Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

W sobotę Dni Funduszy Europejskich. PKP Intercity pokażą nowoczesny tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
08-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

Krajowy przewoźnik weźmie udział w tegorocznych Dniach Funduszy Europejskich. Cykl wydarzeń otwartych odbywających się w całej Polsce ma pokazać, jak zmienia się kraj dzięki unijnym dotacjom. W ramach imprezy PKP Intercity zaprezentuje między innymi pojazdy kupione i zmodernizowane ze środków UE.

W sobotę, 10 maja, na peronie ósmym Dworca Zachodniego w Warszawie PKP Intercity udostępni nowoczesny tabor, w który spółka inwestuje z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Podczas Dnia Funduszy Europejskich odwiedzający będą mogli zobaczyć: lokomotywy elektryczne „Griffin” – EU160 oraz EU200, wagon COMBO wyposażony w maszyny vendingowe, a także wagony pasażerskie typu 111A-20, 141A-20 i 174A. Wszystkie z nich zostały wyprodukowane lub zmodernizowane w polskich zakładach. Wydarzenie pod hasłem „Przymierz się do nowoczesnej kolei” rozpocznie się o 10:00 i potrwa do 14:00. Wystawie taboru będą towarzyszyć animacje i konkursy z nagrodami oraz wiele innych atrakcji dla dzieci i dorosłych.

Ponad 5 miliardów złotych z Unii Europejskiej

Inwestycje na kolei w ciągu ostatnich lat nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie unijne. PKP Intercity już od 2007 roku otrzymuje środki z UE, które przeznacza na rozwój i modernizację taboru. Przewoźnik podwyższa w ten sposób jakość i komfort podróży osób wybierających połączenia PKP Intercity. Większa liczba nowoczesnych składów to także wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów.

Do tej pory dofinansowanie unijne zostało przyznane 14 projektom przewoźnika, z czego 12 zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia to prawie 5,3 miliarda złotych dla projektów o wartości 11 miliardów złotych. Większą część tych środków PKP Intercity otrzymało w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) – w latach 2007-2013 oraz 2014-2020. W ciągu ostatniego roku spółka korzystała także z możliwości pozyskania finansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Na rzecz rozwoju zielonego transportu zbiorowego

PKP Intercity od lat kupuje nowoczesne lokomotywy, składy i wagony oraz buduje przyjazną środowisku infrastrukturę postojową. Dzięki temu flotę przewoźnika zasilają już i zasilą w przyszłości nowe pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. Z programu POIiŚ, wspierającego m. in. rozwój gospodarki niskoemisyjnej i dostosowanie transportu do zmian klimatycznych, PKP Intercity pozyskało łącznie ponad 3,1 miliardów złotych.

W ramach pierwszej z perspektyw POIiŚ na lata 2007-2013, oprócz inwestycji w tabor, spółka przeprowadziła razem z UTK projekt badawczo-naukowy, w wyniku którego kupiła symulator ułatwiający szkolenie maszynistów. Ponadto zaplecze serwisowe przewoźnika rozbudowane zostało o Warsztat Utrzymania Technicznego do obsługi składów ED250.

Z kolejnego budżetu POIiŚ na lata 2014-2020 PKP Intercity uzyskało wsparcie na realizację dwóch projektów: „Kolej na dobre połączenia” oraz „Przyspieszamy komfortowo”. Oprócz prac modernizacyjnych, które objęły m. in. wagony typu COMBO, zwiększające dostępność składów dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się czy rodziców z małymi dziećmi, spółka zainwestowała w zaplecze techniczne. PKP Intercity zdecydowało się unowocześnić osiem stacji postojowych: Gdynia Grabówek, Szczecin Zaleskie Łęgi, Olsztyn, Kraków Główny Zachód, Wrocław Główny, Warszawa Grochów, Kołobrzeg oraz Przemyśl Bakończyce. Do tej pory przebudowano stacje w Olsztynie, Krakowie, Kołobrzegu, Szczecinie i Wrocławiu oraz oddano do użytku myjnie pociągów w Krakowie, Wrocławiu i Warszawie.

Inwestycje w przyszłość

Do 30 czerwca 2026 roku PKP Intercity realizuje przedsięwzięcie z KPO. W ramach zgłoszonego do KPO projektu spółka przeznaczy 2,8 mld złotych, z czego 2,16 mld zł to środki pochodzące z dofinansowania na unowocześnienie taboru obsługującego połączenia międzywojewódzkie, co między innymi zwiększy atrakcyjność oferty przewoźnika.

Do 25 kwietnia spółka odebrała już 148 wagonów i 29 lokomotyw EU160 oraz zakończyła wykonanie 3 z 7 planowanych inwestycji. Przewoźnik projekty wsparte środkami z KPO realizuje przy udziale polskich firm. Umowy z partnerami zostały już zawarte, a 4 z nich są w trakcie realizacji. Modernizacja wagonów prowadzona jest w poznańskiej Fabryce Pojazdów H. Cegielski, zakładach PESA w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim oraz w PKP Intercity Remtrak. Za dostarczenie nowoczesnych lokomotyw elektrycznych odpowiada nowosądecki Newag. W ten sposób środki te nie tylko przyczyniają się do poprawy komfortu pasażerów PKP Intercity, ale również umożliwiają rozwój polskich fabryk taboru kolejowego.

Więcej informacji na temat Dni Funduszy Europejskich można uzyskać na stronie internetowej.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny

Infrastruktura

Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny

Kasper Fiszer 07 maja 2025

PKP PLK remontują przeprawy na linii 274

Infrastruktura

PKP PLK: Pierwszy krok do czterech torów na linii Warszawa Wawer – Otwock

Infrastruktura

Zobacz również:

Wielkopolska: EN57AL do naprawy na poziomie P4

Tabor i technika

Wielkopolska: EN57AL do naprawy na poziomie P4

Mikołaj Kobryński 06 maja 2025

Pozostałe z wątku:

Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny

Infrastruktura

Grudniowy termin otwarcia trasy Korsze – Giżycko niepewny

Kasper Fiszer 07 maja 2025

PKP PLK remontują przeprawy na linii 274

Infrastruktura

PKP PLK: Pierwszy krok do czterech torów na linii Warszawa Wawer – Otwock

Infrastruktura

Zobacz również:

Wielkopolska: EN57AL do naprawy na poziomie P4

Tabor i technika

Wielkopolska: EN57AL do naprawy na poziomie P4

Mikołaj Kobryński 06 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5