Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
24-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Pozostały ostatnie tygodnie do powrotu pociągów na modernizowaną trasę Giżycko – Korsze. Od czerwca dojazd koleją do krainy Wielkich Jezior Mazurskich jest możliwy od strony Ełku, a od 14 grudnia pociągi wjadą na stację Giżycko także od strony Olsztyna. Dzięki wartej 1,8 mld zł netto inwestycji Polskich Linii Kolejowych SA mieszkańcy i turyści zyskają możliwość sprawnych, bezpiecznych i przyjaźniejszych dla środowiska podróży koleją.

Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej 38 na odcinku Ełk – Giżycko – Korsze to aktualnie największa inwestycja PLK SA na terenie woj. warmińsko – mazurskiego. Efektem będzie lepszy dostęp do kolei w tej części regionu, mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko oraz krótsze podróże między Ełkiem a Olsztynem. Najszybsze pociągi przyśpieszą z 80 do 160 km/h, pokonując dzięki temu wspomnianą trasę w czasie poniżej 2 godzin (około 50 minut szybciej niż przed modernizacją).

– Cieszę się, że Giżycko umacnia się na kolejowej mapie Polski. Modernizacja trasy Ełk – Giżycko – Korsze to ważny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej i poprawie komfortu mieszkańców i gości odwiedzających Mazury – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

– Mieszkańcy już korzystają z pierwszych efektów modernizacji trasy z Ełku przez Giżycko do Korsz. Docelowo znacznie skrócimy czas podróży koleją w tej części regionu. Najszybszym pociągom dojazd z Ełku do Olsztyna zajmie mniej niż 2 godziny. Dzięki pracom modernizacyjnym i utrzymaniowym konsekwentnie skracamy czasy przejazdów na liniach na terenie całego kraju, jednocześnie pamiętając o bezpieczeństwie ruchu kolejowego, współpracy z przewoźnikami w doskonaleniu oferty podróży i przygotowaniu infrastruktury ułatwiającej dostęp do kolei wszystkim podróżnym - powiedział Michał Gil, członek Zarządu i dyrektor ds. eksploatacji Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na odcinku Ełk – Giżycko prace zbliżają się do zakończenia. Trwają ostatnie roboty przy budowie mijanek na przystankach Woszczele i Siedliska. Dodatkowe tory poprawią przepustowość na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Składy spalinowe wróciły na ten odcinek w czerwcu br., a od września korzystają z niego także pociągi elektryczne. Oddanie do użytku nowej sieci trakcyjnej otworzyło nowy rozdział w historii kolei na Mazurach.

Prace na odcinku Giżycko – Korsze przebiegają zgodnie z planem, wyprzedzając nawet założony harmonogram. Gotowe są konstrukcje peronów na stacjach i przystankach Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Aktualnie wykonawca koncentruje się na przebudowie układu torowego stacji Kętrzyn. Trwają również prace związane z instalacją systemów teletechnicznych i sterowania ruchem kolejowym, wywieszaniem sieci trakcyjnej, a także roboty wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych – mostach wiaduktach i przepustach. Do przebudowy pozostaje jeszcze część przejazdów kolejowo-drogowych zlokalizowanych na tym odcinku, na których zwiększony zostanie poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych rogatek i sygnalizatorów świetlnych.

Zakończenie robót między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie tego odcinka przewoźnikom dla ruchu trakcją spalinową w grudniu br. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia dla podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.

Wartość prac na odcinku Giżycko – Korsze wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) i jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 658 mln zł netto (809 mln zł brutto), w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. W ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” zbudowanych zostanie także pięć podstacji trakcyjnych do zasilania sieci trakcyjnej. Aktualnie trwają prace projektowe i pozyskiwanie decyzji administracyjnych. Zakończenie robót planowane jest w III kwartale 2026 r. Ich wartość wynosi 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), w tym dofinansowanie ze środków KPO. Łączna wartość umów na roboty budowlane na linii kolejowej 38 wynosi prawie 1,8 mld zł netto.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Kasper Fiszer 14 października 2025

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Infrastruktura

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Kasper Fiszer 05 października 2025

Białystok – Ełk: Po modernizacji na początku „tylko” 160 km/h

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Kasper Fiszer 14 października 2025

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Infrastruktura

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Kasper Fiszer 05 października 2025

Białystok – Ełk: Po modernizacji na początku „tylko” 160 km/h

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij