Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Krajowy Program Kolejowy niewykonany. PLK wydały o 12,5 mld zł mniej, niż planowano

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Krajowy Program Kolejowy niewykonany. PLK wydały o 12,5 mld zł mniej, niż planowano
fot. PKP PLK
Na początku unijnej perspektywy budżetowej 2021-2027 realizacja inwestycji zaplanowanych w poprzednim okresie programowania pozostawia wiele do życzenia. Żadne ze źródeł finansowania, ze środkami krajowymi włącznie, nie zostało wykorzystane w pełni. Na kolejną perspektywę odłożono ukończenie tak skomplikowanych przedsięwzięć, jak modernizacja warszawskiej linii średnicowej czy budowa łódzkiego tunelu średnicowego – wynika z informacji przedstawionej na posiedzeniu senackiej Komisji Infrastruktury.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił, że zarówno z punktu widzenia przewoźników, jak i pasażerów realizacja KPK ma wiele plusów. – Największe wątpliwości budzą jednak kwestie związane z konkretnymi efektami dla rynku przewozów. Mamy z tym problem – przyznał.

Piotr Kubicki z PKP PLK poinformował, że łączna wartość inwestycji w obu perspektywach objętych (2014-2020 i 2021-2027) programem to 155 mld zł, podzielonych na 320 przedsięwzięć i mających przynieść efekt w postaci modernizacji 12,5 tys. km linii. W starej perspektywie zostało zakończonych 54,9% umów, a tych w realizacji jest 31,1%. – Z CEF zrealizowaliśmy 24,2 mld – fizycznie powinno być 28,5 mld. Z POIiŚ – 25,1 mld, a powinno być 32,1 mld. Program operacyjny Polska Wschodnia odnotował dobry wynik: 2,2 mld (powinno być 2,6 mld). Inwestycje finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zostały wykonane na poziomie 4,5 mld zł (zakładano 4,7 mld), a z pieniędzy krajowych – 10,6 mld z (miało być 11 mld). Gonimy [planowane wartości]i będziemy gonić – zapewnił Kubicki.
Łącznie w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020 PKP PLK zamierzała wydać w ramach Krajowego Programu Kolejowego 79 mld zł, ale udało się wydać tylko 66,5 mld zł, czyli o 12,5 mld mniej, niż zakładano.

Jest przyspieszenie, ale…

 Przedsięwzięć fazowanych (przesuniętych na kolejną perspektywę) jest 12. Według obecnych szacunków najpóźniej, bo dopiero w 2029 r., ma zakończyć się przebudowa warszawskiej linii średnicowej. Jej ukończenie ma kosztować prawie najwięcej (8,7 mld zł) – droższa będzie tylko modernizacja linii 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia (9,2 mld zł). – Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK walczy, by budowa systemu GSM-R zaczęła znów być realizowana – zapewnił Kubicki. Na liście są również: budowa łódzkiego tunelu średnicowego, modernizacja linii: 8 (Warka – Radom), 202 (Gdynia Chylonia – Słupsk), 7 (Warszawa – Lublin), 131 (Chorzów Batory – Maksymilianowo) i 38 (Ełk – Giżycko), budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz dwa etapy przebudów skrzyżowań drogowo-kolejowych.

Na liście inwestycji z perspektywy 2014-2020, które w bieżącym roku muszą uzyskać dopuszczenia do eksploatacji podsystemów, znalazło się 12 projektów (7 finansowanych z POIiŚ i 5 – z CEF).
Założenia KPK z 2015 r. przewidywały modernizację ok. 8500 km torów. Do chwili obecnej udało się osiągnąć wartość ok. 8400 km. Gorzej wypadają wyniki w zakresie linii przystosowanych do prędkości 160 km/h i więcej (296 odcinków z 350 zakładanych) i zabudowy systemu ERTMS (1020 z 2000 planowanych km linii). W efekcie średnia prędkość pociągów towarowych, zamiast 40, wyniosła tylko 32 km/h. Z drugiej strony czas jazdy najszybszych pociągów pasażerskich na szeregu tras udało się skrócić o kilkanaście do kilkudziesięciu minut, a w dwóch przypadkach (Ełk – Szczytno – Olsztyn i Katowice – Kraków) – nawet o ponad godzinę. W 15 relacjach dzięki programowi udało się przywrócić połączenia pasażerskie.

Furgalski: Nauczmy się współpracować

– Niestety, brak pełnej realizacji KPK nawet w wersji pierwotnej i bez nowelizacji był oczywisty od dosyć dawna – uważa prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Ostateczne dane finansowo-rzeczowe będą znane w połowie roku, po tym, jak sprawozdanie z realizacji Programu przyjmie rząd. – Cieszy to, że wydaliśmy trzykrotnie więcej niż w poprzedniej perspektywie, ale właśnie: wydaliśmy – co nie zawsze oznaczało, że mądrze zainwestowaliśmy w widoczne efekty dla pasażera czy nadawcy ładunku – zwraca uwagę.
Sprawność współdziałania między inwestorami a wykonawcami musi ulec znacznej poprawie. – Mamy jeszcze więcej nowych środków do zagospodarowania, KE wyrazi kolejny raz zgodę na przeniesienie funduszy z poprzedniej perspektywy, start tej perspektywy z wiadomych przyczyn został poważnie opóźniony, a dodatkowo okres na jej rozliczenie będzie krótszy, bo nie trzy-, ale dwuletni – uzasadnia Furgalski.

 Co z nową perspektywą?

W toku są postępowania przetargowe na dużych inwestycji. Dla czterech z nich (Katowice Południowe – Katowice Piotrowice, Zabrzeg – Zebrzydowice – granica, towarowa obwodnica Poznania oraz linia 8 na odcinkach: granica województwa – Kozłów i Sędziszów – granica województwa) umowy mają zostać podpisane jeszcze w marcu. Pozostałe to: modernizacja linii 201 Somonino – Gdańsk Osowa (lipiec 2024 r.), linia 108 Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy Jedlicze – Szebnie (sierpień) i linia 201 Kościerzyna – Somonino wraz z 214 Somonino – Kartuzy (grudzień).

Jeśli chodzi o konstrukcję programu w nowej perspektywie, rząd i PKP PLK zmierzają do dofinansowania z CEF2 na poziomie 1,6 mld euro (ok. 9 mld zł). W trzecim naborze zgłoszono wnioski na łącznie 8 mld zł (wyniki są spodziewane w czerwcu). 60 mln euro (ok. pół miliarda złotych) pozyskano natomiast z CEF Military Mobility. Fundusze z FEnIKS (20,68 mld zł) mają mają być dostępne do grudnia bieżącego roku, a z FEnPW (3 mld zł) – do grudnia roku 2025.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Kasper Fiszer 27 listopada 2023

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Kasper Fiszer 27 listopada 2023

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5