Opolski Urząd Marszałkowski podpisał z Pesą umowę na dostawę 5 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Mają one dotrzeć do zamawiającego nie później niż w marcu 2028 r. Zawarte w kontrakcie prawo opcji obejmuje kolejnych 10 egzemplarzy.
Koszt jednego pojazdu to ponad 36 mln zł brutto. Całkowita wartość kontraktu (jeśli UMWO skorzysta z zamówienia dodatkowego) może wynieść ponad 543 mln złotych. Dostawa pierwszych pięciu składów ma nastąpić do 34 miesięcy od podpisania umowy, czyli do marca 2028 roku.
Jest to kolejna umowa władz województwa z Pesą. Bydgoska firma wyprodukuje dla nich również
elektryczne zespoły trakcyjne Elf 3 (5 jednostek z opcją na kolejnych 15).
Niższa masa dzięki spalaniu laserowemuNowe spalinowe pojazdy szynowe będą rozwijać maksymalną prędkość 120 km/h. Producent zadba o ich homologację na wjazd do Czech, co otworzy nowe możliwości uruchamiania połączeń międzynarodowych. Każdy skład pomieści 219 pasażerów, w tym 100 miejsc stojących, zapewniając dużą przestrzeń podróżnym. Zespoły 231Ma będą wyposażone w najnowocześniejsze silniki spalinowe produkcji Rolls-Royce Solution,
przystosowane do zasilania ekologicznym paliwem syntetycznym Biodiesel. Silniki spełniają najwyższe normy emisji spalin Stage V lub wyższe.
Na pokładzie znajdą się urządzenia bezpieczeństwa ruchu systemu ERTMS/ETCS. Pasażerowie skorzystają z gniazdek USB i 230 V, Wi-Fi, klimatyzacji, nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, systemu audiovideo oraz monitoringu. Pociągi będą posiadać minimum 4 miejsca na rowery oraz będą w pełni przystosowane do przewozu osób z ograniczoną sprawnością ruchową, a także wyposażone w pętlę indukcyjną dla osób niedosłyszących.
Pesa była
jedynym oferentem w ogłoszonym przez województwo opolskie przetargu. Jak zapewnia wiceprezes Pesy ds. produkcji Jacek Rudewicz, nowoczesne składy podniosą standard podróżowania w regionie. – Doskonale sprawdzają się już
na kolejach czeskich. Województwo opolskie otrzyma nowy produkt, który będzie zachęcał do korzystania z kolei, natomiast Pesa będzie mogła rozwijać się dalej, produkując jedne z najnowocześniejszych pojazdów zasilanych ekodieslem – twierdzi. Pojazdy są wyprodukowane w technologii spawania laserowego, dzięki czemu ich konstrukcje są lżejsze, a pojazd – bardziej energooszczędny. Skład jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
W 2028 r. najnowocześniejszy tabor w Polsce?Marszałek Szymon Ogłaza informuje, że pieniądze na zakup pojazdów pochodzą wyłącznie z budżetu województwa, a aktualne zakupy taboru to inwestycja w przyszłość transportu regionalnego. – Inwestując w kolej, tworzymy potencjał województwa i silną kolej regionalną. W 2030 roku jako region będziemy musieli przystąpić do przetargu na operatora przewozów regionalnych. Jako właściciele dużej puli taborowej chcemy mieć silny głos. Dotychczasowe zakupy, Impulsy, umowa z grudnia na pojazdy elektryczne i ta dzisiejsza tworzą potencjał właśnie na przyszłość. Tym bardziej, że PLK zapowiada konkretne plany elektryfikacji linii kolejowych w naszym regionie. Najważniejsze, żeby nasi pasażerowie mieli komfortowe pociągi na czas i z dużą częstotliwością, aby zechcieli się przesiąść z aut na komunikacje zbiorową – wyjaśnia samorządowiec.
– Niewykluczone, że za trzy lata będziemy dysponować najnowocześniejszym taborem kolejowym w Polsce. Liczę, że pojazdy pojawią się u nas jak najszybciej. Plany PLK przewidują, że
zelektryfikowana zostanie linia Opole – Nysa i Opole – Kluczbork, co wpisuje się w szerszą politykę rozwoju linii PLK. Staramy się optymalnie wykorzystać potencjał transportu kolejowego w naszym regionie – dodaje członek zarządu województwa Robert Węgrzyn.
Pesa 231Ma to dwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny, wyznaczający – według deklaracji producenta – nowe standardy w swojej kategorii. Firma jest w trakcie realizacji umowy ramowej na dostawę 160 sztuk tożsamych pojazdów dla Kolei Czeskich, a także
Kolei Mazowieckich oraz
Kolei Dolnośląskich.