Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
CPK: Kolejny wniosek o decyzje środowiskową. Tym razem w Wielkopolsce
Fot. Fedekuki, lic. CCA 3.0, Wikimedia CommonsZdjęcie ilustracyjne
Do RDOŚ w Poznaniu trafił wniosek spółki CPK o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. To pierwszy taki wniosek CPK dotyczący linii kolejowej o prędkości 350 km/h. Wkrótce ma zostać złożony kolejny dokument dla odcinka Sieradz – Pleszew.

Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera analizy akustyczne opracowane dla prędkości eksploatacyjnej 350 km/h. Jest to pierwszy wniosek spółki CPK ws. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożony dla linii kolejowej o takiej prędkości. Przygotowanie i złożenie wniosku było częścią umowy wykonawczej na prace projektowe, zawartej przez CPK z konsorcjum BBF – IDOM pod koniec lutego. – W najbliższych tygodniach jest planowane złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza przez Kalisz do Pleszewa – podkreśla CPK.

Warszawa – Poznań w niecałe 100 minut

Fragment linii 85 (północna odnoga popularnego „Ygreka”) liczy 65 km długości. Będzie on elementem ciągu z Warszawy przez CPK, Łódź, Sieradz i Kalisz do Poznania. – Uruchomienie tego odcinka linii KDP w 2035 roku pozwoli na pokonanie pociągiem trasy ze stolicy Wielkopolski do Warszawy w mniej niż 100 minut, czyli znacznie szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki znaczącemu podniesieniu prędkości eksploatacyjnej – zapowiada prezes CPK dr Filip Czernicki.

Rola omawianego fragmentu i całej KDP „Y” będzie znacząca nie tylko w systemie transportowym Polski, ale i w transeuropejskiej sieci TEN-T. Wyrazem tego było dofinansowanie w wysokości ponad 108 mln zł, uzyskane przez CPK w 2021 r. z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Komisja Europejska wsparła finansowo także projektowanie trasy Sieradz – Poznań, przekazując na jego realizację 162 mln zł.

Co po „Ygreku”? Trwają analizy

Decyzję środowiskową ma już cały odcinek linii „Y” między Warszawą a Łodzią, a także planowane przy nim centralne lotnisko w Baranowie. We wniosku o decyzję założono jednak prędkość maksymalną 250 km/h, a obecnie inwestor zmierza do podniesienia jej również na tym odcinku do 350 km/h – będzie to oznaczało konieczność uzyskania nowej decyzji. Spółka zapewnia, że zakres koniecznych zmian będzie niewielki (ze względu na przewidywaną już wcześniej prędkość projektową 350 km/h modyfikacje będą dotyczyły tylko elementów ochrony akustycznej, a nie przebiegu linii w profilu i planie), co skróci czas potrzebny na jej uzyskanie.

CPK przypomina, że trwają analizy w sprawie reszty „komponentu kolejowego”. Obejmują one zarówno nowe korytarze linii kolejowych, jak i te, które proponowano dotychczas. Pod uwagę jest brana spodziewana liczba pasażerów, ruch pociągów i parametry techniczne. – Będzie to podstawą do podejmowania kolejnych decyzji dotyczących kierunków i priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozwoju krajowej infrastruktury kolejowej – zapowiada spółka.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław. Nowowiejska do przebudowy, są oferty na dokumentację projektową

Zintegrowany transport

Wrocław. Nowowiejska do przebudowy, są oferty na dokumentację projektową

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

RegioJet zadebiutuje na trasie Warszawa – Kraków już we wrześniu

Pasażer

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Tabor i technika

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Jakub Rösler 13 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wrocław. Nowowiejska do przebudowy, są oferty na dokumentację projektową

Zintegrowany transport

Wrocław. Nowowiejska do przebudowy, są oferty na dokumentację projektową

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

RegioJet zadebiutuje na trasie Warszawa – Kraków już we wrześniu

Pasażer

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Tabor i technika

PKP Intercity chce mieć swoje push-pulle

Jakub Rösler 13 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij