z dwiema nagrodami z TRAKO
PKP PLK, Kombud, Szafrański, Pomianowski i inni. Prestiżowe nagrody na TRAKO 2025
Białystok – Ełk: Po modernizacji na początku „tylko” 160 km/h
Roman Czubiński 12 września 2025
PLK SA i resort infrastruktury przewidują, że modernizacja linii 38 Białystok – Ełk zostanie zakończona w terminie. Prędkość 200 km/h pociągi pasażerskie będą jednak mogły rozwinąć dopiero po doposażeniu tego fragmentu Rail Baltica w system ERTMS, którego terminu na razie nie określono – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską. Resort zapewnia, ze przywiązuje należytą wagę do ryzyka związanego z czynnikami środowiskowymi na dalszym odcinku do granicy litewskiej.
Więcej pociągów PKP Intercity z Olsztyna do Giżycka i Białegostoku
Osiem par pociągów Olsztyn – Ełk dopiero po elektryfikacji
Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją
Flirty dla Kolei Mazowieckich: Trwają odbiory pudeł
Roman Czubiński 05 września 2025
Koleje Mazowieckie monitorują postępy w realizacji umowy na dostawę kolejnych nowych EZT produkcji Stadlera. Realizacja zawartych kontraktów w terminie nie jest zagrożona – zapewniają zamawiający oraz producent. Przewoźnik ponownie zapowiada też starania o dofinansowanie unijne, które umożliwi zawarcie ostatniej umowy wykonawczej na 11 pojazdów.
Bateryjny RegioPanter na TRAKO 2025 [zdjęcia]
Jak prezentują się Coradia Max i Coradia Stream?
Pesa dostarczy Opolskiemu tabor spalinowy. Jest umowa
Kraków – Sędziszów: Prace idą planowo. Pośpiech związany z KPO
Kasper Fiszer 02 września 2025
Podróżni odczuwają uciążliwości związane z pracami remontowymi w rejonie Kozłowa i Miechowa. Po ich zakończeniu ruch pociągów w kierunku Warszawy ma być jednak sprawniejszy. Zarządca infrastruktury podsumowuje postępy inwestycji, których część jest finansowana ze środków unijnych ujętych w KPO.
PLK ogłaszają duży przetarg na modernizację linii 8
Kraków – Tunel: PORR i Trakcja System z umową na szybką inwestycję
Radom Wschodni: Nowy przystanek już działa
Wrocław: Trzy tygodnie bez Pendolino
Roman Czubiński 20 sierpnia 2025
Przez większość dni września do Wrocławia nie będzie dojeżdżać jedyna para pociągów EIP z Warszawy. Odwołanie połączenia będzie konieczne z powodu prac infrastrukturalnych, które w przyszłym roku doprowadzą do skrócenia czasu przejazdu o ok. 10 minut.
PLK zbuduje stację Biała Rawska na CMK. Zatrzyma się tam PKP Intercity
PKP Intercity: Pierwsze wagony Z1B po naprawie głównej już w ruchu
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
Ostróda: Trwa przebudowa stacji
inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 18 sierpnia 2025
Jeden peron gotowy, przebudowywany jest drugi, pociągi jeżdżą po nowych torach, a podziemny tunel zaczyna łączyć nie tylko dwie strony torów – to aktualny bilans przebudowy stacji Ostróda, wykonywanej przez Torpol na zlecenie PLK SA. Warta ponad 250 mln zł inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej ujętych w Krajowym Planie Odbudowy. Ukończenie prac przewidziano na sierpień 2026 r.
Strabag przebuduje stację Maksymilianowo. Jest umowa
PKP PLK modernizują stację Sokółka
Skanska zbuduje stację Limanowa w ramach projektu Podłęże - Piekiełko
Kraków – Tunel: PORR i Trakcja System z umową na szybką inwestycję
Roman Czubiński 13 sierpnia 2025
PLK SA podpisały z konsorcjum PORR – Trakcja System umowę na prace poprawiające standard linii 8 na końcowym odcinku w Małopolsce. Wartość kontraktu przekracza 129 milionów złotych brutto. Czas na jego wykonanie jest bardzo krótki: na zaprojektowanie i budowę m. in. nowych peronów pozostał rok.
PLK ogłaszają duży przetarg na modernizację linii 8
Kraków – Sędziszów: Prace idą planowo. Pośpiech związany z KPO
Radom Wschodni: Nowy przystanek już działa
Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor
Roman Czubiński 12 sierpnia 2025
Komisja Europejska skorygowała harmonogram budowy Rail Baltica w krajach bałtyckich, od dawna uważany w branży za nierealny. Do roku 2030 linia ma być w dużej części jednotorowa, lecz zelektryfikowana i wyposażona w system ERTMS. Brakujący drugi tor i odgałęzienia mają zostać dobudowane dopiero w kolejnych latach za środki unijne z kolejnych perspektyw budżetowych.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obronności
Newseria Biznes 12 sierpnia 2025
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Olsztyn zainwestuje unijne środki w rozwój komunikacji. Nowe przystanki i pętle
Pomorskie chce ratować unijne środki na tabor SKM. Przejmując projekt
CUPT: Zatwierdzone płatności to ponad 30% środków unijnych w tej perspektywie
PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie
Roman Czubiński 28 lipca 2025
W latach 2026-2029 linia 169, łącząca Tychy z Orzeszem Jaśkowicami, ma zostać kompleksowo zmodernizowana. Po wymianie tych elementów infrastruktury, które nie zostały zmodernizowane w roku 2016, stanie się częścią ciągu łączącego Orzesze z Oświęcimiem i innymi miastami Małopolski. Choć na razie nie udało się pozyskać na ten cel funduszy z Unii Europejskiej, Polskie Linie Kolejowe SA nie rezygnują z prób ich zdobycia.
Pierwsze statystyki połączeń Kolei Śląskich Tychy – Orzesze Jaśkowice
Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice
Roman Czubiński 28 lipca 2025
Konsorcjum Dolkom – SBM podpisało z PKP PLK umowę na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji 54-kilometrowego odcinka linii 132. Po zakończeniu inwestycji prędkość maksymalna pociągów pasażerskich na wybranych odcinkach między stacjami Pyskowice i Opole Groszowice ma wzrosnąć do 160 km/h. Zarządca zapewnia, że prace będą prowadzone w sposób minimalizujący utrudnienia w ruchu.
Od grudnia zmiany na pograniczu Dolnego Śląska i Opolszczyzny
Rozpoczęła się rozbiórka nastawni bramowej w Pyskowicach
Polregio zostaje na trasie Wrocław – Opole
Toruń przygotowuje się do modernizacji torów w stronę Elany
Przemysław Farsewicz 23 lipca 2025
MZK Toruń szuka firmy, która zaprojektuje przebudowę blisko 2000 metrów toru między Wschodnią a pętlą Elana. Na samej pętli miałby powstać dodatkowy tor techniczny.
Toruń pozbędzie się ślepych torów odstawczych
Toruń pokazuje przebieg nowej linii tramwajowej
Toruń. Pętla Wschodnia do likwidacji. Przez drogę
Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034
inf. pras. 17 lipca 2025
Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen wraz z komisarzem ds. budżetu Piotrem Serafinem przedstawili w Brukseli pierwszą propozycję Wieloletnich Ram Finansowych po 2027 r. Konkluzją polskiej prezydencji w Radzie UE była konieczność utrzymania zdecentralizowanej polityki spójności wspierającej zrównoważony rozwój wszystkich regionów w UE.
PKP Intercity otrzymało już 1,2 mld zł środków unijnych z KPO
30 mld zł z KPO na obronność zamiast na zielone inwestycje
Komisja Europejska mówi „tak” miliardom dla Polski
Wałbrzych: PLK remontują wiadukty, utrzymując ruch
PKP PLK 16 lipca 2025
PKP Polskie Linie Kolejowe remontują wiadukty kolejowe w Wałbrzychu, nie zamykając ruchu drogowego w ciągu dnia. Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na ośmiu przejazdach w regionie i wzmocnione zostaną dwa mosty nad Bobrem. Maksymalnie ograniczane będą zmiany w komunikacji kolejowej i drogowej. Działania pozwolą utrzymać dogodne połączenia z Wałbrzycha do Jeleniej Góry. Inwestycje są dofinansowane ze środków KPO o łącznej wartości blisko 125 mln zł.
PKP PLK remontują przeprawy na linii 274
Pociągi przyspieszą na linii 274 między Wałbrzychem a Jelenią Górą
Tunel na trasie Wrocław - Jelenia Góra poszerzony
PLK zmodernizują 46 przejazdów dzieki środkom z KPO
PKP PLK 15 lipca 2025
Zwiększy się bezpieczeństwo na 46 przejazdach kolejowo-drogowych w województwach: śląskim, małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim, opolskim i dolnośląskim. Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę o wartości ponad 180 mln zł obejmującą zaprojektowanie i wykonanie robót, które znacząco poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowym i kolejowym. Projekt realizowany jest z wykorzystaniem środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Weekend utrudnień w Łodzi. Prace na przejazdach
Skrzyżowania dwupoziomowe - drugi etap naboru PKP PLK
Bezkolizyjne przejazdy w Łódzkiem. Będą w Pabianicach, Łodzi i Justynowie
FEnIKS i kolej miejska: 836 milionów dla sześciu wnioskodawców
Roman Czubiński 10 lipca 2025
CUPT rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie inwestycji w kolej miejską i poprawę bezpieczeństwa. Na liście zwycięzców są PKP PLK (trzy wnioski), PKP SKM Trójmiasto, Koleje Dolnośląskie oraz WKD. Czwarta inwestycja PKP PLK znalazła się na liście rezerwowej, a wniosek powiaty żyrardowskiego został odrzucony z powodu niespełniania kryteriów.
CUPT: Intermodal rośnie i będzie rósł. Potrzeba więcej środków na tabor
Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO
Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF
Polska zainwestowała już blisko 121,5 mld zł z KPO
GR 25 czerwca 2025
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przedstawiła na posiedzeniu Rady Ministrów informację nt. wdrażania Krajowego Planu Odbudowy w Polsce. Do tej pory zainwestowanych zostało blisko 121,5 mld złotych.
SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: tempo inwestycji z KPO jest zawrotne
PNiUIK zmodernizuje linię 1. Będzie przyspieszenie do 160 km/h
Roman Czubiński 25 czerwca 2025
Na odcinku Koluszki – Częstochowa rozpoczną się we wrześniu prace modernizacyjne. Ich efektem będzie – między innymi – podniesienie prędkości maksymalnej z obecnych 120 do 160 km/h. Ujęte w Krajowym Planie Odbudowy i dofinansowane z funduszy unijnych zadanie musi zostać ukończone do sierpnia przyszłego roku.
Mazowieckie uruchomi więcej pociągów do Radomia, Ostrołęki i Żyrardowa
Kto zapłaci za kursy ŁKA do Częstochowy?
„Wiedenka” dla szybszych pociągów. PLK dostosowują perony do prędkości 160 km/h
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
PKP PLK 13 czerwca 2025
PKP Polskie Linie Kolejowe, jako największy beneficjent środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), realizują kompleksowy program modernizacji infrastruktury kolejowej. Dzięki temu wsparciu spółka prowadzi 41 przedsięwzięć o wartości ponad 11 mld zł, które przekładają się na ponad 160 konkretnych zadań w całej Polsce. Zawarto już ponad 120 umów o łącznej wartości przekraczającej 8 mld zł, a 40 zadań zostało ukończonych.
SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: tempo inwestycji z KPO jest zawrotne
Szyszko: przed nami co najmniej dwie rewizje KPO
GR 05 czerwca 2025
Aby zdążyć z inwestycjami zapisanymi w Krajowym Planie Odbudowy i nie stracić unijnych środków, Polska planuje jeszcze co najmniej dwie rewizje KPO. Rząd zabiega również o korzystniejsze interpretacje przepisów w rozmowach z Komisją Europejską – informuje Interia.
PLK zbuduje stację Biała Rawska na CMK. Zatrzyma się tam PKP Intercity
PKP Intercity: Pierwsze wagony Z1B po naprawie głównej już w ruchu
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
Pełczyńska-Nałęcz: latem Polska może otrzymać 12 mld zł wypłaty z KPO
GR 02 czerwca 2025
Latem Polska powinna otrzymać ok. 8-12 mld zł z dwóch wniosków z Krajowego Planu Odbudowy - poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: tempo inwestycji z KPO jest zawrotne
Niemal 300 metrów podziemnej podróży Kingi, Jadwiga w blokach startowych
PKP PLK 29 maja 2025
Już prawie dwa miesiące tarcza TBM „Kinga” drąży podziemny tunel pod Pisarzową. Maszyna codziennie trawi kolejne metry górotworu. Za kilka tygodni dołączy do niej większa siostra „Jadwiga”, która jest montowana na placu budowy. W przyszłym roku nowe tunele, kolejowy i ewakuacyjny, połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce, co pozwoli skrócić podróże koleją w kierunku Nowego Sącza. Prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany to część największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski, którą dofinansowała Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Druga z tarcz drąży tunel pod Lazurową
Metro na Karolin. Tarcze TBM Anna i Krystyna już na budowie
Metro na Bródno: Koniec drążenia. Druga tarcza na Trockiej
Litwa: Kolejne przetargi na budowę Rail Baltiki między Kownem a Poniewieżem
Przemysław Farsewicz 27 maja 2025
LTG Infra, litewski zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na budowę nasypu i obiektów inżynieryjnych dla odcinka Berčiūnai – Joniškėlis (Johaniszkiele). Celem jest objęcie budową bądź zakontraktowanie w tym roku 114 km litewskiego odcinka trasy między Kownem a Poniewieżem.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
PKP PLK 24 maja 2025
Wydrążone tunele jednotorowe podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe do prac wykończeniowych i instalacyjnych. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony. Inwestycja za ponad 2 mld zł, realizowana ze środków FEnIKS, zrewolucjonizuje połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne w regionie i kraju.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu
Redakcja/inf. pras. 20 maja 2025
To może być rok pozytywnych, kolejowych wiadomości dla Torunia. PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z władzami miasta oczekują na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie unijne dla modernizacji stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto, odcinka linii między stacjami i mostu kolejowego przez Wisłę oraz infrastruktury drogowej. Przełomowa decyzja może zapaść już na początku lipca.
Zmiany na stacjach w Sosnowcu, Lublińcu i Herbach Starych
Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!
PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.
Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni
Jakub Rösler 20 maja 2025
Wciąż nie wiemy, czy i jak będzie rozwijała się sieć tramwajowa w Olsztynie. Nowe władze miasta wskazują, że obok tramwajów samorząd ma też szereg innych potrzeb, jak edukacja czy kultura, na których skupi się teraz uwaga włodarzy. Tramwaj na Wilczyńskiego, do Kortowa czy na Zatorze są więc bardzo niepewne.
Olsztyn rezygnuje z ok. 100 mln zł unijnych środków na transport
Olsztyn wybrał tramwaje od firmy Saatz
Jakie tramwaje zaproponowano Olsztynowi?
Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy
Jakub Rösler 15 maja 2025
Wiceprezydent Bytomia Michał Bieda zapowiada, że po wielu latach tramwaje znów dojadą do dworca kolejowego. Inwestycja będzie częścią budowy centralnego węzła przesiadkowego, a tramwaje miałyby tam docierać już w 2028 roku.
Bytom zamawia PFU dla trzech węzłów. W tle tramwaj do dworca
Jaworzno Szczakowa – Kraków: Od 2027 r. tylko bezkolizyjne skrzyżowania z drogami
Roman Czubiński 13 maja 2025
Trwa wykańczanie nowych wiaduktów drogowych w Pisarach i Młoszowej na linii 133, choć obiekty są już przejezdne dla kierowców. Inwestycje były możliwe dzięki wsparciu z Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Bezkolizyjne skrzyżowania mają zastąpić wszystkie przejazdy w poziomie szyn między Jaworznem Szczakową a Krakowem do końca 2026 r.
PLK: Z Wrocławia w Karkonosze po odnowionych mostach i wiaduktach
Wiosną ruszy montaż nowego wiaduktu w Bydgoszczy
Poznań: Ma powstać wiadukt nad torami na Starołęce
Kraków rozbija KPO. Ma łącznie ponad 350 mln złotych na Lajkoniki
Jakub Rösler 13 maja 2025
MPK Kraków otrzymało kolejne, tym razem warte ponad 223 mln złotych z KPO na zrefinansowanie zakupu tramwajów Lajkonik. Przewoźnik otrzymał więc łącznie ponad 350 mln złotych wsparcia z KPO. W puli naboru wciąż pozostało ponad 50 mln zł, na które czekają Szczecin i Toruń.
MPK Kraków: Koniec zakupów używanych tramwajów
MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?
MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA
Ogrom prac w katowickim węźle kolejowym. Plac budowy wielki jak 214 boisk piłkarskich
PKP PLK 11 maja 2025
Przebudowa wiaduktów, torów i stacji kolejowych w Katowicach to tylko część największej kolejowej inwestycji w historii województwa śląskiego. Zadanie jest prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów. Jego efektem będzie lepsza komunikacja, zwiększenie liczby składów i nowe przystanki. Prace na linii Będzin – Katowice Piotrowice są dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Śląskie: Modernizacja trasy Będzin – Katowice – Zebrzydowice bez opóźnień
Alstom zmodernizuje sterowanie ruchem kolejowym w aglomeracji katowickiej
Modernizacja E65 – historia niedokończona – cz. II
W sobotę Dni Funduszy Europejskich. PKP Intercity pokażą nowoczesny tabor
PKP Intercity 08 maja 2025
Krajowy przewoźnik weźmie udział w tegorocznych Dniach Funduszy Europejskich. Cykl wydarzeń otwartych odbywających się w całej Polsce ma pokazać, jak zmienia się kraj dzięki unijnym dotacjom. W ramach imprezy PKP Intercity zaprezentuje między innymi pojazdy kupione i zmodernizowane ze środków UE.
PLK zbuduje stację Biała Rawska na CMK. Zatrzyma się tam PKP Intercity
PKP Intercity: Pierwsze wagony Z1B po naprawie głównej już w ruchu
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny
Kasper Fiszer 07 maja 2025
Nie jest wciąż pewne, że pociągi będą mogły wrócić na remontowaną trasę z Giżycka do Korsz jeszcze w tym roku. Zarządca infrastruktury poinformował przewoźników o planie udostępnienia im fragmentu linii 38 w marcu przyszłego roku. Jednocześnie zapewnia, że dąży do skrócenia czasu realizacji opóźnionych robót.
Zmiany na stacjach w Sosnowcu, Lublińcu i Herbach Starych
Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!
PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.
PKP PLK remontują przeprawy na linii 274
PKP PLK 28 kwietnia 2025
Dwa XIX-wieczne mosty nad Bobrem już są remontowane, niebawem rozpoczną się prace na wiaduktach w Wałbrzychu. Jednocześnie trwa wymiana sieci trakcyjnej na nową. Warte 125 mln zł zadanie jest finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy – informują PKP PLK.
Wałbrzych: PLK remontują wiadukty, utrzymując ruch
Pociągi przyspieszą na linii 274 między Wałbrzychem a Jelenią Górą
Tunel na trasie Wrocław - Jelenia Góra poszerzony
PKP PLK: Pierwszy krok do czterech torów na linii Warszawa Wawer – Otwock
inf. pras. PKP PLK 14 kwietnia 2025
Zarządca infrastruktury rozpoczął przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Między Warszawą Wawer a Otwockiem, w Falenicy i Radości trwają przygotowania terenu pod budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i przenoszenie kanalizacji. Wykonanie części prac przed główną modernizacją skróci czas inwestycji. Docelowo między Warszawą Wawer a Otwockiem pociągi będą jeździły po czterech torach. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie z programu FEnIKS – informują PKP PLK.
Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej
Warszawa – Lublin w 90 minut w 2028 r. Jest umowa na linię otwocką
Mazowieckie zgodzi się na pociąg Polregio Warszawa – Chełm
Koleje Mazowieckie zapraszają na Dni Funduszy Europejskich
Koleje Mazowieckie 12 kwietnia 2025
W dniach 9-11 maja odbędą się Dni Funduszy Europejskich. Koleje Mazowieckie kolejny raz włączają się do tej akcji. Wśród oferowanych atrakcji można znaleźć zwiedzanie zaplecza technicznego spółki na warszawskim Grochowie oraz bezpłatne szkolenie na symulatorze jazdy pojazdu kolejowego FLIRT.
KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa
Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane
Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów
Bydgoszcz Fordon: Początek odbudowy stacji [ZDJĘCIA]
Roman Czubiński 06 kwietnia 2025
Rozpoczęły się prace przy odbudowie stacji Bydgoszcz Fordon. Celem przedsięwzięcia jest poprawa przepustowości na odcinku linii 209 między stacją Bydgoszcz Wschód a Unisławiem Pomorskim, a w perspektywie – być może – wydłużenie części pociągów regionalnych od strony zachodniej. Inwestycja ma zakończyć się w drugim kwartale roku 2026.
Na linii 209 z Bydgoszczy do Chełmży rewolucji nie będzie
PLK: Zlikwidujemy ograniczenia na linii Bydgoszcz – Chełmża. Czy wrócą na nią pociągi?
Z Chełmży do Bydgoszczy tylko autobusem
Jakie lokomotywy spalinowe dla wojska?
Roman Czubiński 03 kwietnia 2025
W Polsce brakuje nowoczesnych i niezawodnych lokomotyw spalinowych o dużej sile pociągowej, które w sytuacji kryzysowej mogłyby obsługiwać transporty wojska. Rząd pracuje nad przekazaniem PKP Cargo pieniędzy na zakup takich pojazdów, jednak proponowana kwota jest – według praktyków branżowych – zbyt niska. Przedstawiciel jednego z pooli taborowych zaproponował tymczasem wojsku... wynajęcie takich pojazdów.
WP, Onet: Wojsko „zgubiło” miny na kolei. Dymisja generała [AKTUALIZACJA]
PKP PLK: Rampy dla Abramsów powstaną przy 13 stacjach
PGZ: Nowe rozwiązanie dla transportu czołgów koleją
Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów
Roman Czubiński 31 marca 2025
Mazowiecki przewoźnik podpisał trzecią z czterech umów wykonawczych do umowy ramowej ze Stadlerem. Tym razem jej przedmiotem jest 14 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER160. Zakup był możliwy dzięki środkom Unii Europejskiej z programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.
KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa
Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane
Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów
CUPT: Intermodal rośnie i będzie rósł. Potrzeba więcej środków na tabor
Roman Czubiński 31 marca 2025
Zapotrzebowanie na fundusze unijne, przeznaczone na dotacje do zakupów taboru intermodalnego, przekracza pulę dostępnych środków nawet dziesięciokrotnie. Ministerstwa infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej powinny dokonać zmian, które umożliwią sięgnięcie po wsparcie większej liczbie przewoźników i pooli taborowych – stwierdziła podczas debaty na Kongresie Kolei Dużych Prędkości zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Sylwia Cieślak-Wilk.
FEnIKS i kolej miejska: 836 milionów dla sześciu wnioskodawców
Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO
Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF
180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?
Mikołaj Kobryński 24 marca 2025
Premier Donald Tusk zapowiedział niedawno przeznaczenie w najbliższych latach aż 180 mld zł na inwestycje kolejowe. Z odpowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka na interpelację, którą złożyła posłanka Paulina Matysiak, wynika, że dużą część tej kwoty obejmują nakłady inwestycyjne na komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko
Ważna linia kolejowa w kraju morawskośląskim do elektryfikacji
Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia
Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych
Roman Czubiński 20 marca 2025
Mazowiecki przewoźnik regionalny nie traci żadnej okazji do zakupu nowoczesnych pojazdów szynowych – zapewnia w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Kolei Mazowieckich Robert Stępień. Elektryczne zespoły trakcyjne są kupowane z dofinansowaniem unijnym, zarówno ze środków ujętych w KPO, jak i z programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza na lata 2021-2027”. Zapotrzebowanie na pojazdy do obsługi linii niezelektryfikowanych jest tak duże, że na razie nie można określić terminu wycofania nawet najstarszych wagonów motorowych serii VT627.
KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa
Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane
Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów
30 mld zł z KPO na obronność zamiast na zielone inwestycje
ep. 07 marca 2025
W ramach KPO powstanie fundusz Bezpieczeństwa i Obronności – potwierdziła minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jego wartość to 30 mld zł. To pieniądze pierwotnie kierowane na zieloną transformację miast.
PKP Intercity otrzymało już 1,2 mld zł środków unijnych z KPO
Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034
Komisja Europejska mówi „tak” miliardom dla Polski
Olsztyn: Węzeł i linia zmodernizowane za środki UE. Ostatni element układanki to nowy dworzec [zdjęcia]
Roman Czubiński 02 marca 2025
Oddanie do użytku nowego dworca Olsztyn Główny dopełniło całości, którą tworzą zmodernizowana wcześniej stacja oraz linia kolejowa do Działdowa – podkreślają PKP SA. Wszystkie inwestycje zostały dofinansowane z funduszy unijnych Programu Polska Wschodnia 2014-2020. Teraz trzeba jeszcze, by możliwości nowej infrastruktury wykorzystał w pełni organizator przewozów.
W Łapach powstanie nowy dworzec kolejowy
Belgrad otworzył wreszcie centralny dworzec kolejowy
W Zielonce powstaną nowy dworzec i parking
Szybciej i wygodniej między Łowiczem a Skierniewicami
PKP PLK 27 lutego 2025
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację odcinka Bełchów – Skierniewice. To ostatni etap przebudowy linii Skierniewice – Łowicz, którego efektem będzie większy komfort podróży. W Bełchowie powstanie kładka nad torami. Na dwóch przystankach zostaną wyremontowane perony. Skróci się czas przejazdu pociągów. Poprawi się też obsługa ruchu towarowego. Wartość umowy to ponad 82 mln zł. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków KPO.
Od marca Pendolino Warszawa – Wrocław w 3,5 godziny
Podróż pociągiem między Kościerzyną a Chojnicami będzie nieco krótsza
PKP PLK: Damy radę z remontem linii Wrocław - Międzylesie
Koleje Śląskie: Pierwsze nowe Impulsy już wożą pasażerów
Roman Czubiński 24 lutego 2025
O 10:31 w pierwszy kurs (z Katowic do Bohumina) wyruszył nowo odebrany Impuls 2 Kolei Śląskich. Łącznie do przewoźnika trafiły dziś 3 pojazdy tego typu, w toku zaś jest produkcja 26 kolejnych, które będą dostarczone na mocy osobnego kontraktu zawartego przez Newag ze śląskim Urzędem Marszałkowskim. Spółka zamówiła dziś 2 dodatkowe jednostki, korzystając z prawa opcji.
Koleje Śląskie: Sierpniowe upały spowodowały sporo odwołań pociągów
Sześcioczłonowym Elfem KŚ z Częstochowy do Krakowa
Kolejne Impulsy 2 Kolei Śląskich na torach
TEN-T: Więcej zagrożeń to większe potrzeby inwestycyjne
Roman Czubiński 14 lutego 2025
Komisja Europejska powinna przeznaczyć więcej pieniędzy na dofinansowanie inwestycji w sieć bazową TEN-T – zgodzili się uczestnicy debaty podczas konferencji poświęconej rozwojowi sieci. Ministrowie infrastruktury państw członkowskich uznali, że trzeba w większym niż dotychczas stopniu brać pod uwagę potrzeby związane z mobilnością wojskową.
Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz
Ministrowie transportu Europy: rola unijnych korytarzy coraz większa
MI: Korytarz Berlin – Szczecin będzie mógł pozyskać środki z CEF
Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.
Roman Czubiński 13 lutego 2025
Cała linia kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, która ma być gotowa wraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ma zagwarantowane finansowanie z budżetu państwa oraz obligacji – przypomina spółka CPK. Trwają zabiegi o pozyskanie kolejnych miliardów złotych z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – ich pozyskanie pozwoliłoby uwolnić środki ze źródeł krajowych na inne cele.
2,95 mld zł z EBI dla PKP Intercity? Malinowski: Jesteśmy blisko
Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze
Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych
Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?
Roman Czubiński 10 lutego 2025
Nowe EZT, które Polregio planuje kupić w województwie świętokrzyskim, mają być pojazdami o wysokim standardzie – zarówno jeśli chodzi o parametry techniczne, jak i pod względem wyposażenia. Jeśli zakup dojdzie do skutku, będzie można spotkać je na wszystkich obsługiwanych dziś przez przewoźnika trasach zelektryfikowanych w województwie. Pojazdów ma być zaledwie 4, jednak spółka nie widzi problemu w zakupie kolejnej krótkiej serii.
Polregio chce kupić kolejne używane SZT
Polregio wraca na trasę Zduńska Wola – Chorzew-Siemkowice
Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?
PKP PLK: Nowoczesna informacja pasażerska na 51 stacjach w aglomeracji warszawskiej
PKP PLK 07 lutego 2025
Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na wyposażenie 51 stacji oraz przystanków w aglomeracji warszawskiej w urządzenia Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP). W jego skład wejdą wyświetlacze z rozkładem jazdy, system monitoringu i nagłośnienia. Inwestor będzie ubiegał się o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków unijnych ujętych w Krajowym Planie Odbudowy.
Nowoczesne tablice informacyjne na 51 stacjach i przystankach. Początek inwestycji w aglomeracji warszawskiej
PLK. Nowa informacja pasażerska między Radomiem a Warszawą
Integracja systemów informacji pasażerskiej – od potrzeby do wdrożenia
Małopolskie: Przetarg na odcinek Tunel – Kraków
Roman Czubiński 05 lutego 2025
PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac poprawiających standard linii 8 na końcowym odcinku z Tunelu do Krakowa. Stosunkowo niewielki zakres ma z jednej strony umożliwić szybkie zakończenie robót, z drugiej – likwidację ograniczeń prędkości oraz lepsze warunki obsługi podróżnych. Inwestycja stoi jednak na razie pod znakiem zapytania: nie wiadomo, czy uda się pozyskać na nią fundusze unijne.
PLK ogłaszają duży przetarg na modernizację linii 8
Kraków – Sędziszów: Prace idą planowo. Pośpiech związany z KPO
Kraków – Tunel: PORR i Trakcja System z umową na szybką inwestycję
PKP PLK: Koniec prac na linii do Portu Północnego
inf. pras PKP PLK 22 stycznia 2025
Zakończyły się prace związane z instalacją nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na linii 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Zadanie o wartości blisko 17 mln zł netto zostało dofinansowane z funduszy unijnych. Pociągi towarowe do portu w Gdańsku dojeżdżają sprawniej i bezpieczniej – informują PKP PLK.
PLK zbuduje stację Biała Rawska na CMK. Zatrzyma się tam PKP Intercity
PKP Intercity: Pierwsze wagony Z1B po naprawie głównej już w ruchu
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
Będą prace torowe na linii 250. PKP SKM Trójmiasto szuka wykonawcy
Roman Czubiński 07 stycznia 2025
Do 7 lutego można składać oferty w przetargu PKP SKM Trójmiasto dotyczącym modernizacji wybranych rozjazdów i torów na stacjach Gdańsk Wrzeszcz, Sopot i Gdynia Główna. Zamówienie w trybie „Projektuj i Buduj” będzie dofinansowane ze środków unijnych z Funduszu Odbudowy.
Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych wita nowego członka – PKP Szybką Kolej Miejską w Trójmieście!
Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM
Aglomeracyjny Impuls dla PKP SKM Trójmiasto wyjechał z fabryki
Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK
Roman Czubiński 03 stycznia 2025
Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii 38 między Białymstokiem a Ełkiem. Inwestycja otrzymała dofinansowana z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Prace mają zakończyć się w roku 2029.
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki
Massel: HRJ – pociągi mają jeździć często, niekoniecznie bezpośrednio
Roman Czubiński 02 stycznia 2025
Dotychczasowy kierunek prac nad horyzontalnym rozkładem jazdy dla całej polskiej sieci kolejowej jest dobry – uważa dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr hab. inż. Andrzej Massel. W jego ocenie pasażerowie zyskają na częstszych połączeniach w równych odstępach, a także na zwiększonej wydajności całego systemu. W niektórych przypadkach – na przykład w obsłudze kurortów – konieczne mogą jednak okazać się odstępstwa od równomiernego cyklu.
Pociągi do Ciechocinka od grudnia. Znamy ofertę przewozową
CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Weź udział w konsultacjach dotyczących Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Kolejowa linia Y czy połączenia subregionalne? Dylematy przy CPK
Damian Kelman 31 grudnia 2024
W przyszłym roku polski rząd planuje przeznaczyć około 120 miliardów złotych na inwestycje. Pieniądze te mają pochodzić z KPO oraz polityki spójności. Cały czas toczą się natomiast dyskusje o zasady funkcjonowania CPK. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz uważa, że współmiernie państwo powinno inwestować w połączenia między metropoliami, jak również pomiędzy lokalnymi ośrodkami a wielkimi miastami.
CPK: Kolejny ważny krok ws. kontraktu na budowę terminala lotniska
Wild: Wykluczenie z KDP polskich producentów taboru to unikat w skali świata
CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Do RDOŚ w Poznaniu trafił wniosek spółki CPK o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. To pierwszy taki wniosek CPK dotyczący linii kolejowej o prędkości 350 km/h. Wkrótce ma zostać złożony kolejny dokument dla odcinka Sieradz – Pleszew.
KDP Łódź – Warszawa: Wkrótce pozostałe decyzje lokalizacyjne. Przetargi jeszcze w tym roku
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
Wielkopolska: Przetarg na likwidację wąskiego gardła w Obornikach
Roman Czubiński 06 grudnia 2024
Do 10 stycznia można składać oferty w przetargu PKP PLK na rozbudowę newralgicznego fragmentu linii 354. Między stacją Oborniki Wielkopolskie a posterunkiem odgałęźnym Oborniki Wielkopolskie Most ma zostać wybudowany brakujący drugi tor wraz z mostem przez Wartę. Zadanie będzie częścią Krajowego Planu Odbudowy, finansowaną ze środków unijnych.
Linia 354: Alstom dostarczy systemy SRK
Poznań – Piła: Drugi tor ważny także dla ruchu towarowego
Bursztynek Kolei Wielkopolskich kursuje do Kołobrzegu. Niespiesznie
PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355
Roman Czubiński 06 listopada 2024
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi na inwestycje wchodzące w skład Krajowego Planu Odbudowy. Oba realizowane będą w trybie „Projektuj i Buduj”, a na wykonanie zamówienia wykonawcy będą mieli niespełna dwa lata. Relatywnie mały zakres prac pozwala liczyć na zmieszczenie się w założonym terminie.
WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn
PKP Intercity otrzymało ponad 1 mld zł z KPO na tabor
KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14
Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h
Roman Czubiński, Jakub Rösler 21 września 2024
W przyszłym roku mają rozpocząć się prace na linii 273, które umożliwią przejazd najszybszych pociągów z Wrocławia do Szczecina w niespełna 4 godziny. Zamiast kosztującej miliardy złotych modernizacji Ministerstwo Infrastruktury stawia na mniejsze, ale zapewniające podobny efekt prace inwestycyjne. Plany resortu mają związek z włączeniem Magistrali Nadodrzańskiej do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T.
Nadodrzanka z priorytetem intermodalnym?
Po interwencji marszałka będzie dodatkowy pociąg Gryfino − Szczecin
Głogów Wróblin - przebudowa zakończona pod nową nazwą
Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?
Roman Czubiński 12 września 2024
System finansowania inwestycji kolejowych wymaga zmian, które przystosują go do zmniejszenia roli funduszy unijnych. Te środki, które będą do dyspozycji kolei, muszą być wydawane efektywniej, niż dotąd – przekonuje prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Właściwie wykorzystane pieniądze na inwestycje w infrastrukturę mogą przynieść bardzo dobre efekty w skali całej sieci, o czym świadczą – na przykład – wyniki przewozowe PKP Intercity.
Budimex zaprojektuje i wybuduje nowe zaplecze techniczne Kolei Małopolskich
Rusza drążenie najdłuższego tunelu kolejowego. Prace wykonają Jadwiga i Kinga
Wygodniejsze i szybsze podróże na Dolnym Śląsku
Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych
Roman Czubiński 09 września 2024
Obecny model finansowania inwestycji w infrastrukturę kolejową nie jest docelowy – zapewnia członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki. Trwają prace nad jego zmianą w taki sposób, by z jednej strony uniezależnić zarządców od funduszy unijnych, a z drugiej – uprościć od strony finansowej prowadzenie modernizacji czy budowy nowych linii. Mochocki nie ujawnił jednak szczegółów na temat konkretnego kształtu przygotowywanych rozwiązań ani terminu ich wejścia w życie.
2,95 mld zł z EBI dla PKP Intercity? Malinowski: Jesteśmy blisko
Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze
Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.
Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS
Roman Czubiński 03 września 2024
Aby ułatwić wykorzystanie środków unijnych z Funduszu Odbudowy na dofinansowanie transportu intermodalnego, wydłużono termin składania wniosków. Nie zwiększono natomiast limitów, odnoszących się m. in. do niewystarczającej – zdaniem wielu – liczby wagonów. Chętni do pozyskania środków, dla których nie wystarczy ich w KPO, mogą skorzystać z programu FEnIKS – informuje rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Zamknięta granica zagraża handlowi UE z Chinami i polskim firmom
Pierwszy pociąg intermodalny PCC ruszył w trasę 20 lat temu
Intermodal: Udział w pracy przewozowej najwyższy w historii. To już 16,6%
20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.
Roman Czubiński 02 września 2024
Likwidowanie wąskich gardeł utrudniających kolejowe przewozy intermodalne trwa, ale na usunięcie wszystkich utrudnień będzie potrzeba wielu lat. W bieżącym roku zniknie 10 miejsc spowalniających ruch pociągów, a w kolejnych dwóch latach – 10 następnych – zapowiada resort infrastruktury. Przypomina też o działaniach prowadzonych na rzecz rozbudowy istniejących i budowy nowych bocznic.
PLK zbuduje stację Biała Rawska na CMK. Zatrzyma się tam PKP Intercity
PKP Intercity: Pierwsze wagony Z1B po naprawie głównej już w ruchu
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
Malepszak: CEF głównym unijnym źródłem finansowania CPK
Roman Czubiński 21 sierpnia 2024
CPK zamierza ubiegać się o unijne dofinansowanie dla budowy łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Jego drążenie może rozpocząć się najwcześniej w roku 2026 – zapowiada wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Jak dodaje, zakładane dofinansowanie z CEF dla linii "Y" między Warszawą a Łodzią to między 40 a 50%.
KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane w najbliższych miesiącach
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie
Roman Czubiński 25 czerwca 2024
Okres rozliczenia środków z unijnego Funduszu Odbudowy przeznaczonych na tabor kolejowy nie zostanie raczej wydłużony. Nic nie wskazuje też jednak, by miała pojawić się taka potrzeba – oceniła podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.
WKD skorzysta z KPO na wymianę szyn
PKP Intercity otrzymało ponad 1 mld zł z KPO na tabor
KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14
PPM-T (w końcu) z umową na linię 26
Roman Czubiński 19 czerwca 2024
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe podpisało z PKP PLK umowę na zaprojektowanie i wykonanie prac między stacjami Łuków Łapiguz i Okrzeja. Zwycięzca postępowania był znany już od roku, jednak na podpisanie kontraktu nie pozwalał brak dostępu do środków z Funduszu Odbudowy.
Kolejne prace na linii nr 26 z KPO
PLK zapowiada prace przy torach i przejazdach linii Dęblin - Radom
Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza
Polregio: Trzeba odmłodzić nie tylko tabor, ale i kadrę
Roman Czubiński 28 maja 2024
Nowy tabor i pozyskanie młodych pracowników to najważniejsze wyzwania stojące przed Polregio. Spółka rozwija kontakty z potencjalnymi dostawcami pojazdów i przygotowuje się do przetargów w kolejnych województwach – informuje Polregio. Przewoźnik chwali się też rozpoczętą współpracą ze szkolnictwem.
Polregio chce kupić kolejne używane SZT
Polregio wraca na trasę Zduńska Wola – Chorzew-Siemkowice
Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?
Malepszak: Stworzymy kolej zorientowaną na klientów
Roman Czubiński 08 maja 2024
Przewoźnicy, zarządcy infrastruktury oraz dworców muszą zacząć działać bardziej efektywnie i grać zespołowo. Zarówno budowa nowych linii, jak i modernizacja istniejących mają służyć pasażerom i przewoźnikom towarowym, a nie przymusowi wydania dostępnych pieniędzy. W 2027 r. ma już działać nowy sposób finansowania Funduszu Kolejowego, zbliżony do obecnego drogowego – zapowiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.
Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?
Zmiany w PPL. Cieszą się w Modlinie i Łodzi
Budownictwo kolejowe: Albo nowe przetargi, albo zapaść
CUPT: Inwestycje z POIiŚ w PKP Intercity spóźnione nawet o 3 lata
Roman Czubiński 30 kwietnia 2024
Duża część inwestycji, na które PKP Intercity pozyskały środki unijne, nie została wykonana w terminie – informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dzięki zgodzie Komisji Europejskiej opóźnienie to nie wpłynie na wysokość kosztów kwalifikowalnych oraz udzielonej kwoty dofinansowania.
PKP Intercity rozszerza współpracę z lubelską "kolejówką"
PKP Intercity: Inspiracje na długi weekend czerwcowy
Oferty ZNTK Mińsk i Mag-Train w przetargu na modernizację wagonów ALux PKP Intercity
Priorytety MI na kolei: prędkość, przepustowość i połączenia międzynarodowe
Roman Czubiński 16 kwietnia 2024
Żaden wieloletni program inwestycyjny na kolei nie zostanie porzucony – zapewnia nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury. Resort obiecuje zmiany w podejściu do planowania i realizacji inwestycji, zwiększające ich efektywność. Niezagrożone są też inwestycje w linie dużych prędkości w kierunku granicy niemieckiej i czeskiej – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.
PLK wprowadza bruttotonokilometr
Sześć par pociągów Chorzów – Chorzew-Siemkowice. Ograniczona siatka postojów
Z Łodzi do Kielc nadal tylko pociągiem regionalnym
PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu
Roman Czubiński 08 kwietnia 2024
Białystok – Osowiec, Skierniewice – Pilawa i Szczecin – granica państwa – to odcinki, których modernizacji dotyczą wnioski PKP PLK do kolejnej edycji konkursu na dofinansowanie z instrumentu CEF2. Zarządca infrastruktury ubiega się też o wsparcie prac projektowych dla linii Tczew – Gdynia i Katowice Piotrowice – Tychy.
Jest dofinansowanie CEF dla Rail Baltiki i linii pod Górą Kalwarią
Projekt towarowej obwodnicy Poznania w korekcie. Co dalej?
790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T
Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?
Roman Czubiński 25 marca 2024
Leasing pasażerskich pojazdów kolejowych może stać się w najbliższych latach popularnym rozwiązaniem. Może ono pomóc tym przewoźnikom lub organizatorom, którym nie uda się otrzymać dofinansowania z funduszy UE w planowanej wysokości. Potrzeba jednak odblokowania możliwości sprzedaży używanego taboru innym podmiotom, a także zmian przepisów lub ich interpretacji – wynika z wypowiedzi przedstawicieli instytucji leasingujących podczas Europejskiego Forum Taborowego.
Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko
Nowy tabor: Fundusze UE są niezbędne, ale nie wystarczą
Pekao Leasing: Możemy pomóc w szybszej wymianie taboru
Krajowy Program Kolejowy niewykonany. PLK wydały o 12,5 mld zł mniej, niż planowano
Roman Czubiński 20 marca 2024
Na początku unijnej perspektywy budżetowej 2021-2027 realizacja inwestycji zaplanowanych w poprzednim okresie programowania pozostawia wiele do życzenia. Żadne ze źródeł finansowania, ze środkami krajowymi włącznie, nie zostało wykorzystane w pełni. Na kolejną perspektywę odłożono ukończenie tak skomplikowanych przedsięwzięć, jak modernizacja warszawskiej linii średnicowej czy budowa łódzkiego tunelu średnicowego – wynika z informacji przedstawionej na posiedzeniu senackiej Komisji Infrastruktury.
Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK
MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji
Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy
CUPT zwiększy dofinansowanie do nowego taboru
Roman Czubiński 13 marca 2024
Dofinansowanie inwestycji w tabor pasażerski z Funduszu Odbudowy zostanie zwiększone o 875 mln zł. Dzięki temu większość aplikujących o te środki otrzyma wsparcie w wysokości nie 26%, ale ponad 40% – zapowiedziała podczas Europejskiego Forum Taborowego dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.
CUPT: 1,5 mld zł na tabor kolejowy i srk
CUPT aktualizuje wyniki konkursu taborowego. Mazowsze traci
CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne
CUPT rozstrzyga konkurs na dofinansowanie taboru z KPO
Roman Czubiński 11 marca 2024
Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie zakupów nowoczesnego taboru kolejowego. Większość z ubiegających się o unijne wsparcie otrzymała je, choć w kwocie o ponad połowę niższej, niż wnioskowana. Środki będą pochodziły z unijnego Funduszu Odbudowy.
SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: tempo inwestycji z KPO jest zawrotne
Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje
Roman Czubiński 28 lutego 2024
Po przeniesieniu na drugą stronę linii kolejowej 15 tarcza TBM „Faustyna” zaczęła drążyć kolejną nitkę tunelu jednotorowego. Większa z dwóch maszyn zostanie ponownie uruchomiona w drugim kwartale. Kształtu nabierają też trzy podziemne przystanki – informują PKP PLK.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Śląskie: Track Tec Construction zmodernizuje łącznicę w Rybniku
Roman Czubiński 23 stycznia 2024
PKP PLK podpisały z Track Tec Construction umowę na przebudowę linii 688 Rybnik Towarowy – Rybnik. Inwestycja będzie realizowana w trybie „Projektuj i Buduj”. Prace będą możliwe dzięki dofinansowaniu z unijnego Funduszu Odbudowy.
Prace PLK demolują rozkład jazdy w Warszawie
Dziesięciu chętnych na wykonanie projektu rewitalizacji linii Gorzów – Krzyż [oferty]
Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę
Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?
Roman Czubiński 12 stycznia 2024
Do 26 stycznia można składać oferty w przetargu na dostawę 12 wodorowych zespołów trakcyjnych dla kolei rumuńskich. Niepowodzenie poprzednich przetargów skłoniło zamawiającego do zmniejszenia wymagań. Nadal jednak utrzymaniem taboru przez 15 lub nawet 30 lat ma zajmować się producent – informuje rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF).
Wodorowa Coradia iLint wozi pasażerów w kanadyjskim Quebecu
Rumunia chce kupić wodorowe zespoły trakcyjne za miliard euro
DB Cargo Polska: Są powody do optymizmu
Roman Czubiński 28 grudnia 2023
Po przejściowym kryzysie w kolejowych przewozach intermodalnych czeka nas powrót do dobrych wyników. Warto więc zawczasu inwestować w tabor trakcyjny i wagonowy. Odblokowanie funduszy unijnych na inwestycje Krajowego Planu Odbudowy może przyspieszyć ten proces, trzeba jednak pilnować, by zostały one właściwie wykorzystane – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes DB Cargo Polska Marek Staszek.
DB Cargo Polska: Rozwijamy infrastrukturę produkcyjną i sieć połączeń
Trójmiejskie porty mają się świetnie. I raczej będzie jeszcze lepiej
DB Cargo Polska: Bezpieczeństwo wymaga zmian systemowych
CUPT: Duże dofinansowania z UE na informację pasażerską
Roman Czubiński 20 grudnia 2023
PKP PLK podpisały umowę w sprawie dofinansowania inwestycji w systemy dynamicznej informacji pasażerskiej na kilku liniach w czterech województwach. Wsparcie będzie pochodziło z unijnego Funduszu Odbudowy. Realizacja ma nastąpić do marca roku 2025 – informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Gorzów Wlkp. po raz kolejny szuka dostawcy systemu informacji pasażerskiej
Ostrów Wielkopolski: System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w eksploatacji testowej
Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa
Roman Czubiński 15 grudnia 2023
Zakończyło się drążenie drugiej jednotorowej nitki łódzkiego tunelu średnicowego dla kolei konwencjonalnej. Kolejna zacznie powstawać za około dwóch miesięcy – przedtem jednak musi zostać wykonana skomplikowana operacja przenoszenia tarczy TBM na drugą stronę czynnej linii kolejowej. Druga maszyna, budująca tunel dwutorowy, stoi w oczekiwaniu na wyniki ekspertyz – informuje PKP PLK.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Infra SILESIA: Skoncentrujmy się na rozwiązaniach
Roman Czubiński 27 listopada 2023
Zadaniem dla nowego rządu – oprócz maksymalnego ułatwienia realizacji zadań ujętych w Krajowym Planie Odbudowy – będzie systemowe rozwiązanie problemu „dołków” i „górek” inwestycyjnych. Można to osiągnąć poprzez nadanie Funduszowi Kolejowemu uprawnień, jakie ma od dawna Fundusz Drogowy – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Paweł Wac, prezes zarządu Infra SILESIA.
Infra SILESIA: Kolej potrzebuje systemowych zmian i zachęt do budowy bocznic
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Metro na Karolin: W wakacje 2024 r. ma ruszyć drążenie tuneli
Witold Urbanowicz 21 listopada 2023
Wygląda na to, że udało się pokonać wszystkie znaczące przeciwności i nic już nie przeszkodzi sprawnej budowie ostatniego odcinka II linii metra. Wykonawca zapowiada, że w lipcu przyszłego roku ruszy drążenie tuneli.
PLK zbuduje stację Biała Rawska na CMK. Zatrzyma się tam PKP Intercity
PKP Intercity: Pierwsze wagony Z1B po naprawie głównej już w ruchu
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
ŁKA: Chcemy 14, a nie 4 Regio160 z Pesy
Roman Czubiński 21 listopada 2023
11 grudnia będą działały już trzy autobusowe linie dowozowe ŁKA, a w nowym roku zostaną uruchomione cztery kolejne. W nowym rozkładzie jazdy przewoźnik po raz kolejny zwiększy pracę eksploatacyjną. Spółka chce też rozszerzyć kontrakt z Pesą na 4 EZT o kolejnych 10 sztuk – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski.
Łódzkie z nowościami w grudniowym rozkładzie jazdy ŁKA
ŁKA: Jesienne utrudnienia na „Wiedence”
Od grudnia ponad dwa razy więcej pociągów regionalnych Łódź – Częstochowa
Gawkowski: Koniec luki inwestycyjnej? „Pieniądze z KPO jeszcze w tym roku”
Roman Czubiński 15 listopada 2023
Jeszcze w tym roku polscy inwestorzy będą mogli otrzymać pierwsze środki unijnego Funduszu Odbudowy – ujawnił podczas Kongresu Kolejowego poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Pozwoli to wyjść z dwuletniego dołka inwestycyjnego, uniezależnić się od prefinansowania z pieniędzy krajowych i pozwoli rozpocząć duże inwestycje w infrastrukturę i zakupy taboru. Ważną deklaracją jest też możliwość wydłużenia okresu kontraktowania inwestycji oraz ich rozliczania.
SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO
Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: tempo inwestycji z KPO jest zawrotne
Łódź Retkinia: Czy wyburzenia można było uniknąć?
Roman Czubiński 13 listopada 2023
Zbliżająca się budowa łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości spowoduje czasową rozbiórkę chętnie wykorzystywanego przez łodzian przystanku kolejowego Łódź Retkinia. Łódzcy politycy Koalicji Obywatelskiej oraz Lewicy zarzucają CPK oraz PKP PLK marnotrawstwo, wynikające z braku koordynacji działań. Z rozmowy z ekspertem wynika tymczasem, że sprawa wcale nie jest jednoznaczna.
CPK: Zmiany na łódzkiej Retkini zaprojektuje Multiconsult
CPK: Przetarg na projekt zmian w rejonie łódzkiej Retkini
Los przystanku Łódź Retkinia wciąż niepewny
Warszawa może poratować Charków starymi wagonami metra. Szczegóły
Witold Urbanowicz 08 października 2023
Metro Warszawskie w związku z dostawami Varsovii wycofuje z ruchu stare składy rosyjskie. Dziesięć z nich trafi do Kijowa, co oznacza, że jeszcze kilka pozostaje „do zagospodarowania”. Niewykluczone, że trafią do Charkowa – tamtejsza dyrekcja Metra zwróciła się o pomoc w związku ze zniszczeniem części taboru po rosyjskich nalotach.
PLK zbuduje stację Biała Rawska na CMK. Zatrzyma się tam PKP Intercity
PKP Intercity: Pierwsze wagony Z1B po naprawie głównej już w ruchu
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza ruszyła, wydrąży 100 metrów tunelu
Roman Czubiński 17 sierpnia 2023
Tarcza TBM „Katarzyna” wznowiła drążenie dwutorowego odcinka łódzkiego tunelu średnicowego. Trwa jej wyprowadzanie z budowanego przystanku Łódź Polesie przy Manufakturze. Po przebyciu ok. 100 m maszyna zostanie znów zatrzymana do czasu zakończenia uzgodnień z władzami Łodzi.
Łódzki tunel średnicowy. Dwa lata mediacji PKP PLK i PBDiM – końca nie widać
Łódzki tunel średnicowy. Apel do premiera Tuska: Tunel nie może powstać na ludzkiej krzywdzie
Łódzki tunel średnicowy. Będzie nowy termin ukończenia i zmiana metody drążenia?
Opóźnienia w realizacji inwestycji podkopują konkurencyjność transportu kolejowego
Mikołaj Kobryński 03 lipca 2023
Choć realizowany Krajowy Program Kolejowy (KPK) o wartości 77 mld zł jest największym programem inwestycyjnym w historii branży, jego implementacja w praktyce wzbudza duże kontrowersje. Bardzo duże opóźnienia w realizacji poszczególnych projektów, spory z wykonawcami, czy przesunięcie części zadań na kolejną perspektywę finansową Unii Europejskiej powodują, że nie widać końca utrudnień dla przewoźników, pasażerów i nadawców ładunków. Wpływa to niewątpliwie negatywnie na konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce.
Posłowie żądają dymisji. „Minister jest gdzieś w Nakle”
Ogromne opóźnienia na kolei z powodu huraganowych wiatrów
Jest lekka poprawa punktualności przewozów towarowych
Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?
Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023
Po akcesji Polski do Unii Europejskiej doszło do przełomowego przyspieszenia inwestycji infrastrukturalnych - w pierwszej kolejności w transporcie drogowym, a w późniejszym czasie również w odniesieniu do transportu kolejowego. Krajowy Program Kolejowy o wartości 77 mld zł jest największym programem inwestycyjnym w historii branży. Czy jego realizacja przynosi oczekiwane efekty i przebiega w sposób korzystny w relacji koszt-jakość?
PLK zbuduje stację Biała Rawska na CMK. Zatrzyma się tam PKP Intercity
PKP Intercity: Pierwsze wagony Z1B po naprawie głównej już w ruchu
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
Jest przetarg na budowę trzeciego toru na stacji kolejowej Rozprza na “wiedence”
Mikołaj Kobryński 27 czerwca 2023
Na linii kolejowej nr 1, łączącej Warszawę i Katowice przez Skierniewice, Piotrków Trybunalski i Częstochowę, popularnie zwanej “wiedenką”, PKP Polskie Linie Kolejowe w celu poprawy przepustowości zrealizują inwestycję na stacji kolejowej Rozprza, obejmującą budowę trzeciego toru. Zadanie ma zostać zrealizowane w formule “projektuj i buduj”.
170 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej
ZUE nie boi się niedoszacowania kontraktu na Wiedence
ZUE przejmuje część kontraktu Feroco na Wiedence
Zapisz
się do newslettera:





