Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

CUPT rozstrzyga konkurs na dofinansowanie taboru z KPO

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
11-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
CUPT rozstrzyga konkurs na dofinansowanie taboru z KPO
fot. KD
Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie zakupów nowoczesnego taboru kolejowego. Większość z ubiegających się o unijne wsparcie otrzymała je, choć w kwocie o ponad połowę niższej, niż wnioskowana. Środki będą pochodziły z unijnego Funduszu Odbudowy.

Podczas naboru – w maju i czerwcu ubiegłego roku – do CUPT wpłynęło 26 wniosków, złożonych przez 11 podmiotów (przewoźników oraz władz województw). 22 z nich odniosło powodzenie, ale tylko trzy otrzymały dofinansowanie w takiej wysokości, o jaką ubiegali się wnioskodawcy. Są to dwa wnioski Kolei Dolnośląskich (przedmiotem każdego z nich był zakup 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych) oraz jeden złożony przez województwo pomorskie (również na 10 EZT). Wnioski KD różniły się od siebie wysokością dofinansowania (39% i 67% całkowitej wartości przedsięwzięcia). Pomorski wniosek zakładał wsparcie na poziomie 68%.

Najwięcej wniosków – aż 10 – złożyło Polregio. Dotyczyły one zakupu EZT w poszczególnych województwach: 20 w małopolskim (podzielone na dwa wnioski), po 14 w łódzkim i warmińsko-mazurskim, 12 w lubelskim, po 10 w lubuskim i pomorskim, 8 w wielkopolskim i po 5 w dolnośląskim oraz świętokrzyskim. Drugim „masowym” wnioskodawcą były Koleje Mazowieckie, które ubiegały się o dofinansowanie na zakup łącznie 60 EZT w ramach pięciu projektów.

Zapewne również przez KM będą eksploatowane zespoły, na których zakup dofinansowanie pozyskał Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. 16 z nich ma być klasycznymi jednostkami elektrycznymi, 6 zaś ma mieć napęd akumulatorowy. Pozostałe samorządy wojewódzkie, którym przyznano dofinansowanie, to: łódzki oraz wielkopolski.

Należy zaznaczyć, że przyznane dofinansowanie z reguły jest o wiele mniejsze od wnioskowanego (zwykle wynosi 29,63% kwoty, o którą ubiegali się wnioskodawcy). W przypadku wielu inwestycji może to skutkować ich zaniechaniem. Oprócz tego część ekspertów kwestionuje zasadność ubiegania się o dotacje w takiej formule. 

Wnioski województw: opolskiego i zachodniopomorskiego, a także trzeci wniosek z Małopolski, trafiły na listę rezerwową. Wniosek warszawskiej SKM został odrzucony jako niespełniający kryterium naboru.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO

Tabor i technika

SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO

SKM Warszawa 05 października 2025

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Biznes

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO

Tabor i technika

SKM Warszawa zmodernizuje pociągi dzięki KPO

SKM Warszawa 05 października 2025

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij