Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Białystok – Ełk: Po modernizacji na początku „tylko” 160 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
12-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Białystok – Ełk: Po modernizacji na początku „tylko” 160 km/h
fot. Henryk Borawski, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
PLK SA i resort infrastruktury przewidują, że modernizacja linii 38 Białystok – Ełk zostanie zakończona w terminie. Prędkość 200 km/h pociągi pasażerskie będą jednak mogły rozwinąć dopiero po doposażeniu tego fragmentu Rail Baltica w system ERTMS, którego terminu na razie nie określono – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską. Resort zapewnia, ze przywiązuje należytą wagę do ryzyka związanego z czynnikami środowiskowymi na dalszym odcinku do granicy litewskiej.

Poseł PiS Michał Moskal – przypominając, że „Rail Baltica to inwestycja priorytetowa zarówno z punktu widzenia integracji europejskiej, jak i bezpieczeństwa oraz rozwoju gospodarczego północno-wschodniej Polski” – spytał o stan zaawansowania poszczególnych odcinków linii 38 (Białystok – Knyszyn, Knyszyn – Osowiec, Osowiec – Ełk i Ełk – Suwałki – Trakiszki) oraz o harmonogramy dla nich. Spytał też o planowane terminy uruchomienia na magistrali regularnego ruchu z prędkością maksymalną podwyższoną do 200 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.

Umowa na Białystok – Ełk na początku 2026 r.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak informuje, że dla wszystkich 3 odcinków realizacyjnych linii 38 (Białystok – Knyszyn, Knyszyn – Osowiec i Osowiec – Ełk) trwa uzyskiwanie decyzji administracyjnych, z których część – m. in. decyzja środowiskowa i 3 z 4 decyzji lokalizacyjnych – jest już wydana. – Ostatnia decyzja lokalizacyjna dla modernizacji ww. odcinka linii Rail Baltica planowana jest do uzyskania w III kwartale 2025 r. W przygotowaniu znajdują się wnioski o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Planowany termin pozyskania pozwoleń na budowę to I kwartał 2026 r. – odpowiada.

Trwa weryfikacja ofert w ogłoszonym w przetargu na projekt i budowę, które otwarto 12 sierpnia. – Przy założeniu braku odwołań termin podpisania umowy z wykonawcą przewidywany jest przez PKP PLK SA na I kwartał 2026 r. – kontynuuje Malepszak. Wszystkie prace mają zostać ukończone w ciągu 38 miesięcy od podpisania umowy. Jeśli uda się podpisać tę ostatnią w pierwszym kwartale przyszłego roku, rozpoczęcie robót ma nastąpić do połowy 2026 r., a zakończenie robót – w pierwszej połowie roku 2029.

200 km/h dopiero po instalacji ERTMS

Wówczas też dopiero ma nastąpić zwiększenie prędkości. Ruch pasażerski będzie jednak odbywał się początkowo tylko z prędkością do 160 km/h. – Podniesienie maksymalnej prędkości dla pociągów pasażerskich do 200 km/h uwarunkowane jest zabudową systemów ERTMS/ETCS oraz GSM-R, co nie jest objęte niniejszym projektem. Należy również dodać, że z uwagi na uwarunkowania terenowe na niektórych fragmentach linii kolejowej docelowa maksymalna prędkość będzie niższa od 200 km/h – zastrzega wiceminister.

Właśnie ten fragment odpowiedzi wzbudził krytykę posła, oskarżającego rząd o planowanie „połowicznej modernizacji” lub wręcz „hamowanie Rail Baltica”. Warto jednak przypomnieć, że inwestor od początku deklarował, Iż prędkość 200 km/h będzie obowiązywała (docelowo) jedynie na części trasy.

W odpowiedzi na kolejne pytania ministerstwo informuje, że PKP PLK SA nie dostrzega obecnie zagrożeń ani ryzyk, które mogą wpłynąć znacząco na terminową realizację inwestycji. Kwestia ta wiąże się również z jej finansowaniem. – Realizacja prac na odcinku Białystok – Ełk będzie dofinansowana w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” – CEF. Dla odcinków Białystok – Knyszyn oraz Osowiec – Ełk zostały już zawarte umowy o dofinansowanie, zaś wniosek dotyczący odcinka Knyszyn – Osowiec otrzymał niepełne dofinansowanie w ramach ostatniego konkursu CEF, rozstrzygniętego w lipcu br. Trwają prace nad zabezpieczeniem pełnego montażu finansowego – deklaruje Malepszak.

Ełk – granica: Problemy środowiskowe

Równocześnie toczy się opracowanie projektu budowlanego dla odcinka Ełk – Trakiszki – granica państwa. – Obecnie odebrane są projekty dla branż: torowej, sieci trakcyjnej, sterowania ruchem kolejowym, telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej, architektury, obiektów inżynierskich, kubaturowych, sanitarnej, hydrotechnicznej oraz towarzyszących – wylicza wiceminister. Projekty budowlane w zakresie branży drogowej, projektu posadowienia oraz projektu geotechnicznego, projektów wykonawczych i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej dla województwa warmińsko-mazurskiego są natomiast dopiero opracowywane.

– Z uwagi na występowanie gruntów nienośnych i obszarów cennych środowiskowo zaszła konieczność zmiany trasowania linii kolejowej na odcinku Suwałki – Polule. Opracowano wielobranżowy projekt koncepcyjny nowego trasowania na przedmiotowym odcinku. Obecnie podlega on weryfikacji przez PKP PLK SA – kontynuuje Malepszak. Dla zmienionej trasy będzie następnie trzeba zlecić kompleksowy projekt budowlany i wykonawczy. Resort spodziewa się uzyskać komplet decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w IV kwartale 2026 r., wszystkie decyzje o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej – w II kwartale 2027 r., a wszystkie pozwolenia na budowę – w ostatnim kwartale 2027 r. Jak przyznaje Malepszak, istnieje ryzyko składania odwołań przez lokalną społeczność lub organizacje ekologiczne, zwłaszcza dla obszaru Natura 2000 „Dolina Górnej Rospudy” i przejścia linii kolejowej przez ujęcie wody Przykopka.

Wszystko to sprawia, że procedury uzyskania decyzji środowiskowej i dalszych decyzji administracyjnych mogą okazać się znacznie wydłużone. – Realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2028-2030, po zapewnieniu finansowania w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, ze środków Instrumentu CEF lub programu będącego jego kontynuacją – podsumowuje Malepszak.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Kasper Fiszer 14 października 2025

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Infrastruktura

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Kasper Fiszer 05 października 2025

Pociągi elektryczne w Giżycku. Kiedy otwarcie całej trasy?

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Infrastruktura

PLK: Torpol realizuje prace pod Giżyckiem przed terminem

Kasper Fiszer 14 października 2025

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Infrastruktura

MI: Pociągi z Giżycka do Korsz już w grudniu

Kasper Fiszer 05 października 2025

Pociągi elektryczne w Giżycku. Kiedy otwarcie całej trasy?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij