Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bezkolizyjne przejazdy w Łódzkiem. Będą w Pabianicach, Łodzi i Justynowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
22-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W skali całego pierwszego etapu programu przejazdowego PKP Polskich Linii Kolejowych, do realizacji wybrano w sumie 16 zadań. Cztery z nich dotyczyć będą regionu łódzkiego – a trzy spośród nich jednej z najbardziej obciążonych tras kolejowych w Polsce: Łódź – Warszawa.

Ważną decyzję dotyczącą programu przejazdowego PKP Polskich Linii Kolejowych ogłosił w ostatnich dniach w Łodzi minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Chodzi o ogólnopolski projekt "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe".

– W województwie łódzkim cztery projekty uzyskały dofinansowanie. Dwa w Łodzi: ulice Malownicza i Hetmańska oraz Justynów i Pabianice. Dlaczego te inwestycje są tak ważne? Przede wszystkim, że na tych przejazdach będzie bezpieczniej zarówno dla kierowców, jak i dla komunikacji kolejowej – zaznaczył Klimczak.

Malownicza i Hetmańska w Łodzi bez stania przed szlabanami

Linia kolejowa z Łodzi w kierunku Koluszek, Skierniewic i Warszawy dzieli mieszkańców wschodniej część miasta – i to dosłownie. Żeby dostać się z Mileszek i Andrzejowa na Janów i Olechów, trzeba przejechać przez jeden ze znajdujących się tam przejazdów kolejowych – np. przez ul. Transmisyjną oraz Malowniczą. Rogatki na nich są często zamykane z powodu wzmożonego kursowania pociągów. Stoją kierowcy, stoją w autobusach pasażerowie MPK Łódź.

– Biorąc pod uwagę, że systematycznie zwiększamy liczbę pociągów na trasie Warszawa – Łódź, gdzie uzyskujemy rekordowy czas przejazdu 65 minut i na wielu innych trasach też realizowanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, gdyby nie ta inwestycja, sytuacja dla mieszkańców tylko by się pogarszała – stwierdził Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

materiały Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi | Przejazd na ul. Malowniczej w formie wiaduktu nad torami

Tunel pod torami w ciągu al. Hetmańskiej: Nowa jezdnia zostanie wybudowana jako przedłużenie istniejącej, czyli od skrzyżowania z ul. Rokicińską do ul. Pigwowej. Obok je jezdni przekroju 1x1 zostanie wybudowany chodnik oraz droga dla rowerów – wszystko po wschodniej stronie. Na nowo mają zostać wyznaczone skrzyżowania ulic Frezjowej i Kosodrzewiny oraz Frezjowej i Pigwowej.

Wiadukt nad torami w ciągu ul. Malowniczej: Nowa jezdnia będzie wybudowana praktycznie w nowym śladzie od skrzyżowania z ul. Rokicińską do wiaduktów autostrady A1. Obok jezdni przekroju 1x1 zostanie wybudowany chodnik oraz droga dla rowerów – wszystko po zachodniej stronie. Po południowej stronie wiaduktu autostrady A1 zaplanowano dwa zjazdy w ul. Taborową i dwa wyjazdy z tej ulicy.

– Czas podróży to czas, który możemy poświęcić swoim bliskim, możemy poświęcić swoim zainteresowaniom, swojej pracy. Stanie w korku to niestety utrata tego czasu bezpowrotnie – stwierdziła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Prezydent Łodzi zadeklarowała rozpoczęcie przygotowań tak, żeby w 2027 roku można było wejść z pracami budowalnymi. – Jesteśmy gotowi, mamy wszystkie dokumenty, mamy cały program funkcjonalno-użytkowy, mamy decyzje środowiskowe. W tej chwili jesteśmy gotowi na to, żeby rozpisać przetarg w systemie "zaprojektuj i wybuduj" – zadeklarowała.

Pabianice i Justynów – będzie tunel i wiadukt

Oprócz stolicy województwa do dofinansowania pierwszej edycji programu przejazdowego PKP PLK zakwalifikowały się jeszcze dwie inne miejscowości z regionu – Pabianice i Justynów.

Ponad 46-tysięczne Pabianice mają trzy możliwości przejazdu przez tory kolejowe z południa na północ miasta. Przeprawy zabezpieczone rogatkami zlokalizowane są przy ulicach: Torowej, Wspólnej oraz Lutomierskiej. Inwestycja dofinansowana przez PKP PLK miałaby zostać zrealizowana w tej trzeciej lokalizacji.

Zamiast przejazdu kolejowo-drogowego miałby powstać tunel z jedną jezdnią w obu kierunkach wraz z ciągiem pieszo-rowerowym Przebudowane zostałoby także skrzyżowanie ulic Karniszewickiej i Lutomierskiej. Szacowany inwestycji koszt to ok. 37 mln zł.

materiały Urzędu Gminy w Andrespolu | Przejście dla pieszych (po lewo) i wiadukt dla aut (po prawo) w Justynowie

Jest też 2-tysięczny Justynów leżący przy trasie kolejowej w kierunku Koluszek, Piotrkowa i Warszawy, który w ciągu ul. Głównej także jest przedzielony czterema torami. Tutaj gmina Andrespol chce wybudować kosztem ok. 50 mln zł wiadukt dla samochód (obok istniejącego przejazdu) oraz przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów.

Tutaj warto wspomnieć, że w ciągu linii kolejowych 17 i 25 powstały jeszcze tunele w Bedoniu oraz w Gałkówku. To miejscowości – wraz z Justynowem – leżące w bliskiej odległości między sobą.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zmodernizują 46 przejazdów dzieki środkom z KPO

Infrastruktura

PLK zmodernizują 46 przejazdów dzieki środkom z KPO

PKP PLK 15 lipca 2025

PKP PLK: Nabór do pierwszego etapu przebudowy przejazdów zakończony

Infrastruktura

Koniec Rp1 na przejazdach! Polacy w ciszy odetchną z ulgą

Infrastruktura

System RedLight na przejazdach kolejowych. Zarządza nim GITD

Infrastruktura

PKP PLK: Mniej wypadków na przejazdach w 2020 r.

Infrastruktura

PKP PLK: Mniej wypadków na przejazdach w 2020 r.

Roman Czubiński 24 stycznia 2021

Zobacz również:

PLK zmodernizują 46 przejazdów dzieki środkom z KPO

Infrastruktura

PLK zmodernizują 46 przejazdów dzieki środkom z KPO

PKP PLK 15 lipca 2025

PKP PLK: Nabór do pierwszego etapu przebudowy przejazdów zakończony

Infrastruktura

Koniec Rp1 na przejazdach! Polacy w ciszy odetchną z ulgą

Infrastruktura

System RedLight na przejazdach kolejowych. Zarządza nim GITD

Infrastruktura

PKP PLK: Mniej wypadków na przejazdach w 2020 r.

Infrastruktura

PKP PLK: Mniej wypadków na przejazdach w 2020 r.

Roman Czubiński 24 stycznia 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5