SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
PKP PLK 13 czerwca 2025
PKP Polskie Linie Kolejowe, jako największy beneficjent środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), realizują kompleksowy program modernizacji infrastruktury kolejowej. Dzięki temu wsparciu spółka prowadzi 41 przedsięwzięć o wartości ponad 11 mld zł, które przekładają się na ponad 160 konkretnych zadań w całej Polsce. Zawarto już ponad 120 umów o łącznej wartości przekraczającej 8 mld zł, a 40 zadań zostało ukończonych.
Pełczyńska-Nałęcz: latem Polska może otrzymać 12 mld zł wypłaty z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: podpisaliśmy umowy z KPO na 100 miliardów
Koleje Mazowieckie: 25 pociągów z innych środków niż KPO
Szyszko: przed nami co najmniej dwie rewizje KPO
GR 05 czerwca 2025
Aby zdążyć z inwestycjami zapisanymi w Krajowym Planie Odbudowy i nie stracić unijnych środków, Polska planuje jeszcze co najmniej dwie rewizje KPO. Rząd zabiega również o korzystniejsze interpretacje przepisów w rozmowach z Komisją Europejską – informuje Interia.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
Pełczyńska-Nałęcz: latem Polska może otrzymać 12 mld zł wypłaty z KPO
GR 02 czerwca 2025
Latem Polska powinna otrzymać ok. 8-12 mld zł z dwóch wniosków z Krajowego Planu Odbudowy - poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Pełczyńska-Nałęcz: podpisaliśmy umowy z KPO na 100 miliardów
Koleje Mazowieckie: 25 pociągów z innych środków niż KPO
Niemal 300 metrów podziemnej podróży Kingi, Jadwiga w blokach startowych
PKP PLK 29 maja 2025
Już prawie dwa miesiące tarcza TBM „Kinga” drąży podziemny tunel pod Pisarzową. Maszyna codziennie trawi kolejne metry górotworu. Za kilka tygodni dołączy do niej większa siostra „Jadwiga”, która jest montowana na placu budowy. W przyszłym roku nowe tunele, kolejowy i ewakuacyjny, połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce, co pozwoli skrócić podróże koleją w kierunku Nowego Sącza. Prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany to część największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski, którą dofinansowała Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Druga z tarcz drąży tunel pod Lazurową
Metro na Karolin. Tarcze TBM Anna i Krystyna już na budowie
Metro na Bródno: Koniec drążenia. Druga tarcza na Trockiej
Litwa: Kolejne przetargi na budowę Rail Baltiki między Kownem a Poniewieżem
Przemysław Farsewicz 27 maja 2025
LTG Infra, litewski zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na budowę nasypu i obiektów inżynieryjnych dla odcinka Berčiūnai – Joniškėlis (Johaniszkiele). Celem jest objęcie budową bądź zakontraktowanie w tym roku 114 km litewskiego odcinka trasy między Kownem a Poniewieżem.
Estonia zakontraktowała już całą trasę Rail Baltiki
Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii
Budimex: Prace na Rail Baltica nabierają tempa
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
PKP PLK 24 maja 2025
Wydrążone tunele jednotorowe podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec są gotowe do prac wykończeniowych i instalacyjnych. Największy z trzech przystanków na tej trasie, Łódź Koziny, gdzie ruch pociągów będzie prowadzony na dwóch poziomach, zyskuje perony. Inwestycja za ponad 2 mld zł, realizowana ze środków FEnIKS, zrewolucjonizuje połączenia aglomeracyjne i dalekobieżne w regionie i kraju.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódzki tunel średnicowy. TBM Katarzyna nadal przed planowaną konserwacją
PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu
Redakcja/inf. pras. 20 maja 2025
To może być rok pozytywnych, kolejowych wiadomości dla Torunia. PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z władzami miasta oczekują na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie unijne dla modernizacji stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto, odcinka linii między stacjami i mostu kolejowego przez Wisłę oraz infrastruktury drogowej. Przełomowa decyzja może zapaść już na początku lipca.
Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej
PKP PLK kontynuują prace po powodzi na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku
PKP PLK: Walczymy z opóźnieniami powodowanymi przez niedbałych rolników
Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni
Jakub Rösler 20 maja 2025
Wciąż nie wiemy, czy i jak będzie rozwijała się sieć tramwajowa w Olsztynie. Nowe władze miasta wskazują, że obok tramwajów samorząd ma też szereg innych potrzeb, jak edukacja czy kultura, na których skupi się teraz uwaga włodarzy. Tramwaj na Wilczyńskiego, do Kortowa czy na Zatorze są więc bardzo niepewne.
Olsztyn wybrał tramwaje od firmy Saatz
Jakie tramwaje zaproponowano Olsztynowi?
Olsztyn. Modertans wycofał odwołanie w przetargu na tramwaje
Bytom: Tramwaj wróci pod dworzec kolejowy
Jakub Rösler 15 maja 2025
Wiceprezydent Bytomia Michał Bieda zapowiada, że po wielu latach tramwaje znów dojadą do dworca kolejowego. Inwestycja będzie częścią budowy centralnego węzła przesiadkowego, a tramwaje miałyby tam docierać już w 2028 roku.
Bytom zamawia PFU dla trzech węzłów. W tle tramwaj do dworca
Jaworzno Szczakowa – Kraków: Od 2027 r. tylko bezkolizyjne skrzyżowania z drogami
Roman Czubiński 13 maja 2025
Trwa wykańczanie nowych wiaduktów drogowych w Pisarach i Młoszowej na linii 133, choć obiekty są już przejezdne dla kierowców. Inwestycje były możliwe dzięki wsparciu z Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Bezkolizyjne skrzyżowania mają zastąpić wszystkie przejazdy w poziomie szyn między Jaworznem Szczakową a Krakowem do końca 2026 r.
PLK: Z Wrocławia w Karkonosze po odnowionych mostach i wiaduktach
Wiosną ruszy montaż nowego wiaduktu w Bydgoszczy
Poznań: Ma powstać wiadukt nad torami na Starołęce
Kraków rozbija KPO. Ma łącznie ponad 350 mln złotych na Lajkoniki
Jakub Rösler 13 maja 2025
MPK Kraków otrzymało kolejne, tym razem warte ponad 223 mln złotych z KPO na zrefinansowanie zakupu tramwajów Lajkonik. Przewoźnik otrzymał więc łącznie ponad 350 mln złotych wsparcia z KPO. W puli naboru wciąż pozostało ponad 50 mln zł, na które czekają Szczecin i Toruń.
Umowy ramowe na 90 tramwajów Pesy dla Krakowa podpisane
MPK Kraków rozstrzyga przetargi na nowe tramwaje. Pesa świętuje
MPK Kraków ma dwie oferty na nowe tramwaje. Zaskoczenia?
Ogrom prac w katowickim węźle kolejowym. Plac budowy wielki jak 214 boisk piłkarskich
PKP PLK 11 maja 2025
Przebudowa wiaduktów, torów i stacji kolejowych w Katowicach to tylko część największej kolejowej inwestycji w historii województwa śląskiego. Zadanie jest prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów. Jego efektem będzie lepsza komunikacja, zwiększenie liczby składów i nowe przystanki. Prace na linii Będzin – Katowice Piotrowice są dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Śląskie: Modernizacja trasy Będzin – Katowice – Zebrzydowice bez opóźnień
Alstom zmodernizuje sterowanie ruchem kolejowym w aglomeracji katowickiej
Modernizacja E65 – historia niedokończona – cz. II
W sobotę Dni Funduszy Europejskich. PKP Intercity pokażą nowoczesny tabor
PKP Intercity 08 maja 2025
Krajowy przewoźnik weźmie udział w tegorocznych Dniach Funduszy Europejskich. Cykl wydarzeń otwartych odbywających się w całej Polsce ma pokazać, jak zmienia się kraj dzięki unijnym dotacjom. W ramach imprezy PKP Intercity zaprezentuje między innymi pojazdy kupione i zmodernizowane ze środków UE.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny
Kasper Fiszer 07 maja 2025
Nie jest wciąż pewne, że pociągi będą mogły wrócić na remontowaną trasę z Giżycka do Korsz jeszcze w tym roku. Zarządca infrastruktury poinformował przewoźników o planie udostępnienia im fragmentu linii 38 w marcu przyszłego roku. Jednocześnie zapewnia, że dąży do skrócenia czasu realizacji opóźnionych robót.
Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej
PKP PLK kontynuują prace po powodzi na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku
PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu
PKP PLK remontują przeprawy na linii 274
PKP PLK 28 kwietnia 2025
Dwa XIX-wieczne mosty nad Bobrem już są remontowane, niebawem rozpoczną się prace na wiaduktach w Wałbrzychu. Jednocześnie trwa wymiana sieci trakcyjnej na nową. Warte 125 mln zł zadanie jest finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy – informują PKP PLK.
Pociągi przyspieszą na linii 274 między Wałbrzychem a Jelenią Górą
Tunel na trasie Wrocław - Jelenia Góra poszerzony
Ostatnie prace w tunelu na trasie Wrocław – Jelenia Góra [zdjęcia]
PKP PLK: Pierwszy krok do czterech torów na linii Warszawa Wawer – Otwock
inf. pras. PKP PLK 14 kwietnia 2025
Zarządca infrastruktury rozpoczął przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Między Warszawą Wawer a Otwockiem, w Falenicy i Radości trwają przygotowania terenu pod budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i przenoszenie kanalizacji. Wykonanie części prac przed główną modernizacją skróci czas inwestycji. Docelowo między Warszawą Wawer a Otwockiem pociągi będą jeździły po czterech torach. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie z programu FEnIKS – informują PKP PLK.
Warszawa: Umowa na remont torów do Wawra. „Problematyczne kontrakty nie dyskwalifikują Trakcji”
Otwock: Powstaje trzeci peron i bezkolizyjne skrzyżowania
Część pociągów z Lublina do Warszawy pozostanie na trasie przez Lubartów i Łuków
Koleje Mazowieckie zapraszają na Dni Funduszy Europejskich
Koleje Mazowieckie 12 kwietnia 2025
W dniach 9-11 maja odbędą się Dni Funduszy Europejskich. Koleje Mazowieckie kolejny raz włączają się do tej akcji. Wśród oferowanych atrakcji można znaleźć zwiedzanie zaplecza technicznego spółki na warszawskim Grochowie oraz bezpłatne szkolenie na symulatorze jazdy pojazdu kolejowego FLIRT.
Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów
Koleje Mazowieckie: Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?
Koleje Mazowieckie z umową na halę w Sochaczewie
Bydgoszcz Fordon: Początek odbudowy stacji [ZDJĘCIA]
Roman Czubiński 06 kwietnia 2025
Rozpoczęły się prace przy odbudowie stacji Bydgoszcz Fordon. Celem przedsięwzięcia jest poprawa przepustowości na odcinku linii 209 między stacją Bydgoszcz Wschód a Unisławiem Pomorskim, a w perspektywie – być może – wydłużenie części pociągów regionalnych od strony zachodniej. Inwestycja ma zakończyć się w drugim kwartale roku 2026.
Na linii 209 z Bydgoszczy do Chełmży rewolucji nie będzie
PLK: Zlikwidujemy ograniczenia na linii Bydgoszcz – Chełmża. Czy wrócą na nią pociągi?
Z Chełmży do Bydgoszczy tylko autobusem
Jakie lokomotywy spalinowe dla wojska?
Roman Czubiński 03 kwietnia 2025
W Polsce brakuje nowoczesnych i niezawodnych lokomotyw spalinowych o dużej sile pociągowej, które w sytuacji kryzysowej mogłyby obsługiwać transporty wojska. Rząd pracuje nad przekazaniem PKP Cargo pieniędzy na zakup takich pojazdów, jednak proponowana kwota jest – według praktyków branżowych – zbyt niska. Przedstawiciel jednego z pooli taborowych zaproponował tymczasem wojsku... wynajęcie takich pojazdów.
WP, Onet: Wojsko „zgubiło” miny na kolei. Dymisja generała [AKTUALIZACJA]
PKP PLK: Rampy dla Abramsów powstaną przy 13 stacjach
PGZ: Nowe rozwiązanie dla transportu czołgów koleją
Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów
Roman Czubiński 31 marca 2025
Mazowiecki przewoźnik podpisał trzecią z czterech umów wykonawczych do umowy ramowej ze Stadlerem. Tym razem jej przedmiotem jest 14 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER160. Zakup był możliwy dzięki środkom Unii Europejskiej z programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.
Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów
Koleje Mazowieckie: Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?
Koleje Mazowieckie z umową na halę w Sochaczewie
CUPT: Intermodal rośnie i będzie rósł. Potrzeba więcej środków na tabor
Roman Czubiński 31 marca 2025
Zapotrzebowanie na fundusze unijne, przeznaczone na dotacje do zakupów taboru intermodalnego, przekracza pulę dostępnych środków nawet dziesięciokrotnie. Ministerstwa infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej powinny dokonać zmian, które umożliwią sięgnięcie po wsparcie większej liczbie przewoźników i pooli taborowych – stwierdziła podczas debaty na Kongresie Kolei Dużych Prędkości zastępca dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Sylwia Cieślak-Wilk.
Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO
Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF
CUPT: Można już składać pierwsze wnioski
180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?
Mikołaj Kobryński 24 marca 2025
Premier Donald Tusk zapowiedział niedawno przeznaczenie w najbliższych latach aż 180 mld zł na inwestycje kolejowe. Z odpowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka na interpelację, którą złożyła posłanka Paulina Matysiak, wynika, że dużą część tej kwoty obejmują nakłady inwestycyjne na komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK
Pakt Kolejowy dla Łódzkiego podpisany. W planach prace w kierunku Kutna i Bełchatowa
Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo
Koleje Mazowieckie: Planujemy kupić 101 nowych pojazdów szynowych
Roman Czubiński 20 marca 2025
Mazowiecki przewoźnik regionalny nie traci żadnej okazji do zakupu nowoczesnych pojazdów szynowych – zapewnia w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Kolei Mazowieckich Robert Stępień. Elektryczne zespoły trakcyjne są kupowane z dofinansowaniem unijnym, zarówno ze środków ujętych w KPO, jak i z programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza na lata 2021-2027”. Zapotrzebowanie na pojazdy do obsługi linii niezelektryfikowanych jest tak duże, że na razie nie można określić terminu wycofania nawet najstarszych wagonów motorowych serii VT627.
Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów
Koleje Mazowieckie: Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?
Koleje Mazowieckie z umową na halę w Sochaczewie
30 mld zł z KPO na obronność zamiast na zielone inwestycje
ep. 07 marca 2025
W ramach KPO powstanie fundusz Bezpieczeństwa i Obronności – potwierdziła minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jego wartość to 30 mld zł. To pieniądze pierwotnie kierowane na zieloną transformację miast.
Komisja Europejska mówi „tak” miliardom dla Polski
CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal
Pół miliarda euro z CEF na infrastrukturę. Ile z tego na kolej?
Olsztyn: Węzeł i linia zmodernizowane za środki UE. Ostatni element układanki to nowy dworzec [zdjęcia]
Roman Czubiński 02 marca 2025
Oddanie do użytku nowego dworca Olsztyn Główny dopełniło całości, którą tworzą zmodernizowana wcześniej stacja oraz linia kolejowa do Działdowa – podkreślają PKP SA. Wszystkie inwestycje zostały dofinansowane z funduszy unijnych Programu Polska Wschodnia 2014-2020. Teraz trzeba jeszcze, by możliwości nowej infrastruktury wykorzystał w pełni organizator przewozów.
Belgrad otworzył wreszcie centralny dworzec kolejowy
W Zielonce powstaną nowy dworzec i parking
Szybciej i wygodniej między Łowiczem a Skierniewicami
PKP PLK 27 lutego 2025
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację odcinka Bełchów – Skierniewice. To ostatni etap przebudowy linii Skierniewice – Łowicz, którego efektem będzie większy komfort podróży. W Bełchowie powstanie kładka nad torami. Na dwóch przystankach zostaną wyremontowane perony. Skróci się czas przejazdu pociągów. Poprawi się też obsługa ruchu towarowego. Wartość umowy to ponad 82 mln zł. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków KPO.
Od marca Pendolino Warszawa – Wrocław w 3,5 godziny
Podróż pociągiem między Kościerzyną a Chojnicami będzie nieco krótsza
PKP PLK: Damy radę z remontem linii Wrocław - Międzylesie
Koleje Śląskie: Pierwsze nowe Impulsy już wożą pasażerów
Roman Czubiński 24 lutego 2025
O 10:31 w pierwszy kurs (z Katowic do Bohumina) wyruszył nowo odebrany Impuls 2 Kolei Śląskich. Łącznie do przewoźnika trafiły dziś 3 pojazdy tego typu, w toku zaś jest produkcja 26 kolejnych, które będą dostarczone na mocy osobnego kontraktu zawartego przez Newag ze śląskim Urzędem Marszałkowskim. Spółka zamówiła dziś 2 dodatkowe jednostki, korzystając z prawa opcji.
Koleje Śląskie z ZKA. Utrudnienia między Chorzowem a Bytomiem
Koleje Śląskie z dodatkowymi pociągami na weekend majowy
Wielkanoc z Kolejami Śląskimi: podróżuj do woli z rodziną lub znajomymi za 50 zł dziennie, a z Kaeśką jeszcze taniej
TEN-T: Więcej zagrożeń to większe potrzeby inwestycyjne
Roman Czubiński 14 lutego 2025
Komisja Europejska powinna przeznaczyć więcej pieniędzy na dofinansowanie inwestycji w sieć bazową TEN-T – zgodzili się uczestnicy debaty podczas konferencji poświęconej rozwojowi sieci. Ministrowie infrastruktury państw członkowskich uznali, że trzeba w większym niż dotychczas stopniu brać pod uwagę potrzeby związane z mobilnością wojskową.
Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz
Ministrowie transportu Europy: rola unijnych korytarzy coraz większa
MI: Korytarz Berlin – Szczecin będzie mógł pozyskać środki z CEF
Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.
Roman Czubiński 13 lutego 2025
Cała linia kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, która ma być gotowa wraz z Centralnym Portem Komunikacyjnym, ma zagwarantowane finansowanie z budżetu państwa oraz obligacji – przypomina spółka CPK. Trwają zabiegi o pozyskanie kolejnych miliardów złotych z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) – ich pozyskanie pozwoliłoby uwolnić środki ze źródeł krajowych na inne cele.
2,95 mld zł z EBI dla PKP Intercity? Malinowski: Jesteśmy blisko
Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze
Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych
Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?
Roman Czubiński 10 lutego 2025
Nowe EZT, które Polregio planuje kupić w województwie świętokrzyskim, mają być pojazdami o wysokim standardzie – zarówno jeśli chodzi o parametry techniczne, jak i pod względem wyposażenia. Jeśli zakup dojdzie do skutku, będzie można spotkać je na wszystkich obsługiwanych dziś przez przewoźnika trasach zelektryfikowanych w województwie. Pojazdów ma być zaledwie 4, jednak spółka nie widzi problemu w zakupie kolejnej krótkiej serii.
Autobusem i pociągiem po Kielcach na wspólnym bilecie
Polregio: Od niedzieli więcej pociągów. Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?
Zniknie większość bezpośrednich pociągów Regio Poznań – Wrocław
PKP PLK: Nowoczesna informacja pasażerska na 51 stacjach w aglomeracji warszawskiej
PKP PLK 07 lutego 2025
Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na wyposażenie 51 stacji oraz przystanków w aglomeracji warszawskiej w urządzenia Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP). W jego skład wejdą wyświetlacze z rozkładem jazdy, system monitoringu i nagłośnienia. Inwestor będzie ubiegał się o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków unijnych ujętych w Krajowym Planie Odbudowy.
Integracja systemów informacji pasażerskiej – od potrzeby do wdrożenia
Poznań – Wronki: Gwarancyjna naprawa urządzeń informacji pasażerskiej
Koniec analogowych zegarów na kolei
Małopolskie: Przetarg na odcinek Tunel – Kraków
Roman Czubiński 05 lutego 2025
PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac poprawiających standard linii 8 na końcowym odcinku z Tunelu do Krakowa. Stosunkowo niewielki zakres ma z jednej strony umożliwić szybkie zakończenie robót, z drugiej – likwidację ograniczeń prędkości oraz lepsze warunki obsługi podróżnych. Inwestycja stoi jednak na razie pod znakiem zapytania: nie wiadomo, czy uda się pozyskać na nią fundusze unijne.
Nowoczesna kolej ze Skarżyska-Kamiennej w kierunku Kielc
Skarżysko – Kozłów: Blisko 2 mld zł kredytu z EBI na modernizację
Linia 8: Sędziszów – Kozłów nareszcie z umową
PKP PLK: Koniec prac na linii do Portu Północnego
inf. pras PKP PLK 22 stycznia 2025
Zakończyły się prace związane z instalacją nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na linii 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Zadanie o wartości blisko 17 mln zł netto zostało dofinansowane z funduszy unijnych. Pociągi towarowe do portu w Gdańsku dojeżdżają sprawniej i bezpieczniej – informują PKP PLK.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
Będą prace torowe na linii 250. PKP SKM Trójmiasto szuka wykonawcy
Roman Czubiński 07 stycznia 2025
Do 7 lutego można składać oferty w przetargu PKP SKM Trójmiasto dotyczącym modernizacji wybranych rozjazdów i torów na stacjach Gdańsk Wrzeszcz, Sopot i Gdynia Główna. Zamówienie w trybie „Projektuj i Buduj” będzie dofinansowane ze środków unijnych z Funduszu Odbudowy.
Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM
Aglomeracyjny Impuls dla PKP SKM Trójmiasto wyjechał z fabryki
Maciej Lignowski nie jest już prezesem SKM Trójmiasto
Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK
Roman Czubiński 03 stycznia 2025
Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii 38 między Białymstokiem a Ełkiem. Inwestycja otrzymała dofinansowana z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Prace mają zakończyć się w roku 2029.
Litwa: Kolejne przetargi na budowę Rail Baltiki między Kownem a Poniewieżem
Estonia zakontraktowała już całą trasę Rail Baltiki
Rail Baltica. Budimex podpisał kontrakt w Estonii
Massel: HRJ – pociągi mają jeździć często, niekoniecznie bezpośrednio
Roman Czubiński 02 stycznia 2025
Dotychczasowy kierunek prac nad horyzontalnym rozkładem jazdy dla całej polskiej sieci kolejowej jest dobry – uważa dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr hab. inż. Andrzej Massel. W jego ocenie pasażerowie zyskają na częstszych połączeniach w równych odstępach, a także na zwiększonej wydajności całego systemu. W niektórych przypadkach – na przykład w obsłudze kurortów – konieczne mogą jednak okazać się odstępstwa od równomiernego cyklu.
Pociągi do Ciechocinka od grudnia. Znamy ofertę przewozową
CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Weź udział w konsultacjach dotyczących Horyzontalnego Rozkładu Jazdy
Kolejowa linia Y czy połączenia subregionalne? Dylematy przy CPK
Damian Kelman 31 grudnia 2024
W przyszłym roku polski rząd planuje przeznaczyć około 120 miliardów złotych na inwestycje. Pieniądze te mają pochodzić z KPO oraz polityki spójności. Cały czas toczą się natomiast dyskusje o zasady funkcjonowania CPK. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz uważa, że współmiernie państwo powinno inwestować w połączenia między metropoliami, jak również pomiędzy lokalnymi ośrodkami a wielkimi miastami.
CPK: Ruszył przetarg na terminal. Podziemna stacja kolejowa w 2029
PPL inwestorem CPK dzięki finansowaniu dłużnemu
Lasek (CPK): W tym roku kolejne przetargi o wartości 30 mld złotych
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
Roman Czubiński 13 grudnia 2024
Do RDOŚ w Poznaniu trafił wniosek spółki CPK o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. To pierwszy taki wniosek CPK dotyczący linii kolejowej o prędkości 350 km/h. Wkrótce ma zostać złożony kolejny dokument dla odcinka Sieradz – Pleszew.
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
CPK. Z Poznania do Warszawy w godzinę i 38 minut
CMK kontra „YGREK”, czyli Godzilla kontra Hedora?
Wielkopolska: Przetarg na likwidację wąskiego gardła w Obornikach
Roman Czubiński 06 grudnia 2024
Do 10 stycznia można składać oferty w przetargu PKP PLK na rozbudowę newralgicznego fragmentu linii 354. Między stacją Oborniki Wielkopolskie a posterunkiem odgałęźnym Oborniki Wielkopolskie Most ma zostać wybudowany brakujący drugi tor wraz z mostem przez Wartę. Zadanie będzie częścią Krajowego Planu Odbudowy, finansowaną ze środków unijnych.
Poznań – Piła: Będzie o 10% więcej odcinka dwutorowego
Drugi tor linii Poznań – Piła po 2030 roku. Na razie most i mijanka
Linia do Piły. Będzie drugi tor do Obornik, choć potrzeby są większe
PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355
Roman Czubiński 06 listopada 2024
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły dwa przetargi na inwestycje wchodzące w skład Krajowego Planu Odbudowy. Oba realizowane będą w trybie „Projektuj i Buduj”, a na wykonanie zamówienia wykonawcy będą mieli niespełna dwa lata. Relatywnie mały zakres prac pozwala liczyć na zmieszczenie się w założonym terminie.
PKP Intercity otrzymało ponad 1 mld zł z KPO na tabor
KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14
POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?
Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h
Roman Czubiński, Jakub Rösler 21 września 2024
W przyszłym roku mają rozpocząć się prace na linii 273, które umożliwią przejazd najszybszych pociągów z Wrocławia do Szczecina w niespełna 4 godziny. Zamiast kosztującej miliardy złotych modernizacji Ministerstwo Infrastruktury stawia na mniejsze, ale zapewniające podobny efekt prace inwestycyjne. Plany resortu mają związek z włączeniem Magistrali Nadodrzańskiej do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T.
Po interwencji marszałka będzie dodatkowy pociąg Gryfino − Szczecin
Głogów Wróblin - przebudowa zakończona pod nową nazwą
Powstaje nowy most na Nadodrzance w Nietkowicach [zdjęcia]
Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?
Roman Czubiński 12 września 2024
System finansowania inwestycji kolejowych wymaga zmian, które przystosują go do zmniejszenia roli funduszy unijnych. Te środki, które będą do dyspozycji kolei, muszą być wydawane efektywniej, niż dotąd – przekonuje prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Właściwie wykorzystane pieniądze na inwestycje w infrastrukturę mogą przynieść bardzo dobre efekty w skali całej sieci, o czym świadczą – na przykład – wyniki przewozowe PKP Intercity.
Rusza drążenie najdłuższego tunelu kolejowego. Prace wykonają Jadwiga i Kinga
Wygodniejsze i szybsze podróże na Dolnym Śląsku
PLK przedstawiły kolejowy plan dla Bieszczad i Gorlic. W ramach KPK
Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych
Roman Czubiński 09 września 2024
Obecny model finansowania inwestycji w infrastrukturę kolejową nie jest docelowy – zapewnia członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki. Trwają prace nad jego zmianą w taki sposób, by z jednej strony uniezależnić zarządców od funduszy unijnych, a z drugiej – uprościć od strony finansowej prowadzenie modernizacji czy budowy nowych linii. Mochocki nie ujawnił jednak szczegółów na temat konkretnego kształtu przygotowywanych rozwiązań ani terminu ich wejścia w życie.
2,95 mld zł z EBI dla PKP Intercity? Malinowski: Jesteśmy blisko
Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze
Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.
Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS
Roman Czubiński 03 września 2024
Aby ułatwić wykorzystanie środków unijnych z Funduszu Odbudowy na dofinansowanie transportu intermodalnego, wydłużono termin składania wniosków. Nie zwiększono natomiast limitów, odnoszących się m. in. do niewystarczającej – zdaniem wielu – liczby wagonów. Chętni do pozyskania środków, dla których nie wystarczy ich w KPO, mogą skorzystać z programu FEnIKS – informuje rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
UTK: 2024 – dobry rok dla intermodalu
782 mln zł na transport intermodalny w ramach KPO
Intermodal w III kwartale 2024 roku. Był spadek, teraz znów wzrost
20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.
Roman Czubiński 02 września 2024
Likwidowanie wąskich gardeł utrudniających kolejowe przewozy intermodalne trwa, ale na usunięcie wszystkich utrudnień będzie potrzeba wielu lat. W bieżącym roku zniknie 10 miejsc spowalniających ruch pociągów, a w kolejnych dwóch latach – 10 następnych – zapowiada resort infrastruktury. Przypomina też o działaniach prowadzonych na rzecz rozbudowy istniejących i budowy nowych bocznic.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
Malepszak: CEF głównym unijnym źródłem finansowania CPK
Roman Czubiński 21 sierpnia 2024
CPK zamierza ubiegać się o unijne dofinansowanie dla budowy łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Jego drążenie może rozpocząć się najwcześniej w roku 2026 – zapowiada wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Jak dodaje, zakładane dofinansowanie z CEF dla linii "Y" między Warszawą a Łodzią to między 40 a 50%.
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
Projekt linii Sieradz – Kalisz – Poznań coraz bliżej. Koncepcja programowo-przestrzenna odebrana
CPK: Dwugłos w sprawie podniesienia prędkości na KDP
CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie
Roman Czubiński 25 czerwca 2024
Okres rozliczenia środków z unijnego Funduszu Odbudowy przeznaczonych na tabor kolejowy nie zostanie raczej wydłużony. Nic nie wskazuje też jednak, by miała pojawić się taka potrzeba – oceniła podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.
PKP Intercity otrzymało ponad 1 mld zł z KPO na tabor
KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14
POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?
PPM-T (w końcu) z umową na linię 26
Roman Czubiński 19 czerwca 2024
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe podpisało z PKP PLK umowę na zaprojektowanie i wykonanie prac między stacjami Łuków Łapiguz i Okrzeja. Zwycięzca postępowania był znany już od roku, jednak na podpisanie kontraktu nie pozwalał brak dostępu do środków z Funduszu Odbudowy.
Kolejne prace na linii nr 26 z KPO
PLK zapowiada prace przy torach i przejazdach linii Dęblin - Radom
Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza
Polregio: Trzeba odmłodzić nie tylko tabor, ale i kadrę
Roman Czubiński 28 maja 2024
Nowy tabor i pozyskanie młodych pracowników to najważniejsze wyzwania stojące przed Polregio. Spółka rozwija kontakty z potencjalnymi dostawcami pojazdów i przygotowuje się do przetargów w kolejnych województwach – informuje Polregio. Przewoźnik chwali się też rozpoczętą współpracą ze szkolnictwem.
Autobusem i pociągiem po Kielcach na wspólnym bilecie
Polregio: Od niedzieli więcej pociągów. Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?
Zniknie większość bezpośrednich pociągów Regio Poznań – Wrocław
Malepszak: Stworzymy kolej zorientowaną na klientów
Roman Czubiński 08 maja 2024
Przewoźnicy, zarządcy infrastruktury oraz dworców muszą zacząć działać bardziej efektywnie i grać zespołowo. Zarówno budowa nowych linii, jak i modernizacja istniejących mają służyć pasażerom i przewoźnikom towarowym, a nie przymusowi wydania dostępnych pieniędzy. W 2027 r. ma już działać nowy sposób finansowania Funduszu Kolejowego, zbliżony do obecnego drogowego – zapowiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.
Przewozy towarowe: Co może pomóc kolei?
Zmiany w PPL. Cieszą się w Modlinie i Łodzi
Budownictwo kolejowe: Albo nowe przetargi, albo zapaść
CUPT: Inwestycje z POIiŚ w PKP Intercity spóźnione nawet o 3 lata
Roman Czubiński 30 kwietnia 2024
Duża część inwestycji, na które PKP Intercity pozyskały środki unijne, nie została wykonana w terminie – informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dzięki zgodzie Komisji Europejskiej opóźnienie to nie wpłynie na wysokość kosztów kwalifikowalnych oraz udzielonej kwoty dofinansowania.
PKP Intercity rozszerza współpracę z lubelską "kolejówką"
PKP Intercity: Inspiracje na długi weekend czerwcowy
Oferty ZNTK Mińsk i Mag-Train w przetargu na modernizację wagonów ALux PKP Intercity
Priorytety MI na kolei: prędkość, przepustowość i połączenia międzynarodowe
Roman Czubiński 16 kwietnia 2024
Żaden wieloletni program inwestycyjny na kolei nie zostanie porzucony – zapewnia nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury. Resort obiecuje zmiany w podejściu do planowania i realizacji inwestycji, zwiększające ich efektywność. Niezagrożone są też inwestycje w linie dużych prędkości w kierunku granicy niemieckiej i czeskiej – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.
Giżycko: Powrót pociągów tylko na wakacje
Kudowa: Pociągi dalekobieżne tylko sezonowo także po remoncie linii
MI: Mamy prawo dofinansować pociąg Suwałki – Mockava
PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu
Roman Czubiński 08 kwietnia 2024
Białystok – Osowiec, Skierniewice – Pilawa i Szczecin – granica państwa – to odcinki, których modernizacji dotyczą wnioski PKP PLK do kolejnej edycji konkursu na dofinansowanie z instrumentu CEF2. Zarządca infrastruktury ubiega się też o wsparcie prac projektowych dla linii Tczew – Gdynia i Katowice Piotrowice – Tychy.
Jest dofinansowanie CEF dla Rail Baltiki i linii pod Górą Kalwarią
Projekt towarowej obwodnicy Poznania w korekcie. Co dalej?
790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T
Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?
Roman Czubiński 25 marca 2024
Leasing pasażerskich pojazdów kolejowych może stać się w najbliższych latach popularnym rozwiązaniem. Może ono pomóc tym przewoźnikom lub organizatorom, którym nie uda się otrzymać dofinansowania z funduszy UE w planowanej wysokości. Potrzeba jednak odblokowania możliwości sprzedaży używanego taboru innym podmiotom, a także zmian przepisów lub ich interpretacji – wynika z wypowiedzi przedstawicieli instytucji leasingujących podczas Europejskiego Forum Taborowego.
Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko
Nowy tabor: Fundusze UE są niezbędne, ale nie wystarczą
Pekao Leasing: Możemy pomóc w szybszej wymianie taboru
Krajowy Program Kolejowy niewykonany. PLK wydały o 12,5 mld zł mniej, niż planowano
Roman Czubiński 20 marca 2024
Na początku unijnej perspektywy budżetowej 2021-2027 realizacja inwestycji zaplanowanych w poprzednim okresie programowania pozostawia wiele do życzenia. Żadne ze źródeł finansowania, ze środkami krajowymi włącznie, nie zostało wykorzystane w pełni. Na kolejną perspektywę odłożono ukończenie tak skomplikowanych przedsięwzięć, jak modernizacja warszawskiej linii średnicowej czy budowa łódzkiego tunelu średnicowego – wynika z informacji przedstawionej na posiedzeniu senackiej Komisji Infrastruktury.
Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK
MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji
Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy
CUPT zwiększy dofinansowanie do nowego taboru
Roman Czubiński 13 marca 2024
Dofinansowanie inwestycji w tabor pasażerski z Funduszu Odbudowy zostanie zwiększone o 875 mln zł. Dzięki temu większość aplikujących o te środki otrzyma wsparcie w wysokości nie 26%, ale ponad 40% – zapowiedziała podczas Europejskiego Forum Taborowego dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.
CUPT aktualizuje wyniki konkursu taborowego. Mazowsze traci
CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne
CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor
CUPT rozstrzyga konkurs na dofinansowanie taboru z KPO
Roman Czubiński 11 marca 2024
Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie zakupów nowoczesnego taboru kolejowego. Większość z ubiegających się o unijne wsparcie otrzymała je, choć w kwocie o ponad połowę niższej, niż wnioskowana. Środki będą pochodziły z unijnego Funduszu Odbudowy.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Pełczyńska-Nałęcz: latem Polska może otrzymać 12 mld zł wypłaty z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: podpisaliśmy umowy z KPO na 100 miliardów
Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje
Roman Czubiński 28 lutego 2024
Po przeniesieniu na drugą stronę linii kolejowej 15 tarcza TBM „Faustyna” zaczęła drążyć kolejną nitkę tunelu jednotorowego. Większa z dwóch maszyn zostanie ponownie uruchomiona w drugim kwartale. Kształtu nabierają też trzy podziemne przystanki – informują PKP PLK.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Śląskie: Track Tec Construction zmodernizuje łącznicę w Rybniku
Roman Czubiński 23 stycznia 2024
PKP PLK podpisały z Track Tec Construction umowę na przebudowę linii 688 Rybnik Towarowy – Rybnik. Inwestycja będzie realizowana w trybie „Projektuj i Buduj”. Prace będą możliwe dzięki dofinansowaniu z unijnego Funduszu Odbudowy.
Prace PLK demolują rozkład jazdy w Warszawie
Dziesięciu chętnych na wykonanie projektu rewitalizacji linii Gorzów – Krzyż [oferty]
Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę
Rumunia: Trzeci przetarg na wodorowe zespoły trakcyjne. Tym razem się uda?
Roman Czubiński 12 stycznia 2024
Do 26 stycznia można składać oferty w przetargu na dostawę 12 wodorowych zespołów trakcyjnych dla kolei rumuńskich. Niepowodzenie poprzednich przetargów skłoniło zamawiającego do zmniejszenia wymagań. Nadal jednak utrzymaniem taboru przez 15 lub nawet 30 lat ma zajmować się producent – informuje rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF).
Wodorowa Coradia iLint wozi pasażerów w kanadyjskim Quebecu
Rumunia chce kupić wodorowe zespoły trakcyjne za miliard euro
DB Cargo Polska: Są powody do optymizmu
Roman Czubiński 28 grudnia 2023
Po przejściowym kryzysie w kolejowych przewozach intermodalnych czeka nas powrót do dobrych wyników. Warto więc zawczasu inwestować w tabor trakcyjny i wagonowy. Odblokowanie funduszy unijnych na inwestycje Krajowego Planu Odbudowy może przyspieszyć ten proces, trzeba jednak pilnować, by zostały one właściwie wykorzystane – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes DB Cargo Polska Marek Staszek.
DB Cargo Polska: Rozwijamy infrastrukturę produkcyjną i sieć połączeń
Trójmiejskie porty mają się świetnie. I raczej będzie jeszcze lepiej
DB Cargo Polska: Bezpieczeństwo wymaga zmian systemowych
CUPT: Duże dofinansowania z UE na informację pasażerską
Roman Czubiński 20 grudnia 2023
PKP PLK podpisały umowę w sprawie dofinansowania inwestycji w systemy dynamicznej informacji pasażerskiej na kilku liniach w czterech województwach. Wsparcie będzie pochodziło z unijnego Funduszu Odbudowy. Realizacja ma nastąpić do marca roku 2025 – informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Gorzów Wlkp. po raz kolejny szuka dostawcy systemu informacji pasażerskiej
Ostrów Wielkopolski: System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w eksploatacji testowej
Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa
Roman Czubiński 15 grudnia 2023
Zakończyło się drążenie drugiej jednotorowej nitki łódzkiego tunelu średnicowego dla kolei konwencjonalnej. Kolejna zacznie powstawać za około dwóch miesięcy – przedtem jednak musi zostać wykonana skomplikowana operacja przenoszenia tarczy TBM na drugą stronę czynnej linii kolejowej. Druga maszyna, budująca tunel dwutorowy, stoi w oczekiwaniu na wyniki ekspertyz – informuje PKP PLK.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Infra SILESIA: Skoncentrujmy się na rozwiązaniach
Roman Czubiński 27 listopada 2023
Zadaniem dla nowego rządu – oprócz maksymalnego ułatwienia realizacji zadań ujętych w Krajowym Planie Odbudowy – będzie systemowe rozwiązanie problemu „dołków” i „górek” inwestycyjnych. Można to osiągnąć poprzez nadanie Funduszowi Kolejowemu uprawnień, jakie ma od dawna Fundusz Drogowy – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Paweł Wac, prezes zarządu Infra SILESIA.
Infra SILESIA: Kolej potrzebuje systemowych zmian i zachęt do budowy bocznic
Paweł Wac, Infra Silesia: W branży jest (na razie) ostrożny optymizm
Infra SILESIA: Chcemy być aktywnym uczestnikiem zielonej transformacji
Metro na Karolin: W wakacje 2024 r. ma ruszyć drążenie tuneli
Witold Urbanowicz 21 listopada 2023
Wygląda na to, że udało się pokonać wszystkie znaczące przeciwności i nic już nie przeszkodzi sprawnej budowie ostatniego odcinka II linii metra. Wykonawca zapowiada, że w lipcu przyszłego roku ruszy drążenie tuneli.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
ŁKA: Chcemy 14, a nie 4 Regio160 z Pesy
Roman Czubiński 21 listopada 2023
11 grudnia będą działały już trzy autobusowe linie dowozowe ŁKA, a w nowym roku zostaną uruchomione cztery kolejne. W nowym rozkładzie jazdy przewoźnik po raz kolejny zwiększy pracę eksploatacyjną. Spółka chce też rozszerzyć kontrakt z Pesą na 4 EZT o kolejnych 10 sztuk – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski.
ŁKA: Korekta czerwcowa - zmiany głównie na liniach autobusowych
Łódzkie: Czy ŁKA pojedzie do CPK?
ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]
Gawkowski: Koniec luki inwestycyjnej? „Pieniądze z KPO jeszcze w tym roku”
Roman Czubiński 15 listopada 2023
Jeszcze w tym roku polscy inwestorzy będą mogli otrzymać pierwsze środki unijnego Funduszu Odbudowy – ujawnił podczas Kongresu Kolejowego poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Pozwoli to wyjść z dwuletniego dołka inwestycyjnego, uniezależnić się od prefinansowania z pieniędzy krajowych i pozwoli rozpocząć duże inwestycje w infrastrukturę i zakupy taboru. Ważną deklaracją jest też możliwość wydłużenia okresu kontraktowania inwestycji oraz ich rozliczania.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Pełczyńska-Nałęcz: latem Polska może otrzymać 12 mld zł wypłaty z KPO
Pełczyńska-Nałęcz: podpisaliśmy umowy z KPO na 100 miliardów
Łódź Retkinia: Czy wyburzenia można było uniknąć?
Roman Czubiński 13 listopada 2023
Zbliżająca się budowa łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości spowoduje czasową rozbiórkę chętnie wykorzystywanego przez łodzian przystanku kolejowego Łódź Retkinia. Łódzcy politycy Koalicji Obywatelskiej oraz Lewicy zarzucają CPK oraz PKP PLK marnotrawstwo, wynikające z braku koordynacji działań. Z rozmowy z ekspertem wynika tymczasem, że sprawa wcale nie jest jednoznaczna.
CPK: Przetarg na projekt zmian w rejonie łódzkiej Retkini
Los przystanku Łódź Retkinia wciąż niepewny
Łódź: Utrata dotacji unijnej na przystanek Retkinia?
Warszawa może poratować Charków starymi wagonami metra. Szczegóły
Witold Urbanowicz 08 października 2023
Metro Warszawskie w związku z dostawami Varsovii wycofuje z ruchu stare składy rosyjskie. Dziesięć z nich trafi do Kijowa, co oznacza, że jeszcze kilka pozostaje „do zagospodarowania”. Niewykluczone, że trafią do Charkowa – tamtejsza dyrekcja Metra zwróciła się o pomoc w związku ze zniszczeniem części taboru po rosyjskich nalotach.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza ruszyła, wydrąży 100 metrów tunelu
Roman Czubiński 17 sierpnia 2023
Tarcza TBM „Katarzyna” wznowiła drążenie dwutorowego odcinka łódzkiego tunelu średnicowego. Trwa jej wyprowadzanie z budowanego przystanku Łódź Polesie przy Manufakturze. Po przebyciu ok. 100 m maszyna zostanie znów zatrzymana do czasu zakończenia uzgodnień z władzami Łodzi.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Opóźnienia w realizacji inwestycji podkopują konkurencyjność transportu kolejowego
Mikołaj Kobryński 03 lipca 2023
Choć realizowany Krajowy Program Kolejowy (KPK) o wartości 77 mld zł jest największym programem inwestycyjnym w historii branży, jego implementacja w praktyce wzbudza duże kontrowersje. Bardzo duże opóźnienia w realizacji poszczególnych projektów, spory z wykonawcami, czy przesunięcie części zadań na kolejną perspektywę finansową Unii Europejskiej powodują, że nie widać końca utrudnień dla przewoźników, pasażerów i nadawców ładunków. Wpływa to niewątpliwie negatywnie na konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce.
Posłowie żądają dymisji. „Minister jest gdzieś w Nakle”
Ogromne opóźnienia na kolei z powodu huraganowych wiatrów
Jest lekka poprawa punktualności przewozów towarowych
Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?
Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023
Po akcesji Polski do Unii Europejskiej doszło do przełomowego przyspieszenia inwestycji infrastrukturalnych - w pierwszej kolejności w transporcie drogowym, a w późniejszym czasie również w odniesieniu do transportu kolejowego. Krajowy Program Kolejowy o wartości 77 mld zł jest największym programem inwestycyjnym w historii branży. Czy jego realizacja przynosi oczekiwane efekty i przebiega w sposób korzystny w relacji koszt-jakość?
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
Jest przetarg na budowę trzeciego toru na stacji kolejowej Rozprza na “wiedence”
Mikołaj Kobryński 27 czerwca 2023
Na linii kolejowej nr 1, łączącej Warszawę i Katowice przez Skierniewice, Piotrków Trybunalski i Częstochowę, popularnie zwanej “wiedenką”, PKP Polskie Linie Kolejowe w celu poprawy przepustowości zrealizują inwestycję na stacji kolejowej Rozprza, obejmującą budowę trzeciego toru. Zadanie ma zostać zrealizowane w formule “projektuj i buduj”.
170 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej
ZUE nie boi się niedoszacowania kontraktu na Wiedence
ZUE przejmuje część kontraktu Feroco na Wiedence
Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego
Mikołaj Kobryński 15 czerwca 2023
Transport kolejowy w Czechach może wkrótce zyskać znaczący impuls rozwojowy dzięki utworzeniu Funduszu Modernizacyjnego, który będzie zasilany wpływami z obrotu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla. Nowe inwestycje przewidywane są w takich obszarach, jak elektryfikacja linii kolejowych oraz zakup nowego taboru szynowego, w tym z napędami alternatywnymi.
Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK
Pakt Kolejowy dla Łódzkiego podpisany. W planach prace w kierunku Kutna i Bełchatowa
Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo
Jaka przyszłość polskiego rynku taborowego?
Roman Czubiński 30 maja 2023
W obecnej unijnej perspektywie budżetowej prawdopodobnie uda się kupić mniej taboru kolejowego, niż w poprzednich okresach programowania. Przyczyną będzie – między innymi – inflacja. Zmianą na korzyść będzie za to dostępność dodatkowych środków przeznaczonych na modernizację pojazdów, w tym – na wyposażanie ich w system ETCS – wynika z debaty podczas Europejskiego Forum Taborowego.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T
Roman Czubiński 26 maja 2023
W budżecie unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” wydzielono specjalną pulę na inwestycje podwójnego przeznaczenia cywilno-wojskowego. Na przedsięwzięcia, których jednym z efektów będzie poprawa mobilności wojska, można pozyskać łącznie 790 mln euro (ok. 3,55 mld zł) dofinansowania. Organy UE ogłosiły już nabór wniosków.
Jest dofinansowanie CEF dla Rail Baltiki i linii pod Górą Kalwarią
PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu
Projekt towarowej obwodnicy Poznania w korekcie. Co dalej?
Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz
Roman Czubiński 25 maja 2023
Nowy kolejowy korytarz transportowy połączyć Gdańsk z Konstancą i innymi portami czarnomorskimi. Trwają prace nad wpisaniem go do sieci bazowej TEN-T. Dzięki poprawie parametrów infrastruktury kolej ma odgrywać większą rolę w przewozach towarowych między Polską, Słowacją, Węgrami i Rumunią.
TEN-T: Więcej zagrożeń to większe potrzeby inwestycyjne
Ministrowie transportu Europy: rola unijnych korytarzy coraz większa
MI: Korytarz Berlin – Szczecin będzie mógł pozyskać środki z CEF
Ponad 50 mld zł w nowym programie utrzymaniowym PKP PLK
Mikołaj Kobryński 16 maja 2023
Aż 51 mld zł środków finansowych na utrzymanie infrastruktury kolejowej przewiduje nowy program wieloletni, który ma zostać uruchomiony w przyszłym roku. To ponad dwukrotnie więcej niż w kończącym się właśnie programie utrzymaniowym dla PKP PLK.
Rząd przyjął program utrzymania linii kolejowych za 50 miliardów zł
Konsultacje społeczne Programu Utrzymaniowego były ważne i nic nie zmieniły
ProKolej: Program utrzymaniowy nie tylko dla wybranych
Dni Otwarte Funduszy Europejskich z PLK SA
inf. pras PKP PLK 12 maja 2023
PKP Polskie Linie Kolejowe uczestniczą w X edycji Dni Otwartych Funduszy Europejskich. Działania są realizowane w Warszawie i Łodzi. Poszczególne wydarzenia skierowane są do najmłodszych lub dorosłych beneficjentów funduszy UE. Przygotowano m. in. przedstawienie teatralne, animacje i gry.
Poczuj się jak maszynista, zobacz jak działają symulatory UTK
Dni Otwarte Funduszy Europejskich z Kolejami Mazowieckimi
Torpol przedstawił wstępne wyniki finansowe za pierwszy kwartał
Mikołaj Kobryński 12 maja 2023
W pierwszym kwartale 2023 roku Torpol wypracował przychody netto ze sprzedaży w ramach grupy kapitałowej w wysokości 212,5 mln zł. To nieco więcej niż w analogicznym okresie w minionym roku. Znacząco spadł jednak zysk netto, który wyniósł 14,4 mln zł wobec 20,3 mln zł w tym samym kwartale w 2022 roku.
Ministerstwo Infrastruktury: Poniewierski zostaje w Torpolu
Jacek Poniewierski w zarządzie Torpol
Torpol przedstawia wyniki finansowe za pierwsze półrocze
CUPT: Można już składać pierwsze wnioski
Roman Czubiński 08 maja 2023
Mimo opóźnień w realizacji KPK, a także niepewności związanej ze wstrzymaniem środków z KPO, CUPT przygotowuje konkursy na nowy okres programowania. Polska nie straci też środków przeznaczonych na dofinansowanie inwestycji, których realizacja przeciągnie się poza grudzień bieżącego roku – powiedziała podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych Ewa Karasińska.
CUPT: Intermodal rośnie i będzie rósł. Potrzeba więcej środków na tabor
Intermodal: CUPT ogłosiło nabór wniosków w ramach KPO
Zakończono nabór wniosków na projekty transportowe w ramach CEF
Łódzkie: Nowa infrastruktura w czterech lokalizacjach
Roman Czubiński 18 kwietnia 2023
Rozpoczęła się budowa nowego przystanku kolejowego Pabianice Północ – informuje PKP PLK. Inwestycja jest warta ok. 14 mln zł. Prace – wraz z budową dodatkowej infrastruktury na stacjach Głowno i Stryków oraz przebudową dworca w Zduńskiej Woli – jest współfinansowane w 85% przez Unię Europejską.
Koleje Śląskie. Tysiące podróżnych na nowych przystankach w Zabrzu i Chorzowie
Sosnowiec Środula i Katowice Morawa - nowe przystanki na Śląsku
PLK budują nowy przystanek w Katowicach [zdjęcia]
Śląskie: PNiUIK z najlepszą ofertą na linię 672
Roman Czubiński 28 marca 2023
Krakowskie PNiUIK złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii 672. Oferta jest o ponad 8 mln zł tańsza od kosztorysu. Prace mają zostać wykonane w ciągu niecałych 2 lat od podpisania umowy.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
PKP PLK: Kępno – Oleśnica do modernizacji. Czy będą środki z KPO?
Roman Czubiński 03 stycznia 2023
Zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji odcinka linii 181 między Kępnem a Oleśnicą. 47-kilometrowy fragment ma zostać zelektryfikowany. Oferty można składać do 7 lutego.
Oleśnica – Kępno: Początek prac na Dolnym Śląsku. Kiedy finał?
Przepustowość węzła Wrocław utrudni start połączeń do Kępna
Do Sycowa nie dotrą pociągi dalekobieżne
PKP PLK na finiszu realizacji KPK. 7 inwestycji do fazowania
Roman Czubiński 19 grudnia 2022
Co najmniej siedem dofinansowanych przez UE inwestycji, które miały być zakończone w przyszłym roku, zostanie przesuniętych na nową unijną perspektywę budżetową. Przeznaczone na nie pieniądze zostaną wykorzystane na dopłatę do innych inwestycji. Poza tym blisko 40% inwestycji tworzących Krajowy Program Kolejowy jest już ukończonych, a prawie 60% – na różnych etapach realizacji – wynika z przedstawionej przez zarządcę infrastruktury informacji o stanie wykonania Krajowego Programu Kolejowego.
Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej
PKP PLK kontynuują prace po powodzi na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku
PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu
10 chętnych na modernizację linii 201 i 214
Roman Czubiński 30 listopada 2022
PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na modernizację trasy Kościerzyna – Kartuzy. Zadanie chce realizować aż 10 oferentów, z których 9 zmieściło się w kosztorysie. Po rozbudowie i elektryfikacji odcinek ten ma stać się alternatywnym wobec linii 131 dojazdem da pociągów towarowych z Bydgoszczy do Trójmiasta.
Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej
PKP PLK kontynuują prace po powodzi na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku
PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu
Budimex: Gdynia Port – czekamy na ostatnie pozwolenie
Roman Czubiński 21 października 2022
Trwa oczekiwanie na ostatnią decyzję, która pozwoli przesunąć linię wysokiego napięcia. Jeśli zostanie wydana szybko, modernizacja dostępu kolejowego do Portu Gdynia zakończy się, zgodnie z planem, w sierpniu przyszłego roku. Specyfiką tak dużych inwestycji jest jednak ich nieprzewidywalność – mówi dyrektor kontraktu z ramienia Budimeksu Piotr Czupryn.
Jak przebiega przebudowa największej stacji kolejowej w Polsce? [zdjęcia]
PKP PLK naruszyły przepisy bezpieczeństwa na stacji Gdynia Port
Linia 104: Budimex z najkorzystniejszą ofertą
Roman Czubiński 20 września 2022
PKP PLK wybrały naszą ofertę na modernizację linii 104 między Chabówką a Rabką jako najkorzystniejszą – informuje Budimex. Prace mają rozpocząć się następnego dnia po podpisaniu kontraktu. Na ich wykonanie firma ma 24 miesiące z uwzględnieniem okresów zimowych.
TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104
Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny
Podłęże-Piekiełko: Jest kolejny przetarg na modernizację linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz
PKP PLK: Kolejne prace na linii 117 i nowej łącznicy
Roman Czubiński 20 września 2022
Podróż pociągiem między Krakowem a Bielskiem-Białą stanie się bardziej atrakcyjna – zapowiada zarządca infrastruktury. Przyczynią się do tego zarówno inwestycje już zrealizowane, jak i te, które są dopiero w toku. Prace nad budową skracającej trasę łącznicy potrwają jeszcze ponad rok.
Dzięki nowej łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej pociągi przyspieszyły... na trzy tygodnie
Czy remont trasy Kraków – Bielsko-Biała będzie kontynuowany? Nie ma finansowania
Łącznica w Kalwarii Zebrzydowskiej prawie gotowa [zdjęcia] [dron]
Łódzki tunel: Jest ryzyko kolejnych opóźnień
Roman Czubiński 23 sierpnia 2022
Regularnie płacimy wykonawcy łódzkiego tunelu średnicowego, a gdy trzeba, opłacamy bezpośrednio także podwykonawców – zapewnia PKP PLK. Zarządca infrastruktury nie zamierza zrywać współpracy z PBDiM Mińsk Mazowiecki. Jednocześnie spółka przyznaje, że kłopoty z płynnością finansową, a także trudny teren, bardzo utrudniają punktualne ukończenie prac.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
Łódzkie: Przystanek Wolbórka gotowy po przebudowie
Roman Czubiński 07 lipca 2022
Na przystanku Wolbórka na linii nr 1 czynne są już obie krawędzie peronowe. Przebudowa peronu została zakończona – informuje PKP PLK. Inwestycja była częścią pakietu modernizacji 22 peronów, którego realizacja również zbliża się do końca.
Kolej Plus: Kontynuacja programu trwa. Jest taniej i szybciej
PKP PLK kontynuują prace po powodzi na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku
PKP PLK chcą zmodernizować linię kolejową w Toruniu
CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor
Roman Czubiński 27 maja 2022
Tysiące nowych pojazdów – zarówno do ruchu towarowego, jak i pasażerskiego – trafi w najbliższych latach na polskie tory dzięki dofinansowaniom unijnym. Przewoźnicy powinni już dziś przygotować się do ich optymalnego wykorzystania – mówiła podczas Europejskiego Forum Taborowego dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych Ewa Karasińska. Podkreśliła też konieczność szybkiego odblokowania przeznaczonych dla Polski funduszy unijnych, mających sfinansować Krajowy Plan Odbudowy.
CUPT aktualizuje wyniki konkursu taborowego. Mazowsze traci
CUPT zwiększy dofinansowanie do nowego taboru
CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne
Jankowiak: Wielkopolska nie będzie uruchamiać wojewódzkich autobusów
Jakub Rösler 22 kwietnia 2022
O najbliższych planach województwa wielkopolskiego na to, jak rozwijać transport publiczny w Wielkopolsce rozmawiamy z Wicemarszałkiem regionu odpowiedzialnym za kolej, Wojciechem Jankowiakiem. Wicemarszałek mówi nam o planach w sprawie rewitalizacji linii kolejowych w Wielkopolsce, a także o tym, czy województwo powoła do tego zadania własną spółkę.
"Podwyżki cen biletów kolejowych w Wielkopolsce wydają się nieuniknione"
Jankowiak: Sprawdzimy, na ile projektów z K+ nas stać
Jankowiak: Wielkopolska potrzebuje kilkudziesięciu nowych pociągów
Jankowiak: Wielkopolska potrzebuje kilkudziesięciu nowych pociągów
Jakub Rösler 19 kwietnia 2022
O najbliższych planach województwa wielkopolskiego na to, jak rozwijać transport publiczny w Wielkopolsce rozmawiamy z Wicemarszałkiem regionu odpowiedzialnym za kolej, Wojciechem Jankowiakiem. Wicemarszałek mówi nam o planach na zakup pociągów wodorowych z KPO, rewitalizacji linii kolejowych z programu Kolej+, a także priorytetach samorządu do realizacji w ramach nowego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
"Podwyżki cen biletów kolejowych w Wielkopolsce wydają się nieuniknione"
Jankowiak: Sprawdzimy, na ile projektów z K+ nas stać
Jankowiak: Wielkopolska nie będzie uruchamiać wojewódzkich autobusów
Push-pulle PKP Intercity mają wspomóc sezonowe pociągi do Czech
Jakub Rösler 18 marca 2022
Dzięki jednej z poselskich interpelacji, dowiedzieliśmy się nieco więcej na temat tras, na jakich PKP Intercity planuje wykorzystywać składy Push-pull, na których zakup prowadzi właśnie postępowanie. Składy piętrowe mają wspomóc pociągi przewoźnika na trasach wychodzących z Warszawy, a także na ciągu Przemyśl – Kraków – Wrocław. PKP zapowiada także, iż “piętrusy” mają być wykorzystywane w sezonowych pociągach do Czech.
Tak będą wyglądać push-pulle Pesy i Newagu? [wizualizacje]
Resort Infrastruktury odpowiada AllRail w sprawie nowych push-pulli dla PKP Intercity
Nowe piętrowe pociągi push-pull dedykowane głównie obsłudze Warszawy
Kujawsko-Pomorskie kupuje 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych
Jakub Rösler 28 lutego 2022
Województwo kujawsko-pomorskie ogłosiło właśnie przetarg na zakup pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy mają mieć cztery człony i rozpędzać się do prędkości 160 km/h. Na dostawy przewidziano maksymalnie 420 dni od dnia podpisania umowy.
Zagrzeb z umową na kolejnych 20 nowych tramwajów
Przyszłość rynku taboru: Więcej wynajmu i leasingu?
Lubelskie ma problem. Drugi przetarg na zakup ezetów unieważniony
Zduńska Wola: Zielone światło dla terminalu PKP Cargo w Karsznicach
Roman Czubiński 02 grudnia 2021
Samorząd województwa łódzkiego jest gotów dofinansować budowę Centralnego Terminalu Multimodalnego. Specjalnie dla potrzeb inwestycji ogłoszono nabór pozakonkursowy. Poprzednio wniosek o przyznanie środków unijnych został przez Urząd Marszałkowski odrzucony.
Zduńska Wola Karsznice: Terminal bez dofinansowania. Co zrobi PKP Cargo?
Pekao SA: Sektor finansowy wierzy w kolej
Roman Czubiński 26 listopada 2021
Rozwój kolei można finansować nie tylko ze środków publicznych. Oferta finansowa zarówno dla państwowych, jak i samorządowych podmiotów kolejowych jest bogatsza, niż była, i wciąż się poszerza – stwierdził podczas XI Kongresu Kolejowego wiceprezes Banku Pekao SA Jerzy Kwieciński. Jak dodał, rynki finansowe podchodzą do perspektyw rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych bardzo optymistycznie.
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy – Orzesze Jaśkowice
Podlaskie: Kolejna zapowiedź końca komunikacji zastępczej
Kongres Kolejowy: Nadchodzą chude lata dla infrastruktury?
Roman Czubiński 26 listopada 2021
Mimo wysiłku, włożonego w przygotowanie do nowej unijnej perspektywy budżetowej, prawdopodobnie kolejna luka inwestycyjna w najbliższych latach stanie się faktem – uznali uczestnicy debaty otarcia XI Kongresu Kolejowego. Wciąż brakuje finansowania dla planowanych inwestycji, nierówne pozostają też warunki konkurencji międzygałęziowej, w której transport drogowy wciąż korzysta z przywilejów. Dobrą wiadomością jest za to stopniowe odbijanie statystyk przewozowych po ubiegłorocznym załamaniu.
XI Kongres Kolejowy już niebawem!
O wyzwaniach dla branży kolejowej już w listopadzie w Warszawie!
Trako 2021: Oczekiwania przed nową perspektywą
Roman Czubiński 27 września 2021
U progu nowej unijnej perspektywy budżetowej zamierzenia inwestycyjne spółek kolejowych oraz CPK są ambitne. Mimo to w branży pojawiają się głosy o możliwości wystąpienia kolejnej luki inwestycyjnej, przedmiotem dyskusji jest również kwestia dostępności finansowania unijnego. Pojawiają się także nowe spostrzeżenia co do mechanizmu i skali waloryzacji kontraktów – to wnioski z debaty podczas targów Trako.
Bramownice PWP z nagrodą Nowkuńskiego
Zmodernizowane SU42 z FPS dla PKP Intercity na targach Trako [zdjęcia]
MPK Łódź: Techniczny 805Na na TRAKO 2021
Trako: Zielone światło dla kolei. Czy jej rozwój przyspieszy?
Roman Czubiński 21 września 2021
W całej Europie kolej stoi dziś przed niepowtarzalną szansą zwiększenia swojego udziału w systemie transportowym. Sprzyja temu dostępność finansowania, czynniki ekologiczne, społeczne oraz polityczne. Wykorzystanie tej możliwości zależy jednak od ścisłej współpracy w ramach UE, wdrażania nowych technologii oraz konsekwentnej modernizacji infrastruktury – uznali uczestnicy debaty otwierającej targi TRAKO 2021.
Bramownice PWP z nagrodą Nowkuńskiego
Trako 2021: Oczekiwania przed nową perspektywą
Zmodernizowane SU42 z FPS dla PKP Intercity na targach Trako [zdjęcia]
Łódzki tunel średnicowy: Budowa nabiera tempa
Roman Czubiński 13 sierpnia 2021
Prace na budowie łódzkiego tunelu średnicowego przebiegają bez zakłóceń – informuje PKP PLK. Niedawne podpisanie umowy na budowę przystanku Łódź Koziny umożliwiło poprawę dostępności kolei dla mieszkańców tej części miasta. Zarządca infrastruktury nadal deklaruje oddanie tunelu do użytku w przyszłym roku.
Łódzki tunel średnicowy. Trzy niebezpieczne obiekty na trasie. To już koniec?
Łódź: Podziemna kolej nabiera kształtu – Koziny w centrum wielkich zmian [Fotogaleria]
Łódzki tunel średnicowy. Zaglądamy do jednego z czterech łączników [zdjęcia]
CEF: Fundusze unijne na dokumentację E30 i E59
Roman Czubiński 19 lipca 2021
47 milionów euro z budżetu Unii Europejskiej na dokumentację dla inwestycji kolejowych na Śląsku, Podkarpaciu, na Pomorzu i w Łódzkiem – to wyniki konkursu na dofinansowanie inwestycji transportowych z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). PKP PLK wykorzysta zdobyte przez siebie środki na dalszą modernizację ciągów E30 i E59. Fundusze są przydzielane w drodze konkursu bezpośrednio przez Komisję Europejską.
Jest dofinansowanie CEF dla Rail Baltiki i linii pod Górą Kalwarią
PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu
Projekt towarowej obwodnicy Poznania w korekcie. Co dalej?