Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
21-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów
wiz. Pesa
Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął uchwałę w sprawie zwiększenia kwoty na zakup taboru spalinowego przez Koleje Mazowieckie. Dzięki temu przewoźnik będzie mógł kupić nie 6, ale 10 Elfów 3 z silnikami spalinowymi.

Radni Sejmiku przyznali wojewódzkiemu przewoźnikowi dodatkowych 105 milionów złotych. Nowelizacja budżetu województwa i wieloletniej prognozy finansowej, której elementem była ta zmiana, pozwoli na zakup dodatkowych czterech dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych 231Ma. Umowę na dostarczenie sześciu jednostek podpisano z Pesą 12 marca bieżącego roku. Przewoźnik już wtedy deklarował chęć skorzystania z prawa opcji, obejmującego właśnie cztery kolejne pojazdy.

Za mało taboru innego niż elektryczny

Koleje Mazowieckie od pewnego czasu zmagają się z deficytem jednostek spalinowych. – Każda kolizja czy drobny uszczerbek w taborze powoduje problemy – mówił w marcu wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk. Jedną z konsekwencji takiego stanu rzeczy był podział relacji pociągów Kutno – Sierpc na dwie części z granicą w Płocku (odcinek Kutno – Płock Trzepowo jest zelektryfikowany). Niewystarczająca liczba pojazdów ograniczyła też rozwój siatki połączeń na trasie z Nasielska do Sierpca.

Tabor spalinowy jest potrzebny KM do obsługi linii peryferyjnych i stykowych (do Czeremchy czy Szczytna – łącznie 630 km). Początkowo spółka chciała zainwestować w jednostki bateryjne, ale wzrost kosztów, a z drugiej strony – brak doświadczenia w ich eksploatacji, skłonił ją do zamówienia zespołów spalinowych. Docelowo – według prezesa KM Roberta Stępnia – wszystkie linie kolejowe w województwie powinny jednak zostać zelektryfikowane.

Ekologiczne silniki Rolls-Royce

Dostawy 231Ma mają rozpocząć się w roku 2028. Zadaniem Pesy będzie także świadczenie do końca 2031 r. usługi serwisowej (przeglądy na poziomach od P1 do P3). W ramach prawa opcji – oprócz opisywanej dostawy 4 dodatkowych pojazdów – KM mogą zażądać realizacji do dwóch przeglądów P4 każdego egzemplarza.

Pojazdy spalinowe dla KM będą należały do rodziny Elf 3 (dawniej Regio160). Kilkadziesiąt takich jednostek eksploatują już České Dráhy, a także Koleje Ghańskie. Dwuczłonowe SZT będą wyposażone – między innymi – w klimatyzację, routery WiFi oraz toalety dostosowane do przewozu osób na wózkach. Ciekawostką będzie zastosowanie silników produkcji firmy Rolls-Royce, kojarzonej powszechnie z luksusowymi limuzynami, a także z sektorem lotniczym. Są one przystosowane do zasilania biopaliwem HVO (w Czechach rozpoczęto już próby).
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 19 maja 2025

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie: Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?

Pasażer

Koleje Mazowieckie: Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?

Koleje Mazowieckie 20 maja 2025

Koleje Mazowieckie z umową na halę w Sochaczewie

Infrastruktura

Koleje Mazowieckie z umową na halę w Sochaczewie

inf. pras. Koleje Mazowieckie 15 kwietnia 2025

Koleje Mazowieckie zapraszają na Dni Funduszy Europejskich

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Tabor i technika

ŁKA: Tak wyglądają Elfy 3 w hali uruchomień [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 19 maja 2025

PESA dostarczy do Rumunii więcej pociągów

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy na testach w Szwecji

Redakcja/inf. pras. 08 maja 2025

Zobacz również:

Koleje Mazowieckie: Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?

Pasażer

Koleje Mazowieckie: Jakie zmiany w korekcie czerwcowej?

Koleje Mazowieckie 20 maja 2025

Koleje Mazowieckie z umową na halę w Sochaczewie

Infrastruktura

Koleje Mazowieckie z umową na halę w Sochaczewie

inf. pras. Koleje Mazowieckie 15 kwietnia 2025

Koleje Mazowieckie zapraszają na Dni Funduszy Europejskich

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5