Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
09-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych
fot. PKP PLKStacja w Olsztynie po nowemu (zdjęcie ilustracyjne)
Obecny model finansowania inwestycji w infrastrukturę kolejową nie jest docelowy – zapewnia członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki. Trwają prace nad jego zmianą w taki sposób, by z jednej strony uniezależnić zarządców od funduszy unijnych, a z drugiej – uprościć od strony finansowej prowadzenie modernizacji czy budowy nowych linii. Mochocki nie ujawnił jednak szczegółów na temat konkretnego kształtu przygotowywanych rozwiązań ani terminu ich wejścia w życie.

System finansowania inwestycji kolejowych jest obecnie – jak przypomniał przedstawiciel zarządcy infrastruktury – niezwykle skomplikowany. Składa się na niego wiele różnych źródeł, których reguły działania różnią się między sobą.

W gąszczu przepisów i funduszy

– Można ubiegać się o dofinansowanie z programu FEnIKS – następcy Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, czyli o pieniądze z Funduszu Spójności. Można starać się o środki z instrumentu CEF, przeznaczonego do finansowania inwestycji na liniach sieci TEN-T. Jest on zarządzany w inny sposób, w oparciu o konkursy i granty – rozpoczął wyliczanie Mochocki. Na inwestycje w 5 wschodnich województwach można ubiegać się o wsparcie z Programu Operacyjnego „Polska Wschodnia”.

Kolejna możliwość to środki z Funduszu Odbudowy (na inwestycje ujęte w Krajowym Planie Odbudowy), które jednak przez lata były zablokowane z powodu łamania zasad praworządności przez rząd PiS – a teraz na ich wydanie pozostały niecałe dwa lata. – Jest jeszcze finansowany z funduszy krajowych program Kolej Plus, program przystankowy oraz środki budżetowe, a także wieloletni program utrzymaniowy – kontynuował członek zarządu PKP PLK.

Każde z tych źródeł różni się zasadami korzystania ze środków, kwalifikowalnością wydatków, rodzajem inwestycji, które można z niego finansować, a także okresem dostępności funduszy. PKP PLK muszą więc dla każdego z nich przygotowywać inną dokumentację. – W cyklu „życia” inwestycji infrastrukturalnej, który może trwać nawet ponad 10 lat, pojedynczy projekt bywa czasem finansowany z siedmiu różnych źródeł! – podkreślił Mochocki. Inżynieria finansowa dodatkowo utrudnia więc zarządzanie takim przedsięwzięciem.

Finansowanie – do zmiany. Jakiej?

Mochocki zauważył też zmiany na lepsze, które jednak – w jego ocenie – zachodziły dotychczas zbyt powoli. – Na kolei dopiero po wielu latach od wprowadzenia ZRID ustanowiono podobne rozwiązanie: administracyjną Decyzję o Lokalizacji Linii Kolejowej – podał przykład. Zdaniem przedstawiciela PKP PLK znakomicie uprościła ona i przyspieszyła proces inwestycyjny i zabezpieczanie gruntów na potrzeby procesu inwestycyjnego.

Kluczowa przy skomplikowanych inwestycjach jest jednak stabilność finansowania. – Mam nadzieję, że uda się wkrótce wypracować dopełnienie w drugim obszarze: sprawny i stabilny mechanizm finansowania. Pracujemy nad tym wspólnie w MI – poinformował Mochocki.

Jeszcze w poprzedniej kadencji Sejmu Izba Gospodarcza transportu Lądowego i Railway Business Forum przygotowały projekt zmiany ustawy o Funduszu Kolejowym, mający ustabilizować finansowanie inwestycji kolejowych i uniezależnić je w dużej mierze od funduszy unijnych. Zakładał on zwiększenie wpływów do Funduszu Kolejowego poprzez – między innymi – zwiększenie wpłat z opłaty paliwowej, przekazywanie do FK środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy możliwość pozyskania do FK środków pochodzących z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji. Możliwa byłaby też emisja obligacji lub zaciąganie pożyczek na rzecz Funduszu z przeznaczeniem na prefinansowanie inwestycji unijnych (rolowanie długu). Projekt jest od tego czasu przedmiotem dyskusji między rządem a organizacjami branżowymi.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze

Prawo i polityka

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Prawo i polityka

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Roman Czubiński 13 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Wykonawcy: Plany inwestycyjne muszą być dokładniejsze

Prawo i polityka

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Prawo i polityka

Finansowanie CPK: Stabilność do 2032 r.

Roman Czubiński 13 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij