Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Gawkowski: Koniec luki inwestycyjnej? „Pieniądze z KPO jeszcze w tym roku”

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
15-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
15-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Gawkowski: Koniec luki inwestycyjnej? „Pieniądze z KPO jeszcze w tym roku”
fot. Konrad Lechański
Jeszcze w tym roku polscy inwestorzy będą mogli otrzymać pierwsze środki unijnego Funduszu Odbudowy – ujawnił podczas Kongresu Kolejowego poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Pozwoli to wyjść z dwuletniego dołka inwestycyjnego, uniezależnić się od prefinansowania z pieniędzy krajowych i pozwoli rozpocząć duże inwestycje w infrastrukturę i zakupy taboru. Ważną deklaracją jest też możliwość wydłużenia okresu kontraktowania inwestycji oraz ich rozliczania.

Informacje z Brukseli są dla Polski bardzo pomyślne. W rozmowach z przedstawicielami nowej koalicji parlamentarnej, która – na co wszystko wskazuje – sformuje niebawem rząd, Komisja Europejska zadeklarowała szybkie odblokowanie przeznaczonych dla Polski środków z unijnego Funduszu Odbudowy. Ich zablokowanie wynikało z niekonstytucyjnych, łamiących zasady praworządności zmian w sądownictwie, wprowadzonych przed odchodzący rząd PiS. Rozwiązaniem zastępczym miało być prefinansowanie z Polskiego Funduszu Rozwoju, które jednak - w ocenie branży - nie było wystarczające.

– Mamy informację, że jeszcze w tym roku KE uruchomi środki na inwestycje przewidziane w Krajowym Planie Odbudowy. Polscy wnioskodawcy zaczną otrzymywać zaliczki – stwierdził Gawkowski. Równie ważna jest zapowiedź wydłużenia okresu kontraktacji oraz rozliczenia dofinansowań. Zawieranie umów ma być możliwe do końca do 2026 r.

Jak ocenił poseł, Komisja rozumie potrzeby infrastrukturalne naszego kraju. – Polska potrzebuje pieniędzy na kolejny skok rozwojowy, w tym również na kolei. Chcemy tworzyć wizję tych zmian wspólnie z pasażerami. Połączenia mają powstawać ze względu na oczekiwanie społeczne, a nie partyjne – zaznaczył Gawkowski.

Jak przyznał, dotychczasowe wyniki inwestycji kolejowych (ok. 50 km nowych linii oddanych do użytku od 1989 r.) to wyrzut sumienia wielu wcześniejszych polskich rządów niezależnie od barw partyjnych. – Nowa koalicja będzie integrowała działania rządu i samorządów, rozwijała kolej, przy czym priorytetem będzie KDP. Kolej i rynek mogą być pewne przychylności nowego rządu – zapewnił.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel stwierdził, że w resorcie trwają intensywne prace nad przygotowaniem wniosków. – O wydłużeniu okresu realizacji inwestycji infrastrukturalnych i taborowych rozmawialiśmy w KE wiele miesięcy temu. Komisja proponowała, by kontraktowanie było uznawane za realizację kamienia milowego – ale potem zmieniła się ekipa i wycofała się z tego – stwierdził, sugerując, że negocjacje ze strony unijnej „nie były prowadzone w dobrej wierze”.

– Jesteśmy w trakcie oceny wniosków. Jeśli KPO będzie, to bardzo dobrze. Jeśli nie, nadal liczymy na prefinansowanie – odniosła się do zapowiedzi dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech. Myślę, że potrzeba bardziej oficjalnego potwierdzenia, że środki z KPO będą – stwierdził z kolei dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego – Przemysł Ciężki i Wydobywczy w PKO BP Artur Kucia.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Trwa produkcja tramwajów Škody dla trzech niemieckich miast

Zintegrowany transport

Trwa produkcja tramwajów Škody dla trzech niemieckich miast

Witold Urbanowicz 03 marca 2024

Litwa: Postępują prace przy budowie Rail Baltiki w rejonie Janowa

Infrastruktura

Kolejne strajki na kolei w Niemczech prawdopodobne

Pasażer

Kolejne strajki na kolei w Niemczech prawdopodobne

Artur Bogdanowicz 03 marca 2024

Zobacz również:

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Infrastruktura

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Grzegorz Rekiel 27 sierpnia 2023

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Trwa produkcja tramwajów Škody dla trzech niemieckich miast

Zintegrowany transport

Trwa produkcja tramwajów Škody dla trzech niemieckich miast

Witold Urbanowicz 03 marca 2024

Litwa: Postępują prace przy budowie Rail Baltiki w rejonie Janowa

Infrastruktura

Kolejne strajki na kolei w Niemczech prawdopodobne

Pasażer

Kolejne strajki na kolei w Niemczech prawdopodobne

Artur Bogdanowicz 03 marca 2024

Zobacz również:

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Infrastruktura

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Grzegorz Rekiel 27 sierpnia 2023

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5