PKP Polskie Linie Kolejowe, jako największy beneficjent środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), realizują kompleksowy program modernizacji infrastruktury kolejowej. Dzięki temu wsparciu spółka prowadzi 41 przedsięwzięć o wartości ponad 11 mld zł, które przekładają się na ponad 160 konkretnych zadań w całej Polsce. Zawarto już ponad 120 umów o łącznej wartości przekraczającej 8 mld zł, a 40 zadań zostało ukończonych.
– Przeprowadzając inwestycje w ramach KPO, celujemy w odbudowę i unowocześnienie sieci kolejowej, zwiększenie przepustowości tras, punktualności pociągów i bezpieczeństwa podróżnych. Dążymy do usprawnienia zarządzaniem ruchem kolejowym, dostosowania infrastruktury do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz poprawy systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach – deklaruje państwowa spółka.
Program odpowiada na wyzwania związane z gospodarczymi skutkami pandemii COVID-19 oraz kryzysu energetycznego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę. Realizacja KPO to wielka szansa na przyspieszenie rozwoju gospodarki, a także ochronę klimatu i poprawę jakości życia.
Kolej na konkretne efekty
Dotychczas, w ramach programu, zakończono 40 zadań o łącznej wartości ponad 320 mln zł. Obejmowały one modernizację 184 km linii kolejowych, poprawę bezpieczeństwa na 152 przejazdach kolejowo-drogowych, likwidację 2 wąskich gardeł, instalację urządzeń zdalnego sterowania w 16 lokalizacjach oraz instalację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w 9 lokalizacjach.
Efekty prac widać m. in. w Sulejówku, gdzie zbudowaliśmy już drugi tunel pod torami, aby poprawić bezpieczeństwo. Otwarty 12 czerwca obiekt znajduje się na ul. Przejazd/Krasińskiego i zastąpił przejazd kolejowo-drogowy. Dzięki temu kierowcy nie muszą już czekać przed zamkniętymi rogatkami, a pociągi mogą bezpiecznie kursować z Warszawy do Terespola. Inwestycja kosztowała około 100 mln zł.
Pozytywne zmiany odczuwają podróżni w Hajnówce. Powstał tam nowy peron nr 5, a istniejący peron nr 4 został wydłużony. Oba mają po 250 m długości i umożliwiają sprawne przyjmowanie długich pociągów dalekobieżnych. Zabudowaliśmy dwa dodatkowe rozjazdy i elektroniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu możliwe jest krzyżowanie, czyli mijanie długich składów w obrębie stacji. Ruch pociągów na całym obiekcie jest nadzorowany z nowoczesnej nastawni wyposażonej w urządzenia komputerowe.
Obecnie PKP PLK realizują 41 przedsięwzięć w ramach 5 obszarów: 21 przedsięwzięć liniowych, 5 digitalizacyjnych, 7 w ramach poprawy bezpieczeństwa na przejazdach, 4 w zakresie likwidacji wąskich gardeł oraz 4 dotyczące systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. W ramach modernizacji i odbudowy linii kolejowych w całym kraju zarządca infrastruktury zawarł 24 umowy na prace na ponad 546 km linii kolejowych o wartości przewyższającej 6,5 mld zł, w tym 9 umów na rewitalizację 222 km torów i 15 umów na modernizację 323 km.
Wśród przykładowych inwestycji warto wymienić
linię 38 Ełk – Korsze, która obecnie jest przebudowywana i elektryfikowana. Po zakończeniu prac nie będzie już konieczności zmiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe. To oznacza, że skróceniu ulegnie czas przejazdu oraz wzrośnie przepustowość linii.
Z kolei na linii 104 Chabówka – Nowy Sącz powstaje
najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Prawie 4-kilometrowy podziemny korytarz jest drążony tarczą TBM na granicy Pisarzowej i Męciny. Inwestycja poprawi dostęp do kolejowej komunikacji zbiorowej mieszkańców gmin, przez które przebiega linia. Znacząco skróci się czas przejazdu – z centrum Krakowa do Zakopanego pociągi pojadą w czasie 90-100 minut, a do Nowego Sącza dojadą w około godzinę.
Informacja i cyfryzacja w służbie pasażerom
PLK SA realizują 4 przedsięwzięcia w zakresie systemów dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP). Dzięki 9 podpisanym umowom w 114 lokalizacjach pojawią się tablice i systemy głosowe informujące w czasie rzeczywistym o przyjazdach, odjazdach i ewentualnych zmianach w kursowaniu pociągów. Rozwiązania te znacząco poprawiają komfort i poczucie bezpieczeństwa podróżnych.
W ramach działań digitalizacyjnych zawarto 19 umów na prace w 59 lokalizacjach. Dzięki nim zostaną wdrożone systemy zdalnego sterowania posterunkami ruchu, co umożliwi lepsze zarządzanie kursowaniem pociągów, zwiększając bezpieczeństwo, punktualność i efektywność transportu.
Bezpieczne przejazdy i płynniejszy ruch
W trosce o bezpieczeństwo uczestników ruchu PKP PLK modernizują przejazdy w ramach 7 przedsięwzięć. To aż 44 umowy obejmujące 374 lokalizacje. Tradycyjne, mechaniczne urządzenia sygnalizacji przejazdowej są zastępowane nowoczesnymi systemami komputerowymi.
Dodatkowo 4 przedsięwzięcia likwidujące wąskie gardła pozwolą usprawnić ruch pociągów i zmniejszyć ryzyko opóźnień. W ramach 11 umów są prowadzone prace w 12 lokalizacjach. Polegają one, między innymi, na dobudowie peronów i montowaniu posterunków odstępowych na szlakach.
Z myślą o przyszłości
Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe z KPO to realne zmiany odczuwalne przez pasażerów i przewoźników. Modernizacja torów, stacji, przystanków oraz systemów sterowania i informacji pasażerskiej przyczynia się do rozwoju zrównoważonego transportu i integracji regionów. Kolej staje się bezpieczniejsza, szybsza, bardziej dostępna i coraz bardziej nowoczesna.