Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął uchwałę w sprawie zwiększenia kwoty na zakup taboru spalinowego przez Koleje Mazowieckie. Dzięki temu przewoźnik będzie mógł kupić nie 6, ale 10 Elfów 3 z silnikami spalinowymi.
Radni Sejmiku przyznali wojewódzkiemu przewoźnikowi dodatkowych 105 milionów złotych. Nowelizacja budżetu województwa i wieloletniej prognozy finansowej, której elementem była ta zmiana, pozwoli na zakup dodatkowych czterech dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych 231Ma. Umowę na dostarczenie sześciu jednostek
podpisano z Pesą 12 marca bieżącego roku. Przewoźnik już wtedy deklarował chęć skorzystania z prawa opcji, obejmującego właśnie cztery kolejne pojazdy.
Za mało taboru innego niż elektryczny
Koleje Mazowieckie od pewnego czasu zmagają się z deficytem jednostek spalinowych. – Każda kolizja czy drobny uszczerbek w taborze powoduje problemy – mówił w marcu wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk. Jedną z konsekwencji takiego stanu rzeczy był
podział relacji pociągów Kutno – Sierpc na dwie części z granicą w Płocku (odcinek Kutno – Płock Trzepowo jest zelektryfikowany). Niewystarczająca liczba pojazdów
ograniczyła też rozwój siatki połączeń na trasie z Nasielska do Sierpca.
Tabor spalinowy jest potrzebny KM do obsługi linii peryferyjnych i stykowych (do Czeremchy czy Szczytna – łącznie 630 km). Początkowo spółka chciała zainwestować w jednostki bateryjne, ale wzrost kosztów, a z drugiej strony – brak doświadczenia w ich eksploatacji,
skłonił ją do zamówienia zespołów spalinowych. Docelowo – według prezesa KM Roberta Stępnia – wszystkie linie kolejowe w województwie powinny jednak zostać zelektryfikowane.
Ekologiczne silniki Rolls-Royce
Dostawy 231Ma mają rozpocząć się w roku 2028. Zadaniem Pesy będzie także świadczenie do końca 2031 r. usługi serwisowej (przeglądy na poziomach od P1 do P3). W ramach prawa opcji – oprócz opisywanej dostawy 4 dodatkowych pojazdów – KM mogą zażądać realizacji do dwóch przeglądów P4 każdego egzemplarza.
Pojazdy spalinowe dla KM
będą należały do rodziny Elf 3 (dawniej Regio160). Kilkadziesiąt takich jednostek eksploatują już České Dráhy, a także
Koleje Ghańskie. Dwuczłonowe SZT będą wyposażone – między innymi – w klimatyzację, routery WiFi oraz toalety dostosowane do przewozu osób na wózkach. Ciekawostką będzie zastosowanie silników produkcji firmy Rolls-Royce, kojarzonej powszechnie z luksusowymi limuzynami, a także z sektorem lotniczym. Są one przystosowane do zasilania biopaliwem HVO (
w Czechach rozpoczęto już próby).