W skali całego pierwszego etapu programu przejazdowego PKP Polskich Linii Kolejowych, do realizacji wybrano w sumie 16 zadań. Cztery z nich dotyczyć będą regionu łódzkiego – a trzy spośród nich jednej z najbardziej obciążonych tras kolejowych w Polsce: Łódź – Warszawa.
Ważną decyzję dotyczącą
programu przejazdowego PKP Polskich Linii Kolejowych ogłosił w ostatnich dniach w Łodzi minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Chodzi o ogólnopolski projekt "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe".
– W województwie łódzkim cztery projekty uzyskały dofinansowanie. Dwa w Łodzi: ulice Malownicza i Hetmańska oraz Justynów i Pabianice. Dlaczego te inwestycje są tak ważne? Przede wszystkim, że na tych przejazdach będzie bezpieczniej zarówno dla kierowców, jak i dla komunikacji kolejowej – zaznaczył Klimczak.
Malownicza i Hetmańska w Łodzi bez stania przed szlabanami Linia kolejowa z Łodzi w kierunku Koluszek, Skierniewic i Warszawy dzieli mieszkańców wschodniej część miasta – i to dosłownie. Żeby dostać się z Mileszek i Andrzejowa na Janów i Olechów, trzeba przejechać przez jeden ze znajdujących się tam
przejazdów kolejowych – np. przez ul. Transmisyjną oraz Malowniczą. Rogatki na nich są często zamykane z powodu wzmożonego kursowania pociągów. Stoją kierowcy, stoją w autobusach pasażerowie MPK Łódź.
– Biorąc pod uwagę, że systematycznie zwiększamy liczbę pociągów na trasie Warszawa – Łódź, gdzie uzyskujemy rekordowy czas przejazdu 65 minut i na wielu innych trasach też realizowanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, gdyby nie ta inwestycja, sytuacja dla mieszkańców tylko by się pogarszała – stwierdził Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
materiały Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi | Przejazd na ul. Malowniczej w formie wiaduktu nad torami
Tunel pod torami w ciągu al. Hetmańskiej: Nowa jezdnia zostanie wybudowana jako przedłużenie istniejącej, czyli od skrzyżowania z ul. Rokicińską do ul. Pigwowej. Obok je jezdni przekroju 1x1 zostanie wybudowany chodnik oraz droga dla rowerów – wszystko po wschodniej stronie. Na nowo mają zostać wyznaczone skrzyżowania ulic Frezjowej i Kosodrzewiny oraz Frezjowej i Pigwowej.
Wiadukt nad torami w ciągu ul. Malowniczej: Nowa jezdnia będzie wybudowana praktycznie w nowym śladzie od skrzyżowania z ul. Rokicińską do wiaduktów autostrady A1. Obok jezdni przekroju 1x1 zostanie wybudowany chodnik oraz droga dla rowerów – wszystko po zachodniej stronie. Po południowej stronie wiaduktu autostrady A1 zaplanowano dwa zjazdy w ul. Taborową i dwa wyjazdy z tej ulicy.
– Czas podróży to czas, który możemy poświęcić swoim bliskim, możemy poświęcić swoim zainteresowaniom, swojej pracy. Stanie w korku to niestety utrata tego czasu bezpowrotnie – stwierdziła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Prezydent Łodzi zadeklarowała rozpoczęcie przygotowań tak, żeby w 2027 roku można było wejść z pracami budowalnymi. – Jesteśmy gotowi, mamy wszystkie dokumenty, mamy cały program funkcjonalno-użytkowy, mamy decyzje środowiskowe. W tej chwili jesteśmy gotowi na to, żeby rozpisać przetarg w systemie "zaprojektuj i wybuduj" – zadeklarowała.
Pabianice i Justynów – będzie tunel i wiadukt Oprócz stolicy województwa do dofinansowania pierwszej edycji programu przejazdowego PKP PLK zakwalifikowały się jeszcze dwie inne miejscowości z regionu – Pabianice i Justynów.
Ponad 46-tysięczne Pabianice mają trzy możliwości przejazdu przez tory kolejowe z południa na północ miasta. Przeprawy zabezpieczone rogatkami zlokalizowane są przy ulicach: Torowej, Wspólnej oraz Lutomierskiej. Inwestycja dofinansowana przez PKP PLK miałaby zostać zrealizowana w tej trzeciej lokalizacji.
Zamiast przejazdu kolejowo-drogowego miałby powstać tunel z jedną jezdnią w obu kierunkach wraz z ciągiem pieszo-rowerowym Przebudowane zostałoby także skrzyżowanie ulic Karniszewickiej i Lutomierskiej. Szacowany inwestycji koszt to ok. 37 mln zł.
materiały Urzędu Gminy w Andrespolu | Przejście dla pieszych (po lewo) i wiadukt dla aut (po prawo) w Justynowie
Jest też 2-tysięczny Justynów leżący przy trasie kolejowej w kierunku Koluszek, Piotrkowa i Warszawy, który w ciągu ul. Głównej także jest przedzielony czterema torami. Tutaj gmina Andrespol chce wybudować kosztem ok. 50 mln zł wiadukt dla samochód (obok istniejącego przejazdu) oraz przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów.
Tutaj warto wspomnieć, że w ciągu linii kolejowych 17 i 25 powstały jeszcze
tunele w Bedoniu oraz w Gałkówku. To miejscowości – wraz z Justynowem – leżące w bliskiej odległości między sobą.