W najbliższym czasie pasażerowie z województwa śląskiego skorzystają z nowego peronu na modernizowanej stacji Sosnowiec Główny. Wygodniejsze ma być też oczekiwanie na pociągi w Lublińcu i Herbach Starych. Korekta rozkładu jazdy przynosi zaś szereg utrudnień związanych z przebudową katowickiego węzła kolejowego.
W niedzielę 26 października zarządca infrastruktury wprowadził ostatnią, piątą korektę rocznego rozkładu jazdy pociągów 2024/2025. Zmiany będą obowiązywać do 13 grudnia. – Dzięki modernizacji torów, stacji i przystanków możliwe są krótsze czasy przejazdu, lepszy będzie też dostęp do pociągów – mówi Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Część pociągów PKP IC i KŚ na trasach objazdowych
Na terenie województwa śląskiego pasażerowie wciąż będą jednak w znacznym stopniu odczuwać utrudnienia związane z trwającą przebudową katowickiego węzła kolejowego. Część składów dalekobieżnych pojedzie objazdem przez Tarnowskie Góry. Jak zauważa nasza rozmówczyni, w mieście tym pociągi PKP Intercity zatrzymują się po raz pierwszy od 2022 r. – Część pociągów na odcinku Mysłowice – Gliwice będzie kursowała przez Bytom z pominięciem stacji Katowice i Zabrze – usłyszeliśmy.
Oznacza to utrzymanie objazdu po nieczynnej w planowym ruchu pasażerskim trasie przez Siemianowice Śląskie, choć pociągi
wciąż nie będą zatrzymywać się w tym sporym mieście. Inne kursy ominą odcinek Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec – Katowice i pojadą trasą okrężną przez Mysłowice. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami część kursów regionalnych pojedzie z Katowic do Tychów
po nieczynnej na co dzień linii 142. – Decyzją przewoźnika przez miesiąc podróżni będą mogli korzystać z nowych przystanków Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Dąbrowa – informuje przedstawicielka zarządcy infrastruktury.
Nowy peron, nowe wiaty
Wszystkie te obiekty powstały w 2023 r. dzięki finansowaniu z rządowego programu przystankowego, ale nie są na razie używane w regularnym ruchu. Teraz oddana do użytku zostanie nowa infrastruktura pasażerska na stacji Sosnowiec Główny. – 5 listopada planowane jest udostępnienie nowo wybudowanego peronu nr 3, który poprawi obsługę pasażerów – zapowiadają służby prasowe PKP PLK.
– Korzystne zmiany zaszły też na stacjach w Lublińcu i Herbach Starych. Wyposażyliśmy je w nowe wiaty chroniące oczekujących przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi – relacjonuje Katarzyna Głowacka. Zachęca też podróżnych do sprawdzenia szczegółowych informacji o konkretnym połączeniu na prowadzonym przez Polskie Linie Kolejowe Portalu Pasażera.