Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Pierwszy krok do czterech torów na linii Warszawa Wawer – Otwock

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
14-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-04-2025
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Pierwszy krok do czterech torów na linii Warszawa Wawer – Otwock
fot. PKP PLK
Zarządca infrastruktury rozpoczął przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Między Warszawą Wawer a Otwockiem, w Falenicy i Radości trwają przygotowania terenu pod budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i przenoszenie kanalizacji. Wykonanie części prac przed główną modernizacją skróci czas inwestycji. Docelowo między Warszawą Wawer a Otwockiem pociągi będą jeździły po czterech torach. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie z programu FEnIKS – informują PKP PLK.

W październiku ubiegłego roku ogłoszono przetarg na modernizację i rozbudowę ostatniego odcinka trasy Warszawa – Lublin. Wpłynęło siedem ofert. – Po ich przeanalizowaniu wybierzemy najkorzystniejszą, a następnie, po spełnieniu formalności, podpiszemy umowę z wykonawcą. Planujemy, że wykonawca rozpocznie pierwsze prace od września tego roku. Przez pierwsze pół roku nie przewidujemy większych utrudnień w ruchu pociągów – deklarują PKP PLK. W tym czasie będą budowane tymczasowe perony na stacji Warszawa Wawer i Warszawa Falenica oraz przejścia rozjazdowe w Międzylesiu.

Przed rozpoczęciem głównych prac na linii zostaną wykonane prace przygotowawcze. Przy ul. Patriotów 211 w Radości i przy ul. Bysławskiej w Falenicy rozpoczęły się rozbiórki budynków. W tych miejscach powstaną dwa z czterech bezkolizyjnych skrzyżowań, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. – Przebudowujemy również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem – przenosimy ją z terenu kolejowego na teren miejski pod jezdnię. Prace te umożliwią bezkolizyjną budowę dodatkowego toru – wyjaśnia zarządca infrastruktury. Wykonanie tych robót przed właściwą modernizacją skróci czas całego zadania. Roboty przygotowawcze, warte 20 mln zł netto, prowadzą firmy Trakcja i RACY.

Na potrzeby realizacji inwestycji PKP PLK przejęły od Lasów Państwowych część działki na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów w Warszawie. Na tym terenie powstanie podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający. Podstacja zapewni zasilanie dla ruchu kolejowego na nowych czterech torach, w tym przebudowanych dwóch torów linii 7 i wybudowanych dwóch torów linii 506. Drzewa z tego obszaru zostały usunięte przez Nadleśnictwo Celestynów.

Docelowo na odcinku między Warszawą Wawer a Otwockiem nastąpi rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnego. Cztery przejazdy kolejowe zostaną zlikwidowane. W zamian powstaną: tunel drogowy w Radości na ul. Panny Wodnej – Izbickiej, w Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie w okolicy ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa w ul. Werbeny – Brucknera.

Inwestor planuje przebudowę ośmiu przystanków (w tym: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów i Otwock Świder) oraz stacji Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. Powstanie też 20 nowych przejść pod torami, a istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica zostanie przebudowane. – Odremontujemy istniejące mosty na rzece Świder i wybudujemy dwa nowe pod tory linii 506 – zapowiadają PKP PLK. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Cała inwestycja ma potrwać do roku 2028.

Modernizacja odcinka Warszawa Wawer – Otwock to ostatni etap modernizacji linii otwockiej. W ramach zakończonych już prac między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer przebudowano przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek i stację Warszawa Wawer oraz wybudowano nowy przystanek Warszawa Grochów.

Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer ruch aglomeracyjny został rozdzielony od dalekobieżnego dzięki budowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek – Warszawa Wawer. Zostało wybudowanych pięć podziemnych przejść dla pieszych (dwa w okolicy przystanku Warszawa Gocławek, następne przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna). Dotychczasowe przejście pod torami na stacji Warszawa Wawer zostało gruntownie przebudowane. Wszystkie obiekty podziemne wyposażono w schody, pochylnie lub windy. Powstały również dwa bezpieczne przejścia przez tory prowadzące na teren Rezerwatu Przyrody Olszynka Grochowska. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska dotychczasowa kładka nad torami została zastąpiona nową, wyposażoną w schody i windy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Pasażer

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Kasper Fiszer 14 października 2025

Mazowieckie zgodzi się na pociąg Polregio Warszawa – Chełm

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Pasażer

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Kasper Fiszer 14 października 2025

Mazowieckie zgodzi się na pociąg Polregio Warszawa – Chełm

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij