Koleje Małopolskie podpisały umowę z Budimeksem na realizację w systemie “projektuj i buduj” zaplecza technicznego na stacji kolejowej Oświęcim. Wartość brutto kontraktu wynosi ponad 39 mln zł. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027.
Na początku kwietnia Koleje Małopolskie otworzyły oferty w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie nowego zaplecza technicznego na stacji kolejowej w Oświęcimiu. Zainteresowanie realizacją zadania okazało się dość spore. Wpłynęło bowiem 5 ofert, przy czym aż 4 spośród nich zostały wycenione na kwoty mieszczące się w kosztorysie zamawiającego, określonym na niespełna 53 mln zł. Od początku faworytem był Budimex, który zaoferował najniższą cenę, tj. 39 mln zł. Dziś spółka podpisała z nim umowę. Podczas uroczystości obecni byli m.in. marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, członek zarządu województwa Iwona Gibas oraz Radosław Włoszek, prezes zarządu Kolei Małopolskich, a także Marcin Maj, przedstawiciel wykonawcy.
Jak powiedział marszałek Smółka, inwestycja powinna zostać zrealizowana na przełomie 2026 i 2027 roku. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego przekazał w komunikacie prasowym, że w nowym obiekcie realizowane wykonywane będą przeglądy techniczne, bieżące naprawy i obsługa sanitarna. – Oświęcim to bardzo ważny, czterokierunkowy węzeł komunikacyjny. Miliony pasażerów czy klientów Kolei Małopolskich, którzy przyjeżdżają do Oświęcimia, pierwszy obrazek, jaki tutaj zobaczą, to będzie otoczenie dworca. Chcemy, aby nowe zaplecze kolejowe było symbolem dobrze funkcjonującej gospodarki Małopolski, dobrze rozwiniętej komunikacyjnie – komentował prezes Włoszek.
Celem inwestycji w Oświęcimiu jest poprawa warunków eksploatacji posiadanych przez Koleje Małopolskie zespołów trakcyjnych, co umożliwi także ograniczenie przerw w kursowaniu pociągów. Obiekt będzie składał się z hali napraw z częścią socjalną, wiaty, budynku technicznego oraz układu torowego. Warto tu zaznaczyć, że powstała infrastruktura umożliwi w przyszłości obsługę taboru piętrowego, który na razie wśród polskich przewoźników kolejowych eksploatują tylko Koleje Mazowieckie i w bardzo ograniczonej liczbie Polregio. Obszar, na którym powstanie nowe zaplecze techniczne, został już wydzierżawiony przez spółkę od miasta.
Po realizacji inwestycji przewidywane jest zwiększenie efektywności operacyjnej samorządowego przewoźnika, który nie będzie już musiał realizować przejazdów technicznych do innych punktów obsługi taboru w regionie. W efekcie zwiększy się efektywność wykorzystywania pojazdów. Będzie mogła zostać również zapewniona większa rezerwa taborowej w Oświęcimiu, który jest ważnym punktem w sieci połączeń przewoźnika – kończy się tu linia SKA2. Dużą część nakładów inwestycyjnych pokryje dotacja ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 na kwotę ponad 29 mln zł.