Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podłęże–Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
06-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podłęże–Piekiełko. Pierwszy nowy odcinek linii kolejowej zakontraktowany
Wiz. PKP PLKPrzystanek Stróża
PKP PLK podpisały kolejną umowę na realizację prac budowlanych w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu kraju. Do połowy 2029 roku na odcinku Szczyrzyc - Tymbark powstaną tory, tunele, wiadukty i mosty. To pierwszy fragment zupełnie nowej linii kolejowej, budowanej w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Inwestycja za niemal 1,7 mld zł netto sfinansowana będzie ze środków budżetowych.

Umowa podpisana pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a konsorcjum firm Budimex, Budimex Kolejnictwo, i Gülermak przewiduje wykonanie prac budowlanych w ciągu 46 miesięcy. Do połowy 2029 roku powstanie nowoczesna linia kolejowa na odcinku Szczyrzyc – Tymbark, o parametrach pozwalających pociągom pasażerskim rozpędzać się do 160 km/h, a pociągom towarowym do 120 km/h. Koszt tego etapu projektu „Podłęże-Piekiełko” to niemal 1,7 mld zł netto (ok. 2 mld zł brutto).

Tym samym powstanie pierwszy fragment linii kolejowej nr 622 o długości 8 kilometrów, który połączy nową stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Nowa linia kolejowa przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.



– To ważny moment realizacji projektu „Podłęże-Piekiełko”. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim przy modernizacji istniejącej od XIX w. linii kolejowej nr 104. Natomiast dziś podpisaliśmy umowę na budowę linii kolejowej nr 622, zupełnie nowego szlaku, który docelowo stworzy dogodne połączenie kolejowe Krakowa z Limanową i Nowym Sączem – mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Dzięki pochylni i ścieżkom naprowadzającym peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej, czy Gdowa.

Realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to kolejny etap realizacji największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy pięciu fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz). Wykonawcy pracują w stacji Limanowa, na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte i Rabka Zaryte – Mszana Dolna - Fornale. W sierpniu pociągi wróciły na pierwszy zmodernizowany fragment torów od Chabówki do Rabki-Zdroju. Kolejne odcinki PLK SA oddadzą do eksploatacji w najbliższych miesiącach. A do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Inwestycja stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego regionu. Ułatwi rozwój komunikacji, turystyki i transportu w Małopolsce.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104

Infrastruktura

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Infrastruktura

Tarcza TBM dla tunelu pod Męciną już w Polsce

Infrastruktura

Tarcza TBM dla tunelu pod Męciną już w Polsce

Roman Czubiński 20 grudnia 2024

Podłęże–Piekiełko. Tarcza do drążenia tuneli płynie do Polski

Infrastruktura

Zobacz również:

TINES dostarcza maty wibroizolacyjne dla linii 104

Infrastruktura

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Infrastruktura

Tarcza TBM dla tunelu pod Męciną już w Polsce

Infrastruktura

Tarcza TBM dla tunelu pod Męciną już w Polsce

Roman Czubiński 20 grudnia 2024

Podłęże–Piekiełko. Tarcza do drążenia tuneli płynie do Polski

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij