Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji
fot. scottydelmonte, flickr.com, CC BY 2.0 DEED
Jak przekonuje Ministerstwo Infrastruktury, przyjęty nowy Krajowy Program Kolejowy przynosi ważne zmiany nie tylko w zakresie listy podejmowanych inwestycji, ale i sposobu ich finansowania. Ustawowe umocowanie programu ma zapewnić środki niezbędne do rozwoju transportu szynowego. W niesprzyjających okolicznościach może to jednak stanowić istotną trudność dla ministra finansów.

– Realizacja starego Krajowego Programu Kolejowego jest już na etapie końcowym – mówił podczas Kongresu Kolejowego Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury rządu Mateusza Morawieckiego. Podkreślał, że na wielu modernizowanych ciągach ruch odbywa się już w pełnym wymiarze bądź będzie realizowany bez przeszkód w najbliższym czasie. W niektórych przypadkach, np. w Warszawie Zachodniej, wciąż odczuwalne są jednak znaczące ograniczenia w przepustowości.

KPK ma być gwarancją finansowania

Podkreślał on, że nowy KPK przyjęty w listopadzie przez ustępujący rząd stanowi podstawę do zaciągania zobowiązań na realizację zapisanych w nim inwestycji. – W programie znalazł się szczegółowy plan realizacji, który z mocy ustawy jest zapewnieniem finansowania – tłumaczył. Ma to pozwolić na sprawne rozpoczęcie nowych zadań, co z kolei powinno przyczynić się do zakończenia problemów branży budowlanej wynikających z niewielkiej liczby ogłaszanych w pierwszej połowie 2023 r. przetargów.

Przedstawiciel MI ocenił, że takie rozwiązanie stanowi osiągnięcie pionu kolejowego w MI. – Problem finansowania był obecny od wielu lat. W końcu udało się wypracować rozwiązanie o charakterze systemowym – stwierdził. Przyznał jednocześnie, że takie umocowanie KPK tworzy nowe trudności, ale te leżą raczej po stronie resortu finansów, a nie infrastruktury.

Koniec górek i dołków na rynku zamówień?

– Dla samego sektora kolejowego to rozwiązanie optymalne. Przyjmujemy program, szczegółowy plan realizacji i możemy startować – tłumaczył. Marita Szustak, prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, przyznała jednocześnie, że przetargów kolejowych jest w ostatnim czasie sporo, a podmioty branży składają w postępowaniach wiele ofert.

Przedstawiciel MI dodał, że aktualnie środki przeznaczane na inwestycje kolejowe to tylko częściowo pieniądze unijne. Część zadań jest bowiem finansowana z budżetu krajowego. Niektóre zadania, np. w zakresie zakupu taboru, leżą zaś po stronie samorządów.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij