Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
25-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Leasing taboru: Jak zachęcić przewoźników?
fot. MSZdjęcie ilustracyjne
Leasing pasażerskich pojazdów kolejowych może stać się w najbliższych latach popularnym rozwiązaniem. Może ono pomóc tym przewoźnikom lub organizatorom, którym nie uda się otrzymać dofinansowania z funduszy UE w planowanej wysokości. Potrzeba jednak odblokowania możliwości sprzedaży używanego taboru innym podmiotom, a także zmian przepisów lub ich interpretacji – wynika z wypowiedzi przedstawicieli instytucji leasingujących podczas Europejskiego Forum Taborowego.

Prezes zarządu Pekao Leasing Krzysztof Zgorzelski poinformował, że w ubiegłym roku wartość aktywnego portfela branży leasingowej znacznie przekroczyła wartość portfela bankowych kredytów inwestycyjnych. – W samym 2023 roku sfinansowaliśmy środki trwałe o wartości 102,5 mld zł – podkreślił. Kolej jest jednak gałęzią gospodarki, w której ta forma finansowania środków trwałych pozostaje mało popularna. – Wartość leasingu środków trwałych w branży kolejowej, która jest bardzo kapitałochłonna, to w 2022 roku kwota 341,2 mln zł, a w 2023 roku ledwie przekroczyła 1 mld zł. Dla porównania same wózki widłowe to ok. 1,5 mld zł rocznie – stwierdził.

Pekao Leasing: Odblokujmy rynek wtórny

Przyczyn tak niewielkiego udziału jest – według prezesa – kilka. – Przede wszystkim leasing nie był traktowany jako wkład własny przy pozyskiwaniu środków unijnych. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1370/2007 dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego wymaga, aby przewoźnik działający w ramach umowy PSC rozliczał się według określonej w formuły zakładającej kalkulację rozsądnego zysku w oparciu o kapitał zaangażowany. To w praktyce wyklucza jakąkolwiek formę najmu czy leasingu – stwierdził Zgorzelski. Jak uzasadnił, firma leasingowa kupuje na własność środek trwały, który jest następnie użytkowany przez przewoźnika, a zatem tabor ten nie jest wliczany do wartości kapitału zaangażowanego. – Okres amortyzacji jednostki taboru to ok. 14 lat, ale już po 7 latach tabor jest dość zużyty i wymaga nakładów umożliwiających jego dostosowanie do rosnących oczekiwań pasażerów. Źródłem finansowania powinien być właśnie rozsądny zysk, który nie jest akumulowany u przewoźnika w przypadku najmowanego czy leasingowanego taboru – wyjaśnił.

– Finansowanie leasingu i jego rat ze środków UE w myśl ustawy z kwietnia 2020 r. jest możliwe. Wytyczne ministra mówią o tym wprost – odniosła się do tej kwestii dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech. Jak dodała, ograniczeniem jest natomiast okres kwalifikowalności wydatków i trwałości projektu: w jego trakcie tabor nie może wrócić do firmy leasingowej, lecz musi być dalej wykorzystywany do tej samej działalności.

Ograniczone są też możliwości odsprzedaży pojazdów w razie kłopotów przewoźnika. – Jeśli coś pójdzie nie tak, to leasingowany tabor trafi na bardzo płytki rynek wtórny. Po zakończeniu umowy leasingu w terminie też pozostaje pytanie, kto może kupić taki pojazd. Producent nie jest tym zainteresowany. Z kolei organizator transportu lub przewoźnik podlegają rygorowi Prawa Zamówień Publicznych – mówił prezes zarządu Pekao Leasing. – Stąd dla rozwoju leasingu na kolei konieczne jest odblokowanie rynku wtórnego, aby organizatorzy czy operatorzy mogli nabywać jednostki jeszcze sprawne, chociaż używane, dla polepszenia jakości świadczonych usług – przekonywał.

PKO Leasing: Najważniejsza jest otwartość

Drugim przedstawicielem instytucji leasingowych w dyskusji był dyrektor PKO Leasing ds. klienta strategicznego Szymon Domański. Jego zdaniem wpływ problemów z dostępnością funduszy unijnych na branżę leasingową może być dwojaki. – Z jednej strony brak środków lub ich ograniczenie może pozytywnie wpłynąć na nasz biznes. Z drugiej – dofinansowania często są komplementarne z naszym finansowaniem, co pomaga strukturyzować całe przedsięwzięcie – rozwinął. Jak ocenił, po niekorzystnej dla rynku dwuletniej niedostępności funduszy nowy impuls w postaci ich odblokowania rozłoży się symetrycznie na całą branżę, wpływając korzystnie również na leasing.

– Jako finansujący musimy wykazać się inicjatywą i przekazywać know-how. Musimy tworzyć produkt odzwierciedlający potrzeby branży. Mamy już doświadczenie z sektora intermodalnego, w którym generowaliśmy wzrost – rozwinął Domański. Podstawowe założenia działalności w obu sektorach są według przedstawiciela PKO Leasing – mimo różnic – bardzo podobne. – Koniunktura jest dla nas atrakcyjna. Musimy tylko szukać nowych gałęzi biznesu z potencjałem. Nie możemy przy tym pominąć przewozów pasażerskich – zadeklarował. Jak poinformował, wiele problemów może rozwiązać skorzystanie z pożyczki leasingowej.

Według dyrektora PKO Leasing największym wyzwaniem może okazać się przywiązanie przewoźników wyłącznie do tych form pozyskiwania taboru, z których korzystali dotychczas. – Mamy produkt, know-how i znajomość rynku. Potrzeba teraz szeroko pojętej otwartości po stronie dostawców, klientów i naszej. Dokumentacja musi być przy tym przejrzysta i dobrej jakości, a podejście – w pełni partnerskie i symetryczne – zaznaczył. W grę wchodzi np. dalsze wydłużanie okresu leasingu. – Koniunktura i realia biznesowe są zmienne, zawsze musimy więc być gotowi do modyfikacji. Na inżynierię finansową mają też wpływ czynniki niezależne od nas – zastrzegł.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko

Tabor i technika

Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko

Roman Czubiński 29 kwietnia 2024

Nowy tabor: Fundusze UE są niezbędne, ale nie wystarczą

Prawo i polityka

Pekao Leasing: Możemy pomóc w szybszej wymianie taboru

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko

Tabor i technika

Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko

Roman Czubiński 29 kwietnia 2024

Nowy tabor: Fundusze UE są niezbędne, ale nie wystarczą

Prawo i polityka

Pekao Leasing: Możemy pomóc w szybszej wymianie taboru

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij