Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ogrom prac w katowickim węźle kolejowym. Plac budowy wielki jak 214 boisk piłkarskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
11-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Przebudowa wiaduktów, torów i stacji kolejowych w Katowicach to tylko część największej kolejowej inwestycji w historii województwa śląskiego. Zadanie jest prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów. Jego efektem będzie lepsza komunikacja, zwiększenie liczby składów i nowe przystanki. Prace na linii Będzin – Katowice Piotrowice są dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA od września ubiegłego roku realizują wielką inwestycję na linii kolejowej Będzin – Katowice Piotrowice. Podróżni zyskają dzięki niej lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów.

Ogromne zadanie w sercu metropolii

Prace są prowadzone pod ruchem kolejowym, a ich tempo na katowickim odcinku inwestycji, od Szopienic do Piotrowic, jest utrzymane. W kolejową przebudowę Katowic każdego dnia jest zaangażowanych 600 osób. Do pracy wyjechało już prawie 500 maszyn, w tym koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki. Powierzchnia placu budowy na terenie miasta to ok. 1,5 mln m2, co można porównać do wielkości 214 boisk piłkarskich.

W zakresie inwestycji PKP PLK jest przebudowa torów, sieci trakcyjnej, stacji i przystanków oraz budowa nowej infrastruktury pasażerskiej. Wykonawca realizuje prace torowe na linii Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice. Na stacjach Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota oraz na nowym przystanku Katowice Brynów powstają perony. Roboty są też wykonywane na szlaku Katowice Muchowiec – Panewnik (linia 171).

Inwestycje obejmą łącznie 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Obecnie zadanie jest realizowane na 35 obiektach. Działania polegają na demontażu starych konstrukcji, wzmacnianiu podłoża poprzez palowanie, pracach zbrojarsko-betoniarskich, wykonywaniu izolacji i montażu stalowych konstrukcji. W kolejnych miesiącach będą kontynuowane prace zmierzające do kompleksowej odbudowy obiektów i ułożeniu na nich nowych torów.

Więcej torów to więcej pociągów

Na ul. Bagiennej rozebrano część wiaduktu drogowego pod jezdnią północną i zabezpieczono nasyp drogowy pod jezdnią południową. Wykonawca wzmocnił podłoże pod obecnie budowanymi podporami. Na nich zostanie zamontowana stalowa konstrukcja nowego przęsła. Po oddaniu części obiektu prace będą kontynuowane po jego sąsiedniej stronie. Wybudowanie dwóch sąsiadujących ze sobą wiaduktów umożliwi poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co wpłynie na zwiększenie przepustowości (na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów).

Na ul. Granicznej widać już nowe przyczółki, trwają prace przy stalowych dźwigarach konstrukcji nowego wiaduktu. Docelowo obiekt zostanie poszerzony, co usprawni przejazd samochodów, a ulica zyska ścieżkę rowerową oraz obustronne chodniki dla pieszych. Na ul. Mikołowskiej są kontynuowane prace związane z rozbiórką kolejnych części konstrukcji starego obiektu oraz podpór. Efektem przebudowy tego wiaduktu będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Nowa konstrukcja zostanie dostosowana do współczesnych norm technicznych, co zwiększy trwałość obiektu i zmniejszy koszty utrzymania. Wiadukt zyska nowy i estetyczny wygląd.

Na ul. Kłodnickiej zdemontowano część obiektu i nawierzchnię drogową. Kolejny etap zakłada kontynuację robót rozbiórkowych. Wykonywane są też prace pod zabudowę pali fundamentowych nowego obiektu. W miejscu wiaduktu znajdującego się przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości skrajni dla samochodów. Dzięki temu usprawni się ruch drogowy w tej części miasta.

Wielomiliardowe dofinansowanie z UE

Wykonawca rozebrał przęsła i przyczółki starych obiektów przy ul. Przodowników i Załęskiej. Pod podporami wzmocniono podłoże za pomocą pali fundamentowych. Trwa budowa podpór nowych obiektów. Dzięki przebudowie wiaduktu na ul. Przodowników obecny układ 3-torowy zmieni się na 4-torowy, co zwiększy przepustowość. Przez wiadukt przy ul. Załęskiej przebiega linia 171 od Dąbrowy Górniczej w stronę Rudy Kochłowic i Gliwic, wykorzystywana głównie w ruchu towarowym.

Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, na których łącznie znajdą się cztery tory. Pozostałe zostaną poprowadzone „dołem”. Nowobudowane obiekty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów, pasażerskich i towarowych. Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim, tj. w stronę Gliwic, Opola czy Wrocławia, oraz w kierunku południowym – na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy ze Słowacją. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej pochodzi z instrumentu CEF „Łącząc Europę” i wynosi ponad 6 mln zł (dla wszystkich odcinków). Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Coraz bliżej budowy dwóch tuneli kolejowych w Czechach [wizualizacje]

Infrastruktura

Coraz bliżej budowy dwóch tuneli kolejowych w Czechach [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 11 maja 2025

Ekwador reaktywuje widowiskową trasę kolejową

Infrastruktura

Ekwador reaktywuje widowiskową trasę kolejową

Przemysław Jezierski 11 maja 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Coraz bliżej budowy dwóch tuneli kolejowych w Czechach [wizualizacje]

Infrastruktura

Coraz bliżej budowy dwóch tuneli kolejowych w Czechach [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 11 maja 2025

Ekwador reaktywuje widowiskową trasę kolejową

Infrastruktura

Ekwador reaktywuje widowiskową trasę kolejową

Przemysław Jezierski 11 maja 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5