SERWISY PARTNERSKIE rynekinfrastruktury.pl transport-publiczny.pl rynek-lotniczy.pl tor-konferencje.pl zdgtor.pl
CPK podpisało umowę na bocznicę do lotniska
Centralny Port Komunikacyjny 16 grudnia 2025
Dzisiaj została podpisana umowa dotyczącą bocznicy kolejowej. Obiekt powstanie do 2029 r. na północny zachód od nowego portu lotniczego w formule „projektuj i buduj”. Po zakończeniu inwestycji tor będzie służył na potrzeby lotniska.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Damian Kelman 14 grudnia 2025
Przełomowy krok do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa odkupił działkę w Zabłotni. W piątek, 12 grudnia, podpisano akt notarialny.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
CPK. Pierwsza decyzja lokalizacyjna dla Linii Y między Warszawą a Łodzią
Linia Y: Rozpoczęcie prac projektowych w rejonie Kalisza
CPK 10 grudnia 2025
CPK odebrał Koncepcję Programowo-Przestrzenną (KPP) dla 9-kilometrowego tzw. by-passu Kalisza. Tym samym rozpoczynają się prace nad projektem budowlanym tego odcinka, a spółka złoży wniosek o decyzję środowiskową. Kolejowa obwodnica Kalisza to integralna część linii 85 na odcinku Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań, czyli poznańskiej odnogi linii „Y” Kolei Dużych Prędkości (KDP).
Malepszak vs Horała: Jaka prędkość na polskim KDP?
KDP Łódź – Warszawa: Wkrótce pozostałe decyzje lokalizacyjne. Przetargi jeszcze w tym roku
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
Świerkot, Stadler: Najpierw trzeba obsłużyć pasażerów w miastach, potem myśleć o KDP
Elżbieta Pałys 04 grudnia 2025
Stadler ma co robić przez najbliższe dwa lata – wynika ze słów Arkadiusza Świerkota, członka zarządu firmy. Producent będzie realizować zagraniczne i krajowe zamówienia między innymi na potrzeby przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych. Tego rodzaju połączenia, zdaniem przedstawiciela Stadlera, są obecnie kluczowe dla rozwoju kolei w Polsce. – Wspieramy KDP, ale inaczej stawiamy akcenty – powiedział podczas Kongresu Kolejowego Arkadiusz Świerkot. – Najpierw musimy prawidłowo obsługiwać pasażerów w miastach, potem rozwijać KDP – stwierdził.
Czy Stadler wystartuje w przetargu na pociągi KDP dla PKP Intercity?
Więcej Citylinków dla Utah produkowanych w… Utah
Stadler w Polsce. Dynamiczne tempo wzrostu
CPK. Pierwsza decyzja lokalizacyjna dla Linii Y między Warszawą a Łodzią
Centralny Port Komunikacyjny 04 grudnia 2025
Budowa szybkiej linii między Warszawą, Lotniskiem CPK i Łodzią coraz bliżej. Centralny Port Komunikacyjny uzyskał pierwszą z kolejowych decyzji lokalizacyjnych dla tego odcinka. Dokument wydany przez Wojewodę Mazowieckiego dotyczy odcinka w rejonie stacji Warszawa Zachodnia.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
Wykonawcy: Chcemy nadal budować polską kolej
Roman Czubiński 03 grudnia 2025
Zbliżające się inwestycje w kolej dużych prędkości oraz na sieci konwencjonalnej dają polskim firmom budowlanym i producentom ogromne możliwości rozwoju. Dofinansowań z Unii Europejskiej na ten cel nie zabraknie – stwierdzili przedstawiciele wykonawców biorący udział w debacie otwarcia XV Kongresu Kolejowego. Niepokój budzi za to spadek produkcji budowlano-montażowej, zażarta walka o zlecenia (cenowa oraz przy pomocy odwołań) i zbyt powolne działanie administracji.
Na pierwszym miejscu Budimex na drugim Strabag – to oni budują najwięcej dróg
Czy rozpoczęte budowy skończą ci, którzy je zaczęli?
Norwegia. Zamawiający, którzy rozumieją wykonawcę
UE dofinansowała projektowanie linii kolejowej CPK między Katowicami a granicą Polski z Czechami
inf. pras. CPK 03 grudnia 2025
Komisja Europejska przyznała spółce CPK blisko 80 mln zł wsparcia finansowego na zaprojektowanie ponad 60-kilometrowego odcinka kolejowego między Katowicami a granicą państwa. Celem tej inwestycji jest skrócenie czasu podróży między Polską, Czechami i Austrią. Dla Polski oznacza ona znaczące usprawnienie podróży w rejonie Śląska. Odcinek realizowany przez CPK zakłada poruszanie się pociągów z prędkością do 250 km/h.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
PAP: KDP Warszawa – Berlin przez Gorzów Wlkp.?
Roman Czubiński 01 grudnia 2025
Dziś w Berlinie odbędą się polsko-niemieckie rozmowy międzyrządowe, poświęcone – między innymi – komunikacji kolejowej między oboma krajami. Polskie propozycje związane z budową KDP do stolicy Niemiec obejmują przedłużenie poznańskiej odnogi linii „Y” do granicy przez Gorzów Wielkopolski.
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
CPK: Dzięki prędkości 350 km/h wyższa prędkość i krótszy czas przejazdu przyciągną pasażerów
Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h
CPK: Starcie Malepszak – Horała na Kongresie Kolejowym [WIDEO]
Roman Czubiński 26 listopada 2025
Przy kosztującej 20 mld zł budowie linii KDP skrócenie czasu przejazdu o zaledwie 5 minut byłoby przepisem na katastrofę – mówił podczas debaty „1 na 1” na Kongresie Kolejowym wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. – Ważniejsza od skracania czasu przejazdu między Warszawą a Poznaniem jest obsługa średnich miast, takich jak Kalisz – odpowiadał mu były pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Marcin Horała. W dyskusji poruszano także kwestie cen biletów, przepustowości linii oraz roli polskich firm w produkcji taboru.
Otwarta droga do Portu Polska. PPL inwestorem strategicznym lotniska
Tusk: CPK zmienia się w Port Polska
CPK z pierwszą umową wykonawczą! Znana firma zbuduje "serce" lotniska
Modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego od 2028 lub 2029 r.
Jakub Rösler 26 listopada 2025
PKP PLK od prawie roku projektują przebudowę poznańskiego węzła kolejowego, obejmującą budowę nowych par torów czy nowych przystanków. Aktualnie spółka zakłada, że prace budowlane dla całego węzła będą mogły ruszyć w 2028 lub 2029 roku. – Postrzegamy Poznański Węzeł Kolejowy jako jedno z kluczowych przedsięwzięć w nowej perspektywie unijnej – mówi członek zarządu PLK SA Marcin Mochocki.
PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny
Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?
Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?
CPK odpowiada Stadlerowi w kwestii prędkości na Linii Y
Redakcja 24 listopada 2025
Spółka CPK postanowiła się odnieść do tez stawianych przez wiceprezesa Stadler Polska Arkadiusza Świerkota w zakresie prędkości eksploatacyjnych na Linii Y oraz wydatków na budowę linii KDP w Polsce.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
20 lat w UE: Kolej skorzystała z szansy. Co dalej?
Roman Czubiński 20 listopada 2025
Fundusze unijne pozwoliły w ciągu 20 lat odmienić polską kolej niemal nie do poznania, mimo że sposób, w jaki wykorzystywali je krajowi beneficjenci, często nie był doskonały – uznali uczestnicy debaty otwarcia XV Kongresu Kolejowego. W kolejnych latach należy – ich zdaniem – położyć większy nacisk na rozwijanie firm z polskim kapitałem, a także na ułatwienia w otoczeniu prawnym inwestycji. Najbliższe lata powinny sprzyjać pozyskiwaniu z UE środków na inwestycje zwłaszcza w kolej dużych prędkości.
KD mają kolejne 170 mln złotych na nowy tabor
70 proc. środków z KPO trzeba zakontraktować do końca roku. To spore wyzwanie
Szefowa KE: Najpierw kamienie milowe, później wydatkowanie środków z KPO
CPK: Środki unijne konieczne dla budowy polskiej KDP
Roman Czubiński 19 listopada 2025
Fundusze unijne są niezbędnym warunkiem sfinansowania komponentu kolejowego CPK. Fakt, że kolej dużych prędkości jest unijnym priorytetem finansowym, pozwala liczyć na hojne wsparcie ze strony UE dla budowy polskiej Linii „Y” – mówił podczas debaty otwarcia XV Kongresu Kolejowego prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego dr Filip Czernicki. Zapowiedział też negocjacje w celu przekonania przedstawicieli Komisji Europejskiej do uznania tej inwestycji za ważną dla mobilności międzynarodowej.
Polska ma ponad 450 mln euro z CEF 2. Na co zabrakło?
Malepszak vs Horała: Jaka prędkość na polskim KDP?
Jakub Rösler 14 listopada 2025
Podczas XV Kongresu Kolejowego o polskim KDP, prędkościach i taborze dużej prędkości debatowali Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, oraz Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK. Rozmówcy spierali się o prędkości, model obsługi oraz udział polskich producentów przy dostawach taboru dla KDP.
Linia Y: Rozpoczęcie prac projektowych w rejonie Kalisza
KDP Łódź – Warszawa: Wkrótce pozostałe decyzje lokalizacyjne. Przetargi jeszcze w tym roku
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP
Jakub Rösler 14 listopada 2025
O niskich marżach producentów, o możliwych kierunkach rozwoju polskiego rynku i o potencjalnym zastosowaniu polskich rozjazdów na krajowej sieci kolei dużych prędkości rozmawiamy z Rafałem Leszczyńskim, prezesem KZN Bieżanów.
Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!
KE: Europejska sieć KDP do 2040 r. Szybsza niż 250 km/h?
TINES: Jeśli chcemy mieć polską kolej dużych prędkości, musimy mieć polskich producentów dla KDP
KOWR odkupiła działkę w Zabłotni, na której powstanie KDP do CPK
inf. pras. 05 listopada 2025
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) i Piotr Wielgomas uzgodnili warunki zwrotnego przeniesienia prawa własności nieruchomości w Zabłotni na Skarb Państwa - poinformował oficjalny serwis Rzeczypospolitej Polskiej. Na tej działce będzie przebiegać linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
Polska KDP ma służyć przemieszczaniu się na duże odległości
Kasper Fiszer 04 listopada 2025
Linie kolei dużych prędkości powinny służyć pasażerom przemierzającym duże odległości. Funkcją najszybszych pociągów nie jest transport regionalny, a lista odcinków o najwyższych parametrach powinna ograniczać się do głównych tras z niewielką liczbą zatrzymań – przekonują przedstawiciele PKP SA oraz rządu i województwa łódzkiego, a także politycy związani z KO. W dyskusji, jaka odbyła się podczas Igrzysk Wolności, nie brali udziału posłowie opozycji.
Polsko-czeskie rozmowy kolejowe
Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech
Minister Malepszak ma pomysł na kolejowy ratunek dla Lubuskiego
CPK: Afera KOWR - sprawa działki nie opóźni budowy KDP Warszawa – Łódź
Roman Czubiński 30 października 2025
Plan A to negocjacje z obecnym właścicielem działki i odzyskanie jej polubownie. Plan B to wywłaszczenie fragmentu, przez który ma przebiegać linia KDP. Ten drugi wariant będzie oznaczał dla Skarbu Państwa większe wydatki, ale żaden z nich nie opóźni ani nie wstrzyma inwestycji lotniskowych ani kolejowych – informuje rząd oraz spółka CPK.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane w najbliższych miesiącach
Roman Czubiński 29 października 2025
Przetargi na budowę linii dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a węzłem CPK zostaną ogłoszone w roku bieżącym lub na początku przyszłego – zapowiada Centralny Port Komunikacyjny. Harmonogram prac budowlanych, zakładający oddanie do użytku linii Warszawa – Łódź do roku 2032, nie jest według spółki zagrożony – zagrożeniem nie jest także sprzedaż kluczowej działki prywatnemu podmiotowi w końcowym okresie rządów PiS.
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
CPK: Z jaką prędkością pojedziemy pod lotniskiem? 120 czy 320 km/h?
Jakub Rösler 28 października 2025
CPK chce zmaksymalizować prędkość dla najszybszych pociągów jadących przelotem pod centralnym lotniskiem. Zarząd spółki robi wszystko, żeby osiągnąć tutaj “największą możliwą prędkość” – znacznie większą niż dotychczasowe 120 km/h. To jeden z elementów skrócenia czasu jazdy do Poznania i Wrocławia Linią Y. Dzięki temu wiemy też ostatecznie, ile krawędzi peronowych powstanie na stacji CPK.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
CPK: Sprawa sprzedaży działek niezbędnych dla lotniska w prokuraturze [Aktualizacja]
ep. 28 października 2025
W lipcu tego roku władze CPK złożyły do Prokuratury Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w związku ze sprzedażą przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa działek kluczowych do budowy centralnego lotniska – poinformowała spółka.
KOWR sprzedał działkę niezbędną do budowy CPK. Kontrowersyjna transakcja
Jak kupić nieruchomość od PKP?
Szczecin: PFR z planem budowy osiedla z 800 mieszkaniami na wynajem na terenach kolejowych
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
Roman Czubiński 28 października 2025
Budowa linii dużych prędkości „Y” i dopuszczenie jej do eksploatacji będzie tylko zwieńczeniem długiego procesu. Największe trudności są rozwiązywane obecnie, na etapie przygotowań – stwierdzili przedstawiciele inwestora i potencjalnych wykonawców podczas debaty na targach TRAKO. Szczegóły są dopracowywane – między innymi – na Forum Dialogu Technicznego CPK.
PAP: KDP Warszawa – Berlin przez Gorzów Wlkp.?
CPK: Dzięki prędkości 350 km/h wyższa prędkość i krótszy czas przejazdu przyciągną pasażerów
Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h
KOWR sprzedał działkę niezbędną do budowy CPK. Kontrowersyjna transakcja
Redakcja 28 października 2025
Tuż przed zmianą władzy, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi kierowane przez Roberta Telusa wydało zgodę na sprzedaż 160 hektarów państwowej ziemi, która jest kluczowa dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – informuje Wirtualna Polska. Do transakcji doszło mimo sprzeciwu spółki CPK. Nabywcą został prywatny przedsiębiorca, który teraz będzie mógł ją odsprzedać za dużo wyższą kwotę.
CPK: Sprawa sprzedaży działek niezbędnych dla lotniska w prokuraturze [Aktualizacja]
Jak kupić nieruchomość od PKP?
Szczecin: PFR z planem budowy osiedla z 800 mieszkaniami na wynajem na terenach kolejowych
CPK ogłasza przetarg na budowę tunelu i dworca kolejowego pod lotniskiem CPK
Jakub Rösler 27 października 2025
Spółka CPK ogłosiła przetarg na budowę i wykonanie niezbędnych prac projektowych dla tunelu kolejowego pod lotniskiem wraz z dworcem kolejowym. Postępowanie ma charakter dialogu konkurencyjnego. Budowa obu elementów ma zakończyć się jesienią 2031 roku.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
Tunel KDP w Łodzi. PORR: tarcza TBM będzie gotowa w czerwcu 2026 roku
Daniel Siwak 24 października 2025
Firma PORR – wykonawca tunelu średnicowego KDP w Łodzi – przekazała kilka kluczowych informacji dotyczących maszyny TBM. Wiemy, że latem przyszłego roku będzie już zmontowana. Znamy też planowany termin rozpoczęcia drążenia.
Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!
KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP
KE: Europejska sieć KDP do 2040 r. Szybsza niż 250 km/h?
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Daniel Siwak 23 października 2025
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi dla pociągów KDP, chociaż ma już swojego wykonawcę, na razie jest jeszcze w fazie m. in. wykonywania komór technicznych. Firma Budimex ukończyła już komorę “Retkinia”. W przyszłym roku będzie gotowa komora “Fabryczna”.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami
Roman Czubiński 22 października 2025
Polska branża kolejowa jest przygotowana do zadań związanych z KDP zarówno technicznie, jak i od strony realizacyjnej – uznali uczestnicy debaty podczas targów TRAKO. CPK zapowiada przyjęcie rozwiązań, które będą ułatwiać wykorzystanie potencjału polskich firm wykonawczych. Część technologii będzie jednak trzeba pozyskać z zagranicy.
PKP Intercity blisko ogłoszenia przetargu na pociągi minimum 320 km/h
CPK: KDP nie zlikwiduje wykluczenia, ale zachęci do przesiadki z samochodu
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
Hiszpania. Liberalizacja kolei przyciąga pasażerów, ale powoduje straty
Przemysław Farsewicz 19 października 2025
Hiszpania dostarcza wielu ciekawych danych w kontekście liberalizacji rynku kolei dużych prędkości. Duża konkurencja na torach doprowadziła do dużego paradoksu – wielu korzyści dla pasażerów, ale i dużych strat finansowych dla przewoźników. Podróżni cieszą się ze spadku o 33% cen biletów i chętnie przesiadają się z samochodów na kolej, natomiast firmy przewozowe liczą straty. Dziura w ich budżecie wyniosła w poprzednim roku prawie 100 mln euro. Najnowszy raport z rynku hiszpańskiego próbuje także odpowiedzieć na pytanie, jak w tym wszystkim odnajduje się państwowy przewoźnik Renfe.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”
Mateusz Kieruzal 18 października 2025
Chińska kolej dużych prędkości to największy i najnowocześniejszy taki system na świecie. Pociągi jeżdżąca 350 km/h to immanentna rzeczywistość życia w Państwie Środka. 307-kilometrowy odcinek Chongqing – Chengdu pokonuje się w godzinę, a ceny biletów zaczynają się od 79 złotych.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
Pendolino PKP Intercity: Testy w Czechach, trakcja podwójna, ale nadal wolno na CMK
Łukasz Malinowski 15 października 2025
Pendolino pojedzie w najbliższym czasie na testy do Czech, a w wakacje będzie jeździć w trakcji podwójnej na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem. Ciągle nie rozpędzi się jednak do 250 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) – tu zmiana nastąpi najwcześniej za dwa lata.
Warszawa - Trójmiasto. PKP Intercity wymieni Pendolino na piętrusy
Zakopane wita Pendolino PKP Intercity. Bilety od 9 zł!
Pendolino dojedzie do Ustki
Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]
Mikołaj Kobryński 10 października 2025
Na włoskiej sieci kolei dużych prędkości zadebiutowały niedawno pociągi Frecciarossa 1000 drugiej generacji w barwach narodowego przewoźnika Trenitalia, który zamówił 36 takich pojazdów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 10 sztuk. Ich wygląd zewnętrzny jest bliźniaczo podobny do pierwszej generacji, za to przestrzeń pasażerska stała się jeszcze bardziej komfortowa.
Bateryjne RegioPantery pojadą na Łotwę
Škoda Group dostarczy nawet 36 jednostek bateryjnych na Słowację
Naprawa główna 26 wagonów Z1B dla PKP Intercity zakończona
Bliżej budowy linii KDP z Brna w kierunku Wiednia
Mikołaj Kobryński 07 października 2025
Správa železnic, zarządca czeskiej infrastruktury kolejowej, dysponuje już 60 różnego rodzaju uzgodnieniami i opiniami, niezbędnymi do wydania pozwoleń na budowę w ramach projektu VRT Jižní Morava, zakładającego wybudowanie linii kolei dużych prędkości na południe od Brna, w kierunku granicy czesko-austriackiej. Wśród społeczności lokalnych istnieje jednak opór przeciwko inwestycji.
Szybciej na lotnisko w Berlinie. Z dworca głównego w 23 minuty
Postępuje odbudowa stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon [zdjęcia]
Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko
Większość pasażerów nie chce dojeżdżać do CPK. Prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową
Roman Czubiński 02 października 2025
Docelowy scenariusz rozwoju polskiej sieci kolejowej po 2035 r. zostanie przedstawiony rządowi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Już dziś wiadomo jednak, że nowy układ linii będzie różnił się od koncepcji z lat 2017-2023. Ma on być mniej skoncentrowany na lotnisku, a bardziej na inwestycjach w regionach odpowiadających na codzienne potrzeby ich mieszkańców – zapowiadają CPK i PLK SA.
Będzie docelowy model sieci kolejowej. Jak zagwarantować realizację prac?
Konsultacje założeń ZSK w województwie pomorskim. Kolejny warsztatowy panel ekspercki odbył się w Gdańsku
Półmetek warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej
Milczarski kontra Rachwalski. Spór o prędkość na sieci KDP
Redakcja 30 września 2025
Na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO doszło do spontanicznej dyskusji pomiędzy Rafałem Milczarskim ze Stowarzyszenia Tak dla CPK a Piotrem Rachwalskim, członkiem zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego, dotyczącej prędkości eksploatacyjnej na polskiej sieci KDP. Choć prędkość konstrukcyjną 350 km/h przyjęto kilka lat wcześniej, do niedawna zakładano prędkość eksploatacyjną 250 km/h.
Szybciej na lotnisko w Berlinie. Z dworca głównego w 23 minuty
Postępuje odbudowa stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon [zdjęcia]
Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko
Malepszak: KDP nie może pochłonąć wszystkich dostępnych środków
Roman Czubiński 26 września 2025
Kluczowym dla kolei parametrem na najbliższych 20 lat będzie udział w rynku. To właśnie jego wartość będzie wyznacznikiem sukcesu lub porażki działań podejmowanych przez władze krajowe i unijne – powiedział podczas debaty otwarcia targów TRAKO 2025 odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025
Grupa KZN Bieżanów z dwiema nagrodami z TRAKO
PKP PLK, Kombud, Szafrański, Pomianowski i inni. Prestiżowe nagrody na TRAKO 2025
Kolej dużych prędkości – tak! Ale jaka?
Mikołaj Kobryński 24 września 2025
Różne kraje europejskie przyjęły zróżnicowane polityki w zakresie budowy i eksploatacji linii kolei dużych prędkości. Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak powiedział, że nie możemy powtórzyć cudzych błędów. Jego zdaniem aberracją byłby także powrót do niektórych koncepcji, które forsował poprzedni zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Szybciej na lotnisko w Berlinie. Z dworca głównego w 23 minuty
Postępuje odbudowa stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon [zdjęcia]
Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko
Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji
Redakcja 18 września 2025
Projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, złożony przez prezydenta Nawrockiego, nie przyspieszy budowy ani części lotniczej, ani kolejowej inwestycji. Jego celem ma być raczej spór z rządem niż realne wsparcie przedsięwzięcia – zwłaszcza w obszarze kolei dużych prędkości, gdzie zapisane ograniczenia budzą zdziwienie.
Otwarta droga do Portu Polska. PPL inwestorem strategicznym lotniska
Tusk: CPK zmienia się w Port Polska
CPK: Starcie Malepszak – Horała na Kongresie Kolejowym [WIDEO]
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
inf. pras. CPK, opr. RC 12 września 2025
Centralny Port Komunikacyjny nabył ponad 100 działek zakwalifikowanych do pierwszego etapu Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. To grunty potrzebne do budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości, łączącej Lotnisko CPK z Łodzią i Warszawą – informuje spółka.
KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane w najbliższych miesiącach
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
Malinowski (PKP Intercity): Musimy jeździć szybciej. 250 km/h to skazywanie się na porażkę
Łukasz Malinowski 11 września 2025
Jeżeli infrastruktura jest projektowana i budowana na prędkości rzędu 350 km/h, to oczekiwania pozyskania pociągów o prędkości 250 km/h, które będą eksploatowane przez kolejne kilkadziesiąt lat, oznaczałyby skazywanie nas na starcie na ryzyko porażki w konkurowaniu o pasażera – mówi Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity. Menedżer odnosi się do trwającej dyskusji o prędkości, z jaką powinny poruszać się pociągi na polskiej KDP.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
PKP Intercity od 14 grudnia: blisko 560 połączeń
CPK: Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć także dla wrocławskiej odnogi "Ygreka"
inf. pras. CPK 11 września 2025
Dla właścicieli nieruchomości leżących na przebiegu linii kolejowej „Y” od Sieradza Północnego do Kępna i z Kępna do Czernicy Wrocławskiej spółka CPK przygotowuje kolejną odsłonę Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Wstępny dobór i analizy zakładają, że inwestor będzie chciał kupić łącznie około 65 działek. Według harmonogramów rozmowy z właścicielami mają rozpocząć się w III kwartale bieżącego roku.
CPK: „Symboliczny moment”. Zakup pierwszej działki w Kolejowym Programie Dobrowolnych Nabyć
CPK: Dzięki prędkości 350 km/h wyższa prędkość i krótszy czas przejazdu przyciągną pasażerów
inf. pras. CPK 07 września 2025
Zwiększenie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej z 250 do 350 km/h na projektowanych liniach kolejowych pozwoli na pełne wykorzystanie parametrów infrastruktury, stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej i oszczędność czasu pasażerów. To właśnie znaczące skrócenie czasów przejazdu było podstawowym źródłem sukcesu kolei dużych prędkości w Europie – przekonuje zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego.
PAP: KDP Warszawa – Berlin przez Gorzów Wlkp.?
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h
CPK: Zmiany na łódzkiej Retkini zaprojektuje Multiconsult
Roman Czubiński 02 września 2025
Oferta złożona przez firmę Multiconsult została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na projekt zmiany układu torowego w rejonie planowanego wyjścia łódzkiego tunelu KDP na powierzchnię. Zmiany te mają ograniczyć ingerencje w istniejącą infrastrukturę (pozwolą m. in. na nieprzerwane działanie przystanku Łódź Retkinia) i zapewnić oszczędności.
CPK: Przetarg na projekt zmian w rejonie łódzkiej Retkini
Los przystanku Łódź Retkinia wciąż niepewny
Łódź Retkinia: Czy wyburzenia można było uniknąć?
Klimczak: Poprawiamy parametry CPK, prezydent może spać spokojnie
Redakcja/przegląd prasy 22 sierpnia 2025
– Politycy PiS myśleli, że rząd wygasi ten projekt, a my go rozwijamy. Poprawiamy jego parametry – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury na antenie Polsat News, zapytany o Centralny Port Komunikacyjny i przyszłą współpracę z prezydentem Karolem Nawrockim.
Klimczak: Finał mediacji ws. GSM-R blisko. Będziemy go montować
Klimczak (MI): Renesans polskiej kolei
Klimczak: PPL będzie zarządcą CPK
CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h
Centralny Port Komunikacyjny 20 sierpnia 2025
Centralny Port Komunikacyjny buduje pierwszą linię Kolei Dużych Prędkości, uwzględniając na każdym etapie planowania, projektowania i realizacji najwyższe możliwe parametry przejazdu pociągów. Dzięki przyjętym założeniom dla KDP skrócenie czasu przejazdów przyniesie fundamentalną zmianę jakości podróżowania po Polsce – przekonuje spółka, broniąc decyzji o podwyższeniu prędkości maksymalnej z 250 do 350 km/h.
Szybciej na lotnisko w Berlinie. Z dworca głównego w 23 minuty
Postępuje odbudowa stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon [zdjęcia]
Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
inf. pras. CPK 18 sierpnia 2025
Spółka CPK przekazała konsorcjum budowlanemu PORR plac budowy komory startowej Retkinia pod drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł m.in. rozpocząć organizację zaplecza budowy, a także sprowadzić maszynę drążącą TBM, która wykona tunel o średnicy blisko 14 metrów i długości ok. 4,6 km. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor
Roman Czubiński 12 sierpnia 2025
Komisja Europejska skorygowała harmonogram budowy Rail Baltica w krajach bałtyckich, od dawna uważany w branży za nierealny. Do roku 2030 linia ma być w dużej części jednotorowa, lecz zelektryfikowana i wyposażona w system ERTMS. Brakujący drugi tor i odgałęzienia mają zostać dobudowane dopiero w kolejnych latach za środki unijne z kolejnych perspektyw budżetowych.
Rail Baltica Białystok – Ełk: Oferta Torpolu i Mirbudu najkorzystniejsza
Litwa: Kolejne umowy na Rail Baltikę. W sumie zakontraktowano już 114 km trasy
Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
inf. pras. CPK, opr. RC 07 sierpnia 2025
Odcinek kolei dużych prędkości między Warszawą a przyszły lotniskiem CPK ma już komplet złożonych wniosków o decyzje lokalizacyjne – informuje Centralny Port Komunikacyjny. Dla dalszego fragmentu do Łodzi złożono 3 z 7 koniecznych wniosków.
KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane w najbliższych miesiącach
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym
inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025
Oprócz ukończenia komory startowej na Retkini przygotowania do drążenia łódzkiego tunelu Kolei Dużych Prędkości trwają też w innych miejscach. Na budowie komory odbiorczej przy stacji Łódź Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe. W sąsiadującym Łódzkim Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem
Roman Czubiński 18 lipca 2025
Spółka CPK dokłada starań, by zabezpieczyć się przed ryzykiem uszkodzenia jakichkolwiek budynków podczas drążenia łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Optymalny sposób ich zabezpieczenia mają wskazać trwające analizy. Na korzyść łódzkiej tkanki miejskiej będzie też działała sama głębokość podziemnej linii kolejowej, w zasadniczej części nie mniejsza niż 25 metrów.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
KDP Łódź – Warszawa: Wkrótce pozostałe decyzje lokalizacyjne. Przetargi jeszcze w tym roku
Roman Czubiński 17 lipca 2025
Złożenie wniosków o decyzje lokalizacyjne dla reszty odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi to kwestia najbliższych miesięcy. Na finiszu jest też wykup nieruchomości koniecznych dla budowy magistrali – zapewnia pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W tym roku można spodziewać się pierwszych postępowań na prace budowlane dla pierwszej części „Ygreka”.
Linia Y: Rozpoczęcie prac projektowych w rejonie Kalisza
Malepszak vs Horała: Jaka prędkość na polskim KDP?
Stadler: 300 km/h dla polskiej KDP złym pomysłem. Malepszak odpowiada
Łódzki tunel KDP: Jest komora, trwają przygotowania do drążenia [ZDJĘCIA]
Roman Czubiński 16 lipca 2025
Zakończyła się budowa komory startowej łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Wybudowany przez Budimex obiekt będzie teraz mógł przyjąć tarczę TBM, która w ostatnich miesiącach 2026 r. rozpocznie drążenie podziemnej linii w kierunku stacji Łódź Fabryczna. Tunel ma być gotowy do przyjęcia pociągów w roku 2029.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
KDP Łódź - Warszawa: Pierwsze wnioski o decyzje lokalizacyjne
inf. pras. CPK 11 lipca 2025
Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła do Wojewody Mazowieckiego wnioski o decyzje lokalizacyjne dla czterech pierwszych z 12 odcinków Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Kolejne wnioski są w przygotowaniu. To kluczowy fragment linii kolejowej „Y”, która do 2035 r. ma połączyć stolicę z Lotniskiem CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.
KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane w najbliższych miesiącach
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
Forum Dialogu Technicznego CPK wzmacnia komunikację z branżą kolejową i budowlaną
Centralny Port Komunikacyjny 09 lipca 2025
Centralny Port Komunikacyjny rozwija platformę promocji dobrych praktyk oraz wymiany informacji o standardach technicznych projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości. Uczestnicy Forum rozmawiają o warunkach umów, zagadnieniach taborowych oraz przygotowaniu nowych kadr. Tylko w ciągu ostatnich trzech miesięcy odbyło się prawie 30 spotkań roboczych. Udział w pracach Forum zgłosiło ponad 800 ekspertów reprezentujących 400 firm z branży kolejowej i budowlanej oraz organizacje branżowe.
Rachwalski, CPK: Budowa lotniska i sieci KDP zgodna z harmonogramem
KOWR odkupił kluczową działkę pod budowę CPK
Tusk: Będziemy mieli najszybszą kolej w Europie
Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK
Centralny Port Komunikacyjny 02 lipca 2025
W sumie siedem ofert wpłynęło na prace projektowe dla ok. 3-kilometrowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Zmiany w projekcie mają nie tylko zminimalizować wpływ na przystanek na Retkini, ale także umożliwić mieszkańcom korzystanie z tej ważnej stacji nawet podczas budowy linii kolejowej.
Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!
KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP
KE: Europejska sieć KDP do 2040 r. Szybsza niż 250 km/h?
Piotr Rachwalski, CPK: Pierwszy odcinek KDP chcemy skończyć do 2032 r.
Redakcja 01 lipca 2025
W drugiej połowie tego roku powinny ruszyć przetargi na linie kolejowe planowane w ramach megalotniska. – Zaczniemy od linii kolei dużych prędkości między Warszawą a Łodzią, która będzie podzielona na kilka odcinków realizacyjnych – poinformował Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
Marchewka: Z terminalem kontenerowym byłoby jak z przekopem Mierzei
Furgalski rozprawia się z mitami wokół CPK
Tunel drogowy w Teresinie otwarty pół roku przed terminem
Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h
inf. pras. Siemens Mobility, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025
405 km/h – to najwyższa prędkość osiągnięta podczas niedawnych testów niemieckiego pociągu dużych prędkości ICE. Oznacza to zdecydowane pobicie poprzedniego rekordu na trasie KDP Erfurt – Lipsk/Halle, na której przeprowadzono próby.
Korth, Siemens Mobility: Na wzrost liczby pasażerów można odpowiadać nowoczesnymi technologiami
Prejs, Siemens Mobility: Pojemność, prędkość i napędy alternatywne – tego szukają przewoźnicy
Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce
Tunel KDP w Łodzi. Umowa z PORR podpisana
Daniel Siwak 27 czerwca 2025
Umowa pomiędzy spółką Centralny Port Komunikacyjny a firmą PORR, podpisana. Oznacza to formalne rozpoczęcie budowy pierwszej infrastruktury dla Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Odcinek tunelowy w Łodzi będzie w przyszłości częścią trasy Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h
Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025
Polskie pociągi dużych prędkości muszą jechać z prędkością ponad 300 km/h. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zdania nie zmienia. – Chcemy działać racjonalnie i efektywnie. Nie możemy sobie pozwolić na zbudowanie czegoś, co nie spotkałoby się z zainteresowaniem przewoźników i pasażerów – podkreśla.
PAP: KDP Warszawa – Berlin przez Gorzów Wlkp.?
Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy
CPK: Dzięki prędkości 350 km/h wyższa prędkość i krótszy czas przejazdu przyciągną pasażerów
Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP
Roman Czubiński 12 czerwca 2025
Działające w Polsce firmy są w stanie zbudować zarówno infrastrukturę, jak i tabor kolei dużych prędkości własnymi siłami – powiedział podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej członek zarządu Alstom Polska Adam Juretko. Podkreślił znaczenie odpowiedniego przygotowania przetargów: przemyślanego określenia ich zakresu i wymagań oraz wprowadzenia certyfikacji wykonawców.
Beata Rusinowicz prezeską Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich
CPK planuje Lokalne Huby Mobilności
Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025
W procesie planowania linii dla Kolei Dużych Prędkości spółka CPK stawia na propasażerskie podejście w projektowaniu węzłów przesiadkowych, będących punktem dostępu do usług KDP. W określonych miastach wzdłuż przebiegu nowych linii kolejowych prowadzone są prace nad Lokalnymi Hubami Mobilności – stacjami pasażerskimi funkcjonalnie powiązanymi ze zintegrowanym węzłem przesiadkowym, wpisanymi w otoczenie i uwarunkowania miejskie. Działania te wpływają na zrównoważony rozwój otoczenia inwestycji kolejowej i odpowiadają na potrzeby projektowania przestrzeni miejskich przyjaznych mieszkańcom.
Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!
KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP
KE: Europejska sieć KDP do 2040 r. Szybsza niż 250 km/h?
Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR
Daniel Siwak 12 czerwca 2025
Praktycznie nic nie stoi już na przeszkodzie, żeby spółka Centralny Port Komunikacyjnych podpisała umowę z firmą PORR. To wybrany wykonawca tunelu KDP w Łodzi. Według deklaracji ma to nastąpić prędzej niż później.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Malepszak: „Precyzyjne inwestowanie” – kierunek na najbliższe lata
Roman Czubiński 11 czerwca 2025
Zarządcy infrastruktury kolejowej muszą nauczyć się inwestowania w sposób dopasowany do potrzeb i precyzyjny – powiedział w wystąpieniu otwierającym Kongres Infrastruktury Polskiej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Urzędnik jest spokojny o dostępność w najbliższym czasie funduszy, podkreśla jednak konieczność rozbudowy inwestycji kolejowych o elementy infrastruktury bezpieczeństwa.
Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki
Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki
IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego
Piętrowe pociągi dużych prędkości pod kanałem La Manche?
Mikołaj Kobryński 30 maja 2025
Alstom, jedyny producent piętrowych składów zespolonych dużych prędkości na świecie, poinformował, że prowadzi rozmowy z różnymi przewoźnikami kolejowymi w sprawie ewentualnego wprowadzenia ich do ruchu w tunelu pod kanałem La Manche. Niewykluczone, że ich użytkownikiem będzie Virgin Group. Spółka chciałaby bowiem przełamać monopol Eurostara.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
Łódzki tunel KDP: KIO oddala odwołania
Roman Czubiński 29 maja 2025
Odwołania wniesione przez dwóch uczestników przetargu na budowę tunelu KDP w Łodzi okazały się nieskuteczne – informuje spółka CPK. Oznacza to, że można podpisać umowę z firmą PORR, której ofertę zamawiający ocenił jako najkorzystniejszą.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Talgo dostarczy pociągi FlixTrain
Roman Czubiński 27 maja 2025
FlixTrain zamówił w 30 zestawów z platformy Talgo 230 wraz z 15-letnim utrzymaniem. Wartość kontraktu to 1,06 miliarda euro. Prawo opcji obejmuje zakup kolejnych 35 pociągów – w razie skorzystania z niego wynagrodzenie Talgo wzrośnie do 2,4 mld euro.
Talgo 230 dla Niemiec. Znamy pierwsze trasy
Renfe przekaże Leo Express pociągi Talgo?
Polska odpuszcza walkę o Talgo
CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza
inf. pras. CPK 26 maja 2025
Na początku czerwca CPK zorganizuje spotkania dla mieszkańców Kalisza w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Spółka zamierza przekonać kaliszan, że mimo planowanej budowy obwodnicy kolejowej, poprzez którą część szybkich pociągów do Poznania i Warszawy ominie ich miasto, i tak skorzystają oni na budowie linii „Y” Warszawa – Łódź – Poznań.
KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane w najbliższych miesiącach
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
KDP na Litwę raczej po roku 2030
Kasper Fiszer 23 maja 2025
PKP PLK zapowiadają otwarcie szybkiej linii Ełk – Trakiszki w ciągu pięciu lat. Nie oznacza to jednak, że już wtedy do Kowna i Wilna pojadą pociągi dużych prędkości. PKP Intercity wskazuje bowiem na brak gwarancji równoczesnego zakończenia prac po litewskiej stronie granicy.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
PKP Intercity od 14 grudnia: blisko 560 połączeń
CPK: Początek badań budynków nad przyszłym tunelem KDP
inf. pras. CPK, opr. RC 21 maja 2025
Spółka CPK podpisała umowę na wykonanie dodatkowych ekspertyz budynków, które znajdują się na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Wykonawca (firma Albraco) od momentu podpisania umowy będzie miał 6 miesięcy na realizację prac związanych z przeprowadzeniem całościowej oceny stanu technicznego i przesłanie raportu.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
Z Korei do polskiej kolei. KNR podzieli się doświadczeniami
Roman Czubiński 20 maja 2025
Centralny Port Komunikacyjny podpisał z Korea National Railway (KNR) porozumienie o wymianie doświadczeń dla rozwoju sieci KDP w Polsce. To kolejny etap zacieśniania współpracy między Polską a Koreą Południową, obejmującej zarówno kolejowy, jak i lotniczy komponent CPK. Z doświadczenia KNR chcą korzystać także PKP PLK.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
Tusk: Polska i Niemcy potrzebują KDP Warszawa – Berlin
Roman Czubiński 09 maja 2025
Budowa połączenia kolei dużych prędkości między Warszawą a Berlinem będzie dla rządów obu krajów kwestią priorytetową – zapewnili Donald Tusk oraz Friedrich Merz po oficjalnej wizycie nowego kanclerza Niemiec w Polsce. Szefowie rządów deklarują, że linia Warszawa – Berlin będzie ważną częścią europejskiej sieci KDP – informuje Money.pl.
Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!
KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP
KE: Europejska sieć KDP do 2040 r. Szybsza niż 250 km/h?
Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP
Roman Czubiński 28 kwietnia 2025
Jeśli budowie szybkiej sieci kolejowej między metropoliami nie będzie towarzyszył dalszy rozwój regionalnych połączeń dowozowych, efekt pozostanie niepełny – przekonywał podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach prezes zarządu Polregio Krzysztof Pietrzykowski. Zapewnił, że spółka przygotowuje się organizacyjnie do konkurowania na w pełni otwartym rynku po roku 2030.
Podlaskie: Pasażerowie nie zmieścili się do składów zastępczych Polregio
Mniej pociągów Regio w Lubuskiem. „Trzeba ustabilizować sytuację”
Polregio: Jeden z 14WE na linii jeszcze w tym roku
CPK: KDP nie zlikwiduje wykluczenia, ale zachęci do przesiadki z samochodu
Roman Czubiński 25 kwietnia 2025
Wkrótce poznamy odpowiedź na pytanie o przyszłość większości „szprych”, których budowę zapowiadał poprzedni zarząd CPK. Zapewni ją Zintegrowana Sieć Kolejowa, która określi docelowy układ polskiej sieci – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny Piotr Rachwalski. Zapowiedział też zachęty dla niezależnych przewoźników, którzy byliby zainteresowani kursowaniem po przyszłych polskich liniach dużych prędkości.
Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami
PKP Intercity blisko ogłoszenia przetargu na pociągi minimum 320 km/h
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
Tomasz Prejs (Siemens): Mamy pojazdy bezpieczne dla pasażerów i ekonomiczne dla przewoźników
Redakcja 23 kwietnia 2025
Tabor Siemensa to rozwiązania bezpieczne i komfortowe dla pasażerów, ale też ekonomiczne dla przewoźników – przekonuje Tomasz Prejs, prezes zarządu Siemens Mobility. Jak mówi przedstawiciel spółki, pojazdy te sprawdziły się już w eksploatacji.
Cztery EZT za “mniej niż trzy lata”, czyli Polregio na zakupach
Francja. Alstom po przejęciu Bombardiera wycofuje ofertę na pociągi linii RER B
W jaki tabor inwestować?
Projekt linii Sieradz – Kalisz – Poznań coraz bliżej. Koncepcja programowo-przestrzenna odebrana
Centralny Port Komunikacyjny 18 kwietnia 2025
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła kolejny etap w ramach prac dla linii kolejowej nr 85 między Sieradzem, Kaliszem, Pleszewem i Poznaniem, czyli na poznańskiej odnodze linii Kolei Dużych Prędkości „Y”. Spółka odebrała koncepcję programowo-przestrzenną (KPP) dla tego odcinka, płynnie przechodząc do etapu przygotowania projektu budowlanego.
KDP Łódź – Warszawa: Przetargi budowlane w najbliższych miesiącach
CPK: Ponad połowa działek pod odcinek Warszawa – Łódź wykupiona
KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone
Szuba (TINES RAIL): Polskie firmy są gotowe na kolejowy boom inwestycyjny
Jakub Rösler 17 kwietnia 2025
Prezes Zarządu TINES RAIL Tomasz Szuba wskazuje, że polskie firmy są gotowe na boom inwestycyjny w branży kolejowej, jaki szykuje się z powodu projektu CPK. Jego zdaniem są to przygotowania większe niż do Euro 2012.
TINES dostarcza prefabrykaty Tramwajom Warszawskim
TINES partnerem innowacji podczas Kongresu Inżynierów i Projektantów
TINES – 20 lat pasji, innowacji i wyjątkowych ludzi
Lasek (CPK): W tym roku kolejne przetargi o wartości 30 mld złotych
Rafał Dybiński 14 kwietnia 2025
Do końca tego roku ogłosimy przetargi na łączną kwotę 30 mld złotych - obwieścił Maciej Lasek, pełnomocnik rządowy ds. CPK na poniedziałkowej konferencji prasowej.
Otwarta droga do Portu Polska. PPL inwestorem strategicznym lotniska
Tusk: CPK zmienia się w Port Polska
CPK: Starcie Malepszak – Horała na Kongresie Kolejowym [WIDEO]
CPK: Jest wykonawca tunelu KDP w Łodzi
Centralny Port Komunikacyjny 11 kwietnia 2025
Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Spośród pięciu ofert w postępowaniu spółka wybrała tę najkorzystniejszą złożoną przez konsorcjum budowlane PORR. Inwestycja jest częścią kluczowej linii 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w tym roku.
Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!
KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP
KE: Europejska sieć KDP do 2040 r. Szybsza niż 250 km/h?
Paweł Przyżycki, (Hitachi Rail GTS Polska): Mamy sprawdzone pociągi na duże prędkości
Elżbieta Pałys 09 kwietnia 2025
Hitachi dysponuje pociągami, które sprawdziły się już na kolejach dużych prędkości w Europie. Teraz mogą być zaoferowane polskim operatorom – wskazuje Paweł Przyżycki, prezes Hitachi Rail GTS Polska.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
Fundamenty ŁDK, komora Retkinia i przetarg na tunel. Łódzki Zespół Parlamentarny wizytował inwestycje CPK
inf. pras. CPK 09 kwietnia 2025
Łódzkie inwestycje kolejowe CPK przebiegają zgodnie z harmonogramami – podkreśla inwestor. Kończy się wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury i budowa komory startowej Retkinia, a już w kwietniu zacznie powstawać komora odbiorcza przy stacji Łódź Fabryczna. W końcowej fazie jest też przetarg na wykonawcę tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi. Na łódzkim odcinku linii KDP nr 85 trwa uszczegółowienie rozwiązań projektowych i pozyskiwanie decyzji administracyjnych.
Łódzki tunel KDP. Pierwsze utrudnienia na Karolewie, kolejne w nowym roku
Tunel KDP w Łodzi. Zakończenie budowy komory "Fabryczna" w 2026 roku
Łódzki tunel KDP: PORR przejmuje komorę startową
PKP Intercity: Pociągi do Amsterdamu? Odległa perspektywa
Roman Czubiński 09 kwietnia 2025
PKP Intercity nie uruchomią na razie pociągu Warszawa – Amsterdam, bo mają za mało taboru rozwijającego prędkość 250 km/h. Takiej właśnie prędkości oczekują zaś Koleje Niemieckie, z którymi współpraca jest warunkiem takiego przedsięwzięcia – mówił prezes przewoźnika Janusz Malinowski podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.
PKP Intercity: Bilety Interrail w systemie e-IC 2.0
ComfortJetem z Pragi do Kopenhagi. Bilety już w sprzedaży!
Planuj podróż zagraniczną z PKP Intercity nawet pół roku wcześniej!
Joanna Lech (CUPT): Są pieniądze na zakup taboru. Kolejne konkursy wkrótce
ep. 08 kwietnia 2025
Centrum Unijnych Projektów Transportowych ma do dyspozycji kilka instrumentów finansowych, w ramach których można uzyskać fundusze na zakup taboru kolejowego w ramach obecnej perspektywy finansowej. Pierwsze podmioty już uzyskały wsparcie, ale będą ogłaszane kolejne konkursy. O szczegółach mówi Joanna Lech, dyrektor CUPT.
CPK dofinansuje drogi wokół planowanego lotniska
Fundusze unijne zainaugurowane, choć bez pieniędzy
Słowacja tnie kolejowe połączenia. Powodem brak dotacji
Alstom zwiększa moce produkcyjne. Duże inwestycje we Francji
Roman Czubiński 08 kwietnia 2025
Przewidując wzrost popytu na pojazdy do obsługi linii dużych prędkości, Alstom zamierza poważnie rozbudować swoje zakłady. Koncern zamierza zainwestować w tym celu ok. 150 milionów euro. Głównym typem produkowanego w nowych obiektach taboru będzie Avelia Horizon (TGV M).
Rusinowicz, Alstom: Wracamy do korzeni – produkujemy w Polsce i dla Polski
Alstom: Piętrowe Coradie dla PKP Intercity będą 6-członowe
ALSTOM: Coradie MAX dla PKP Intercity wyprodukujemy w Polsce
Maciej Kliś (BGK): Czas na kolej. Tu są największe wyzwania i największe zapóźnienia
ep. 07 kwietnia 2025
Bank Gospodarstwa Krajowego od lat finansuje rozwój infrastruktury transportowej w Polsce, czego efekty bardzo dobrze widać na drogach. Teraz czas na kolej – wskazuje Maciej Kliś, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego. To w tym obszarze, jak zauważa, Polska ma obecnie największe zapóźnienia, a co za tym idzie, najwięcej wyzwań. Docelowo chodzi o to, by sieć transportowa rozwijała się kompleksowo i wzajemnie się uzupełniała – zaznacza.
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Prefinansowanie inwestycji kolejowych z KPO wstrzymane z braku pieniędzy?
Malinowski (PKP Intercity): Przetarg na pociągi dużych prędkości na przełomie roku
Elżbieta Pałys 04 kwietnia 2025
Obecnie PKP Intercity prowadzi największy w swojej historii przetarg na pociągi o prędkości 200 km/h. Po zakończeniu tego postępowania planuje ogłosić przetarg na pociągi dużych prędkości. – Zakładamy, że może to nastąpić na przełomie tego i 2026 roku – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Rekordowa wakacyjna frekwencja w PKP Intercity
Malinowski: Na drogach ginie co roku miasto wielkości Jastarni
Malinowski: Rekordowe przewozy to wynik lepszej oferty dla pasażerów
Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h
Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025
Stadler Polska przekonuje, że jeśli pociągi do obsługi kolei dużych prędkości mają powstawać w Polsce i z udziałem polskich producentów oraz poddostawców, to ich prędkość maksymalna nie może przekraczać 250 km/h. – W ciągu 4 lat jesteśmy w stanie skonstruować, zbudować i dopuścić taki pojazd w Siedlcach – mówi Arkadiusz Świerkot, członek zarządu polskiego oddziału Stadlera.
Świerkot, Stadler: Najpierw trzeba obsłużyć pasażerów w miastach, potem myśleć o KDP
Czy Stadler wystartuje w przetargu na pociągi KDP dla PKP Intercity?
Więcej Citylinków dla Utah produkowanych w… Utah
Furgalski (ZDG TOR): Pool taborowy zachęci do uruchamiania połączeń przez marszałków
Elżbieta Pałys 03 kwietnia 2025
Próg wejścia na rynek przewozów kolejowych jest bardzo wysoki, wiąże się przede wszystkim z wydatkami na tabor – zauważa Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dlatego, jego zdaniem, zapowiedziany przez CPK pool taborowy to dobry pomysł. Adrian Furgalski liczy, że możliwość skorzystania z pool-u zachęci do organizowania nowych połączeń do centralnego lotniska także samorządy województw.
Furgalski, ZDG TOR: Przestawiliśmy wajchę z dróg na kolej
Zaczynamy XV Kongres Kolejowy! Furgalski: Weszliśmy w dobre czasy dla kolei
Furgalski: Chińskie gacie nie mogą być podstawą cargo w CPK
Joński (Komisja Transportu PE): UE stawia ogromne pieniądze na kolej. Musimy to wykorzystać
Daniel Siwak 03 kwietnia 2025
Koledzy z Hiszpanii czy Francji, gdy słyszą o KDP w Polsce, przecierają oczy ze zdumienia. W najbliższych latach zainwestujemy w kolej najwięcej w całej Europie – mówił w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Dariusz Joński, europoseł i zastępca koordynatora Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!
KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP
KE: Europejska sieć KDP do 2040 r. Szybsza niż 250 km/h?
PKP Intercity. Pociągi KDP mają jeździć do Poznania, Wrocławia, Szczecina i Berlina
Jakub Rösler 02 kwietnia 2025
Nowe szybkie pociągi, które planuje kupić PKP Intercity mają kursować po Linii Y do Wrocławia i Poznania, a także do Berlina, Szczecina i Białegostoku. Przewoźnik chciałby uruchamiać po nowej linii dużych prędkości łącznie 25 par pociągów do Poznania oraz 24 pary do Wrocławia.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
PKP Intercity od 14 grudnia: blisko 560 połączeń
Siemens Mobility: Jakość jest kluczowa dla pasażera
Łukasz Malinowski 02 kwietnia 2025
Siemens Mobility chce dostarczać składy dużych prędkości dla PKP Intercity i CPK oraz szybkie składy do połączeń regionalnych czy lotniskowych. Filozofią Siemensa jest koncentrowanie się na sprawdzonych rozwiązaniach, a nie na miejscu, w którym one powstają. Oferujemy sprawdzone technologie i gwarantujemy jakość, której potrzebuje polska kolej – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu polskiego oddziału koncernu.
Korth, Siemens Mobility: Na wzrost liczby pasażerów można odpowiadać nowoczesnymi technologiami
Prejs, Siemens Mobility: Pojemność, prędkość i napędy alternatywne – tego szukają przewoźnicy
Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce
Michał Kościelniak (Porr): Polski rynek poradzi sobie z budową KDP
Elżbieta Pałys 02 kwietnia 2025
Potencjał rynku budowlanego w Polsce rósł systematycznie od czasu wejścia do Unii Europejskiej, a zrealizowane od 2004 roku inwestycje przełożyły się na rozwój wielu przedsiębiorstw – zauważa Michał Kościelniak, dyrektor Regionu Centralno-Wschodniego Porr. Wiele firm korzystało przy tym z transferu wiedzy z krajów, w których funkcjonowały ich firmy-matki. Dziś nie ma obaw o know-how potrzebne do budowy kolei dużych prędkości w Polsce. – Ono już jest na polskim rynku – wskazuje przedstawiciel wykonawcy dodając, że jeśli zajdzie taka potrzeba, firmy w łatwo dostępny sposób skorzystają z dodatkowego transferu wiedzy.
Hiszpania: Będzie 350 km/h na trasie Madryt – Barcelona!
KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP
KE: Europejska sieć KDP do 2040 r. Szybsza niż 250 km/h?
Jakie strategie taborowe przyjmą przewoźnicy i producenci?
Kasper Fiszer 01 kwietnia 2025
O możliwości wejścia na polski rynek kolejnych producentów taboru, ale także o szansach na eksport polskich produktów do nowych krajów i o konieczności znalezienia niszy przez mniejsze podmioty branży dyskutowano podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Pociągi Silesia i Chopin dojeżdżają tylko do granicy słowacko-węgierskiej
Węgrzy chcą kupić 48 pociągów za pieniądze unijne
Kolejny retro pociąg jeździ po Polsce
Grzegorz Kucia (FPS H.Cegielski): Będziemy rozwijać pojazdy typu EZT
ep. 01 kwietnia 2025
Choć obecnie FPS H. Cegielski realizuje duży kontrakt wagonowy, planuje także swój udział w realizacji zamówień na EZT. Do rozwoju w tym obszarze wykorzysta dotychczasowe doświadczenia, w tym uzyskane dzięki prototypom.
Polska KDP powstanie w większości polskimi siłami
PKP Intercity blisko ogłoszenia przetargu na pociągi minimum 320 km/h
CPK: KDP nie zlikwiduje wykluczenia, ale zachęci do przesiadki z samochodu
FPS: Spodziewamy się kolejnych zamówień z rynku krajowego
Kasper Fiszer 01 kwietnia 2025
Poznański producent kojarzony głównie z wagonami pasażerskimi nie wyklucza możliwości eksportu swoich wyrobów. Przez najbliższe lata firma będzie jednak skupiona na realizacji kontraktu dla PKP Intercity. Być może potem moce przerobowe wyczerpią kolejne zlecenia od przewoźników krajowych.
PKP Intercity unieważniło przetarg na 18 lokomotyw
Lubuskie kupuje prototypowe pociągi FPS Plus. Przetarg rozstrzygnięty
Po czterech latach prób PKP Intercity zmodernizuje 40 wagonów
Hitachi: Unowocześniajmy tradycję podróżowania koleją
Kasper Fiszer 31 marca 2025
O rosnącym rynku europejskim, o spodziewanych zmianach demograficznych i ich wpływie na rozwiązania projektowe czy o możliwości współpracy z polskimi producentami mówił podczas Kongresu KDP Tomasz Pałaszewski z polskiej spółki koncernu Hitachi.
Hitachi: Zaoferujemy w Polsce dużo więcej niż tabor KDP
Hitachi stworzyło Shinkansena, teraz chce dostarczać pociągi CPK
Hitachi celuje w polski rynek taborowy
Fryczkowski (Alstom): Możemy dostarczyć każdy typ pojazdów dla KDP
Elżbieta Pałys 31 marca 2025
Po dziesięciu latach od wprowadzenia pociągów Pendolino Alstom może się poszczycić wyjątkowymi na polskim rynku doświadczeniami. Producent deklaruje, że jest w stanie dostarczyć każdy typ pociągów, które – według obecnej wiedzy – będą potrzebne dla kolei dużych prędkości. – Mamy je w naszym portfolio – mówi Artur Fryczkowski, wiceprezes zarządu Alstom Polska. Podkreśla jednak, że specyfikacja musi być tak przygotowana, by w zamówieniu na pojazdy dla KDP mogło wpłynąć jak najwięcej dobrych ofert.
Fryczkowski: Alstom liczy na zamówienia na jednostki wodorowe z Polski
Malinowski: PKP Intercity musi zwiększać podaż miejsc
Kasper Fiszer 30 marca 2025
Narodowy przewoźnik zapowiada, że w kolejnych latach będzie mógł przewieźć znacznie więcej pasażerów. Umożliwią to zaplanowane zakupy i modernizacje wagonów i jednostek elektrycznych czy spalinowych, które podniosą potencjał taborowy spółki. W razie potrzeby ta ma wykorzystywać prawo opcji uwzględnione w wybranych kontraktach.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
PKP Intercity od 14 grudnia: blisko 560 połączeń
Alstom: 18 Avelii Horizon dla Maroka
Roman Czubiński 28 marca 2025
Marokański państwowy przewoźnik kolejowy ONCF złożył w Alstomie zamówienie na 18 szybkich EZT Avelia Horizon. Wartość kontraktu to 781 mln euro. Pojazdy mają kursować na linii dużych prędkości łączącej miasta Tanger, Kénitra, Rabat, Kasablanka i Marrakesz.
Rusinowicz, Alstom: Wracamy do korzeni – produkujemy w Polsce i dla Polski
Alstom: Piętrowe Coradie dla PKP Intercity będą 6-członowe
ALSTOM: Coradie MAX dla PKP Intercity wyprodukujemy w Polsce
Michalik (Newag): Czekamy na szczegóły postępowań dotyczących pojazdów dla KDP
Elżbieta Pałys 28 marca 2025
Zawarte kilka lata temu porozumienie Newagu z Hundai Rotem pozostaje aktualne. Partnerzy czekają na ogłoszenie szczegółowych wymagań dla postepowań w sprawie pojazdów na potrzeby Kolei Dużych Prędkości. – Jeśli uznamy, że nasz udział w postępowaniu ma sens, przystąpimy do niego – mówił podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości Józef Michalik, wiceprezes Newagu.
PKP Intercity pokazuje wnętrza wagonów używanych z Niemiec
Będzie kolejna reaktywacja linii w Wielkopolsce!
PKP Intercity jest gotowe przejąć sloty po RegioJet. Ale stawia warunek
Domański (PKO Leasing): Sprostamy oczekiwaniom dotyczącym finansowania biznesu kolejowego
Elżbieta Pałys 27 marca 2025
– Mamy katalog produktów i duże doświadczenie w finansowaniu segmentu kolejowego – mówi Szymon Domański, dyrektor Zespołu Klienta Strategicznego w PKO Leasing. Nie ma wątpliwości, że bank sprosta oczekiwaniom dotyczącym finansowania biznesu kolejowego, także proponując rozwiązania „szyte na miarę”.
Domański, PKO Leasing: Jakość i czas są kluczowe w finansowaniu projektów kolejowych
PKO Leasing: Pomożemy pozyskać tabor nie tylko dla intermodalu
PKO Leasing: Najważniejsza jest elastyczność
Rachwalski (CPK): Pool taborowy zagwarantuje odpowiednie wykorzystanie infrastruktury
Elżbieta Pałys 26 marca 2025
Centralny Port Komunikacyjny pracuje nad poolem taborowym, w ramach którego zakupi pociągi, a następnie będzie je udostępniać zainteresowanym przewoźnikom. Dla CPK to działanie o charakterze uzupełniającym – podkreśla członek zarządu tej spółki. – Skupiamy się głównie na infrastrukturze, jednakże pool ma zabezpieczyć odpowiednie jej wykorzystanie – powiedział podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości Piotr Rachwalski.
Jakie wyzwania stoją przed Piotrem Rachwalskim w PKM Świerklaniec?
Były prezes Kolei Dolnośląskich na ratunek słupskiemu PKS-owi
Rachwalski prezesem Aqua Zdrój. "Poszedłem tam gdzie docenili moje doświadczenie"
Paweł Choduń (Medcom): Pieniądze zainwestowane w KDP powinny zostać w Polsce
Redakcja 25 marca 2025
Każdy duży projekt infrastrukturalny może stać się kołem zamachowym gospodarki. Takim projektem jest też budowa Kolei Dużych Prędkości. Pieniądze przeznaczone na realizację tego przedsięwzięcia powinny trafić do wykonawców z Polski, dając im impuls do rozwoju – wskazywał Paweł Choduń, wiceprezes zarządu Medcom, podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Trakcja: Dobrze wykorzystaliśmy dziewięć miesięcy tego roku
Polimex Mostostal z najlepszym wynikiem od pięciu lat
Trakcja pokazała wyniki za trzy kwartały
Adrian Furgalski: Czas powiedzieć „sprawdzam” deklaracjom o znaczeniu kolei
Redakcja 24 marca 2025
Musimy się uniezależnić od unijnych środków na kolej – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Za tym apelem nie stoi obawa, że środków unijnych zabraknie, bo te w następnej perspektywie na pewno będą. Chodzi o to, by kolej nie przechodziła przez „górki” i „dołki”, lecz mogła się rozwijać płynnie tak, jak ma to miejsce w przypadku dróg. – W tym roku trzeba powiedzieć „sprawdzam”. Albo mamy dla kolei mechanizm podobny do tego jakim dysponują drogowcy, albo deklaracje o ważności kolei pozostają tylko w sferze deklaracji – mówi Adrian Furgalski.
Politechnika Krakowska i TOR Akademia łączą siły
Jaka jest przyszłość polsko-ukraińskich relacji kolejowych?
Kolejowe maszyny torowe i pojazdy specjalne – nowy raport ZDG TOR
Zdziarski (Pesa): Szykujemy ofertę z myślą o kolejach dużych prędkości
Elżbieta Pałys 21 marca 2025
Producent taboru kolejowego z Bydgoszczy, wspólnie z Talgo, przygotowuje ofertę z myślą o kolejach dużych prędkości w Polsce. Zamierza także uczestniczyć w postępowaniach w ramach pool-u taborowego.
Gorzów Wielkopolski kupił nowe tramwaje. Kolejne Twisty z PESA
Krzysztof Zdziarski, Pesa: Mamy rozbudowany portfel i ciekawe zamówienia
PESA z nagrodami za design. ELF 3.0 i Gama 3.0 nagrodzone
Zapisz
się do newslettera:





