Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
10-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?
fot. Polregio
Nowe EZT, które Polregio planuje kupić w województwie świętokrzyskim, mają być pojazdami o wysokim standardzie – zarówno jeśli chodzi o parametry techniczne, jak i pod względem wyposażenia. Jeśli zakup dojdzie do skutku, będzie można spotkać je na wszystkich obsługiwanych dziś przez przewoźnika trasach zelektryfikowanych w województwie. Pojazdów ma być zaledwie 4, jednak spółka nie widzi problemu w zakupie kolejnej krótkiej serii.

Jak informowaliśmy niedawno, przed Polregio rysuje się widmo kryzysu taborowego. Jednym z podjętych już działań zaradczych było złożenie wniosków o dofinansowanie zakupu kilku jednostek ze środków unijnych rozdzielanych w ramach programów regionalnych. Większy z nich, obejmujący zakup 4 pojazdów, dotyczy województwa świętokrzyskiego.

„Najlepsze dostępne obecnie parametry”

– Planujemy pozyskać cztery elektryczne zespoły trakcyjne o najlepszych dostępnych obecnie parametrach. Każdy ze składów powinien pomieścić co najmniej 150 pasażerów i być dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – informuje biuro prasowe Polregio. Przy założeniu, że mowa o miejscach siedzących, chodzi zapewne o pojazdy trzyczłonowe. Według przewoźnika prędkość maksymalna ma być nawet wyższa od 160 km/h – przy kursowaniu na liniach wyposażonych w system ERTMS/ETCS poziomu 2.

Nieco ostrożniej wypowiada się o prędkości samorząd województwa, z którym plany zakupowe zostały uzgodnione. – Planowane do zakupu EZT powinny posiadać prędkość maksymalną wynoszącą co najmniej 160 km/h i przyspieszenie 0,8-1,2 m/s2 – czytamy w wiadomości z biura prasowego świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego. Nowy tabor ma być jednoprzestrzenny (brak drzwi i mostków między wagonami), wyposażony w klimatyzację, monitoring, gniazdka elektryczne i ładowarki USB. Z myślą o obsłudze bardziej obciążonych linii wymagana będzie możliwość jazdy w trakcji wielokrotnej.

Od Buska i Sandomierza po Włoszczowę Północ

Właścicielem nowych nabytków ma być Polregio. Trasy, na których pojazdy mają kursować, to częściowo pokrywające się odcinki: Kielce – Skarżysko-Kamienna, Kielce – Sandomierz, Kielce – Busko-Zdrój, Kielce – Sędziszów, Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski, Kielce – Włoszczowa Północ, Sandomierz – Skarżysko-Kamienna, Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski oraz Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.

– Planowane do zakupu 4 EZT będą eksploatowane na ww. relacjach w ruchu regionalnym. Nowe pojazdy będą obsługiwały relacje zgodnie z przypisanym obiegowaniem, które pozwoli na ich efektywne ich wykorzystanie. W sytuacjach nadzwyczajnych, powodowanych zdarzeniami nie dającymi się wcześniej przewidzieć, pojazdy mogą być wykorzystywane również na innych relacjach wynikających z podpisanej umowy z województwem świętokrzyskim i uzgodnień stykowych z sąsiadującymi organizatorami przewozów kolejowych – zastrzega UMWŚw.

Dostawa za trzy lata

Wniosek jest w trakcie oceny, przeprowadzanej właśnie przez Urząd Marszałkowski. – Może ona potrwać do 90 dni roboczych od momentu złożenia dokumentu [tzn. zakończy się nie później niż pod koniec lutego – przyp. RK]. Od zakończenia tego etapu uzależnione są terminy realizacji kolejnych zadań. Zgodnie ze wstępnymi założeniami dostawy pojazdów powinny nastąpić w 2028 roku – odpowiada na pytania „Rynku Kolejowego” Polregio. – Biorąc pod uwagę harmonogram naboru, można przyjąć, że umowa o dofinansowanie będzie zawarta w II kwartale 2025 roku – uściśla samorząd województwa.

Potrzeby zakupu nowych EZT dla Polregio sięgają kilkuset egzemplarzy. Czy nie ma obaw, że dalsza wymiana taboru w oparciu o przetargi na krótkie serie może na dłuższą metę spowodować problemy z serwisowaniem pojazdów i zwiększyć koszty ich utrzymania? – Pracownicy Polregio dysponują wiedzą i doświadczeniem w zakresie utrzymania i naprawy taboru z krótkich serii produkcyjnych. Spółka uwzględnia tę kwestię, biorąc udział w naborze na dofinansowanie zakupu taboru – zapewnia biuro prasowe przewoźnika.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Tabor i technika

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Roman Czubiński 23 października 2025

Prezes Polregio odwołany

Prawo i polityka

Prezes Polregio odwołany

Łukasz Malinowski 21 października 2025

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Tabor i technika

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Roman Czubiński 23 października 2025

Prezes Polregio odwołany

Prawo i polityka

Prezes Polregio odwołany

Łukasz Malinowski 21 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij