Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wrocław: Trzy tygodnie bez Pendolino

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wrocław: Trzy tygodnie bez Pendolino
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Przez większość dni września do Wrocławia nie będzie dojeżdżać jedyna para pociągów EIP z Warszawy. Odwołanie połączenia będzie konieczne z powodu prac infrastrukturalnych, które w przyszłym roku doprowadzą do skrócenia czasu przejazdu o ok. 10 minut.

Przyczyną czasowego odwołania jedynego obecnie wrocławskiego pociągu kategorii EIP będzie przerwa w ruchu na odcinku Lubliniec – Opole w okresie 8-29 września. Mowa o pracach na liniach 61 i 144, dofinansowanych z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy dzięki oszczędnościom w przetargach PKP PLK. Inwestycja pozwoli na podniesienie prędkości maksymalnej ze 140 do 160 km/h, docelowo skracając czas przejazdu pociągów pasażerskich – w tym również EIP.

Na razie jednak do czerwca 2026 r. (wówczas modernizacja ma się zakończyć) trzeba liczyć się z utrudnieniami. Pozostałe pociągi Warszawa – Opole – Wrocław pojadą przez ten czas objazdami: EIC Ślęża i Panorama – przez Poznań, a połączenia kategorii IC – innymi trasami, co odbije się mocno na czasie ich przejazdu (wydłużonym o ok. 40-60 minut).

Spośród wszystkich relacji obsługiwanych przez ED250 trasa Warszawa – Wrocław była od początku najtrudniejsza dla przewoźnika. Powodem były i są niedostatki infrastruktury: najszybszy tabor PKP Intercity może tu wykorzystać swój potencjał jedynie na Centralnej Magistrali Kolejowej (a ostatnio i to w niewielkim zakresie – z powodu sporu z wykonawcą systemu łączności GSM-R, przez który cały kontrakt jest w zawieszeniu).

Na pozostałej części trasy w kolejnych latach czas przejazdu systematycznie się pogarszał, latem 2022 r. przekraczając nawet 4 godziny. Przewoźnik tłumaczył to utrudnieniami związanymi z modernizacją infrastruktury, jednocześnie jednak podwyższał ceny biletów. Liczbę połączeń EIP ograniczono w końcu do jednej pary, w latach 2016-2024 wydłużonej do Jeleniej Góry.

W efekcie najkorzystniejszym możliwym do uzyskania wynikiem jest czas przejazdu rzędu 3,5 godziny, jaki udało się uzyskać w początkowym okresie eksploatacji ED250 (grudzień 2014 – marzec 2015 r.), a także w tegorocznej korekcie marcowej. Przed rokiem wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak sygnalizował możliwość skrócenia go o kolejnych 10 minut, mając na myśli właśnie prace na liniach 61 i 144. Docelowym rozwiązaniem musi być jednak budowa infrastruktury kolei dużych prędkości – takiej jak planowana obecnie linia „Y” przez lotnisko CPK i Łódź z odnogą do Poznania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Przewieź rower za złotówkę z PKP Intercity

Pasażer

Przewieź rower za złotówkę z PKP Intercity

PKP Intercity 19 sierpnia 2025

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Tabor i technika

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Jakub Rösler 18 sierpnia 2025

Ostróda: Trwa przebudowa stacji

Infrastruktura

Ostróda: Trwa przebudowa stacji

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 18 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Przewieź rower za złotówkę z PKP Intercity

Pasażer

Przewieź rower za złotówkę z PKP Intercity

PKP Intercity 19 sierpnia 2025

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Tabor i technika

MPK Kraków kupuje pierwsze Twisty 3.0 od PESA

Jakub Rösler 18 sierpnia 2025

Ostróda: Trwa przebudowa stacji

Infrastruktura

Ostróda: Trwa przebudowa stacji

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 18 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij