Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Pomorskie chce ratować unijne środki na tabor SKM. Przejmując projekt

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
09-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście planowała kupić nowe pociągi. Jednak do kolejnych przetargów nie zgłosił się żaden oferent, co oznacza, że spółka może stracić unijne dofinansowanie. W tej sytuacji samorząd województwa zaproponował przejęcie projektu. Chce, aby dofinansowanie z przetargu SKM przeznaczyć na nowe pociągi elektryczne dla samorządu, który później udostępni je przewoźnikowi.

Pat w sprawie dofinansowania unijnego na zakup nowego taboru dla SKM Trójmiasto trwa od kilku lat. Przewoźnik ogłosił już kilka przetargów, ale na warunkowych zasadach, które były nieatrakcyjne dla producentów. Wszystkie przetargi unieważniono. W międzyczasie przewoźnik i marszałek przerzucają się odpowiedzialnością za uciekające pieniądze unijne. Dziś (9 listopada) nową propozycję samorządu województwa przedstawił wicemarszałek Leszek Bonna podczas konferencji prasowej.

Chcą przejąć projekt, by go ratować

Wicemarszałek przypomniał, że samorząd w sierpniu 2022 r. zawarł bardzo nietypową umowę z firmą Newag na dostawę dwóch pociągów z możliwością rozszerzenia na kolejne 29 pojazdów. – I tu występujemy z konkretną propozycją. Jesteśmy zainteresowani wspólną realizacją projektu i deklarujemy, że w ramach kontraktu zakupimy co najmniej siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych – mówił wicemarszałek. Jak dodał, pociągi te zostaną udostępnione Szybkiej Kolei Miejskiej.

Wicemarszałek dodał, że wykorzystanie dofinansowania przyznanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, przy "obecnych opóźnieniach wynikających z opieszałości rządu Prawa i Sprawiedliwości", które dotyczą środków z nowej perspektywy finansowej, pozwoli na taki zakup. – Dziś kładziemy ofertę na stół. Aby zaowocowała nowym taborem, niezbędna jest zgoda spółki SKM oraz jej rządowego właściciela. Nie dopuszczam myśli, że władze spółki, które zawsze podkreślają, że komfort pasażerów jest najważniejszy, mogłyby się nie zgodzić na naszą propozycję. Podobnie nie wyobrażam sobie, aby jakiekolwiek obiekcje zgłosił rządowy właściciel naszego trójmiejskiego przewoźnika – dodał Leszek Bonna. Pismo do władz Szybkiej Kolei Miejskiej zostało wysłane 9 listopada 2022 r.

Co dalej?


Samorząd podkreśla, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest komunikacyjnym kręgosłupem metropolii. Codziennie przewozi tysiące pasażerów, ale tabor spółki jest wysłużony. Już w 2017 r. SKM podpisała umowę na dofinansowanie zakupu nowych składów. Źródłem finansowania były środki z Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz środki własne. – Podpisując umowę, spółka oraz jej właściciel, którą jest rządowa PKP SA, de facto wzięły na siebie pełną odpowiedzialność za spełnienie wymogów konkursu – informował podczas konferencji Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. Jednak spółce nie udało się znaleźć finansowania wkładu własnego, który byłby do zaakceptowania przez udziałowców i organizatora transportu. Szczegółowo pisaliśmy o tym tutaj oraz tutaj

Wiosną 2021 r. mniejszościowy udziałowiec SKM, czyli m.in. samorząd województwa zaproponował wspólne dokapitalizowanie SKM, co pozwoliłoby na sfinansowanie wkładu własnego bez kredytu. – Do tej propozycji chciały dołączyć nawet niebędące udziałowcami Wejherowo i Reda. Nasza propozycja opiewała na kwotę 100 mln zł – tłumaczył wicemarszałek Bonna. Rozwiązanie takie byłoby korzystne dla wszystkich stron, a kolejowa spółka nie musiałaby szukać kredytu na wkład własny. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza w obecnych, niespokojnych czasach, przy rosnącej inflacji i stopach procentowych. Niestety odpowiedź zarządu PKP SKM w Trójmieście i Grupy PKP była negatywna. – Dodatkowo podnoszony był kuriozalny zarzut, że marszałek województwa blokuje przetarg i dąży do utraty przez kolejarzy 200 mln zł unijnego dofinansowania – zaznaczył Leszek Bonna.

Na zarzuty urzędu marszałkowskiego SKM Trójmiasto i właściciel – PKP SA już odpowiadały. Jak odpowiedzą na najnowszą propozycję? 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Dodatkowe połączenia SKM na Open’er Festival

Pasażer

Dodatkowe połączenia SKM na Open’er Festival

inf. pras. pomorskie.eu 25 czerwca 2023

Przewozy Regionalne przykładem działania Planu Junckera

Prawo i polityka

Tramwaje w Krakowie i Warszawie z dofinansowaniem unijnym

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Dodatkowe połączenia SKM na Open’er Festival

Pasażer

Dodatkowe połączenia SKM na Open’er Festival

inf. pras. pomorskie.eu 25 czerwca 2023

Przewozy Regionalne przykładem działania Planu Junckera

Prawo i polityka

Tramwaje w Krakowie i Warszawie z dofinansowaniem unijnym

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5