Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poznań – Piła: Drugi tor ważny także dla ruchu towarowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
26-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poznań – Piła: Drugi tor ważny także dla ruchu towarowego
fot. Bartosz Pietrzykowski/PKP PLK
Ograniczona przepustowość trasy z Poznania do Piły mocno wpływa na ofertę operatorów pasażerskich. Linia jest istotna również dla przewoźników towarowych. Także dla nich ważna byłaby dobudowa drugiego toru, co jednak nastąpi nie szybciej niż za ok. sześć lat.

Jednotorowy charakter znacznej części linii kolejowej 354 Poznań Główny – Piła Główna ogranicza rozwój oferty przewoźników regionalnych. Jak poinformował w tym miesiącu Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, to właśnie brak przepustowości trasy zadecydował o rezygnacji z utworzenia nowego połączenia z Poznania do Koszalina i Kołobrzegu. Konieczność długiego oczekiwania na możliwość przejazdu miałaby skutkować nieatrakcyjnym łącznym czasem podróży ze stolicy Wielkopolski nad Bałtyk.

Plany dobudowy są dość odległe czasowo

– Mamy świadomość, że na kursy liczącą ponad 92 km trasą oddziałuje mierzący ok. 55 km odcinek jednotorowy między Obornikami a Dziembówkiem – przyznaje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreślił, że linia 354 ma istotne znaczenie zarówno dla ruchu regionalnego, jak i dalekobieżnego. W związku z tym zarządca infrastruktury widzi potrzebę dobudowy drugiego toru i zapewnia, że prowadzi analizy możliwości podjęcia inwestycji.

Z pewnością nie zacznie się ona szybko, bo konkrety dotyczące dalszych działań mamy poznać dopiero po roku 2030. Wówczas znane mają być bowiem warunki finansowania przedsięwzięć kolejowych w kolejnej perspektywie budżetowej UE. Prace nie będą zatem podjęte w ciągu najbliższych pięciu, sześciu lat. – Wcześniej przepustowość, a więc możliwość przejazdu większej liczby składów, poprawi budowa drugiej nitki mostu kolejowego na Warcie w Obornikach oraz budowa drugiego toru na odcinku ok. 2 km w obrębie miasta – przypomina nasz rozmówca.

Dodatkowo w Parkowie powstać ma nowa mijanka. – Inwestycję zamierzamy zakończyć w drugiej połowie przyszłego roku – zapowiada przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Roboty budowlane powinny zacząć się w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Duży ruch nie tylko pasażerski

O skali ruchu świadczą statystyki: między Poznaniem a Piłą kursują dziś średnio 44 pociągi pasażerskie na dobę. Na aglomeracyjnym odcinku z Poznania do Obornik uruchamiane jest dodatkowe 14 kursów. Ograniczenia infrastrukturalne dotykają jednak również przewoźników towarowych.

– Linią Poznań – Piła kursuje średnio 6-10 pociągów towarowych na dobę – usłyszeliśmy w PLK. Na odcinku do Obornik ruch jest jeszcze nieco większy i zawiera się w przedziale 6-12 kursów. – Wykorzystanie trasy zależy nie tylko od możliwości infrastruktury, ale także od planów przewoźników – zaznacza Radosław Śledziński.

Krótszy czas przejazdu nie rozwiązał wszystkich problemów

Przypomnijmy, że linia 354 była stosunkowo niedawno gruntownie modernizowana – prace zakończyły się tam w 2019 r. – Znacznie skrócił się wówczas czas przejazdu – przypominają służby prasowe PLK. Najszybsze pociągi łączą miasta w ok. 66 min, a więc o 40 min szybciej niż przed przebudową. Inwestycja kosztowała ok. 500 mln zł netto.

Dlaczego problemu braku drugiego toru nie rozwiązano już wtedy? – Na zakres robót wpłynęły możliwości finansowe samorządu województwa wielkopolskiego – oceniły PLK. Prace były bowiem finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Odcinek Opoczno – Wąsosz Konecki poza Kolej Plus

Infrastruktura

Odcinek Opoczno – Wąsosz Konecki poza Kolej Plus

Kasper Fiszer 18 lipca 2025

Mazowieckie za nowym łącznikiem na lotnisko w Szymanach

Infrastruktura

PLK odbudują krótką linię 780 w rejonie Zawidowa

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Odcinek Opoczno – Wąsosz Konecki poza Kolej Plus

Infrastruktura

Odcinek Opoczno – Wąsosz Konecki poza Kolej Plus

Kasper Fiszer 18 lipca 2025

Mazowieckie za nowym łącznikiem na lotnisko w Szymanach

Infrastruktura

PLK odbudują krótką linię 780 w rejonie Zawidowa

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5