Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
13-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Miliardy z KPO na infrastrukturę
fot. Łukasz Bryłowski, PKP PLKZdjęcie ilustracyjne
PKP Polskie Linie Kolejowe, jako największy beneficjent środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), realizują kompleksowy program modernizacji infrastruktury kolejowej. Dzięki temu wsparciu spółka prowadzi 41 przedsięwzięć o wartości ponad 11 mld zł, które przekładają się na ponad 160 konkretnych zadań w całej Polsce. Zawarto już ponad 120 umów o łącznej wartości przekraczającej 8 mld zł, a 40 zadań zostało ukończonych.

– Przeprowadzając inwestycje w ramach KPO, celujemy w odbudowę i unowocześnienie sieci kolejowej, zwiększenie przepustowości tras, punktualności pociągów i bezpieczeństwa podróżnych. Dążymy do usprawnienia zarządzaniem ruchem kolejowym, dostosowania infrastruktury do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz poprawy systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach – deklaruje państwowa spółka.

Program odpowiada na wyzwania związane z gospodarczymi skutkami pandemii COVID-19 oraz kryzysu energetycznego wywołanego inwazją Rosji na Ukrainę. Realizacja KPO to wielka szansa na przyspieszenie rozwoju gospodarki, a także ochronę klimatu i poprawę jakości życia.

Kolej na konkretne efekty

Dotychczas, w ramach programu, zakończono 40 zadań o łącznej wartości ponad 320 mln zł. Obejmowały one modernizację 184 km linii kolejowych, poprawę bezpieczeństwa na 152 przejazdach kolejowo-drogowych, likwidację 2 wąskich gardeł, instalację urządzeń zdalnego sterowania w 16 lokalizacjach oraz instalację systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w 9 lokalizacjach.

Efekty prac widać m. in. w Sulejówku, gdzie zbudowaliśmy już drugi tunel pod torami, aby poprawić bezpieczeństwo. Otwarty 12 czerwca obiekt znajduje się na ul. Przejazd/Krasińskiego i zastąpił przejazd kolejowo-drogowy. Dzięki temu kierowcy nie muszą już czekać przed zamkniętymi rogatkami, a pociągi mogą bezpiecznie kursować z Warszawy do Terespola. Inwestycja kosztowała około 100 mln zł.

Pozytywne zmiany odczuwają podróżni w Hajnówce. Powstał tam nowy peron nr 5, a istniejący peron nr 4 został wydłużony. Oba mają po 250 m długości i umożliwiają sprawne przyjmowanie długich pociągów dalekobieżnych. Zabudowaliśmy dwa dodatkowe rozjazdy i elektroniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu możliwe jest krzyżowanie, czyli mijanie długich składów w obrębie stacji. Ruch pociągów na całym obiekcie jest nadzorowany z nowoczesnej nastawni wyposażonej w urządzenia komputerowe.

Obecnie PKP PLK realizują 41 przedsięwzięć w ramach 5 obszarów: 21 przedsięwzięć liniowych, 5 digitalizacyjnych, 7 w ramach poprawy bezpieczeństwa na przejazdach, 4 w zakresie likwidacji wąskich gardeł oraz 4 dotyczące systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. W ramach modernizacji i odbudowy linii kolejowych w całym kraju zarządca infrastruktury zawarł 24 umowy na prace na ponad 546 km linii kolejowych o wartości przewyższającej 6,5 mld zł, w tym 9 umów na rewitalizację 222 km torów i 15 umów na modernizację 323 km.

Wśród przykładowych inwestycji warto wymienić linię 38 Ełk – Korsze, która obecnie jest przebudowywana i elektryfikowana. Po zakończeniu prac nie będzie już konieczności zmiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe. To oznacza, że skróceniu ulegnie czas przejazdu oraz wzrośnie przepustowość linii.

Z kolei na linii 104 Chabówka – Nowy Sącz powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Prawie 4-kilometrowy podziemny korytarz jest drążony tarczą TBM na granicy Pisarzowej i Męciny. Inwestycja poprawi dostęp do kolejowej komunikacji zbiorowej mieszkańców gmin, przez które przebiega linia. Znacząco skróci się czas przejazdu – z centrum Krakowa do Zakopanego pociągi pojadą w czasie 90-100 minut, a do Nowego Sącza dojadą w około godzinę.

Informacja i cyfryzacja w służbie pasażerom

PLK SA realizują 4 przedsięwzięcia w zakresie systemów dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP). Dzięki 9 podpisanym umowom w 114 lokalizacjach pojawią się tablice i systemy głosowe informujące w czasie rzeczywistym o przyjazdach, odjazdach i ewentualnych zmianach w kursowaniu pociągów. Rozwiązania te znacząco poprawiają komfort i poczucie bezpieczeństwa podróżnych.

W ramach działań digitalizacyjnych zawarto 19 umów na prace w 59 lokalizacjach. Dzięki nim zostaną wdrożone systemy zdalnego sterowania posterunkami ruchu, co umożliwi lepsze zarządzanie kursowaniem pociągów, zwiększając bezpieczeństwo, punktualność i efektywność transportu.

Bezpieczne przejazdy i płynniejszy ruch

W trosce o bezpieczeństwo uczestników ruchu PKP PLK modernizują przejazdy w ramach 7 przedsięwzięć. To aż 44 umowy obejmujące 374 lokalizacje. Tradycyjne, mechaniczne urządzenia sygnalizacji przejazdowej są zastępowane nowoczesnymi systemami komputerowymi.

Dodatkowo 4 przedsięwzięcia likwidujące wąskie gardła pozwolą usprawnić ruch pociągów i zmniejszyć ryzyko opóźnień. W ramach 11 umów są prowadzone prace w 12 lokalizacjach. Polegają one, między innymi, na dobudowie peronów i montowaniu posterunków odstępowych na szlakach.

Z myślą o przyszłości

Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe z KPO to realne zmiany odczuwalne przez pasażerów i przewoźników. Modernizacja torów, stacji, przystanków oraz systemów sterowania i informacji pasażerskiej przyczynia się do rozwoju zrównoważonego transportu i integracji regionów. Kolej staje się bezpieczniejsza, szybsza, bardziej dostępna i coraz bardziej nowoczesna.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO

Tabor i technika

SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO

SKM Warszawa 05 października 2025

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Biznes

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO

Tabor i technika

SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO

SKM Warszawa 05 października 2025

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij