Warmińsko-mazurski zakład Polregio być może wzbogaci się niebawem o 9 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych. Spółka zamierza kupić je od DB RegioNetz, któremu złożyła ofertę ich zakupu.
Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości
ex ante w sprawie zamówienia bezpośredniego ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Sam fakt jego opublikowania nie oznacza jednak jeszcze, że transakcja dojdzie do skutku. W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o podobnym ogłoszeniu PKP Intercity – przewoźnik
chciał kupić od DB Regio do 34 używanych wagonów pasażerskich, jednak sprzedający
odrzucił jego ofertę.
Wysłaliśmy Polregio pytania o szczegóły planowanego zakupu (typ pojazdów, zaoferowaną cenę, linie, na które miałyby zostać skierowane, a także o czas, jaki – w razie pomyślnego sfinalizowania transakcji – musiałby upłynąć, zanim używane SZT zaczęłyby kursowanie). Gdy otrzymamy odpowiedzi, wrócimy do sprawy.
Zakupy używanego taboru to coraz częściej stosowany przez przewoźników sposób na odnowę taboru. Tylko w ostatnim miesiącu samo Polregio ogłosiło
przetarg na pięć SZT z drugiej ręki, w którym
jedyną ofertę złożył Public Transport Service. Firma ta wraz z Alpha Trains oferuje
trzyczłonowe zespoły z rodziny Talent (prawdopodobnie to właśnie pięć z nich trafi do Polregio) i zamierza w kolejnych latach rozszerzyć ofertę.
Również za granicą rozwiązanie to jest chętnie stosowane. Koleje Czeskie kupiły w ostatnich latach wiele używanych wagonów motorowych produkcji
Stadlera,
Siemensa oraz
innych producentów. Choć transakcje takie dotyczą najczęściej taboru spalinowego lub
wagonowego, zdarzają się też duże zakupy używanych EZT – takie jak porozumienie Kolei Węgierskich (MAV) ze Szwajcarskimi Kolejami Federalnymi (SBB), o którym
pisaliśmy niedawno.