We wrześniu rozpoczęły się prace na 21 stacjach i przystankach między Koluszkami a Częstochową, na których są układane nowe płyty peronowe, dostosowane do prędkości 160 km/h. Roboty są prowadzone nocą, aby ograniczyć wpływ na ruch pociągów. Wymiana płyt na 39 peronach to pierwszy etap inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Efektem będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów dalekobieżnych o około 10 minut – informują PLK SA.
Linia nr 1 tzw. „Wiedenka” (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) stanowi ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami. W ciągu doby obsługuje ponad 100 pociągów, w tym ok. 60 składów pasażerskich.
Pociągi między Koluszkami a Częstochową kursują z maksymalną prędkością 120-140 km/h.
Po zakończeniu modernizacji prędkość przejazdu pociągów zwiększy się do 160 km/h. Inwestycja polega na dostosowaniu do wyższej prędkości torów, mostów, wiaduktów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz peronów.
Nocne prace na 39 obiektach
Obecnie prace skupiają się na stacjach i przystankach Chrusty Nowe, Wilkoszewice, Widzów Teklinów, Gorzędów i Milejów. W ramach prac nocnych demontowane są stare płyty peronowe – w ich miejsce układane są nowe, spełniające standardy techniczne przewidziane dla wyższych prędkości pociągów. Dla pociągów kursujących 160 km/h wymagane jest zapewnienie większej strefy bezpieczeństwa wyznaczonej przez żółtą linię na peronach. Żółta linia służy jako ostrzeżenie dla podróżnych, aby nie zbliżali się do krawędzi podczas przejazdu pociągu. Na nowych płytach peronowych ta linia będzie znajdowała się w większej odległości od krawędzi peronu. Wymiana tego elementu jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa pasażerów i infrastruktury, a także zgodności z przepisami obowiązującymi w Polsce i Unii Europejskiej. Pozostałe części konstrukcyjne i wyposażenie peronów zapewniają wymagany komfort obsługi podróżnych. W miejscach, gdzie jest to niezbędne, zostaną wykonane tylko niezbędne prace naprawcze.
Całość robót obejmie 21 stacji i przystanków, w tym Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Milejów, Rozprza, Luciążanka, Wilkoszewice, Gorzędów, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Widzów Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki. Na stacji Częstochowa Aniołów zostanie przeprowadzona korekta płyt peronowych.
Przez cały czas podróżni mają zapewniony dostęp do pociągów. W porze dziennej możliwe będą jedynie krótkotrwałe wyłączenia fragmentów peronu.
Komputerowa SBL zwiększy przepustowośćPonadto inwestycja obejmie wymianę szyn na jednym torze na szlakach Piotrków Trybunalski – Rozprza i Baby – Piotrków Trybunalski, zabudowę 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów na całym odcinku Koluszki – Częstochowa. W ramach zadania pracownicy wykonawcy (PNiUIK Kraków) wyremontują 4 mosty (m. in. nad rzekami: Wolbórką i Rudawką) oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie.
Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową umożliwi budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odcinku Koluszki – Rokiciny – Baby – Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią natomiast nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m. in. nową sygnalizację świetlną i rogatki.
Wartość umowy w formule „projektuj i buduj” to ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Prace budowlane zakończą w sierpniu 2026 r. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.