fot. Andrzej Otrębski (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Do PKP Intercity trafiło już większość z opiewającego na kwotę blisko 2,2 mld zł dofinansowania do inwestycji taborowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Wraz z przelaną z końcem sierpnia transzą w wysokości ponad 200 mln zł, narodowy przewoźnik otrzymał już 1,2 mld zł.
Jak przypomina PKP Intercity, w październiku 2024 roku spółka zawarła umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na bezzwrotne wsparcie na kwotę 2,16 mld zł z funduszy europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Wsparcie pokryje 94 procent wydatków kwalifikowanych. Narodowy przewoźnik otrzymał już trzy transze wypłaty środków – w kwietniu 2025 roku w kwocie 874,5 mln zł, a końcem maja ponad 147 mln zł. Kolejna transza wpłynęła z końcem sierpnia w kwocie ponad 202 mln zł. Dotychczas Spółka otrzymała zatem ponad 1,2 mld zł w ramach KPO, co odpowiada już blisko 57% przyznanego dofinansowania.
Warunkiem otrzymania grantu jest wykonanie wszystkich inwestycji do końca czerwca 2026 roku. Otrzymane pieniądze są wykorzystywane na sfinansowanie zakupu 56 lokomotyw elektrycznych Griffin produkcji Newagu o wartości 1 mld zł oraz modernizacji 248 wagonów pasażerskich różnych typów o wartości 1,2 mld zł. Nowe Griffiny, sukcesywnie zastępujące starsze elektrowozy, mogą rozpędzić się do 160 km/h, co pozwala na szybsze i bardziej niezawodne pokonywanie tras w porównaniu z lokomotywami elektrycznymi serii EP07/EU07 i EP08, czy też EP09.
Z kolei wagony pasażerskie w ramach modernizacji zyskują nowe fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej. W puli wagonów objętych dofinansowaniem w ramach KPO znajduje się również 50 wagonów COMBO, dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów – osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych, czy rowerzystów. Wagony COMBO wyposażane są sukcesywnie automaty z przekąskami i napojami. Zarówno zmodernizowane wagony, jak i nowe Griffiny, obsługują trasy praktycznie w całej Polsce.
Do dnia 17 września PKP Intercity w ramach realizowanego projektu odebrało już 161 zmodernizowanych wagonów pasażerskich i 44 nowe lokomotywy elektryczne serii EU160, zakończywszy wykonanie 3 z 7 planowanych inwestycji w ramach projektu realizowanego przy wsparciu z KPO. Co istotne, wszystkie kontrakty taborowe ze wsparciem z KPO, są realizowane przez polskich producentów: H. Cegielski - Fabrykę Pojazdów Szynowych, Pesę Bydgoszcz i Pesę Mińsk Mazowiecki oraz PKP Intercity Remtrak, a także przywołany wcześniej Newag. Fundusze z KPO przyczyniają się zatem nie tylko do poprawy komfortu pasażerów, ale również umożliwiają rozwój polskiego przemysłu kolejowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.