Samorządy regionalne z Lublina i Warszawy ujmą nowy pociąg Chełm – Warszawa w międzywojewódzkim porozumieniu regulującym kwestie organizacji połączeń kolejowych. Nie ma więc przeszkód, by zapowiadany kurs wystartował w grudniu tego roku. Polregio wróci tym samym do obsługi odcinka Dęblin – Warszawa.
Lubelski urząd marszałkowski ogłosił niedawno
plan uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego z Chełma do Warszawy Zachodniej. Pociąg miałby kursować od poniedziałku do piątku i w niedziele, przystając w mniejszych miejscowościach położonych między Chełmem a Dęblinem. Tym samym zapewniłby dojazd do stolicy nie tylko mieszkańcom Lublina, Nałęczowa czy Puław, ale i wsi, w których nie zatrzymują się składy dalekobieżne PKP Intercity.
Nowy pociąg ma nie kolidować z kursami KM
Warunkiem ujęcia kursu w nowym rocznym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia, miało być przy tym dofinansowanie go przez województwo mazowieckie. Wiemy już, że zostanie on spełniony, a region jest zainteresowany otwarciem nowego połączenia. – Warunkowo uzgodniliśmy możliwość uruchomienia przez samorząd województwa lubelskiego bezpośredniego połączenia Chełma z Warszawą – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Pierwsze ustalenia w tej sprawie miały zapaść już w marcu. UMWM zastrzegł, że w związku ze zbliżającym się rozpoczęciem modernizacji linii 7 pomiędzy Warszawą a Otwockiem rozkład nowego kursu musi zostać ułożony tak, by nie kolidował z połączeniami Kolei Mazowieckich. – Aktualnie uzgadniana jest treść porozumienia, które zostanie zawarte pomiędzy organizatorami przewozów – informuje nasza rozmówczyni.
Regiony rozliczą między sobą pracę eksploatacyjną operatorów
– Pociągi spółki Koleje Mazowieckie w ramach rocznego rozkładu jazdy kursujące na linii nr 2 do i z Łukowa i na linii nr 7 oraz 22 do i z Dęblina realizują pracę eksploatacyjną w liczbie ponad 142 tys. pociągokilometrów na terenie województwa lubelskiego. Spółka Polregio realizująca przewozy na zlecenie samorządu województwa lubelskiego z i do Siedlec (trzy pary pociągów) wykonuje ok. 43,7 tys. pociągokilometrów na terenie województwa mazowieckiego. Uruchomienie pociągu relacji Chełm – Warszawa Zachodnia – Chełm zostanie więc rozliczone w ramach kompensacji pracy eksploatacyjnej – zapowiada przedstawicielka UMWM. Oznacza to, że warszawski urząd marszałkowski nie przekaże bezpośrednio środków przewoźnikowi. Ten otrzyma zapłatę wyłącznie od UMWL, ale w zamian na terenie Lubelszczyzny kursować będą pociągi Kolei Mazowieckich zamawiane przez mazowieckiego marszałka.
Szacowana praca eksploatacyjna wykonana przez nowy pociąg na terenie województwa mazowieckiego ma wynieść 60,6 tys. pociągokilometrów. W rozkładzie jazdy pociągów Kolei Mazowieckich wjeżdżających na teren województwa lubelskiego nie zajdą większe zmiany w stosunku do stanu aktualnego. Nadal dojedziemy więc do Dęblina z Warszawy i Radomia oraz do Łukowa z Siedlec i Warszawy.