Rozpoczynają się konsultacje publiczne założeń projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. Ich cel to zebranie opinii i uwag od obecnych i przyszłych pasażerów kolei, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji społecznych, eksperckich i branżowych oraz środowiska naukowo-technicznego.
– Zgodnie z zapowiedziami uruchamiamy szerokie konsultacje HRJ. Do tej pory oferta połączeń dalekobieżnych nie była tak szeroko konsultowana ze społeczeństwem i branżą – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Transport dla każdego powiatuW ramach HRJ każdy powiat w Polsce zostanie włączony w sieć połączeń dalekobieżnych bezpośrednio lub poprzez skoordynowane z nimi pociągi regionalne lub autobusy. Taka koncepcja organizacji połączeń pozwoli skomunikować ze sobą miasta powiatowe w Polsce. Znacząco ułatwi to nie tylko podróże w skali całego kraju, ale także usprawni komunikację w skali regionalnej. HRJ ma stworzyć spójny i czytelny dla podróżnego system zapewniający cykliczność rozkładu jazdy, przewidywalność podróży i łatwe przesiadki. Przyjęte rozwiązania powinny być stabilne na przestrzeni lat.
– Będziemy dążyć do tego, aby rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych w Polsce stanowił atrakcyjną i stabilną ofertę dla pasażerów. W związku z tym, że HRJ opiera się na stałych liniach komunikacyjnych, analogicznie jak w komunikacji miejskiej, jest on modułowy i, w zależności od możliwości finansowych lub dostępności taboru, umożliwia stopniowe zagęszczanie siatki połączeń według jednolitego wzorca – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Przejrzyj dokument i dodaj swoją opinię o nimPrzedmiotem konsultacji publicznych jest oferta przewozowa, w tym m.in. częstotliwość kursowania pociągów, ich relacje, a także zasady wyznaczania stacji, na których będą się zatrzymywały.
Uwagi i opinie można zgłaszać za pomocą formularza internetowego na stronie
www.hrj.gov.pl do 13 października 2024 r. Najpierw należy się jednak zapoznać z
obszernym dokumentem dostępnym tutaj.
– Wyniki rozpoczynających się konsultacji publicznych HRH stanowić będą istotny wkład w rozwój transportu kolejowego w Polsce. Chcemy, aby HRJ był narzędziem dostosowanym do rzeczywistych potrzeb pasażerów, dlatego zachęcamy wszystkich obywateli, organizacje społeczne i branżowe oraz jednostki samorządu terytorialnego do aktywnego udziału w procesie konsultacyjnym. Zgłoszone uwagi i sugestie będą miały wpływ na kształt przyszłych rozkładów jazdy i całej docelowej oferty przewozowej – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Obecnie konsultowany jest horyzont 2035, jako najbardziej reprezentatywny okres, dla którego założenia infrastrukturalne są ustabilizowane, a realizacja kluczowej inwestycji, jaką jest linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) „Y” – potwierdzona. Wszystkie założenia dotyczące HRJ na ten rok zostały zebrane w materiale konsultacyjnym, w którym dla każdej linii komunikacyjnej szczegółowo opisane zostały m.in. funkcje linii, zakładana częstotliwość, założenia koordynacyjne i podstawowe mierniki eksploatacyjne.
Co się stanie z wnioskami od pasażerów i samorzadów?Wnioski z czterech ścieżek konsultacji zostaną zebrane w raportach podsumowujących i uwzględnione w ofercie przewozowej i wstępnym rozkładzie jazdy. Będą też przedmiotem kolejnych etapów konsultacji publicznych dotyczących rozporządzenia ministra właściwego ds. transportu w sprawie planu transportowego.
Projekt Horyzontalnego Rozkłady Jazdy opracowywany jest z myślą o długoterminowej perspektywie, obejmując lata 2031-2040, z możliwością dalszego rozwoju. Na bazie HRJ dla 2035 roku powstaną wersje na kolejne lata, uwzględniające zmiany w infrastrukturze kolejowej, możliwości organizacyjne rynku i finansowe państwa tak, aby stworzyć w Polsce nowoczesny i zrównoważony system transportu kolejowego, dostosowany do potrzeb pasażerów.