Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Projekt towarowej obwodnicy Poznania w korekcie. Co dalej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Projekt towarowej obwodnicy Poznania w korekcie. Co dalej?
fot. Jakub Rosler
W zawieszeniu jest przyszłość wartego półtora miliarda złotych projektu przystosowania towarowej obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego. Zdaniem ministra Piotra Malepszaka, ma ona poważne błędy. 

PKP PLK chcą zmodernizować towarową obwodnicę Poznania i jednocześnie dostosować ja do ruchu pociągów pasażerskich dzięki budowie nowych przystanków kolejowych oraz brakujących odcinków torów. Projektowi od początku towarzyszyły wątpliwości, o których pisaliśmy w tym miejscu. Sytuacji nie poprawia fakt, że w PKP PLK dopiero przygotowuje Wstępne Studium Wykonalności dla Poznańskiego Węzła Kolejowego a równolegle z nim... projektu przebudowy tegoż węzła na odcinku przez Poznań Główny.

Wybór wykonawcy mimo braku pieniędzy


W listopadzie ubiegłego roku, mimo braku finansowania (PLK dwukrotnie przegrała konkursy o dofinansowanie inwestycji w ramach CEF), PKP PLK wybrała wykonawcę modernizacji. Zaskoczenie było tym większe, że z przetargu wykluczono kilka innych ofert. Jedna z nich była znacznie korzystniejsza – na 1,47 mld zł brutto. Złożyła ją należąca w większości do CPK spółka Torpol

O sprawę jeszcze w listopadzie zapytał w interpelacji Bartosz Zawieja, poseł z ramienia Koalicji Obywatelskiej. Zwrócił uwagę, że województwo wielkopolskie wydało ponad 8 mln zł na wsparcie projektu dokumentacją. – Niepokojące są działania PKP PLK, które dwukrotnie nie uzyskały środków unijnych z programu CEF na realizację modernizacji linii. Z tego powodu unieważniono pierwszy przetarg w tej sprawie, a teraz – mimo jasnych sygnałów o braku finansowania – spółka jednak rozstrzygnęła przetarg. Odbyło się to w sposób kontrowersyjny, ponieważ odrzucono tańszą ofertę na rzecz droższej, na kwotę 1,71 mld zł brutto. W dodatku wybrane zostało konsorcjum ZRK DOM wraz z firmami Alusta i Intop. Przypomnę, że Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. jest spółką należącą do Grupy Kapitałowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA – stwierdził poseł, pytając o dalszy los inwestycji i zapewnienie źródeł finansowania.

Modernizacja obwodnicy zdemoluje ruch pociągów? 

Jeszcze w pierwszych dniach stycznia krytyczne stanowisko wobec planowanej przez PKP PLK inwestycji przestawił na Twitterze wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej Piotr Malepszak. – Przegląd inwestycji wartej 1,4 mld złotych ujawnił poważne błędy, szczególnie w nowych układach torowych, skutkujące niską przepustowością dla planowanego zwiększenia liczby pociągów. Projekt ten wymaga wielu poprawek, a kolejne podobnych przeglądów – stwierdził.
Teraz w odpowiedzi na interpelację poinformował, że wybór oferty najkorzystniejszej nie odbył się w sposób kontrowersyjny. – Tańsza oferta, która została odrzucona, zawierała rażąco niską cenę, a treść oferty była niezgodna z warunkami zamówienia. [...] Wykonawca nie wykazał, że złożona przez niego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, a złożone przez wykonawcę wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniały podanej w ofercie ceny. Ponadto treść złożonej oferty była niezgodna z warunkami zamówienia – wyjaśnia Malepszak dodając, że Torpol nie kwestionował decyzji spółki i nie złożył odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.

Jak informuje wiceminister, trwają analizy związane z korektą dokumentacji projektowej, mające na celu wprowadzenie korzystniejszych z punktu widzenia przepustowości infrastruktury rozwiązań, zapewniających dostosowanie infrastruktury kolejowej do przyszłych potrzeb ruchowych na poznańskim węźle kolejowym. – Decyzje odnośnie dalszej realizacji projektu podjęte zostaną po dokonaniu tych analiz – podsumowuje.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Infrastruktura

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Roman Czubiński 26 maja 2023

PKP PLK unieważnia przetarg na przebudowę trasy Zabrzeg – Zebrzydowice

Infrastruktura

CPK: Będziemy nadal zabiegać o środki z CEF

Infrastruktura

CPK: Będziemy nadal zabiegać o środki z CEF

Roman Czubiński 08 lipca 2022

CEF: Będą nowe tunele pod Alpami i Bałtykiem

Infrastruktura

CEF: Będą nowe tunele pod Alpami i Bałtykiem

Roman Czubiński 09 lipca 2022

Są wyniki CEF. Miliard euro dla polskiej kolei

Infrastruktura

Są wyniki CEF. Miliard euro dla polskiej kolei

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Drogo w przetargu na nowe tory do Katowic

Infrastruktura

Drogo w przetargu na nowe tory do Katowic

Jakub Madrjas 26 kwietnia 2022

Zobacz również:

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Infrastruktura

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Roman Czubiński 26 maja 2023

PKP PLK unieważnia przetarg na przebudowę trasy Zabrzeg – Zebrzydowice

Infrastruktura

CPK: Będziemy nadal zabiegać o środki z CEF

Infrastruktura

CPK: Będziemy nadal zabiegać o środki z CEF

Roman Czubiński 08 lipca 2022

CEF: Będą nowe tunele pod Alpami i Bałtykiem

Infrastruktura

CEF: Będą nowe tunele pod Alpami i Bałtykiem

Roman Czubiński 09 lipca 2022

Są wyniki CEF. Miliard euro dla polskiej kolei

Infrastruktura

Są wyniki CEF. Miliard euro dla polskiej kolei

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Drogo w przetargu na nowe tory do Katowic

Infrastruktura

Drogo w przetargu na nowe tory do Katowic

Jakub Madrjas 26 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5