Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
31-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów
fot. Roman Czubiński
Mazowiecki przewoźnik podpisał trzecią z czterech umów wykonawczych do umowy ramowej ze Stadlerem. Tym razem jej przedmiotem jest 14 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER160. Zakup był możliwy dzięki środkom Unii Europejskiej z programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027”.

– Pojazdy będą produkowane w Siedlcach, na terenie województwa mazowieckiego. Trudno wyobrazić sobie rozwój województwa bez KM – stwierdził marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Polityka Spójności w działaniu

Kwota kontraktu (669 mln zł) obejmuje nie tyko zakup, lecz także pakiet pozderzeniowo-naprawczy i szkolenia personelu KM. Blisko jedną czwartą tej kwoty (162 mln zł) stanowi dofinansowanie przyznane przez Komisję Europejską w ramach unijnej Polityki Spójności (Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027).

– Jednym z wielkich osiągnięć Polityki Spójności jest to, że w Polsce przez ostatnich 20 lat rozwinął się każdy region. Nie ma drugiego takiego państwa w Europie – podkreśliła dyrektor przedstawicielstwa KE w Polsce Katarzyna Smyk. Jak dodała, rozwój kolei jako element „zielonej transformacji” sprzyja też zmniejszaniu roli rosyjskich paliw kopalnych: przed wybuchem wojny w Ukrainie UE była od nich uzależniona w 45%, dziś – zaledwie w 18%.

Liczba Flirtów KM przekroczy 100

ER160 to EZT o pojemności 600 osób, w tym 279 miejsc siedzących. Prędkość maksymalna pojazdów wynosi 160 km/h. Wyposażenie obejmuje – między innymi – urządzenia pokładowe ETCS poziomu 2 (sygnalizację kabinową).

Koleje Mazowieckie mają dziś 71 EZT z rodziny Flirt. – 10 jednostek [serii ER75 – przyp. RK] kupiliśmy na samym początku działalności Stadlera w Polsce – wspomina prezes przewoźnika Robert Stępień. Drugi, zawarty w 2019 r. kontrakt na 61 pięcioczłonowych ER160 został sfinalizowany 1,5 roku temu. – Teraz mamy umowy wykonawcze na 64 pojazdy produkowane w Siedlcach. 35 z nich [a nie 50, jak planowano początkowo – przyp. RK] będzie dofinansowanych ze środków ujętych w Krajowym Planie Odbudowy – te pojazdy znajdą się na naszych torach do czerwca 2026 r. Pozostałych 29 kupiliśmy ze wsparciem programu „Fundusze Europejskie dla Mazowsza. Ich dostawa nastąpi nieco później – wylicza Stępień.

Niezależnie od tego KM chcą kupić jeszcze 11 5-członowych zespołów, również przy wykorzystaniu funduszy UE. Więcej o planach taborowych przewoźnika pisaliśmy ostatnio tutaj.

Ponad 4 miliardy z Unii w ciągu dwóch dekad

– Podpisujemy wiele umów taborowych dzięki Urzędowi Marszałkowskiemu, środkom pozyskiwanym przez spółkę i naszym partnerom po stronie producentów. Tak dużych pieniędzy w tabor nikt w Polsce nie inwestuje – stwierdził prezes KM. Jak dodał, w ciągu 20 lat kwota pozyskana z budżetu UE przekroczyła 4 miliardy złotych.

Tabor KM to dziś nieco ponad 330 pojazdów (warto przypomnieć, że oprócz EZT spółka eksploatuje także pojazdy spalinowe i składy wagonowe). – Odsetek nowych pojazdów jest więc duży. Dzięki tym i innym projektom rozwojowym, takim jak inwestycje w bazy, podnosimy standardy bezpieczeństwa i punktualności – podsumowuje Stępień.

Stadler: Od lipca co tydzień – pociąg dla KM

– Produkcja pierwszych 35 EZT już się zaczęła. Pierwszy egzemplarz będzie gotowy w lipcu, kolejne będą produkowane w cyklu jednotygodniowym: nowy EZT dla Kolei Mazowieckich będzie opuszczał nasze zakłady co tydzień – zapowiada prezes Stadler Polska Radosław Banach. Będzie to wyzwanie dla fabryki, która dotychczas nie pracowała w takim tempie. Jest to jednak konieczność przy tak dużym zamówieniu. Przyspieszenie ma być możliwe dzięki unowocześnianiu zakładu: w ubiegłym roku oddano do użytku nowy magazyn logistyczny, teraz trwa jego automatyzacja.

Korzyścią dla województwa będzie także zwiększenie liczby miejsc pracy w siedleckich zakładach Stadler Polska. – Dziś zatrudniamy już ponad 1200 osób, do końca roku będzie ich ponad 1400 – zadeklarował prezes Stadler Polska Radosław Banach. Wzrośnie też zatrudnienie u poddostawców i kooperantów. Jak wyliczył Banach, przez 19 lat szwajcarski producent zainwestował w naszym kraju ponad 300 mln zł.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa

Pasażer

KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa

Kasper Fiszer 13 października 2025

Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane

Tabor i technika

Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane

Redakcja/inf. pras. 17 września 2025

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa

Pasażer

KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa

Kasper Fiszer 13 października 2025

Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane

Tabor i technika

Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane

Redakcja/inf. pras. 17 września 2025

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij