NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

PLK: Zlikwidujemy ograniczenia na linii Bydgoszcz – Chełmża. Czy wrócą na nią pociągi?

| Michał Szymajda 11.01.2021 141

PLK: Zlikwidujemy ograniczenia na linii Bydgoszcz – Chełmża. Czy wrócą na nią pociągi?
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiadają na opinie dotyczące stanu linii kolejowej 209 z Bydgoszczy do Chełmży i zapowiadają poprawę jej parametrów jeszcze w 2021 roku, pomimo tego, że kujawsko-pomorski marszałek wstrzymał na niej ruch pociągów pasażerskich.
Uwagi dotyczące stanu regionalnej linii, po której od połowy grudnia, za decyzją marszałka, nie jeżdżą pociągi, przesłało do nas Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego z Koronowa. Stowarzyszenie nie tylko krytykuje marszałka za likwidację pociągów, ale zwraca też uwagę na pogarszający się stan linii i brak mijanek, które umożliwiłyby poprawienie oferty między Bydgoszczą a Unisławiem i Chełmżą.

Źle zlokalizowane mijanki?

Stowarzyszenie zwraca uwagę na fakt, że na części linii prędkość drogowa spadła do 60 km/h, ze względu na zły stan podkładów. Zwraca uwagę na rozmieszczenie mijanek.
Linia kolejowa nr 209 w czasie kiedy była odtwarzana w 2008r. nie dawała perspektyw na ułożenie cyklicznego (co 60min w obu kierunkach) rozkładu jazdy pociągów. Odtworzona mijanka w Unisławiu Pom. dzieli odcinek Bydgoszcz Gł. – Chełmża w proporcjach 2/3 do 1/3 – pisze stowarzyszenie i ocenia, że taki stan uniemożliwia zwiększenie liczby pociągów na linii, a także utrudnia zorganizowanie skomunikowań w Chełmży, dla linii 207.

Organizacja zwraca też uwagę, że stacja Bydgoszcz Wschód po gruntownej modernizacji przeprowadzonej w ostatnich kilku latach utrwaliła szkodliwy dla rozwoju ruchu pociągów regionalnych układ połączeń torowych. Jego główna wada polega na tym, iż każdy pociąg jadący z kierunku Chełmży na stacji Bydgoszcz Wsch. przyjmowany jest na tor główny linii magistralnej nr 18 z Torunia, a nie na tor dodatkowy, ponieważ tego, podobnie jak urządzeń srk na stacji, nie odbudowano. To drugie, zdaniem stowarzyszenia, uniemożliwia stworzenie zdalnej mijanki na stacji Bydgoszcz Fordon, która mogłaby pomóc w ruchu na lokalnej linii Bydgoszcz - Chełmża. Do sprawy obszernie odniósł się zarządca infrastruktury – PKP PLK.

PLK: możemy się zastanowić jak podnieść przepustowość linii, prędkość zostanie podwyższona

Na wstępie zarządca zwraca uwagę, że nigdy nie wpłynął do niego wniosek od urzędu marszałkowskiego o zwiększenie przepustowości linii Bydgoszcz – Chełmża. PLK zapewnia, że jeżeli pojawi się takie zainteresowanie, PLK przeanalizują możliwości dostosowania linii do potrzeb organizatora transportu. W odpowiedzi na pismo stowarzyszenia PLK informuje, że usytuowanie mijanki na stacji Bydgoszcz Fordon – zaledwie 5 kilometrów od stacji węzłowej – byłoby rozwiązaniem nieusprawniającym ruchu pociągów. Zdaniem PLK optymalnym rozwiązaniem byłoby usytuowanie mijanki po środku szlaku Bydgoszcz Wschód – Unisław, czyli w okolicach przystanku Ostromecko. To jednak pieśń przyszłości.

– Linia Chełmża – Bydgoszcz jest bezpieczna i gwarantuje dobre przewozy pasażerskie z prędkością od 60 do 80 km/h. Najwyższa prędkość jest na ponad 16 km z 29 km trasy. Na linii dla podróżnych dostępnych jest 12 przystanków i stacji. W drugiej połowie roku zaplanowano prace, których efektem będzie poprawa parametrów i likwidacja ograniczeń prędkości. Po pracach pociągi na całej linii pojadą z prędkością 80 km/h – zapowiedziały prace PKP PLK.

Zarządca dodaje ponadto, że w ramach przygotowań PLK do nowej perspektywy, jednym z projektów wskazywanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego do realizacji w ramach RPO była inwestycja na linii kolejowej nr 209 Bydgoszcz Wschód – Chełmża. W korespondencji Urząd Marszałkowski nie wskazał jednak tego zadania jako priorytetowego.

Więcej informacji na temat linii, na której obecnie nie kursują pasażerskie pociągi, PKP PLK przedstawiła tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5