Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie
fot. PKP PLKZdjęcie ilustracyjne
W latach 2026-2029 linia 169, łącząca Tychy z Orzeszem Jaśkowicami, ma zostać kompleksowo zmodernizowana. Po wymianie tych elementów infrastruktury, które nie zostały zmodernizowane w roku 2016, stanie się częścią ciągu łączącego Orzesze z Oświęcimiem i innymi miastami Małopolski. Choć na razie nie udało się pozyskać na ten cel funduszy z Unii Europejskiej, Polskie Linie Kolejowe SA nie rezygnują z prób ich zdobycia.

Przed dwoma tygodniami opisywaliśmy wyniki pierwszego naboru do konkursu „Kolej Miejska”, uruchomionego w ramach Programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027” (FEnIKS). Połowa wniosków nagrodzonych w pierwszym naborze konkursu to inwestycje planowane właśnie przez tę spółkę. Jak przekonuje zarządca infrastruktury, ich znaczenie dla aglomeracji, w których się znajdują, jest wręcz strategiczne. W beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu: zgłoszone przez PLK SA zadanie „Prace na liniach kolejowych nr 140 i 169 na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy” zostało wprawdzie ocenione pozytywnie, lecz z powodu zbyt małej puli dostępnych środków znalazło się na liście rezerwowej.

Linia 169: Zarządca wciąż zabiega o dofinansowanie

PKP PLK nie rezygnują ze starań o realizację zadania. – W województwie śląskim dofinansowano projekt na odcinku Tychy – Bieruń Stary. Jesteśmy w kontakcie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ministerstwem Infrastruktury w zakresie możliwości dofinansowania prac inwestycyjnych również na odcinku od Tychów do Orzesza Jaśkowic – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury.

Jakie prace zostaną wykonane, jeśli dofinansowanie uda się pozyskać? – Projekt Orzesze Jaśkowice – Tychy zakłada prace torowe na fragmentach linii kolejowej nr 140 i 169. Większość planowanych prac wynika z konieczności dostosowania układu torowego do przebudowy istniejących i budowy nowych przystanków i stacji: Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Łaziska Kopanina, Łaziska Średnie, Wyry Pszczyńska (nazwa robocza) i Wyry. Obiekty zostaną dostosowane do obsługi wszystkich podróżnych – mówi nasza rozmówczyni.

Obecnie pociągi mogą rozwijać prędkość do 120 km/h z miejscowymi ograniczeniami. Planowane prace doprowadzą do ich usunięcia. – Zapewnione będzie też większe bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Najistotniejsze zmiany odczują pasażerowie. Przebudowane perony zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zwiększy się też dostęp do kolei dzięki budowie nowego i odtworzeniu nieczynnego przystanku – wylicza przedstawicielka PLK SA.

Prace sprzed 9 lat się nie zmarnują

Linia 169 (Tychy – Orzesze Jaśkowice) była modernizowana w 2016 r., ale tylko na odcinku Tychy – Łaziska Średnie. Wcześniej, w 2015 r., prowadzono pewne prace także między Łaziskami a Orzeszem. Choć dziś korzystają z niej pociągi KŚ, wcześniej trasa przez długi czas była niewykorzystywana w ruchu pasażerskim.

W 2019 r. planowano modernizację ciągu łączącego Orzesze przez Tychy, Bieruń i KWK Piast z Oświęcimiem. W 2020 r. odbył się (ponowny) przetarg na zaprojektowanie całości, wygrany przez konsorcjum Idom – BBF.

Spółka nie zamierza ingerować w infrastrukturę zrewitalizowaną już w 2016 r. – Projekt zakłada prace, których zakres nie był realizowany w ostatnich latach – podkreśla Głowacka.

Łatwiejsze podróże z Orzesza w stronę Małopolski

Znaczenie wskazanego odcinka w systemie transportowym regionu ma być duże. – Efektem inwestycji na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy – Bieruń będą wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją z Orzesza do Tychów i możliwość uruchomienia nowego połączenia kolejowego z Tychów do Bierunia. Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju transportu publicznego w województwie śląskim. Planowana inwestycja odpowiada na lokalne potrzeby i przyczyni się do poprawy jakości i dostępności transportu szynowego – deklaruje Głowacka.

Realizacja projektu jest przewidziana przez zarządcę na lata 2026-2029. Wspomniane prace na linii 179 między Tychami a Bieruniem Starym, na które PLK SA otrzymały dofinansowanie, będą obejmowały rewitalizację linii kolejowej, przywrócenie jej pełnej funkcjonalności oraz zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h. Modernizacja obejmie także budowę nowych przystanków oraz przebudowę przejazdów.

– Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju transportu publicznego w województwie śląskim. Przetarg zostanie ogłoszony pod koniec 2025 roku. Wartość projektu to ponad 522 mln zł brutto – uściśla zarządca.

Pozostałe linie: Przepustowość wzrośnie

W komunikacie prasowym PKP PLK na temat konkursu spółka przypomina też o pozostałych przedsięwzięciach, dla których udało się uzyskać dofinansowanie. Na odcinku Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice (linia 143) zaplanowano kompleksową modernizację torowiska, obiektów inżynieryjnych, peronów i urządzeń sterowania ruchem. Efektem będzie poprawa przepustowości i usprawnienie ruchu pasażerskiego i towarowego w węźle wrocławskim. – Ogłoszenie przetargu planowane jest na IV kwartał 2025 r., a wartość projektu wynosi ponad 190 mln zł brutto – zapowiadają PLK SA.

Na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni zostaną zmodernizowane tory, perony i zabytkowy most im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. Powstanie drugi tor w tunelu pod Placem Pokoju Toruńskiego i dwa nowe przystanki kolejowe. Przebudowa obejmie też stacje Toruń Miasto i Toruń Wschodni. PLK SA zrealizują też przedłużenie przejścia podziemnego do ul. Sowińskiego. – Wspólna inwestycja PKP PLK, PKP SA oraz Miasta Torunia znacząco zwiększy rolę kolei w miejskim systemie komunikacyjnym i poprawi dostępność dla mieszkańców. Postępowanie przetargowe planowane jest na IV kwartał 2025 r. Wartość inwestycji to 191 mln zł brutto – deklaruje zarządca.

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) jest kontynuacją Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” (POIiŚ). Jego budżet wynosi ponad 113 mld zł, z czego ponad 91 mld zł pochodzi z funduszy unijnych. PKP PLK SA są jednym z jego największych beneficjentów w obszarze transportu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice

Infrastruktura

Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice

Roman Czubiński 28 lipca 2025

Toruń przygotowuje się do modernizacji torów w stronę Elany

Zintegrowany transport

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice

Infrastruktura

Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice

Roman Czubiński 28 lipca 2025

Toruń przygotowuje się do modernizacji torów w stronę Elany

Zintegrowany transport

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5