TINES® Rubbermat w projekcie: „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna. Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”. Zamawiający: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. | Generalny wykonawca: TORPOL S.A. | Jednostka Projektowa: Egis Rail S.A. / Egis Poland Sp. z o.o. / MGGP S.A. | Inżynier projektu: Safege S.A.S. Oddział w Polsce.
Na podstawie projektu wykonawczego przedmiotem realizacji była podsypkowa konstrukcja nawierzchni torów o następujących parametrach techniczno-eksploatacyjnych:
· prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich z taborem klasycznym – Vp max = 150 km/h,
· prędkość dla pociągów towarowych – Vt max = 100 km/h,
· maksymalny nacisk – 22,5 t (221 kN/oś),
· kod ruchu wg TSI dla ruchu pasażerskiego – P4,
· kod ruchu wg TSI dla ruchu towarowego – F2.
Przyjęto grubość podsypki 0,35 m, szyny nowe typu 60E1, a system przytwierdzenia szyn – SB lub K.
Dobór maty wibroizolacyjnej podtłuczniowej został przeprowadzony na podstawie parametrów i ich wartości, jakie mata powinna spełniać z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania w nawierzchni szynowej podczas eksploatacji toru, a także zgodnie ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót związanych z wykonaniem warstwy wibroizolacyjnej z maty w torze o nawierzchni podsypkowej.
Zgodnie z projektem wykonawczym wibroizolację układu torowego przewidziano w strefach oddziaływania toru na budynki istniejące i nowe położone przy przedmiotowym odcinku linii kolejowej, gdzie odległości od ich lica oraz odcinków wrażliwych geotechnicznie występujących w zbliżeniu do osi toru głównego zasadniczego są mniejsze od 25 m zgodnie z wymaganiami zawartymi w Standardach Technicznych- Szczegółowe Warunki Technicznych dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax <= 200 km/h [dla taboru konwencjonalnego] / 250km/h [dla taboru z wychylnym pudłem] – Tom XIII Budynki - p. 4.1. (PKP PLK S.A.) oraz odcinków wrażliwych geotechnicznie z zabezpieczeniami osuwisk.
Zabezpieczenie konstrukcji nawierzchni szynowych w postaci mat wibroizolacyjnych podtłuczniowych zastosowano pod torem szlakowym (głównym zasadniczym), każdym z torów głównych dodatkowych oraz pod torem bocznicowym nr 2a (bocznica stacyjna Klęczany), zlokalizowanych na odcinkach linii nr 104.
Przy analizie doboru maty wibroizolacyjnej uwzględniono nadrzędnie istotne czynniki wpływające na spełnianie funkcji wyrobu, tj. skuteczną wibroizolację w podsypkowej konstrukcji drogi szynowej. Podstawę stanowiły Rekomendacje UIC dotyczące stosowania mat podpodsypkowych: „IRS-70719-1.2023, Ed. 2. Way and Works – Track and Structure – Recommendations for Use of Under Ballast Mats (UBM)” oraz norma „PN-EN 17282 Zastosowania kolejowe – Infrastruktura – Maty podpodsypkowe (Railway Applications – Infrastructure – Under Ballast Mats)”.
Zgodnie z obowiązującą normą dotyczącą mat wibroizolacyjnych podtłuczniowych, kluczowymi cechami determinującymi skuteczność tłumienia drgań są:
· moduł sztywności statycznej (Cstat),
· moduł sztywności dynamicznej (Cdyn),
· trwałość eksploatacyjna, oceniana poprzez badanie wytrzymałości zmęczeniowej po pozytywnym przejściu testu 3 milionów cykli dynamicznych, odzwierciedlających warunki rzeczywistej eksploatacji.
Sztywność statyczna jest stosunkiem statycznego nacisku o określonej wartości przyłożonego do próbki o określonych wymiarach do ugięcia, które ten nacisk powoduje. Parametr ten charakteryzuje więc ugięcie szyny pod naciskiem nieporuszającego się taboru, nie ma więc wpływu na wibroizolację (stojący pojazd nie generuje drgań), decyduje jednak o pionowym ugięciu szyny pod naciskiem taboru, spowodowanym przez zastosowanie maty.
Sztywność dynamiczna jest stosunkiem dynamicznego nacisku o określonej wartości i częstotliwości, przyłożonego do próbki o określonych wymiarach do ugięcia, które ten nacisk powoduje. Parametr ten charakteryzuje zatem pracę maty wibroizolacyjnej pod naciskiem poruszającego się taboru, czyli determinuje zapewniane przez nią ograniczenie transmisji drgań. Sztywność dynamiczna jest parametrem zależnym nie tylko od nacisku, jak w przypadku sztywności statycznej, ale również od częstotliwości, dlatego powinna być badana w warunkach znormalizowanego nacisku i częstotliwości.
Wytrzymałość zmęczeniowa maty wibroizolacyjnej
Wytrzymałość zmęczeniowa maty wibroizolacyjnej podtłuczniowej jest jednym z jej podstawowych parametrów biorąc pod uwagę jej zastosowanie. Parametr ten odzwierciedla stałość właściwości użytkowo-technicznych maty w czasie eksploatacji, a co za tym idzie ma wpływ na prawidłowe i bezawaryjne utrzymanie drogi szynowej. Ze względu na konstrukcję nawierzchni szynowej i wynikające z niej położenie maty konieczne jest, aby mata cechowała się długą żywotnością, gdyż jej wymiana wiązałaby się z rozbiórką pozostałych elementów nawierzchni znajdujących się na niej. Trwałość maty podtłuczniowej musi być podobna do trwałości jaką cechują się szyny, podkłady i podsypka.
TINES® Rubbermat to mata produkowana z granulatu gumowego pochodzącego z recyklingu (SBR/EPDM). Oprócz funkcjonalnych i użytkowych właściwości, produkt ten oferuje liczne korzyści środowiskowe, takie jak:
· ograniczenie zużycia surowców naturalnych,
· zmniejszenie ilości odpadów,
· oszczędność energii i redukcja emisji CO₂ w procesie produkcji,
· ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, wód i gleby.
Wszystko to wpływa korzystnie na ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Zgodnie z zasadą DNSH (Do No Significant Harm), maty te stanowią pełnowartościowy, nowoczesny wyrób o niskiej uciążliwości dla środowiska naturalnego.
Zastosowanie materiałów z recyklingu umożliwia częściową kompensację nieuniknionych szkód środowiskowych związanych z realizacją inwestycji. Maty TINES® Rubbermat SBM produkowane są z recyklatu gumowego, czyli granulatu i włókien pozyskiwanych wyłącznie z wyeksploatowanych opon. Surowce te podlegają rygorystycznej kontroli jakości, zgodnie z normami ISO 9001 i ISO 14001. W procesie automatycznego, wielowarstwowego termoformowania materiały są łączone za pomocą elastomeru poliuretanowego tworząc trwale elastyczny i sprężysty układ kompozytowy. Zastosowane surowce oraz technologia wytwarzania zapewniają wysoką jakość produktu i stabilność parametrów eksploatacyjnych przez cały okres użytkowania infrastruktury.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.