Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
15-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa
fot. Rafał Wilgusiak, PKP PLK
Zakończyło się drążenie drugiej jednotorowej nitki łódzkiego tunelu średnicowego dla kolei konwencjonalnej. Kolejna zacznie powstawać za około dwóch miesięcy – przedtem jednak musi zostać wykonana skomplikowana operacja przenoszenia tarczy TBM na drugą stronę czynnej linii kolejowej. Druga maszyna, budująca tunel dwutorowy, stoi w oczekiwaniu na wyniki ekspertyz – informuje PKP PLK.

Wydrążona nitka będzie wyprowadzała ruch pociągów z komory rozgałęźnej przy podziemnym przystanku Łódź Koziny w kierunku stacji Łódź Żabieniec. – Wykorzystano 451 tubingów, czyli elementów, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 41 500 metrów sześciennych gruntu – informuje inwestor, PKP PLK.

Przerwa techniczna do lutego

Kolejnym etapem pracy mniejszej tarczy TBM („Faustyna”) będzie drążenie trzeciej nitki jednotorowej, również łączącej Żabieniec z Kozinami. Ze względu na geometrię przyszłego węzła maszyna będzie musiała zostać najpierw przeniesiona na drugą stronę linii nr 15, gdzie przy ul. Żniwnej będzie mieściła się komora startowa. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano na drugą połowę lutego przyszłego roku. Przypomnijmy: pierwsza jednotorowa nitka łódzkiego tunelu średnicowego została wydrążona w lutym 2022 r.

Tymczasem większa tarcza TBM („Katarzyna”) wykonała odcinek od przystanku Łódź Polesie do bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego. Choć długość tego fragmentu inwestycji nie jest imponująca (wynosi ok. 100 metrów), jego wykonanie było wyzwaniem technicznym. Był to pierwszy odcinek tunelu przechodzący pod gęstą zabudowa pierzejową – konieczne było wobec tego wzmocnienie gruntu pod fundamentami kamienic przy Mielczarskiego. – Obecnie wykonawca przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pozwoli określić zakres robót oraz dodatkowych kosztów na dalszym odcinku przebiegu tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej. Równocześnie uzgadniane z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości są warunki dla dalszej realizacji robót – twierdzi zarządca infrastruktury.

90 mln zł dodatkowych kosztów

Równocześnie toczą się prace przy budowie podziemnych przystanków. – W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, następnie przystąpi do budowy płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu po przejściu dużego TBM prowadzone są prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2 – wylicza PKP PLK w komunikacie prasowym.

Przy stacji Łódź Fabryczna trwa przebudowa instalacji wodociągowych i przygotowywanie do budowy ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM. Prace te są powiązane z budową tunelu kolei dużych prędkości, do której roboty przygotowawcze rozpoczęły się w ostatnich tygodniach. Chęć lepszego skoordynowania budowy obu podziemnych linii kolejowych była jedną z przyczyn podpisania w październiku aneksów, wydłużających czas inwestycji o kolejny rok. Przedstawiciele PKP PLK zapewniają, że termin ten pozostaje aktualny.

Inwestor przyznaje, że sumy przeznaczone na waloryzację kontraktu – podpisanego w grudniu 2017 r., jeszcze przed pandemią COVID-19 oraz rosyjską pełnoskalową agresją na Ukrainę – są coraz wyższe. – PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczyły około 90 mln zł na waloryzacje i wypłatę uzasadnionych kosztów ogólnych związanych z inwestycją dla zapewnienia sprawnej budowy –czytamy w komunikacie. Kwota rośnie szybko: jeszcze na początku grudnia zarządca infrastruktury określał ją jako „ponad 80 mln zł”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kto wyremontuje torowisko na poznańskim Moście Dworcowym?

Zintegrowany transport

Nowy tabor: Fundusze UE są niezbędne, ale nie wystarczą

Prawo i polityka

Zobacz również:

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Infrastruktura

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Roman Czubiński 15 marca 2024

Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Kto wyremontuje torowisko na poznańskim Moście Dworcowym?

Zintegrowany transport

Nowy tabor: Fundusze UE są niezbędne, ale nie wystarczą

Prawo i polityka

Zobacz również:

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Infrastruktura

Łódź: Tunel średnicowy – kolejne dwa lata opóźnienia

Roman Czubiński 15 marca 2024

Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5